Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Současné vývojové jádro je 2.6.36-rc7 vydané 6. října. Mělo by to být poslední -rc, nevidím žádný důvod zdržovat vydání. Stále bylo více změn v drivers/gpu/drm, než bych doufal, ale všechny vypadají neškodně a dobře. Skvělá poslední slova. Zkrácený changelog je v oznámení; na kernel.org najdete kompletní changelog.
V době psaní tohoto článku není konečná verze 2.6.36 ještě vydána, ale očekávat to lze každým okamžikem.
Stabilní aktualizace: během uplynulého týdne žádné nevyšly.
-- „dmbarbour“
-- Rick Hohensee je zpátky (díky Valerii Auroře)
-- Matt Mackall
Linsched je simulátor linuxového plánovacího subsystému v uživatelském prostoru; má pomocí vývojářům, kteří pracují na zlepšení (nebo pochopení) plánovače. Byla vydána nová verze založená na 2.6.35. Vzhledem k tomu, že Linsched umožňuje modelovat libovolné topologie hardware, umožňuje testování změn plánovače na hardwaru, který pro vývojáře není snadno dostupný. Například většina vývojářů nemá přístup ke stroji se čtyřmi čtyřjádry, ale mohou použít LinSched k tomu, aby zjistili, jak jejich změny ovlivní plánovač na takových strojích. Google (původce této verze, ale ne původní vývojář) používá Linsched k ověření výsledků své práce na plánovači.
napsal Jonathan Corbet, 12. října 2010
Subsystém fanotify (původně „TALPA“) by navržen jako háček, který umožní protimalwarovým aplikacím zachytit – a potenciálně zablokovat – na soubory orientovaná systémová volání. Začleňování tohoto kódu do hlavní řady je dlouhodobý proces, který zahrnoval redefinici požadavků, přepracování nízkoúrovňového kódu notifikací ve VFS a přepracování rozhraní pro uživatelský prostor. Po vší této práci se vývojáři fanotify Ericu Parisovi podařilo kód začlenit během začleňovacího okna 2.6.36. Vývojáři začali rozhraní používat k zajímavým věcem; Lennart Poettering například zmínil, že ho používá k monitorování přístupů k souborům, aby zlepšil doby bootování systému. Zdálo se, že dlouhý příběh se chýlí ke konci.
Pak přišel Tvrtko Ursulin a upozornil na problém se systémovými voláními fanotify; následoval ještě s jedním problémem. Zdá se, že rozhodnutí o povolení se vždy neprovedla dobře a systémové volání fanotify_init() někde po cestě ztratilo parametr priority. Hlavně druhá záležitost je závažná, protože ovlivňuje ABI pro uživatelský prostor, které musí být udržováno navždy.
Eric problémy potvrdil a začal pracovat na způsobech, jakým je obejít před vydáním 2.6.36, ale Alan Cox doporučil opatrnější přístup:
Eric, kterému se tento nápad příliš nelíbil, ještě chvíli pokračoval v diskuzi. Nakonec ale zaslal patch, který vypíná systémová volání fanotify:
Linus patch přijal, takže i když kód fanotify bude ve vydání 2.6.36 přítomen, nebude přístupný z uživatelského prostoru. Jestli problém bude možné vyřešit způsobem, který bude použitelný pro stabilní verzi 2.6.36.y, to se ještě uvidí.
napsal Jonathan Corbet, 12. října 2010
Obecným pravidlem je, že změny v jádře, které za běhu rozbijí ovladač, se nepovažují za dobrou věc. Tiché poškození dat je také považováno za výsledek, kterému se jaderná komunita raději vyhne. Co se stane, když je nutné vybrat si mezi jedním nebo druhým? Dlouhá debata v komunitě ARM poskytuje přinejmenším jednu odpověď.
Nejprve nějaký úvod. Současné procesory normálně neadresují paměť přímo; místo toho se přístupy do ní zprostředkovávají pomocí mapování vytvořeném v jednotce pro správu paměti [memory management unit]. V závislosti na konkrétním typu procesoru mohou tato mapování být řízena pomocí segmentových registrů, záznamů v tabulce stránek nebo jinými způsoby. Mapování přeloží virtuální adresu na fyzickou adresu, ale také řídí, jak bude procesor k paměti přistupovat a jestli se bude cachovat její obsah.
