Byla vydána beta verze Ubuntu 25.10 s kódovým názvem Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 25.10 mělo vyjít 9. října 2025.
Bola vydaná nová verzia 4.13 security platformy Wazuh. Prináša nový IT hygiene dashboard, hot reload dekodérov a pravidiel. Podrobnosti v poznámkách k vydaniu.
Americký výrobce čipů Nvidia investuje pět miliard dolarů (přes 100 miliard Kč) do konkurenta Intel, který se v poslední době potýká s vážnými problémy. Firmy to včera oznámily ve společné tiskové zprávě. Dohoda o investici zahrnuje spolupráci při vývoji čipů pro osobní počítače a datová centra. Akcie společnosti Intel na zprávu reagovaly výrazným růstem.
Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Protože Eukleidés právě pomocí kružítka a pravítka definoval euklidovské postuláty a tím i základní vlastnosti geometrie (dnes zvané euklidovská, neboť jsme objevili i další).to je právě to co mě překvapuje. Když jsme objevili další, proč zůstal původní název? Nejsem žádný geometr, proto mě napadlo, jestli třeba v jiných geometriích konstrukce pravítkem a kružítkem nemají žádnou váhu, nebo jsou snad nemožné? Nebylo by proto lepší nespojovat takový způsob konstrukce s konkrétní geometrií?
Tezko rict, co se tim presne mysli. Muze to byt tak, misto toho, abyste rysoval v hyperbolicke geometrii budete rysovat v jejim modelu. Ten je v euklidovske rovine, takze s pravitkem a kruzitkem neni problem, viz treba Poincareho model.
Nebo byste mohl zmenit chapani pravitka z "rovne tycky" na "vec, ktera dela rovne cary". Problem ale je, ze "primky" tj. "rovne cary" jsou na valci spiraly (plus primky a kruznice na ne kolme). Anebo, coz je asi uplne nejvrhlejsi, zkusit si predstavit, ze hyperbolicka rovina je obycejna rovina, ktera ma divne vlastnosti. Tedy predstavit si ji jako "plochou" a zkouset na ni rysovat obycejnym kruzitkem a pravitkem, bez vnoreni do nejakeho Rn (neboR(1,2):).
Mimochodem v hyperbolicke geometrii asi bude problem narysovat pravitkem a kruzitkem exocykl nebo horocykl.
Na válci to zrovna není problém, šroubovice se dá "v sobě" posouvat bez problémů (je to křivka s konstantní křivostí) - díky tomu je možné zašroubovat šroub.
To "rýsování" je ale potřeba chápat abstraktně, ne ve smyslu nějakého fyzického pravítka a kružítka. Výše zmíněná věta o tom, že co se dá narýsovat pravítkem a kružítkem, se dá narýsovat i samotným kružítkem, také neznamená, že se dá kružítkem nakreslit přímka. Konstrukcí se rozumí to, že máme dány nějaké body coby vstup a sada povolených základních operací a úkolem je nalézt polohu bodů, které mají být výstupem. Takže např. konstrukce čtverce, známe-li jednu jeho stranu, vypadá tak, že vsupem jsou dva sousední vrcholy a výstupem poloha zbylých dvou.
To "rýsování" je ale potřeba chápat abstraktně, ne ve smyslu nějakého fyzického pravítka a kružítka.Já teda nevím, ale skoro v každém větším obchodě s nábytkem mají dlouhá papírová pravítka. Podle mě není problém vzít papírové pravítko, přiložit k válci a šikmo namotat. Ta spirála jde rýsovat třeba při odmotávání.
Otázka je, jestli papírové pravítko z Bauhausu odpovídá definici idealizovaného pravítka.Jen těžko najdeš v reálném světě něco, co odpovídá lépe.
Tiskni
Sdílej: