abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 00:40 | Zajímavý projekt
Google zveřejnil seznam 137 organizací přijatých do letošního Google Summer of Code. Dle plánu se studenti přihlašují od 16. do 27. března. Vydělat si mohou až 5500 USD. Další informace v často kladených otázkách (FAQ). K dispozici jsou také statistiky z minulých let.
Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 00:10 | Zajímavý článek
Kariérní portál Dice.com (Wikipedia) ve spolupráci s Linux Foundation zveřejnil Linux Jobs Report 2015. Zpráva potvrzuje, že poptávka po linuxových profesionálech neustále roste.
Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 18:19 | Nová verze
Google Chrome 41 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 41.0.2272.76 přináší například nová API pro aplikace a rozšíření. Opraveno bylo 51 bezpečnostních chyb. Uživateli s přezdívkou cloudfuzzer bylo za 5 nahlášených bezpečnostních chyb vyplaceno 19 tisíc dolarů. Mnoho z bezpečnostních chyb bylo odhaleno pomocí nástrojů AddressSanitizer a MemorySanitizer.
Ladislav Hagara | Komentářů: 3
včera 01:10 | Bezpečnostní upozornění
Tým miTLS publikoval informace o útoku na SSL/TLS komunikaci, jenž byl pojmenován FREAK (Factoring RSA Export Keys). Například v OpenSSL se jedná o bezpečnostní chybu CVE-2015-0204, jež byla opravena ve verzích 1.0.1k, 1.0.0p a 0.9.8zd již 8. ledna (zprávička). Z historických důvodů (Wikipedia) mohou některé implementace SSL/TLS podporovat slabé kryptografické algoritmy. Webový prohlížeč je normálně nepoužívá a při navazování … více »
Ladislav Hagara | Komentářů: 7
3.3. 22:11 | Komunita
GitLab převzal Gitorious (The Next Web, tisková zpráva). Uživatelé Gitorious.org mohou své repozitáře přesunout na GitLab.com do 31. května. K 1. červnu bude provoz Gitorious.org ukončen.
Ladislav Hagara | Komentářů: 16
3.3. 00:42 | IT novinky
Společnost Epic Games oznámila, že svůj herní engine Unreal Engine dává vývojářům k dispozici zdarma. Engine byl dosud k dispozici za měsíční poplatek 19 dolarů. Pokud vývojář vydělá na hře nebo aplikaci nad Unreal Engine více než 3000 dolarů za čtvrtletí, platí poplatek 5 % z hrubého příjmu.
Ladislav Hagara | Komentářů: 28
2.3. 21:00 | Bezpečnostní upozornění
Byla vydána verze 1.4.19 kryptografického softwaru GnuPG (GNU Privacy Guard) a verze 1.6.3 kryptografické knihovny Libgcrypt. Řešeny jsou možné útoky na softwarové implementace RSA a ElGamal pomocí postranních kanálu (CVE-2014-3591 a CVE-2015-0837). Po mikrofonu (zprávička) a voltmetru (zprávička) sáhl výzkumný tým z Telavivské univerzity po softwarově definovaném rádiu.
Ladislav Hagara | Komentářů: 0
2.3. 20:00 | Komunita
Počet denních uživatelů Thunderbirdu kontinuálně roste a blíží se 10 miliónům spuštěných instalací denně. Celkový počet používaných instalací je zhruba trojnásobný. Z hlediska počtu uživatelů v jednotlivých zemích vede sousední Německo před Japonskem a USA. Příští aktualizací Thunderbirdu by měla být verze 38, která bude dostupná v květnu letošního roku.
Ladislav Hagara | Komentářů: 25
1.3. 23:30 | Nová verze
Bylo vydáno LLVM 3.6. Nejnovější verze této kolekce nástrojů a knihoven určených k optimalizovanému překladu zdrojových kódů přináší výsledky práce za posledních 6 měsíců. Opraveno je mnoho chyb. Vylepšena je optimalizace. Clang získal experimentální podporu dalších očekávaných vlastností C++1z (C++17). Podrobnosti v poznámkách k vydání LLVM a Clang.
Ladislav Hagara | Komentářů: 2
1.3. 12:00 | Nová verze
Po roce a půl od vydání verze 0.63 (zprávička) byla vydána verze 0.64 populárního telnet a ssh klienta PuTTY. Nejnovější verze řeší bezpečnostní problém a přináší například možnost sdílení SSH spojení. Podrobnosti v seznamu změn.
Ladislav Hagara | Komentářů: 10
Disketu jsem naposledy použil během
 (38%)
 (3%)
 (12%)
 (43%)
 (3%)
Celkem 2335 hlasů
 Komentářů: 66, poslední 3.3. 13:01
Rozcestník
Reklama
Autoškola testy online Levný benzín
Štítky: není přiřazen žádný štítek

Vložit další komentář
8.6.2011 08:43 rastos | skóre: 59 | blog: rastos
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Veľká pochvala. Teším sa na pokračovanie.