Jak vysvětlil správce ARM Russel King, ARM procesory mají mnoho atributů, které ovlivňují, jak funguje mapování paměti. Je zde koncept typů paměti; například „normální paměť“ podléhá změně pořadí zápisů a čtení, zatímco „paměť zařízení“ ne. Také je zde bit, který označuje, jestli danou paměť lze sdílet mezi procesory; nesdílená paměť je rychlejší, protože není potřeba řešit koherenci cache mezi procesory. A jako mnoho CPU mohou procesory ARM specifikovat různé chování cache pro dané mapování; RAM může být mapována s tím, že se zpětný zápis cachuje, zatímco paměť zařízení cachována není.
Jádro ARM mapuje RAM jako normální paměť s cachováním zpětného zápisu; na jednoprocesorových systémech je také označena jako nesdílená. Systémové volání ioremap(), které se používá pro mapování I/O paměti pro CPU, je odlišné: tato paměť se mapuje jako paměť zařízení, necachovaná a možná sdílená. Tato lišící se mapování poskytují očekávané chování pro oba typy pamětí. Věci začnou být záludné, když někdo zavolá ioremap(), aby vytvořil nové mapování pro systémovou RAM.
Problém těchto lišících se mapování je v tom, že budou mít různé atributy. Od verze 6 architektury ARM je specifikované chování pro takovou situaci „nepředvídatelné“. Uživatelé, což je pravidlem, „nepředvídatelné“ chování nemají rádi, obzvláště když jde o jejich data. Dávalo by tedy smysl vyhnout se násobným mapováním paměti s různými atributy. Architektura ARM nicméně tradičně tento druh mapování umožňuje, výsledkem toho je, že mnoho ovladačů závisí na tom, že mohou RAM takto přemapovat.
V dubnu Russel vyhlásil, co se této záležitosti týče, poplach a zaslal patch, který způsobí, že ioremap() selže, pokud je cílem systémová RAM. Tato změna se vyhýbá potenciální záležitosti s poškozením dat, ale je to za cenu rozbití všech ovladačů, které takto používají ioremap(). V té době na to byly stížnosti, takže patch během vývojového cyklu 2.6.35 čekal, ale Rusel ho začlenil do 2.6.36. Tam byl do doby, než s blížícím se vydáním Felipe Contreras zaslal patch, který tuto změnu ruší, s tím, že:
Russelovi se to nelíbilo. V jeho pohledu je remapování paměti tímto způsobem nebezpečnou technikou, která dříve či později povede k poškození dat. Přestože byli před šesti měsíci varováni, vývojáři ovladačů problém neopravili – rozbitých ovladačů je tolik, kolik jich bylo předtím. Podle Russelova mínění tedy není důvod dál čekat; nebezpečné chování je potřeba zastavit, než bude někdo popálen.
Na druhou stranu vývojáři ovladačů upozorňují na to, že „se zdá, že všechno funguje“ tak, jak to je, a že není potřeba něco urgentně řešit. Krom toho Russelův patch jim připadá jako změna API a běžným pravidlem vývoje jádra je, že kdo mění interní API, musí vyřešit výsledné problémy. Oprava ovladačů není jednoduchý úkol a Russel tvrdí, že byly rozbité vždycky, takže není ochoten (možná ani schopen) je všechny zase zprovoznit.
Situace vypadala nerozhodně, přičemž odstranění patche vypadalo jako jediný způsob, jakým postoupit kupředu. Nicméně ve skutečnosti to vypadá, že existuje cesta ven. Prvním krokem je umožnit tato mapování ještě v jednom cyklu, ale vypsat přitom varování viditelné pro uživatele, když k nim dojde. Jak to řekl Andrew Morton:
Jsou to ti „vystrašení uživatelé“, kdo v této rovnici zatím chybí; ti mohou vyvolat ten tlak, který vystrašení správci subsystému vyvolat nemohou.
Dalším kouskem řešení by bylo poskytnout vývojářům ovladačů způsob, kterým by mohli získat kus fyzicky spojité RAM, kterou by bylo možné takto přemapovat. Takovou paměť není možné simultánně mapovat jako systémovou RAM. Hezký nápad by byl jednoduše odmapovat systémovou paměť, když ji začne používat zařízení, ale implementovat to se ukazuje jako obtížné. Alternativou je odložit si při bootu nějakou paměť stranou a nikdy jádru neumožnit použít ji jiným způsobem; ovladače by si pak mohly podle potřeby alokovat z této zásoby. Russel zaslal patch, který takové odkládání paměti umožňuje.
