Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za květen (YouTube).
Byly publikovány informace (txt) o zranitelnostech CVE-2025-5054 v Apport a CVE-2025-4598 v systemd-coredump. Lokální uživatel se může dostat k výpisu paměti programu (core dump) s SUID a přečíst si tak například /etc/shadow.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 2,69 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 30,95 %. Procesor AMD používá 68,77 % hráčů na Linuxu.
Byla vydána verze 4.0 open source programu na kreslení grafů Veusz (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Proběhla portace na Qt 6.
Dibuja je jednoduchý kreslící program inspirovaný programy Paintbrush pro macOS a Malování pro Windows. Vydána byla verze 0.26.0.
Byla vydána nová verze 9.13 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Byla vydána nová stabilní verze 3.22.0, tj. první z nové řady 3.22, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
FEL ČVUT vyvinula robotickou stavebnici pro mladé programátory. Stavebnice Brian byla navržená speciálně pro potřeby populární Robosoutěže. Jde ale také o samostatný produkt, který si může koupit každý fanoušek robotiky a programování od 10 let, ideální je i pro střední školy jako výuková pomůcka. Jádro stavebnice tvoří programovatelná řídicí jednotka, kterou vyvinul tým z FEL ČVUT ve spolupráci s průmyslovými partnery. Stavebnici
… více »Ubuntu bude pro testování nových verzí vydávat měsíční snapshoty. Dnes vyšel 1. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Jelikož jsem v pátek večer něměl vplánu žádnou akci, tak jsem zůstal doma a sledoval telku. Nejdřív jsem se díval na Prime na Nově a říkal si, že až to skončí tak půjdu spát bo sem šel v sobotu makat. Ale nakonec mě uchvátili ukázky na následující film. No víc než ukázky mě spíše uchvátil název. Film se jmenoval Python.
Tak jsem se na něho podíval. Nebyl sice nic moc, ale nejhorší to nebylo. Nejvíce mě uchvátilo to, že to bylo o stvůře, která se jmenovala Python a odehrávalo se to v blízkosti městečka Ruby (Asi už jsem trochu s těch počítačů zešílel, když si všímám takových kravin).
Když jsem si šel lehnout začal jsem přemýšlet o tom, že poslední dobou o ruby sliším hodně, a že jsem jej ještě nezkusil. Tak mě napadlo, že by nebylo naškodu zkusit si vněm něco malého napsat, a také jsem chtěl zjistit jak moc se liší od pythonu.
Jako priklad jsem se rozhodl, že přepíšu jeden svůj prográmek v pythonu a qt4 do ruby a qt4. Chvíli mi trvalo než jsem našel potřebný PKGBUILD pro můj arch. Po instalaci ruby-qt4 jsem se jal díla. Netrvalo to dlouho a progrímek byl předělanej. Moc mě překvapilo jak jednoduše to šlo.
Na první pohled se kód příliš neliší, ale pozornějším čtením si všimneme, že se ruby od pythonu liší v hodně směrech. Pro porovnání uvádím oba zdrojové kódy.
