Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Jelikož jsem v pátek večer něměl vplánu žádnou akci, tak jsem zůstal doma a sledoval telku. Nejdřív jsem se díval na Prime na Nově a říkal si, že až to skončí tak půjdu spát bo sem šel v sobotu makat. Ale nakonec mě uchvátili ukázky na následující film. No víc než ukázky mě spíše uchvátil název. Film se jmenoval Python.
Tak jsem se na něho podíval. Nebyl sice nic moc, ale nejhorší to nebylo. Nejvíce mě uchvátilo to, že to bylo o stvůře, která se jmenovala Python a odehrávalo se to v blízkosti městečka Ruby
(Asi už jsem trochu s těch počítačů zešílel, když si všímám takových kravin).
Když jsem si šel lehnout začal jsem přemýšlet o tom, že poslední dobou o ruby sliším hodně, a že jsem jej ještě nezkusil. Tak mě napadlo, že by nebylo naškodu zkusit si vněm něco malého napsat, a také jsem chtěl zjistit jak moc se liší od pythonu.
Jako priklad jsem se rozhodl, že přepíšu jeden svůj prográmek v pythonu a qt4 do ruby a qt4. Chvíli mi trvalo než jsem našel potřebný PKGBUILD pro můj arch. Po instalaci ruby-qt4 jsem se jal díla. Netrvalo to dlouho a progrímek byl předělanej. Moc mě překvapilo jak jednoduše to šlo.
Na první pohled se kód příliš neliší, ale pozornějším čtením si všimneme, že se ruby od pythonu liší v hodně směrech. Pro porovnání uvádím oba zdrojové kódy.
Ruby:
#!/usr/bin/env ruby
$KCODE = 'UTF-8'
require 'Qt4'
class VedlejsiDialog < Qt::Dialog
slots 'engine()'
def initialize()
super()
vrstva = Qt::VBoxLayout.new(self)
@prvkyOkna=[
typDrevaPopisek = Qt::Label.new("Typ Dřeva:"),
typDreva = Qt::ComboBox.new(self),
delkaKladyPopisek = Qt::Label.new('Délka klády(m):'),
delkaKlady = Qt::LineEdit.new(self),
prumerKladyPopisek = Qt::Label.new('Průměr klády(cm):'),
prumerKlady = Qt::LineEdit.new(self),
tlacitkoVypocti = Qt::PushButton.new('Vypočti')
]
typDrevaList = ['smrk','borovice - kura',
'borovice - borka','buk','dub']
@prvkyOkna[1].addItems(typDrevaList)
@prvkyOkna[6].connect(@prvkyOkna[6], SIGNAL( "clicked()" ),
self, SLOT( "engine()" ) )
@prvkyOkna.each { |x|
vrstva.addWidget(x)
}
end
def ziskatPecka()
peckaHash={'smrk' => [5.7723e-01, 6.8968e-03, 1.3123e+00],
'borovice - kura' => [2.5017e-01, 1.9147e-03,1.7866e+00],
'borovice - borka' => [1.7015e-00, 8.7620e-03, 1.4568e+00],
'buk' => [-4.0877e-02, 1.6634e-01, 5.6076e-01],
'dub' => [1.2474e+00, 4.2623e-02, 1.0623e+00]}
return peckaHash[@prvkyOkna[1].currentText()]
end
def engine()
dsk = @prvkyOkna[5].text().to_f
pecka = ziskatPecka()
pi = 3.141592654
l = @prvkyOkna[3].text().to_f
vysledek = ((dsk - (pecka[0] + pecka[1] *
(dsk ** pecka[2])))**2 * pi * l) /40000
Okno.pridatHodnotu([@prvkyOkna[3].text(),@prvkyOkna[5].text(),
@prvkyOkna[1].currentText(),(vysledek * 100).round.to_s])
end
end
class HlavniOkno < Qt::MainWindow
slots 'odeber()'
def initialize()
super()