Tato konkrétní situace tedy pravděpodobně bude mít šťastný konec, za předpokladu, že k uvedenému výše nakonec dojde a že žádný uživatel nebude popálen nepředvídatelným mapováním v jádře 2.6.36. Zdůrazňují se zde ale trvající problémy. Může být velmi obtížné přinutit vývojáře k tomu, aby věci opravili, obzvlášť když současný kód „podle všeho funguje“. Tito vývojáři se o změně dozvídají velmi pozdě – pokud o ní vůbec ví. Zdá se, že vývojáři -rc jádra netestují tak, jak bychom si přáli. Zdá se nicméně, že vývojový proces funguje a problémy, jako je tento, jsou nakonec překonány.
napsal Jonathan Corbet, 11. října 2010
Na myši založená rozhraní s jedním ukazatelem s námi asi ještě nějakou chvíli budou, ale mnoho zajímavé vývojové aktivity, co se uživatelských rozhraní týče, dnes probíhá u vícedotykových zařízení – u těch, která dokáží sledovat více vstupních pozic zároveň. Vícedotykové rozhraní lze nalézt na mnoha smartphonech s dotykovými obrazovkami a na některých laptopech s trackpadem. Vícedotykové obrazovky mají také mnoho zajímavého potenciálu a na jiných místech – představte si třeba několik lidí, kteří pracují na obrazovce o velikosti tabule (nebo zdi). Na nejnižší úrovni nicméně detekce více dotyků zároveň potřebuje podporu v hardwaru a u mnoha na touchpadech založených systémech tento hardware pochází od Synaptics.
Linuxový ovladač pro touchpady Synaptics v současnosti nepodporuje vícedotykový režim z obvyklého důvodu: Synaptics se neuráčil sdělit světu, jak jejich hardware používat. Je tu nicméně naděje na změnu: Chase Douglas nedávno zaslal sadu patchů pro ovladač Synaptics, která přidává podporu pro touchpady založenou na informacích získaných pomocí reverzního inženýrství. Stále je potřeba vyřešit pár zádrhelů, ale daný režim podle všeho funguje. Bohužel to nutně nemusí znamenat, že budeme mít podporu pro běh v tomto režimu již v blízké budoucnosti; skutečné potíže mohou nastat mimo říši techniky.
Když Chase zaslal své patche, Takashi Iwai – více známý díky své práci na zvukových ovladačích ALSA – odpověděl, že na podpoře vícedotykového režimu pracoval také:
V následující diskuzi se ukázalo, že Chaseův patch je ve skutečnosti Takashiho patch s nějakými zlepšeními. Takashi zjevně patch jednou zaslal předtím, než právníci z Novellu toto cvičení stopli; tato práce zůstala zahrabaná na stránce v Launchpadu, načež o ni Chase zakopl, udělal pár zlepšení a kód znovu zaslal. (Jenom pro jistotu: nezdá se, že by se Chase pokoušel přisvojit si zásluhy za kód někoho jiného; jenom nepochopil původní zdroj kódu.)
Takashi evidentně považuje nezávislé zaslání kódu jako dostatečné k tomu, aby se obešly námitky právního oddělení Novellu vůči začlenění; přestože je údajně na dovolené, reagoval s entuziazmem. Chaseovy patche byly doplněny sérií patchů pro X.org, které využívají novou podporu v jádře a přidávají na uživatelské úrovni podporu pro hezké věci jako ovládání třemi prsty a gesta „štípnutí“. Veškerý tento kód, jak se zdá, čekal na příležitost utéci do divočiny; potřeba bylo jenom to, aby někdo jiný zaslal kód na straně jádra.
Takže se zdá, že stavidla jsou otevřená a podpora pro zařízení Synaptics bude dostupná pro všechny. Jenže se tu ještě může objevit háček. Jak Chase poznamenal: Jestliže jsi původním autorem této práce a můj patch bude přijat, myslím, že od tebe budeme potřebovat Signed-off-by. Bez Takashiho podpisu by kód do hlavní řady nemusel být začleněn. Takashi naznačil, že by bylo možné použít jeho podpis z původní verze, ale zdá se, že nyní nechce kód s podpisem zaslat znovu.
A tady mohou přijít problémy: autor článku nemá žádné kontakty v právním oddělení Novellu, ani žádné tajné informace, ale nebylo by překvapením zjistit, že jejich obavy z tohoto kódu nepůjde smést tak snadno. Je tedy možné, že nový podpis od Takashiho nebude. Nebo možná distributoři dostanou strach ze stejného důvodu jako Novell a rozhodnou se, že danou vlastnost nezapnou. Kód je venku několik měsíců, ale k uživatelům se nedostal; narůstající pozornost, které se mu dostává, nemusí být dostatečná k tomu, aby se tento fakt změnil.
