AbcLinuxu hledá autory!
×
včera 19:22 | Nová verze

Byla vydána verze 11.3 open source alternativy GitHubu, tj. softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech, GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností i s náhledy v příspěvku na blogu.

22.9. 13:00 | Komunita

Do 30. října se lze přihlásit do dalšího kola programu Outreachy (Wikipedie), jehož cílem je přitáhnout do světa svobodného a otevřeného softwaru lidi ze skupin, jež jsou ve světě svobodného a otevřeného softwaru málo zastoupeny. Za 3 měsíce práce, od 4. prosince 2018 do 4. března 2019, v participujících organizacích lze vydělat 5 500 USD.

Ladislav Hagara | Komentářů: 84
21.9. 22:22 | Komunita

Společnost Purism představila kryptografický token Librem Key. Koupit jej lze za 59 dolarů. Token byl vyvinut ve spolupráci se společností Nitrokey a poskytuje jak OpenPGP čipovou kartu, tak zabezpečení bootování notebooků Librem a také dalších notebooků s open source firmwarem Heads.

Ladislav Hagara | Komentářů: 8
21.9. 20:33 | Nová verze

Společnost NVIDIA oficiálně vydala verzi 10.0 toolkitu CUDA (Wikipedie) umožňujícího vývoj aplikací běžících na jejich grafických kartách. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

21.9. 20:00 | Upozornění

Příspěvek Jak přežít plánovanou údržbu DNS na blogu zaměstnanců CZ.NIC upozorňuje na historicky poprvé podepsání DNS root zóny novým klíčem dne 11. října 2018 v 18:00. Software, který nebude po tomto okamžiku obsahovat nový DNSSEC root klíč, nebude schopen resolvovat žádná data. Druhým důležitým datem je 1. února 2019, kdy významní výrobci DNS softwaru, také historicky poprvé, přestanou podporovat servery, které porušují DNS standard

… více »
Ladislav Hagara | Komentářů: 11
21.9. 15:55 | Pozvánky

Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 156. brněnský sraz, který proběhne v pátek 21. září od 18:00 v restauraci Na Purkyňce na adrese Purkyňova 80.

21.9. 13:22 | Nová verze

Alan Griffiths z Canonicalu oznámil vydání verze 1.0.0 display serveru Mir (GitHub, Wikipedie). Mir byl představen v březnu 2013 jako náhrada X serveru a alternativa k Waylandu. Dnes Mir běží nad Waylandem a cílen je na internet věcí (IoT).

20.9. 22:00 | Nasazení Linuxu
Stabilní aktualizace Chrome OS 69 (resp. Chromium OS), konkrétně 69.0.3497.95, přináší mj. podporu linuxových aplikací. Implementována je pomocí virtualizace, a proto je tato funkce také omezena na zařízení s dostatkem paměti a podporou hardwarové akcelerace, tudíž nejsou podporovány chromebooky s 32bitovými architekturami ARM, či Intel Bay Trail (tzn. bez Intel VT-x).
Fluttershy, yay! | Komentářů: 5
20.9. 21:32 | Zajímavý projekt

Došlo k uvolnění linuxové distribuce CLIP OS, vyvíjené francouzským úřadem pro kybernetickou bezpečnost ANSSI, jako open source. Vznikla za účelem nasazení v úřadech, kde je potřeba omezit přístup k důvěrným datům. Je založená na Gentoo.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
20.9. 16:00 | Komerce

Zjistěte více o bezpečné a flexibilní architektuře v cloudu! IBM Cloud poskytuje bezpečné úložiště pro Vaše obchodní data s možností škálovatelnosti a flexibilitou ukládání dat. Zároveň nabízí prostředky pro jejich analýzu, vizualizaci, reporting a podporu rozhodování.