Ruby:
#!/usr/bin/env ruby $KCODE = 'UTF-8' require 'Qt4' class VedlejsiDialog < Qt::Dialog slots 'engine()' def initialize() super() vrstva = Qt::VBoxLayout.new(self) @prvkyOkna=[ typDrevaPopisek = Qt::Label.new("Typ Dřeva:"), typDreva = Qt::ComboBox.new(self), delkaKladyPopisek = Qt::Label.new('Délka klády(m):'), delkaKlady = Qt::LineEdit.new(self), prumerKladyPopisek = Qt::Label.new('Průměr klády(cm):'), prumerKlady = Qt::LineEdit.new(self), tlacitkoVypocti = Qt::PushButton.new('Vypočti') ] typDrevaList = ['smrk','borovice - kura', 'borovice - borka','buk','dub'] @prvkyOkna[1].addItems(typDrevaList) @prvkyOkna[6].connect(@prvkyOkna[6], SIGNAL( "clicked()" ), self, SLOT( "engine()" ) ) @prvkyOkna.each { |x| vrstva.addWidget(x) } end def ziskatPecka() peckaHash={'smrk' => [5.7723e-01, 6.8968e-03, 1.3123e+00], 'borovice - kura' => [2.5017e-01, 1.9147e-03,1.7866e+00], 'borovice - borka' => [1.7015e-00, 8.7620e-03, 1.4568e+00], 'buk' => [-4.0877e-02, 1.6634e-01, 5.6076e-01], 'dub' => [1.2474e+00, 4.2623e-02, 1.0623e+00]} return peckaHash[@prvkyOkna[1].currentText()] end def engine() dsk = @prvkyOkna[5].text().to_f pecka = ziskatPecka() pi = 3.141592654 l = @prvkyOkna[3].text().to_f vysledek = ((dsk - (pecka[0] + pecka[1] * (dsk ** pecka[2])))**2 * pi * l) /40000 Okno.pridatHodnotu([@prvkyOkna[3].text(),@prvkyOkna[5].text(), @prvkyOkna[1].currentText(),(vysledek * 100).round.to_s]) end end class HlavniOkno < Qt::MainWindow slots 'odeber()' def initialize() super() hlavniWidget = Qt::Widget.new(self) vrstva = Qt::GridLayout.new(hlavniWidget) pridatTlacitko = Qt::PushButton.new('Přidat') odebratTlacitko = Qt::PushButton.new('Odebrat') celkemLabel = Qt::Label.new('Celkem:') @celkemLineEdit = Qt::LineEdit.new() @celkemLineEdit.insert('0') @celkemLineEdit.setDisabled(true) @kubaturaList = Qt::TreeWidget.new() @kubaturaList.setColumnCount(4) headerLabels = ['Délka(m)', 'Průměr(cm)', 'Typ dřeva', 'Kubatura'] @kubaturaList.setHeaderLabels(headerLabels) @kubaturaList.setRootIsDecorated(false) vrstva.addWidget(@kubaturaList,0,0,1,4) vrstva.addWidget(celkemLabel,1,0,1,2) vrstva.addWidget(@celkemLineEdit, 1, 1,1,2) vrstva.addWidget(pridatTlacitko, 2,0,1,4) vrstva.addWidget(odebratTlacitko, 3,0,1,4) setCentralWidget(hlavniWidget) setWindowTitle('Výpočet kubatury') pridatTlacitko.connect(pridatTlacitko, SIGNAL('clicked()'), HlOkno,SLOT('exec()')) pridatTlacitko.connect(odebratTlacitko, SIGNAL('clicked()'), self ,SLOT('odeber()')) end def pridatHodnotu(retezecList) @tmpPrvek = Qt::TreeWidgetItem.new(@kubaturaList, retezecList) aktualizuj() end def aktualizuj() tmpCount = 0 0.upto(@kubaturaList.topLevelItemCount() - 1) { |i| tmpCount = tmpCount + (@kubaturaList.topLevelItem(i).text(3)).to_i } @celkemLineEdit.clear() @celkemLineEdit.insert((tmpCount/100.0).to_s) end def odeber() @kubaturaList.takeTopLevelItem(@kubaturaList.indexOfTopLevelItem(@kubaturaList.currentItem())) aktualizuj() end end App = Qt::Application.new(ARGV) HlOkno = VedlejsiDialog.new() Okno = HlavniOkno.new() Okno.show() App.exec()
Python:
