abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    13.9. 17:33 | Pozvánky

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.9. 01:33 | IT novinky

    Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    12.9. 14:00 | Nová verze

    Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.9. 12:00 | Zajímavý článek

    Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).

    🇵🇸 | Komentářů: 20
    12.9. 05:33 | Bezpečnostní upozornění

    Byly publikovány informace o další zranitelnosti v procesorech. Nejnovější zranitelnost byla pojmenována VMScape (CVE-2025-40300, GitHub) a v upstream Linuxech je již opravena. Jedná se o variantu Spectre. KVM host může číst data z uživatelského prostoru hypervizoru, např. QEMU.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.9. 22:00 | Komunita

    V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    11.9. 17:33 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    11.9. 15:33 | IT novinky

    Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.9. 15:00 | IT novinky

    Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    10.9. 21:22 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (81%)
     (7%)
     (3%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
    Celkem 180 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 10.9. 13:00
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    25.6.2018 17:21 Venca
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Blockchain nemůže státní správě pomoci nijak, neboť se jedná o typický případ, kde centrální autorita není problém.
    Další šiřitelé bludů, kteří si akorát chtějí namastit kapsu.
    26.6.2018 14:24 er
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Jenze je to in, dneska se blockchain cpe snad i do kavovaru. Vetsina lidi nevi o co jde, a k cemu je to dobre, ale je to proste tam. :D Klasika dnesni doby.
    27.6.2018 18:06 Semeno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    27.6.2018 22:40 Nazdar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Může mi někdo fundovaný někdo objasnit jak může být blockchain nasazen třeba bankou nebo již zmíněnou statní správou? To jako občané nebo klienti bank budou blockchain těžit a tím ho udržovat na živu? Síla blockainu je přece v masivni decentralizaci, nebo...? Díky Nazdar
    27.6.2018 23:42 Placený ruský provokatér
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Drahý nazdare, je to úplně k ničemu, ale pár frikulínů pohoní a banka nebo státní správa předvede že jsou ve flow i přestože dělají naprosté hovno.

    Jen počkejte na ty točky až jim doteče info o AI, to se teprve s inovacema roztrhne pytel a státní kasa.
    28.6.2018 00:21 informovaný informátor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    wiki:

    > A blockchain, originally block chain, is a continuously growing list of records, called blocks, which are linked and secured using cryptography. Each block typically contains a cryptographic hash of the previous block, a timestamp, and transaction data. By design, a blockchain is resistant to modification of the data.

    takže blockchain se používá např. pro odečty tachometrů, aby je nešlo přetáčet

    bankám se také může hodit mít neměnné záznamy
    28.6.2018 19:51 čínský emisar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    A to mi povězte, jak bude takový blockchain státní správy honit proof of work nebo proof of stake když jedinej kdo bude mít jeho nody nainstalovaný budou jen oni? Ta částečná neměnitelnost blockchainu je za cenu hromady nodu po celém světě které spalují tolik energie co česko.

    A jen pro info, státní správa je sama o sobě centrální autorita, takže nasazovat blockchain který slouží perfektně v případě když tu centrální autoritu nechceme nedává nejmenší smysl.

    Trošku ten hype kroťte, abyste zachvilku nebyl sám blockchain...
    Jendа avatar 28.6.2018 04:26 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Blockchain neznamená automaticky proof-of-work, ale strukturu, kde po zveřejnění nějaké části už nelze měnit to, co bylo před ní. Státní správa by to mohla použít například k dokazování, že nebylo katastrem nemovitostí zpětně manipulováno.
    Jendа avatar 28.6.2018 04:28 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    28.6.2018 11:26 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Možná hloupá otázka, ale nestačil by na to git?
    Jendа avatar 28.6.2018 14:38 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Větev gitu podle mě odpovídá definici blockchainu.
    28.6.2018 15:25 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    28.6.2018 19:53 čínský emisar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Jo? A kde máte consensus algoritmus?
    Jendа avatar 28.6.2018 21:56 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Nikde, definice blockchainu, kterou používám, toto nezahrnuje.
    28.6.2018 11:42 Nazdar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    ...no ale ta neměnnost struktury je zajištěna sdílením daného blockchainu přes bambilión počítačů, jak toho chtějí ty banky/instituce/státy dosáhnout?

    Jo a to že se na blockchainu snaží namastit kapsu kde kdo je jasné, třeba minulý týden mi došel nabídkový email od frikulína, který byl samozvaný specialista na GDPR a Blockchain, :-) ... ještě lepší než chytré lavičky za půl mega.
    Jendа avatar 28.6.2018 14:40 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    ...no ale ta neměnnost struktury je zajištěna sdílením daného blockchainu přes bambilión počítačů, jak toho chtějí ty banky/instituce/státy dosáhnout?
    Stejně jako dneska důvěryhodně sdílí přijaté zákony, otisky certifikátů státních CA atd. Oh wait.