… více »
Fluttershy, yay! | Komentářů: 12
Na optické médium (CD, DVD, BD aj.) jsem naposledy vypaloval(a) data před méně než
 (13%)
 (15%)
 (21%)
 (23%)
 (25%)
 (4%)
 (1%)
Celkem 399 hlasů
 Komentářů: 33, poslední 16.9. 11:55

Administrace systému Linux

17. 1. 2003 | Nikola Štohanzl | Recenze | 8359×

Recenze knihy.

Úvodem

Obálka knihy

Na úvod je dobré říct, že název v tomto případě nelže - kniha je skutečně určena uživatelům, kteří chtějí začít s administrací linuxového systému, lépe řečeno serveru. U čtenáře se předpokládají jen základní znalosti o hardware, principech fungování sítí a podobně, předchozí zkušenosti s Linuxem potřeba nejsou. Autor občas uvádí srovnání se serverovýmy systémy na paltformě Windows 2000, respektive NT, ale přestože s nimi nemám žádnou zkušenost, nečinilo mi to při čtení žádné potíže.

Kniha vyšla v originále na začátku roku 2001 a dva roky jsou přeci jen docela dlouhá doba. Žádné "novinky" tedy v textu nenajdeme, což ale nepovažuji za velký nedostatek - základní principy správy Linuxu se tak často a zásadně nemění. Před rokem a půl se bohužel "zasekla" i aktualizace webové stránky inzerované autorem jako zdroj případných oprav a čerstvých informací. Větší problém by pro některé čtenáře mohlo znamenat zaměření na distribuci RedHat, konkrétně verze 7.0 a 7.1CZ (pro potřeby překladu). Aby nedošlo k nedorozumění - v žádném případě nejde o knížku o RedHatu, jen pokud je uváděn konkrétní případ umístění například konfiguračních souborů, jde o umístění v této distribuci. RedHatem je rovněž do značné míry ovlivněn výběr popisovaného software, takže jestli nesnášíte rpm nebo při zaslechnutí slova bind dostáváte kopřivku, měli byste se zřejmě poohlédnout po jiné literatuře.

Text je rozdělen do 27 kapitol tvořících pět hlavních bloků, jejichž obsah si teď podrobněji rozebereme.

Instalace Linuxu na serveru

Po stručném vysvětlení základních pojmů (distribuce, free software) a porovnání Linuxu s Windows 2000 se dostaneme k samotné instalaci. Krátký všeobecný úvod je následován podrobným popisem průběhu instalace RedHatu 7.1CZ v grafickém režimu. V rámci tohoto popisu se dozvíme o diskových oddílech, nejdůležitějších unixových adresářích, boot managementu apod., takže zkrátka nepřijdou ani uživatelé jiných distribucí - jen se nedozvědí, kdy a kam mají kliknout.

Podrobně je rozebráno používání systému RPM, bohužel ale nenajdeme zmínky o redhatím systému up2date ani o jiných podobných řešeních. Popsána je i instalace programů ze zdrojového kódu, kterou autor kompletně provádí jako superuživatel, což bych já začínajícím uživatelům rozhodně nedoporučoval. Nechybí ani kapitola o Gnome a KDE, kterou si autor myslím mohl odpustit.

Správa jednouživatelského systému

V této části se dozvíme základní informace o uživatelských účtech a nástrojích pro jejich údržbu, podrobně je popsán systém autentizačních modulů PAM. Následuje úvod do používání příkazového interpretu bash, zahrnující přehled nejdůležitějších programů pro práci se soubory a procesy, a úvod do shellového skriptování. Filesystémům je věnována zvláštní kapitola, pokrývající vedle jejich vytváření a údržby i problematiku připojování oddílů, diskových kvót nebo použití automounteru.

V části věnované zavádění systému se bohužel dozvíme jen o zavaděči LILO (GRUB zřejmě v době vydání knihy ještě nebyl k dispozici?), probírány jsou rc skripty a různé úrovně běhu systému. Nechybí kapitoly o základním zabezpečení serveru a vlastním překladu jádra. Vše na úrovni, která by neměla začátečníkovi činit potíže a přitom mu ve většině případů postačí.