#!/usr/bin/env python # -*- coding: utf-8 -*- from PyQt4 import QtCore, QtGui # import QtToolkit class import sys import math app = QtGui.QApplication(sys.argv) class vedlejsiDialog(QtGui.QDialog): def __init__(self): QtGui.QDialog.__init__(self) #hlavniVrstva = QtGui.QWidget(self) vrstva = QtGui.QVBoxLayout(self) typDrevaPopisek = QtGui.QLabel(u'Typ Dřeva:', self) self.typDreva = QtGui.QComboBox(self) typDrevaList = [u'smrk', u'borovice - kůra', u'borovice - borka', u'buk', u'dub'] self.typDreva.addItems(typDrevaList) delkaKladyPopisek = QtGui.QLabel(u'Délka klády(m):', self) self.delkaKlady = QtGui.QLineEdit(self) prumerKladyPopisek = QtGui.QLabel(u'Průměr klády(cm):') self.prumerKlady = QtGui.QLineEdit(self) tlacitkoVypocti = QtGui.QPushButton(u'Vypočti') app.connect(tlacitkoVypocti, QtCore.SIGNAL('clicked()'), self.engine) vrstva.addWidget(typDrevaPopisek) vrstva.addWidget(self.typDreva) vrstva.addWidget(delkaKladyPopisek) vrstva.addWidget(self.delkaKlady) vrstva.addWidget(prumerKladyPopisek) vrstva.addWidget(self.prumerKlady) vrstva.addWidget(tlacitkoVypocti) #self.setCentralWidget(hlavniVrstva) #self.setLayout(vrstva) self.setWindowTitle(u'Vypočet kubatury') def ziskatPecka(self): if self.typDreva.currentText() == u'smrk': p0 = 5.7723e-01 p1 = 6.8968e-03 p2 = 1.3123e+00 pecko = [p0, p1, p2] return pecko elif self.typDreva.currentText() == u'borovice - kůra': p0 = 2.5017e-01 p1 = 1.9147e-03 p2 = 1.7866e+00 pecko = [p0, p1, p2] return pecko elif self.typDreva.currentText() == u'borovice - borka': p0 = 1.7015e-00 p1 = 8.7620e-03 p2 = 1.4568e+00 pecko = [p0, p1, p2] return pecko elif self.typDreva.currentText() == u'buk': p0 = -4.0877e-02 p1 = 1.6634e-01 p2 = 5.6076e-01 pecko = [p0, p1, p2] return pecko elif self.typDreva.currentText() == u'dub': p0 = 1.2474e+00 p1 = 4.2623e-02 p2 = 1.0623e+00 pecko = [p0, p1, p2] return pecko def engine(self): dsk = float(self.prumerKlady.text()) pecka = self.ziskatPecka() Pi = math.pi L = float(self.delkaKlady.text()) vysledek = ((dsk - (pecka[0] + pecka[1] * (dsk ** pecka[2])))**2 * Pi * L) / 40000 #vysledekOkno.setText(unicode(str(int(round(vysledek * 100, 0))), "utf-8")) okno.pridatHodnotu([self.delkaKlady.text(), self.prumerKlady.text(), self.typDreva.currentText(), unicode(str(int(round(vysledek * 100, 0))), "utf-8")]) #vysledekOkno.show() class HlavniOkno(QtGui.QMainWindow): def __init__(self): QtGui.QMainWindow.__init__(self) hlavniWidget = QtGui.QWidget(self) vrstva = QtGui.QGridLayout(hlavniWidget) pridatTlacitko = QtGui.QPushButton(u'Přidat') celkemLabel = QtGui.QLabel(u'Celkem:') self.celkemLineEdit = QtGui.QLineEdit() self.celkemLineEdit.setEnabled(False) #print celkemLineEdit.isModified() self.celkemLineEdit.insert(u'0') self.kubaturaList = QtGui.QTreeWidget() #self.kubaturaListPrvek = [] self.kubaturaList.setRootIsDecorated(0) self.kubaturaList.setColumnCount(4) headerLabels = [u'Délka(m)', u'Průměr(cm)', u'Typ dřeva', u'Kubatura'] self.kubaturaList.setHeaderLabels(headerLabels) vrstva.addWidget(self.kubaturaList,0,0,1,4) vrstva.addWidget(celkemLabel,1,0,1,2) vrstva.addWidget(self.celkemLineEdit, 1, 1,1,2) vrstva.addWidget(pridatTlacitko, 2,0,1,4) self.setCentralWidget(hlavniWidget) #self.setLayout(vrstva) self.setWindowTitle(u'Vypočet kubatury') app.connect(pridatTlacitko, QtCore.SIGNAL('clicked()'), hlOkno.exec_) def pridatHodnotu(self, retezecList): self.tmpPrvek = QtGui.QTreeWidgetItem(self.kubaturaList, retezecList) self.aktualizuj() #self.kubaturaListPrvek.append(tmpPrvek) def aktualizuj(self): tmpCount = 0 for x in range(self.kubaturaList.topLevelItemCount()): tmpCount = tmpCount + int(self.kubaturaList.topLevelItem(x).text(3)) self.celkemLineEdit.clear() self.celkemLineEdit.insert(unicode(str(tmpCount/100.0) + str(' m3'), 'utf-8')) vysledekOkno = QtGui.QMessageBox(QtGui.QMessageBox.Information, u'Výsledek', str(u' ')) hlOkno = vedlejsiDialog() #hlOkno.exec_() okno = HlavniOkno() okno.show() sys.exit(app.exec_())
Tiskni
Sdílej:
irb(main):006:0> puts 'čečensko' čečensko => nil irb(main):007:0> puts 'čečensko'.length 10 => nil... a jak je to s tou jcode?