    Že tihle "konzultanti" jsou hype, stát má jiné problémy a už to měl řešit i bez blockchainu atd. se nepřu.
    28.6.2018 19:54 čínský emisar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Ne... Takhle to fakt fungovat nemůže.
    Jendа avatar 28.6.2018 21:56 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Ano… Takhle to fungovat může.
    28.6.2018 22:10 universal troll system
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Možná tak ve vaší bujné fantazii.
    28.6.2018 22:48 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Když tvůj blockchain vyžaduje trusted autoritu, tak jakou má výhodu oproti centralizované relační databázi?
    Jendа avatar 28.6.2018 23:21 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    #7, #8
    28.6.2018 23:31 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Taková struktura se dá naimplementovat na relační databázi; pokud by si měl představu, že tě blockchain ochrání před státním spiknutím, tak neochrání, protože pokud spoléháš na to, že ti první block řetězce poskytne stát, tak prostě v budoucnu začně poskytovat jiný první blok... nebo Ntý blok a bloky následující za ním.
    28.6.2018 23:34 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Kdyby to byl ten git, jak jsem poznamenával výše, tak tam se poznáš, že někdo manipuloval s historií porovnáním s lokální kopií.
    28.6.2018 23:39 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Jenže to není o tom, že ty poznáš, ale o tom, že ty dokážeš. Například řidič v odkazu neměl problém v tom, že by nepoznal, že policajtská lůza lhala a falšovala záznamy, měl by problém v tom dokázat, že se tomu tak stalo - a k tomu aby se tomuto dalo předejít není potřeba blockchain ale stačí obyčejná relační databáze s historií změn a separací rolí mezí administrátory databáze a uživateli databáze; ostatně ve společnostech se takto auditování implementuje běžně a jedná se o plně SOX i GxP (Good Documentation Practice) compliant řešení.
    29.6.2018 08:52 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Jenže to není o tom, že ty poznáš, ale o tom, že ty dokážeš.
    Ano, pokud by stát dával nějaké záznamy do gitu a dostatečné množství 3rd party autorit (nezávislé instituce) by si to v pravidelných intervalech fetchovalo, pak zpětnou neoprávněnou změnu s jejich pomocí dokážeš.
    Jendа avatar 29.6.2018 13:56 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    a k tomu aby se tomuto dalo předejít není potřeba blockchain ale stačí obyčejná relační databáze s historií změn a separací rolí mezí administrátory databáze a uživateli databáze
    Furt mi přijde proveditelnější někoho donutit/uplatit/whatever změnit jeden záznam, než zveřejnit nové bloky za poslední týden a tvářit se že to tak bylo vždycky. Ten záznam totiž nejspíš nebude nikdo mirrorovat, zatímco hlavičky bloků budou mít všichni.
    Gilhad avatar 28.6.2018 23:53 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Pred statem te asi neochrani nic, protoze ma absurdni presilu (armada, policie, ...). Ale na druhou stranu nektera opatreni te nekdy muzou ochranit pred nekterymi statnimi zamestnanci - pokud ti prvni blok poskytne stat, tak nejaky pesak ve Zlamane Lhote ten prvni blok nezmeni, i kdyz se zna se starostou, ma mistniho soudce za svagra a nacelnik mistni sluzebny PS VB je jeho bracha - cili se alespon trochu zmensi pocet osob, ktere jsou schopne to spiknuti provest. Cimz rozhodne nerikam, ze je toto zpusob nejlepsi, nebo ze by jine implementace toto nedokazaly stejne dobre ci lepe.
    29.6.2018 00:07 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    K ničemu takovému nepotřebuji blockchain, protože to jde implementovat nad normální relační databází a spousta společností to tak dělá aby dostála požadavkům SOX a GxP...
    Gilhad avatar 29.6.2018 01:12 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Nikdo taky netvrdi, ze ho potrebujes. Jen itbiz pise, ze se nejaka skupina tohle rozhodla propagovat a nechat si za to reseni zaplatit.

    Blockchain je jednou z mnoha moznosti jak to nejak implementovat. To, ze ho nekdo k tomuto ucelu chce prolobovat rozhodne neznamena, ze je to moznost nejlepsi, natoz jedina. A rozhodne tu nikdo netvrdi, ze ta skutecna implementace bude nejlepsi (nebo alespon castecne pricetna) a ze bude bezchybna a navic pouzivana spravne.

    Zaroven je jasne, ze samotny blockchain neni to, co dela kryptomeny bezpecnymi, je to jen jedna slozka komplexniho reseni - u kryptomen doplnena take (mimo jine) kvalitnim sifrovanim, tezenim, distribuovanym resenim a spoustou dalsich prvku.