P.S.: keď sa hovorí, o "nevyčerpateľnosti" IPv6 adries, bolo by zaujímavé zrátať koľko percent adresného rozsahu zoberú rôzne vyhradené adresy a prefixy.
pavlix avatar 8.6.2011 12:42 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Veľká pochvala. Teším sa na pokračovanie.
Díky.
P.S.: keď sa hovorí, o "nevyčerpateľnosti" IPv6 adries, bolo by zaujímavé zrátať koľko percent adresného rozsahu zoberú rôzne vyhradené adresy a prefixy.
Například globální adresy, 2000::/3, teoreticky zabírají osminu prostoru, což znamená, že v případě průšvihu se dá navrhnout nový model adresování a vyhradit na něj jinou osminu (tato osmina by se pak postupně uvolňovala, jako to bylo třeba s experimentální sítí 6bone).

Kolik je z tohoto globálního prostoru přiděleno (hlavně) regionálním registrům, se dá vyčíst odsud. Hrubým výpočtem mi to vychází na 7,5%, tedy z celkového prostoru necelé procento (ale neručím za to, zkontrolujte mě někdo prosím). To jsou bloky pro regionální registry (obvykle /23)

Další úroveň jsou regionální registry, které se mi už moc počítat nechce (a google na první pokus nic zajímavého nevrátil). Ty jednak mají své registry a jednak už velké množství prefixů přidělili (ač jsou zatím nepoužívané nebo jen experimentálně).

Lokální registrátoři obvykle vystačí s jedním jediným prefixem (/32), ze kterého přidělují svým zákazníkům.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
pavlix avatar 8.6.2011 14:02 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Mimochodem, pokud se ti podaří sehnat slidy z právě probíhající přednášky na IT11 od Chrise van Fossena z Hurricane Electric, tam je docela pěkný rozbor „zaplňování“ prostoru IPv6.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
8.6.2011 08:48 Program
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč
Začínám být trochu alergický na názory ve smyslu: "Vždyť by stačilo zvětšit adresu u IPv4". 1) To nejde, tím by vznikl zcela nový protokol, který by byl stejně nekompatibilní s IPv4, jak IPv6 2) Kdo to bude routovat? Architektura IPv4 nepodporuje geografické dělení adres a bez toho to prostě nejde. 3) IPv6 ač obsahuje věci, které se mi moc nelíbí, řeší i další věci. QoS, rychlejší parsování hlaviček (pevná délka rozšiřující halvičky) atd. Já chápu, že tomu spousta lidí nerozumí (kdo z vás někdy navrhoval HW), ale když něčemu nerozumím, tak do toho tak hlasitě nemluvím.
Luboš Doležel (Doli) avatar 8.6.2011 09:46 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč
Já trochu bojuju s přidělováním adres. Radvd nemůže přidělit DNS a jestli jsem to pochopil správně, tak DHCPv6 nemůže přidělovat adresy podle MAC adresy.
pavlix avatar 8.6.2011 10:06 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč
Podněty prosím posílat na mail, třeba ještě zapracuju do příštího dílu.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
8.6.2011 18:25 petr_p | skóre: 58 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč
RA může sdělovat adresu DNS serveru. Standardizováno je to teprve půl roku, ale radvd to už implementuje několik let. Zrovna tak implementace klienta (rdnssd z balíku ndisc6) pro Linux existuje.
Luboš Doležel (Doli) avatar 8.6.2011 19:03 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč
Vida. Sice mě démon navíc netěší, ale funguje to!
9.6.2011 15:11 MarSarK | skóre: 22 | blog: marsark_linux | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč
Dle nového RFC 5006 umožňuje v RA (oznámení směrovače) předat i informaci o DNS serverech. Zatím, ale nejsou implementace v OS. Co jsem testoval, tak RouterOS má toto implementováno.
Even a small adventure could be a beginning of a great journey.
pavlix avatar 9.6.2011 16:15 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč
Zatím, ale nejsou implementace v OS.
Můžu se zeptat, co je touto větou myšleno?
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
Luboš Doležel (Doli) avatar 9.6.2011 16:49 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč
Funguje to na Widlích? :-D
pavlix avatar 9.6.2011 17:24 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
2.7.2011 20:08 Sten
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč
Implementace v Linuxu je (rdnssd), ale není standardně nainstalovaná.
8.6.2011 10:48 trekker.dk | skóre: 71
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Jenom malinké rýpnutí...
Použití klasické maškarády je na IPv6 zbytečný
Quando omni flunkus moritati
pavlix avatar 8.6.2011 12:12 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Díky, Luboš to určitě opraví.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
8.6.2011 11:23 Martin Habovštiak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Pekný článok, mňa by zaujímalo, ako správne implementovať vyhľadávanie počítačov v lokálnej sieti - napr. keby som robil MP hru a chcel by som vypísať zoznam serverov v sieti. Je mi jasné, že treba použiť multicast a UDP ale ktorú adresu presne? Resp. ktorá je najvhodnejšia?
Computers are like air conditioning - both stop working properly, when you open windows...
Luboš Doležel (Doli) avatar 8.6.2011 11:27 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Tipuju to na ff02::1. Ale to záleží na vás, jak daleko chcete hledat...
pavlix avatar 8.6.2011 11:42 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Já osobně bych doporučil použít Avahi. Pomocí Avahi lze publikovat i samotnou službu (hru).