Nemožnost použít Takashiho kód – pokud na to opravdu dojde – nebude velký problém. Důležitá je zde informace o tom, jak funguje hardware; s ní nějaký energický hacker nepochybně změnu reimplementuje rychle. Vyřešit obavy z patentů by nicméně mohlo být složitější. Bez znalostí toho, které patenty jsou zde problematické, je těžké říci, jak velkou překážku budou tvořit. Podle některých tvrzení jsou patentována vícedotyková zařízení obecně, i když to podle všeho nezastavilo některé společnosti před tím, aby taková rozhraní přidali do svých produktů. Jestliže to nicméně zastaví distributory Linuxu, prohrají uživatelé.
To je samozřejmě povaha systému softwarových patentů. Scénář popsaný výše je nicméně prozatím vysoce spekulativní. Důležitá věc je, že kód (společně se s ním spojenými informacemi o hardwaru) je venku a dostupný všem, kdo ho chtějí do svých systémů začlenit. Doufejme, že brzy bude k dispozici šířeji. Čekání na ty hezké displeje o velikosti zdi možná bude o trochu delší.
napsal Jonathan Corbet, 13. října 2010
V době psaní tohoto článku byl vydán (při troše štěstí) poslední předpatch 2.6.36 a konečnou verzi můžeme očekávat během pár dní. Je tedy čas podívat se na to, jak probíhal tento vývojový cyklus. Je několik věcí, které 2.6.36 odlišují od jeho předchůdců.
Jádro 2.6.36 bude obsahovat přibližně 9400 sad změn od 1159 vývojářů. Pokračuje tedy trend méně aktivních vývojových cyklů; následuje tabulka s výpisem toho, co jsme viděli za poslední cca rok.
Verze | Změn |
---|---|
2.6.31 | 10,883 |
2.6.32 | 10,998 |
2.6.33 | 10,871 |
2.6.34 | 9,443 |
2.6.35 | 9,801 |
2.6.36 | ~9,400 |
Práce, která zvýšila počty sad změn v dřívějších vývojových cyklech (na vrcholu seznamu je přebírání kódu mimo strom do adresáře staging), stále odeznívá, stejně tak práce v jiných oblastech (jako jsou nové souborové systémy.) Výsledkem je, že jádro prochází obdobím relativně pomalých změn – tedy aspoň v porovnání s posledními léty - a stabilizace. Zde stojí za to poznamenat, že pokud se nestane nic neočekávaného, vývojový cyklus 2.6.36 bude jeden z nejkratších za poslední dobu; výsledkem je to, že počet sad změn začleněných za den je nejvyšší od 2.6.30.
Nejzajímavější je pravděpodobně tato sada čísel: v 2.6.36 vývojová komunita přidala 604 000 řádek kódu a smazala 651 000 – celkově se tedy ztrácí 47 000 řádek kódu. To je poprvé od počátku éry gitu, kdy velikost zdrojových kódů jádra klesla. Vzhledem k tomu by tentokrát mohlo být vhodné podívat se na to, kdo tak pilně odstraňoval kód z jádra:
Nejvíce odstraněných řádek – 2.6.36 | ||
---|---|---|
Sam Ravnborg | 205813 | 31.6% |
Benjamin Herrenschmidt | 133666 | 20.5% |
Amerigo Wang | 19145 | 2.9% |
Tony Luck | 8418 | 1.3% |
Greg Kroah-Hartman | 7094 | 1.1% |
Kiran Divekar | 4487 | 0.7% |
Palash Bandyopadhyay | 4457 | 0.7% |
Vincent Sanders | 3467 | 0.5% |
Dave Jones | 2600 | 0.4% |
Christoph Hellwig | 2163 | 0.3% |
Sam Ravnborg a Ben Herrenschmidt se oba dostali na vrchol seznamu tím, že odstranili spoustu souborů defconfig jako součást obecného pročištění, které inspirovala Linusova nevrlost v červnu; Sam také dokončil nějakou práci na sjednocení SPARC. Amerigo Wang odstranil mnoho starých a nepoužívaných ovladačů. Třemi z nich se zbavil téměř 360 000 řádků kódu – chvályhodná práce.