    Kdyby nekdo rozjel jako buzzword treba UTF8 a tvrdil by, ze se pouziva u kryptomen a jak znamo, kryptomeny jsou in a secure a cool, takze postavime reseni pro statni spravu zalozene na UTF8 a budeme desni pasaci a bude to bezpecne a povinne pro vsechny a chceme za to jen par miliard ted a par kazdorocne na udrzbu a melo to sanci byt prolobovano a bylo to verejne publikovano, tak se klidne muzeme dockat obdobneho clanku "UTF8 pro statni spravu" - skupina prosazujici UTF8 usporadala kulaty stul za ucasti toho onoho a johoho a navrhuje pouziti UT8 jako generalniho reseni vsech problemu lidstva ...

    Me teda cela tato diskuze prijde tak trochu ujeta, protoze v podstate jedna strana tvrdi "jako navrh reseni je to blbe a derave a neduveryhodne a nevhodne (jen si stat muze prosadit silou co chce a jak chce)" a druha oponuje "mylite se, cela ta vec by sla udelat uplne jinak a podstatne lepe a vubec by se nemusela delat takto, navic ma toto reseni spoustu chyb (protoze si stat muze prosadit silou co chce a jak chce)" a ani jedna z nich by to sama takto rozhodne nenavrhla a neresila to timto zpusobem.

    Ono definici blockchainu by vyhovovalo i ukladani jednotlivych bloku v plaintextu, s tim, ze na zacatku by byla uvedena parita predchoziho bloku - jo je to na prd, da se to prorazit podstatne snaz nez jina reseni, v podstate to nedokazuje nic, ale da se na to nalepit nalepka "blockchain" protoze to definici prece jen nejak splnuje (jen je to dost na nic).

    A bezpecnost klidne muze spocivat v tom, ze se to cele bude ukladat v centralni databazi s pristupovym jmenem/heslem "nbuadmin"/"nbu123" na serveru nbu.cz v garazi firmy, ktera zadavateli nabidne nejvetsi podil na zisku.

    Gilhad avatar 28.6.2018 22:10 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Naprosto klidne tim, ze misto bambilionu pocitacu bude bloky potvrzovat centralni autorita jako u EET, u kazdeho bloku zvlast. A ty bloky muzou byt klidne jen jednotlive transakce jednoho subjektu, jako napriklad vydana uctenka poulicniho parkare z vlakoveho nadrazi v Horni Dolni u Diry pod Lesy zaslana prez mobil. (Nebo jakkoliv jinak. Nepochybuju, ze to co jsem napsal je naprosto pitome reseni, ale je nevylucuju, ze zakonodarce najde nejake jeste horsi)
    28.6.2018 22:47 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    A jakou má pak blockchain výhodu ve srovnání s relační databází?
    Gilhad avatar 28.6.2018 23:28 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Je mnohem vic cool, uzivi mnohem vic implementatoru a uz tak prebujela statni sprava bude potrebovat jeste vic zamestnancu (a cim vic podrizenych, tim je vedouci dulezitejsi, ze ano). Konec koncu, proc by vubec mel mit novy system zavadeny statem nejakou realnou vyhodu pro kohokoliv jineho, nez (eventualne) pro ty, co si jeho zavedeni prosadili?
    Gilhad avatar 28.6.2018 23:46 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Mimochodem, jakou vyhodu ma dan, jejiz vyber sam o sobe stoji vic, nez se na te dani vybere? (nemluve o dalsich skodach na penezenkach poplatniku, vydajich na platy kontroloru, rizika pokut pro poplatniky, zmarene prilezitosti ty penize uzit jakkoli lepe (ono i jejich dobrovolne spaleni poplatnikem by bylo lepsi (= mene spatne) vyuziti, nez placeni takoveto dane, nemluve o opravdovem pouzit k necemu rozumnemu) ...)

    Presto to statu nebrani takoveto dane vybirat.
    29.6.2018 11:44 Nazdar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Daň může mít i regulační funkci...
    28.6.2018 13:08 m
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Uz vidim jak si statni sprava reze pod sebou vetev a riti se do toho, aby fungovala cestne :D Neco jak kdyz pirati chteli prosadit otevrenou statni spravu tak aby obcan mel online moznost kontrolovat vsechny statem vydane a prijate faktury do posledniho sroubku a maticky (coz osobne povazuji za spravne, jsou to penize obcanu CR, ne penize nejakeho samozvaneho ourady, ktery je ziven z tech samych penez obcanu vcetne zdr a soc, takze vlastne zije na ukor nas vsech). Inu to ale je totalne nerealne. Prasatka by nemohly krast. Neco jak kdyz si kapri sami vypusti rybnik. Samozrejme to neznamena ze jeden nemusi byt tak aktivni, ze ho vypusti, cimz ale sam umre suchem.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.