irb(main):001:0> require 'jcode' => true irb(main):011:0> $KCODE='u' => "u" irb(main):013:0> puts 'čečensko'.jlength 8 => nilJinak ja prave pisu projektik v Ruby on Rails, taky parada, na weby nevim o nicem lepsim. Jo a to unicode - v nejblizsi dobe snad uz konecne bude (v Ruby 1.9.x). Navic Ruby 2.0 ma byt totalni bomba, pobezi to ve virtualni masine a ma to bejt brutalne rychly. Jiz dnes Ruby beha naprosto paradne rychle, ale i tak se mluvi o 2 - 20tinasobnem zrychleni. Tesim se :) BTW s Ruby klidne rad helpnu, aspon v ramci svych moznosti ... :)
Jinak ja prave pisu projektik v Ruby on Rails, taky parada, na weby nevim o nicem lepsim.Ja jsem RoR nezkousel, ale jako webpythonistu by me zajimalo, s cim jsi RoR porovnaval (nechci slyset PHP
${}
bych obcas prskal...ale jinak nedam dopustit), ale lepsi uz zavedena J/PSP syntaxe, nez vymyslet kolo a nosit drivi do lesa.
Jinak ja prave pisu projektik v Ruby on Rails, taky parada, na weby nevim o nicem lepsim.K RoR se taky možná brzo dostanu, jsem zvědavý, jestli k tomu kromě tisíce a jednoho návodu Jak sobě zprasiti blog v deseti minutách a nechat se přitom vykouřit šestnáctiletou modelkou
Jiz dnes Ruby beha naprosto paradne rychle, ale i tak se mluvi o 2 - 20tinasobnem zrychleni. Tesim se :)Asi žiju na jiné planetě, ale aktuální implementace Ruby ho řadí jako jeden z nejpomalejších vůbec. Ani YARV na kterém má oficiálně běžet verze 2.0 ho moc neurychlí. Výrazně pomalejší než Python, ale dokonce i než Perl. O Javě ani nemluvě.
Škoda. Ruby je rozhodně pěkný jazyk s konzistentním návrhem, ale tímhle se diskvalifikuje pro spoustu nasazení, kde na rychlosti záleží.
$ ./pokus.py UnicodeDecodeError: 'utf8' codec can't decode byte 0xe9 in position 0: unexpected end of data $ ./pokus.rb ./pokus.rb:5:in `require': no such file to load -- Qt4 (LoadError) from ./pokus.rb:5
elif self.typDreva.currentText() == u'borovice - kůra': p0 = 2.5017e-01 p1 = 1.9147e-03 p2 = 1.7866e+00 pecko = [p0, p1, p2] return pecko elif ....oproti ulozeni do nejake struktury:
PECKA = { u'borovice - kůra' : ( 2.5017e-01, 1.9147e-03, 1.7866e+00 ), u'' : ...., }a volani:
typDrevaList = PECKA.keys() ... return PECKA[self.typDreva.currentText()]kdyz uz chces porovnavat dva jazyky, chtelo by to alespon respektovat styl programovani v danem jazyku... takoveto srovnani nema zadny smysl - neobsahuje temer zadnou logiku (a ta co tam je je implementovana prinejlepsim pochybne) a tak nakonec porovnavas pouze zapis Qt v pythonu a ruby, ktery se prekvapive lisi pouze v detailech a rozdily mezi ptyhonem a ruby tam prilis nepredvedes... a to nemluvim o konstrukcich typu:
str(' m3')
, int(round(...))
nebo str(u' ')
, skutecne by to chtelo si neco o pythonu precist (o ruby nic nevim, do toho se poustet nebudu) predtim nez se pokusim o jakekoliv srovnani...
netvrdim, ze to nemas delat, ale presentovat tohle jako seriozni srovnani muze dopadnout tak, ze to tak nekdo vezme a na zaklade toho si udela obrazek o pythonu ci ruby a ten bude naprosto spatny...