hlavniWidget = Qt::Widget.new(self)
vrstva = Qt::GridLayout.new(hlavniWidget)
pridatTlacitko = Qt::PushButton.new('Přidat')
odebratTlacitko = Qt::PushButton.new('Odebrat')
celkemLabel = Qt::Label.new('Celkem:')
@celkemLineEdit = Qt::LineEdit.new()
@celkemLineEdit.insert('0')
@celkemLineEdit.setDisabled(true)
@kubaturaList = Qt::TreeWidget.new()
@kubaturaList.setColumnCount(4)
headerLabels = ['Délka(m)', 'Průměr(cm)', 'Typ dřeva', 'Kubatura']
@kubaturaList.setHeaderLabels(headerLabels)
@kubaturaList.setRootIsDecorated(false)
vrstva.addWidget(@kubaturaList,0,0,1,4)
vrstva.addWidget(celkemLabel,1,0,1,2)
vrstva.addWidget(@celkemLineEdit, 1, 1,1,2)
vrstva.addWidget(pridatTlacitko, 2,0,1,4)
vrstva.addWidget(odebratTlacitko, 3,0,1,4)
setCentralWidget(hlavniWidget)
setWindowTitle('Výpočet kubatury')
pridatTlacitko.connect(pridatTlacitko, SIGNAL('clicked()'),
HlOkno,SLOT('exec()'))
pridatTlacitko.connect(odebratTlacitko, SIGNAL('clicked()'),
self ,SLOT('odeber()'))
end
def pridatHodnotu(retezecList)
@tmpPrvek = Qt::TreeWidgetItem.new(@kubaturaList, retezecList)
aktualizuj()
end
def aktualizuj()
tmpCount = 0
0.upto(@kubaturaList.topLevelItemCount() - 1) {
|i| tmpCount = tmpCount + (@kubaturaList.topLevelItem(i).text(3)).to_i
}
@celkemLineEdit.clear()
@celkemLineEdit.insert((tmpCount/100.0).to_s)
end
def odeber()
@kubaturaList.takeTopLevelItem(@kubaturaList.indexOfTopLevelItem(@kubaturaList.currentItem()))
aktualizuj()
end
end
App = Qt::Application.new(ARGV)
HlOkno = VedlejsiDialog.new()
Okno = HlavniOkno.new()
Okno.show()
App.exec()
Python:
#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-
from PyQt4 import QtCore, QtGui # import QtToolkit class
import sys
import math
app = QtGui.QApplication(sys.argv)
class vedlejsiDialog(QtGui.QDialog):
def __init__(self):
QtGui.QDialog.__init__(self)
#hlavniVrstva = QtGui.QWidget(self)
vrstva = QtGui.QVBoxLayout(self)
typDrevaPopisek = QtGui.QLabel(u'Typ Dřeva:', self)
self.typDreva = QtGui.QComboBox(self)
typDrevaList = [u'smrk', u'borovice - kůra', u'borovice - borka', u'buk', u'dub']
self.typDreva.addItems(typDrevaList)
delkaKladyPopisek = QtGui.QLabel(u'Délka klády(m):', self)
self.delkaKlady = QtGui.QLineEdit(self)
prumerKladyPopisek = QtGui.QLabel(u'Průměr klády(cm):')
self.prumerKlady = QtGui.QLineEdit(self)
tlacitkoVypocti = QtGui.QPushButton(u'Vypočti')
app.connect(tlacitkoVypocti, QtCore.SIGNAL('clicked()'), self.engine)
vrstva.addWidget(typDrevaPopisek)
vrstva.addWidget(self.typDreva)
vrstva.addWidget(delkaKladyPopisek)
vrstva.addWidget(self.delkaKlady)
vrstva.addWidget(prumerKladyPopisek)
vrstva.addWidget(self.prumerKlady)
vrstva.addWidget(tlacitkoVypocti)
#self.setCentralWidget(hlavniVrstva)
#self.setLayout(vrstva)
self.setWindowTitle(u'Vypočet kubatury')
def ziskatPecka(self):
if self.typDreva.currentText() == u'smrk':
p0 = 5.7723e-01