Pohled na změny v kódu obecně pro vývojový cyklus 2.6.36 ukazuje následující:
Nejaktivnější vývojáři 2.6.36 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Co se sad změn týče, Vasilij Kulikov vede díky dlouhému seznamu většinou malých oprav v kódu ovladačů zařízení. Hlavní část práce Erica Parise je přidání subsystému fanotify – práce, která podle informací z doby psaní tohoto článku nebude v 2.6.36 zapnuta kvůli záležitostem týkajícím se ABI pro uživatelský prostor. Dan Carpenter je dalším mistrem malých oprav, obvykle jde o problémy identifikované nástroji pro statickou analýzu. Chris Wilson udělal mnoho změn v ovladači Intel i915 – a pak možná jeeště více změn, které opravovaly problémy, které následovaly. Změny od Erica Dumazeta byly opravy a zlepšení subsystému síťování.
Tři z prvních pěti v tabulce podle změněných řádek byli již zmíněni výše. Další dva jsou Chris Metcalf, který přidat novou architekturu "Tile", a Omar Ramirez Luna, který do stromu staging přidal ovladač TI dspbridge.
Jenom jeden z pěti vývojářů (Dan Carpenter) byl také mezi prvními pěti v 2.6.35; tentokrát se objevila spousta nových tváří.
Do jádra 2.6.36 přispělo 184 zaměstnavatelů (které jsme byli schopni identifikovat). Největší firemní přispěvatelé jsou:
Nejaktivnější zaměstnavatelé 2.6.36 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Z větší části seznam vypadá jako v ostatních vývojových cyklech, ale je zde několik nových jmen. Jedním je Tilera, což firma stojící za architekturou Tile, jejíž podpora byla do 2.6.36 začleněna. Další jméno, které se objevuje prvně, je Canonical, kterému se konečně podařilo začlenit bezpečnostní modul AppArmor. Nemělo by se ale zapomenout ani na dalších 164 firem, které se nedostaly na seznam největších přispěvatelů; komerční ekosystém okolo Linuxu je stále silný a rozmanitý.
Nakonec se autor článku rozhodl, že zopakuje starý experiment a podívá se na životnost kódu v jádře. Každý řádek v jádře byl mapován na vydání jádra, ve kterém se naposledy změnil a pak byly vykresleny součty pro každou verzi. Výsledný obrázek vypadá takto:
S celkovými 1.6 % reprezentuje 2.6.36 jenom relativně malou část z celkové kódové základny - nejmenší za dlouhou dobu. Téměř 29 % jaderného kódu se stále datuje zpět do éry počátku gitu, jedná se o pokles z únorových 31 %. I když je velká část jaderného kódu nová – 31 % kódu pochází z 2.6.30 nebo novějšího – velká část je tu s námi již dlouho.
Shrnuto do jednoho odstavce nebyl vývojový cyklus 2.6.36 nijak hektický, relativně málo velkých nových vlastností a poměrně hodně pročišťování. To je minimálně zčásti důvod, proč se tato verze stabilizovala rychleji než obvykle a s menším počtem regresí (10. října jich bylo hlášeno 56, pro porovnání – v 2.6.35-rc6 jich bylo 100.) Jestli 2.6.36 reprezentuje novou podobu o něco pomalejšího vývoje jádra, se ještě uvidí. V době psaní tohoto článku linux-next obsahuje 5850 sad změn, z nichž většina má pravděpodobně mířit do 2.6.37. Mnoho změn se navíc před otevřením začleňovacího okna neobjevuje, takže pravděpodobně uvidíme, že do 2.6.37 bude začleněno ještě více změn. I tak to nicméně nevypadá, že by se v linux-next tísnila vlna, která jenom čeká na to vřítit se do hlavní řady; 2.6.37 v počtu změn možná překoná 2.6.36, možná ne, ale rozhodně to nevypadá, že bychom lámali rekordy.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Třemi z nich se zbavil téměř 360 000 řádků kódu – chvályhodná práce.
Nemělo by tady spíš být: Tři zmínění se zbavili téměř…
V následující diskuzi se ukázalo, že Chaseův patch je ve skutečnosti Takashiho patch s nějakými zlepšeními. Takashi zjevně patch jednou zaslal předtím, než právníci z Novellu toto cvičení stopli; tato práce zůstala zahrabaná na stránce v Launchpadu, načež o ni Chase zakopl, udělal pár zlepšení a kód znovu zaslal. (Jenom pro jistotu: nezdá se, že by se Chase pokoušel přisvojit si zásluhy za kód někoho jiného; jenom nepochopil původní zdroj kódu.)Člověk by skoro řekl, že se domluvili