P.S.: Posílám pozdrav z konference Internet a Technologie 11.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
AsciiWolf avatar 8.6.2011 17:43 AsciiWolf | skóre: 34 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Je stále mnoho lidí (mezi něž patřím i já), co Avahi nepoužívá a ani jej nemá nainstalované.
8.6.2011 20:06 Sten
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Ano, a je spousta lidí, co nemá nainstalované SDL a přesto se najdou hry, které jej používají (třeba OpenTTD). Prostě přidají SDL (Avahi) do závislostí a když nainstalujete tu hru, nainstaluje se i SDL (Avahi) ;-)
Luboš Doležel (Doli) avatar 8.6.2011 20:24 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Když se na to zkusím podívat z hlediska výrobce hry, radši rozešlu po síti ten multicast sám, než abych spoléhal na nějakou službu na klientském počítači.
pavlix avatar 8.6.2011 22:15 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Když se na to zkusím podívat z hlediska výrobce hry, radši rozešlu po síti ten multicast sám, než abych spoléhal na nějakou službu na klientském počítači.
K tomu nevidím rozumný důvod.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
8.6.2011 22:56 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Uz treba proto, ze napsat to rovnou pomoci standardizovaneho socketoveho rozhrani bude celkove jednodussi, nez zkoumat, jak se vubec da pouzit Avahi?

Druha vec samozrejme je, ze kazdy dalsi pozadavek na zavislost je otrava pro uzivatele, zvlaste pak, kdyz jde o zavislost na demona (a ne jenom na knihovnu).
pavlix avatar 8.6.2011 23:13 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Uz treba proto, ze napsat to rovnou pomoci standardizovaneho socketoveho rozhrani bude celkove jednodussi, nez zkoumat, jak se vubec da pouzit Avahi?
Píšeš, jako by použití Avahi bylo nějak složité. Kdyby nic jiného, tak ho zvládne i shellovský skript pomocí avahi-publish --service Blbost _blbost._tcp 5678 (
Druha vec samozrejme je, ze kazdy dalsi pozadavek na zavislost je otrava pro uzivatele, zvlaste pak, kdyz jde o zavislost na demona (a ne jenom na knihovnu).
To bude asi tím, že na linuxových OS považuju Avahi za standardní součást platformy a mDNS denně používám minimálně na resolvování jmen a IP adres různých zařízení. Od tiskáren (třeba HP), přes fileservery (třeba Synology), pracovní stanice, testovací stroje, až po testovací virtuály.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
pavlix avatar 8.6.2011 23:15 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
avahi-publish --service Blbost _blbost._tcp 5678