p1 = 6.8968e-03
p2 = 1.3123e+00
pecko = [p0, p1, p2]
return pecko
elif self.typDreva.currentText() == u'borovice - kůra':
p0 = 2.5017e-01
p1 = 1.9147e-03
p2 = 1.7866e+00
pecko = [p0, p1, p2]
return pecko
elif self.typDreva.currentText() == u'borovice - borka':
p0 = 1.7015e-00
p1 = 8.7620e-03
p2 = 1.4568e+00
pecko = [p0, p1, p2]
return pecko
elif self.typDreva.currentText() == u'buk':
p0 = -4.0877e-02
p1 = 1.6634e-01
p2 = 5.6076e-01
pecko = [p0, p1, p2]
return pecko
elif self.typDreva.currentText() == u'dub':
p0 = 1.2474e+00
p1 = 4.2623e-02
p2 = 1.0623e+00
pecko = [p0, p1, p2]
return pecko
def engine(self):
dsk = float(self.prumerKlady.text())
pecka = self.ziskatPecka()
Pi = math.pi
L = float(self.delkaKlady.text())
vysledek = ((dsk - (pecka[0] + pecka[1] * (dsk ** pecka[2])))**2 * Pi * L) / 40000
#vysledekOkno.setText(unicode(str(int(round(vysledek * 100, 0))), "utf-8"))
okno.pridatHodnotu([self.delkaKlady.text(), self.prumerKlady.text(),
self.typDreva.currentText(), unicode(str(int(round(vysledek * 100, 0))), "utf-8")])
#vysledekOkno.show()
class HlavniOkno(QtGui.QMainWindow):
def __init__(self):
QtGui.QMainWindow.__init__(self)
hlavniWidget = QtGui.QWidget(self)
vrstva = QtGui.QGridLayout(hlavniWidget)
pridatTlacitko = QtGui.QPushButton(u'Přidat')
celkemLabel = QtGui.QLabel(u'Celkem:')
self.celkemLineEdit = QtGui.QLineEdit()
self.celkemLineEdit.setEnabled(False)
#print celkemLineEdit.isModified()
self.celkemLineEdit.insert(u'0')
self.kubaturaList = QtGui.QTreeWidget()
#self.kubaturaListPrvek = []
self.kubaturaList.setRootIsDecorated(0)
self.kubaturaList.setColumnCount(4)
headerLabels = [u'Délka(m)', u'Průměr(cm)', u'Typ dřeva', u'Kubatura']
self.kubaturaList.setHeaderLabels(headerLabels)
vrstva.addWidget(self.kubaturaList,0,0,1,4)
vrstva.addWidget(celkemLabel,1,0,1,2)
vrstva.addWidget(self.celkemLineEdit, 1, 1,1,2)
vrstva.addWidget(pridatTlacitko, 2,0,1,4)
self.setCentralWidget(hlavniWidget)
#self.setLayout(vrstva)
self.setWindowTitle(u'Vypočet kubatury')
app.connect(pridatTlacitko, QtCore.SIGNAL('clicked()'), hlOkno.exec_)
def pridatHodnotu(self, retezecList):
self.tmpPrvek = QtGui.QTreeWidgetItem(self.kubaturaList, retezecList)
self.aktualizuj()
#self.kubaturaListPrvek.append(tmpPrvek)
def aktualizuj(self):
tmpCount = 0
for x in range(self.kubaturaList.topLevelItemCount()):
tmpCount = tmpCount + int(self.kubaturaList.topLevelItem(x).text(3))
self.celkemLineEdit.clear()
self.celkemLineEdit.insert(unicode(str(tmpCount/100.0) + str(' m3'), 'utf-8'))
vysledekOkno = QtGui.QMessageBox(QtGui.QMessageBox.Information, u'Výsledek', str(u' '))
hlOkno = vedlejsiDialog()
#hlOkno.exec_()
okno = HlavniOkno()
okno.show()
sys.exit(app.exec_())
Tiskni
Sdílej:
irb(main):006:0> puts 'čečensko' čečensko => nil irb(main):007:0> puts 'čečensko'.length 10 => nil... a jak je to s tou jcode?