Služby internetu

V této části nás autor seznamuje se službami DNS, FTP, SMTP, POP, SSH a webovým serverem Apache. Po stručném vysvětlení účelu a principu fungování určité služby vždy následuje podrobný popis konfigurace konkrétního software, který ji realizuje, včetně příkladů. Vedle Apache se seznámíme s produkty Bind, Wu-ftpd, Sendmail, Qpopper a OpenSSH.

Intranetové služby

Jak název napovídá, je tento blok zaměřen na služby poskytované klientům ve vnitřní síti. Jde o sdílení souborů prostřednictvím NFS i Samby, sdílení informací (nejen) o uživatelských účtech prostřednictvím služby NIS a použití DHCP pro přidělování IP adres. Opět jsou podrobně probírány různé možnosti konfigurace a nechybí příklady a "vzorové" konfigurační soubory. Dále se seznámíme s tiskem prostřednictvím LPRng. Kapitola věnovaná zálohování systému nemůže pochopitelně v publikaci tohoto typu chybět - je sice poměrně stručná a na můj vkus až moc věnovaná zálohování na magnetické pásky, svůj účel nicméně plní.

Pokročilé síťové funkce s Linuxem

V tomto oddílu nás autor seznámí s nastavováním sítě v linuxovém prostředí a s protokolem TCP/IP, zejména kapitola "TCP/IP pro správce systému" je hodně obsáhlá a čtenář by měl být na jejím základě schopen opravdu podrobného sledování provozu na své síti. Nahlédneme i do souborového systému /proc, a to nejen z hlediska síťování. Samozřejmě nechybí popis nastavení síťového hardware, routování, IP maškaráda ani nastavení firewallu (použity jsou příklady pro ipchains a iptables).

Shrnutí

Jde o čtivě napsanou knihu, která začínajícímu nebo mírně pokročilému zájemci o administraci linuxového systému poskytne poměrně velké množství obecných informací. Pokud čtenář používá RedHat nebo alespoň ty programy, které jsou v knize podrobněji rozebírány, získá navíc i obstojný návod, jak systém nastavit "krok za krokem". Autor se vyvaroval opisování manuálových stránek, a pokud jsou někde uvedeny konkrétní přepínače jednotlivých programů, je to většinou v rámci upozornění na jejich hlavní schopnosti. Rovněž nezapomíná zdůrazňovat potřebu čtení dokumentace a snaží se i o uvádění odkazů na relevantní webové stránky.

Dobrý dojem bohužel trochu kazí časté chyby v překladu, díky nimž občas text zcela ztrácí smysl. Nemám sice k dispozici originál, avšak formulace jako "více informací najdete na hlavní stránce programu" nebo "adresář /var je cílové místo pro přihlašovací soubory" těžko pocházejí z pera autora. Na základě informace, že "...uživateský adresář root je v podstatě podobný účtu správce ve Windows 2000..." by mohl začátečník snadno přecenit schopnosti linuxových filesystémů. Podobných "zajímavostí" najdeme v knize více. Nechybí ani různé překlepy v příkladech (ale aspoň je díky tomu čtenář nemůže jen mechanicky opisovat). Mně tyhle věci při čtení nijak zvlášť nevadí, spoustě lidí ale oprávněně ano. Od nakladatelství, jakým je Grada, bych prostě čekal podstatně lepší redakční práci.

Celkově se mi kniha líbí a s klidným svědomím ji začátečníkům doporučuji. Správa systému je bezesporu široká oblast a její zpracování v jediné publikaci pochopitelně vyžaduje značné zjednodušování, se kterým se autor myslím docela dobře vypořádal. Pokud by někomu vadilo pouze to, že je kniha poněkud starší, chystá se prý v nejbližší době nová verze.

Autor:Steve Shah
Nakladatelství:Grada
Cena:540,- Kč / 875,- Sk