(lidský název, typ, port)
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
8.6.2011 23:57 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Píšeš, jako by použití Avahi bylo nějak složité. Kdyby nic jiného, tak ho zvládne i shellovský
Nevim, nezkoumal jsem to. Kazdopadne poradne reseni musi osetrit i takove veci jako co kdyz dany program pusti nezavisle vic uzivatelu (kolize?) nebo odregistrovani i v pripade tvrdeho padu - to treba u socketu je automaticke.
pavlix avatar 9.6.2011 03:19 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Nevim, nezkoumal jsem to. Kazdopadne poradne reseni musi osetrit i takove veci jako co kdyz dany program pusti nezavisle vic uzivatelu (kolize?)
Avahi se používá třeba pro link-local XMPP, používá se uživatelské jméno v adrese, pokud to není systémová služba. Odregistrování v případě tvrdého pádu aplikace řeší IMHO socket, přes který komunikuje s Avahi.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
pavlix avatar 8.6.2011 22:13 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Je stále mnoho lidí (mezi něž patřím i já), co Avahi nepoužívá a ani jej nemá nainstalované.
Nevidím žádný rozpor, holt jsem doporučil něco, co nepoužíváš, ani nemáš nainstalované.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
8.6.2011 18:31 petr_p | skóre: 58 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Záleží, co je pro vás lokální síť. Podle toho si vyberete prefix. Pak buď můžete použít dočasnou, nebo si u IANA zaregistrovat vlastní.
pavlix avatar 8.6.2011 22:17 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Pak buď můžete použít dočasnou, nebo si u IANA zaregistrovat vlastní.
Tak přesně tomu bych se vyhnul, když jsou tu hotové protokoly jako Multicast DNS.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
9.6.2011 08:06 petr_p | skóre: 58 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Který problém pouze posune o patro výše. Buďto si vyberete dočasný název služby, nebo pokud chcete mít jistotu, že nebude kolidovat, si jej zaregistrujete u centrální autority (pokud něco takového MDNS vůbec má). Pro uživatele je jediný rozdíl v tom, jestli bude zadávat slovo nebo IP adresu.
pavlix avatar 9.6.2011 09:08 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Který problém pouze posune o patro výše.
Je to prosté použití hotového řešení, ke kterému už existují různé nástroje (například prohlížeč služeb).
Buďto si vyberete dočasný název služby, nebo pokud chcete mít jistotu, že nebude kolidovat, si jej zaregistrujete u centrální autority (pokud něco takového MDNS vůbec má).
Což je výrazně lepší než si vybírat číslo. Název služby může být alespoň odvozený od názvu aplikace.
Pro uživatele je jediný rozdíl v tom, jestli bude zadávat slovo nebo IP adresu.

Já tak trochu předpokládám, že u slušné gui aplikace nebo hry uživatel nebude zadávat ani jedno.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
8.6.2011 14:33 Yeti
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Nic proti důvodům zavedení nového IP protokolu. Proč ale proboha vymysleli tak zhovadilý zápis adres? Je to nepřehledné, těžko zapamatovatelné a v konfiguracích bude spousta překlepů a chyb z přehlédnutí.
pavlix avatar 8.6.2011 14:41 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Proč ale proboha vymysleli tak zhovadilý zápis adres? Je to nepřehledné, těžko zapamatovatelné a v konfiguracích bude spousta překlepů a chyb z přehlédnutí.

To si přesně myslím o desítkovém zápisu adres v IPv4. Můj osobná názor na zápis IPv6 je, že byl koncipován nejlepším možným způsobem. Kanonický zápis má pevnou šířku (narozdíl od IPv4), a zkrácený zápis se hodí.

Jo... a paradoxně jsem schopný brát neschopnost běžných smrtelníků pamatovat si IPv6 adresy za výhodu IPv6, protože to donutí lidi správně používat DNS a navíc je to odradí od ruční konfigurace IPv6, do které obvykle nemají laici co zasahovat.

Poznámka na okraj, já si běžně nezapamatuju ani IPv4 :).
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
8.6.2011 15:14 Radovan Garabík
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
To si přesně myslím o desítkovém zápisu adres v IPv4.
- to, že pod IP(v4) adresou si predstavíme skoro vždy ten desiatkový zápis je viacmenej historický artefakt, nie vrodená vlastnosť IPv4 adries - existujú iné spôsoby zápisu, len sa neujali (ale zase neboli veľmi premyslené - napr. hexadecimálna dotted bez 0x by bola celkom čitateľná).
pavlix avatar 8.6.2011 16:34 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
- to, že pod IP(v4) adresou si predstavíme skoro vždy ten desiatkový zápis je viacmenej historický artefakt, nie vrodená vlastnosť IPv4 adries
Což se naštěstí s příchodem IPv6 změnilo a default zápis je zkrácený hexa a známý alternativní je velmi podobný plný s hexa číslicemi.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
8.6.2011 18:57 JoHnY2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)

Este ze to tak je. Predstava zapisovani IPv6 adres ve tvaru ...0-65535... je vazne desiva :-).

pavlix avatar 8.6.2011 22:15 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Mně to děsí i u IPv4 :).
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
8.6.2011 16:08 Michal Kubeček | skóre: 69 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Proč ale proboha vymysleli tak zhovadilý zápis adres?