irb(main):001:0> require 'jcode' => true irb(main):011:0> $KCODE='u' => "u" irb(main):013:0> puts 'čečensko'.jlength 8 => nilJinak ja prave pisu projektik v Ruby on Rails, taky parada, na weby nevim o nicem lepsim. Jo a to unicode - v nejblizsi dobe snad uz konecne bude (v Ruby 1.9.x). Navic Ruby 2.0 ma byt totalni bomba, pobezi to ve virtualni masine a ma to bejt brutalne rychly. Jiz dnes Ruby beha naprosto paradne rychle, ale i tak se mluvi o 2 - 20tinasobnem zrychleni. Tesim se :) BTW s Ruby klidne rad helpnu, aspon v ramci svych moznosti ... :)
Jinak ja prave pisu projektik v Ruby on Rails, taky parada, na weby nevim o nicem lepsim.Ja jsem RoR nezkousel, ale jako webpythonistu by me zajimalo, s cim jsi RoR porovnaval (nechci slyset PHP
).
(ok, priznavam, bez ${} bych obcas prskal...ale jinak nedam dopustit), ale lepsi uz zavedena J/PSP syntaxe, nez vymyslet kolo a nosit drivi do lesa.
Jinak ja prave pisu projektik v Ruby on Rails, taky parada, na weby nevim o nicem lepsim.K RoR se taky možná brzo dostanu, jsem zvědavý, jestli k tomu kromě tisíce a jednoho návodu Jak sobě zprasiti blog v deseti minutách a nechat se přitom vykouřit šestnáctiletou modelkou
, na které člověk narazí na každém rohu, taky existujě nějaký rozumný tutoriál. Nemůžete něco doporučit?
Jiz dnes Ruby beha naprosto paradne rychle, ale i tak se mluvi o 2 - 20tinasobnem zrychleni. Tesim se :)Asi žiju na jiné planetě, ale aktuální implementace Ruby ho řadí jako jeden z nejpomalejších vůbec. Ani YARV na kterém má oficiálně běžet verze 2.0 ho moc neurychlí. Výrazně pomalejší než Python, ale dokonce i než Perl. O Javě ani nemluvě.
Škoda. Ruby je rozhodně pěkný jazyk s konzistentním návrhem, ale tímhle se diskvalifikuje pro spoustu nasazení, kde na rychlosti záleží.
$ ./pokus.py
UnicodeDecodeError: 'utf8' codec can't decode byte 0xe9 in position 0: unexpected end of data
$ ./pokus.rb
./pokus.rb:5:in `require': no such file to load -- Qt4 (LoadError)
from ./pokus.rb:5
elif self.typDreva.currentText() == u'borovice - kůra':
p0 = 2.5017e-01
p1 = 1.9147e-03
p2 = 1.7866e+00
pecko = [p0, p1, p2]
return pecko
elif ....
oproti ulozeni do nejake struktury:
PECKA = {
u'borovice - kůra' : ( 2.5017e-01, 1.9147e-03, 1.7866e+00 ),
u'' : ....,
}
a volani:
typDrevaList = PECKA.keys() ... return PECKA[self.typDreva.currentText()]kdyz uz chces porovnavat dva jazyky, chtelo by to alespon respektovat styl programovani v danem jazyku... takoveto srovnani nema zadny smysl - neobsahuje temer zadnou logiku (a ta co tam je je implementovana prinejlepsim pochybne) a tak nakonec porovnavas pouze zapis Qt v pythonu a ruby, ktery se prekvapive lisi pouze v detailech a rozdily mezi ptyhonem a ruby tam prilis nepredvedes... a to nemluvim o konstrukcich typu:
str(' m3'), int(round(...)) nebo str(u' '), skutecne by to chtelo si neco o pythonu precist (o ruby nic nevim, do toho se poustet nebudu) predtim nez se pokusim o jakekoliv srovnani...
netvrdim, ze to nemas delat, ale presentovat tohle jako seriozni srovnani muze dopadnout tak, ze to tak nekdo vezme a na zaklade toho si udela obrazek o pythonu ci ruby a ten bude naprosto spatny...