Hm… a jaký byste považoval za nezhovadilý?

těžko zapamatovatelné

128-bitová adresa je už z principu hůře zapamatovatelná než 32-bitová.

13.6.2011 10:00 Yeti
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Necpal bych tam hexa a zdvojené dvojtečky.
pavlix avatar 13.6.2011 12:39 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Necpal bych tam hexa
To byla velká chyba u IPv4, že se použila na binární data kombinace zcela nevhodné desítkové soustavy a s ní nekompatibilní 256-kové soustavy, s tím, že části bylo potřeba kvůli masce přepočítávat ještě do dvojkové soustavy. Způsobilo to zbytečně složité počítání všeho, co se jakkoli týkalo IPv4.

S hexa číslicemi je počítání mnohem jednodušší, protože se de facto používá jen jedna soustava (base 16), přepočet 16->2 zvládne v hlavě každý (narozdíl od 10->2), a přepočet 16->65536 není potřeba vůbec dělat, protože čtyři číslice base 16 tvoří jednu skupinu (číslici base 65536).

Těm, co nezvládají pracovat s dvojkovou a šestnáctkovou soustavou, to může být jedno, protože ti tím pádem neupočítají ani IPv4. Můžou používat IPv6 úplně stejně jako IPv4 nebo MAC adresy (tedy opsat je do správné kolonky či kousek po kousku diktovat po telefonu technické podpoře).
zdvojené dvojtečky.
Pěkně děkuju, ping localhost by pak v IPv6 vypadal ping 0:0:0:0:0:0:0:1 (či snad dokonce kanonicky ping 0000:0000:0000:0000:0000:0000:0000:0001) místo ping ::1, a kdo má po sobě ty nuly třikrát přepočítávat?

Při ladění sítě se hodí pamatovat si externí adresy a umět je rychle napsat, například známé info.nix.cz je lepší napsat 2a02:38::1001, a ne 2a02:38:0:0:0:0:0:1001, či snad 2a02:0038:0000:0000:0000:0000:0000:1001.

Ale jinak tě žádný standard nenutí používat zkrácený zápis, a v plném zápisu žádné čtyřtečky nejsou, nehledě na to, že narozdíl od IPv4 má alespoň pevnou délku.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
10.6.2011 08:26 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
A to ten článek musel vyjít až po zkoušce obsahující větší než malé množství otázek na IPv6? :-)
Píšu pro Pivní recenze a protože mě to IT už fakt nebaví, tak jsme si s klukama postavili pivovar Lucky Bastard
pavlix avatar 10.6.2011 13:27 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Architektura IPv6 – adresace uzlů (1)
Mno... já se musím přiznat, že jsem se s vydáváním na Abclinuxu na dlouho odmlčel uprostřed práce na tomto článku. Popravě řečeno jsem ho začal psát v roce 2009 :D.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.
12.6.2011 22:04 jnr
Rozbalit Rozbalit vše "Síťové rozhraní může mít více IPv6 adres (v praxi bude mít alespoň dvě)."
Může mně(laikovi) někdo vysvětlit, proč bude mít jedno síťové zařízení více IP adres? Děkuji.
pavlix avatar 13.6.2011 00:04 pavlix | skóre: 50 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: "Síťové rozhraní může mít více IPv6 adres (v praxi bude mít alespoň dvě)."
Může mně(laikovi) někdo vysvětlit, proč bude mít jedno síťové zařízení více IP adres? Děkuji.

Lidé jdou taky kontaktovat několika způsoby, proč ne počítače?

Důvod, proč jsou potřeba globální adresy je zřejmý. Důvod, proč jsou dobré linkové adresy jsem naznačil ve článku... hodí se v případě, že nějaké zařízení buď nemá nakonfigurovanou IP adresu, nebo ji má nakonfigurovanou špatně (a potřebujeme se na něj připojit, abychom to opravili).

A popravdě řečeno, na linkových adresách v IPv4 mi přijde velmi nešťastné právě to, že se používají jen při neúspěchu DHCP. Tedy nefungují na staticky konfigurovaných strojích přenesených do jiné sítě, nefungují hned (a DHCP se nevzdává tak rychle), atd, atd...

IPv6 LL adresa představuje statickou adresu, na které lze dané nařízení na síti vždy nalézt (pokud je správně implementována). Dá se použít v konfiguračních souborech pro přístup k danému zařízení.
GentooFedoraSCRAM – Jsem open source vývojář, nikoli markeťák ⇒ názory zde uvedené jsou jen mé vlastní.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267   Powered by Hosting 90 Server hosting
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.