abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 11:55 | Komunita

Vývojový tým OpenSSL ve spolupráci s iniciativou Core Infrastructure konsorcia Linux Foundation spustil proces přelicencování této kryptografické knihovny ze současné licence na licenci Apache Licence v 2.0 (ASLv2). Nová licence usnadní začleňování OpenSSL do dalších svobodných a open source projektů. Všichni dosavadní vývojáři OpenSSL (Authors) obdrží v následujících dnech email s prosbou o souhlas se změnou licence.

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
včera 01:11 | Komunita

Před třemi týdny Mozilla.cz představila projekt Photon, jehož cílem je návrh a implementace nového vzhledu Firefoxu. Včera zveřejnila první náhled vzhledu Photon. Práce na projektu Photon jsou rozděleny do pěti týmů, které celkem čítají 19 lidí. Zaměřují se na zlepšení prvního spuštění Firefoxu a zaujetí nových uživatelů, celkovou úpravu vzhledu, zlepšení animací, zrychlení odezvy uživatelského rozhraní a také upravení nabídek. Vývoj lze sledovat v Bugzille.

Ladislav Hagara | Komentářů: 22
23.3. 20:00 | Komunita

OneDrive pro firmy je již ve webových prohlížečích na Linuxu stejně rychlý jako na Windows. Microsoft opravil chybu z listopadu loňského roku. OneDrive pro firmy běžel na Linuxu mnohem pomaleji než na Windows. V popisu chyby bylo uvedeno, že stačilo v prohlížeči na Linuxu nastavit v user-agentu Windows a vše se zrychlilo. Odpovědí Microsoftu bylo (Internet Archive: Wayback Machine), že Linux není podporován. Po bouřlivých diskusích na redditu i Hacker News byla chyba nalezena a opravena.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
23.3. 19:00 | Zajímavý projekt

Byla vyhlášena soutěž Hackaday Prize 2017. Soutěž je určena vývojářům open source hardwaru. Pro výherce je připraveno celkově 250 tisíc dolarů. Každý ze 120 finalistů získá tisíc dolarů. Nejlepší pak navíc 50, 30, 20, 15, 10 a 5 tisíc dolarů. Jedná se již o čtvrtý ročník soutěže. V roce 2014 zvítězil projekt globální sítě open source pozemních satelitních stanic SatNOGS. V roce 2015 zvítězil open source systém pro řízení elektrických invalidních vozíků pohybem očí Eyedriveomatic. V roce 2016 zvítězil modulární robot Dtto.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
23.3. 15:00 | Bezpečnostní upozornění

Byla vydána Samba ve verzích 4.6.1, 4.5.7 a 4.4.12. Řešen je bezpečnostní problém CVE-2017-2619. Pomocí symbolických odkazů a souběhu (symlink race) lze "teoreticky" získat přístup k souborům, které nejsou sdíleny. Linuxové distribuce jsou postupně aktualizovány (Debian).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
23.3. 07:43 | Nová verze

Na Steamu se objevil port hry Arma: Cold War Assault (Operation Flashpoint) pro Mac a Linux. … více »

creon | Komentářů: 29
23.3. 05:55 | Nová verze

Po 18 měsících od vydání verze 8.0 byla vydána verze 9.0 open source alternativy GitHubu, tj. softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech, GitLab. Představení nových vlastností v příspěvku na blogu a na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
23.3. 03:33 | Komunita

Platnost posledního patentu souvisejícího s Dolby Digital (AC-3) vypršela. Po MP3 se tak do Fedory oficiálně dostane také kodek AC-3.

Ladislav Hagara | Komentářů: 5
23.3. 00:44 | Komunita

Feral Interactive, společnost zabývající se vydáváním počítačových her pro operační systémy macOS a Linux, nabízí své hry na Steamu vývojářům open source 3D grafické knihovny Mesa zdarma. Podmínkou je minimálně 25 commitů za posledních 5 let. Stejnou nabídku dostali vývojáři knihovny Mesa v roce 2015 od Valve. O rok dříve dostali od Valve tuto nabídku vývojáři Debianu a Ubuntu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
22.3. 23:55 | Nová verze

Opera 44, verze 44.0.2510.857, byla prohlášena za stabilní. Nejnovější verze tohoto webového prohlížeče je postavena na Chromiu 57. Z novinek vývojáři Opery zdůrazňují podporou Touch Baru na nejnovějších MacBoocích Pro (gif). Přehled novinek pro vývojáře na blogu Dev.Opera.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
Jak se stavíte k trendu ztenčování přenosných zařízení (smartphony, notebooky)?
 (14%)
 (2%)
 (72%)
 (3%)
 (10%)
Celkem 927 hlasů
 Komentářů: 72, poslední 1.3. 11:16
    Rozcestník

    Datové schránky

    Skupina zaměřená na koordinaci a shromažďování informací prospěšných projektu Multiplatformní přístup pro datové schránky.

    Informace o skupině
    Založena: 5. 10. 2009
    Členů: 26
    Článků: 0
    Wiki stránek: 7
    Dotazů: 22
    Akcí: 0
    Čtenost: 36 %
    Skóre: 19

    Dotaz: Návrhy technologií pro realizaci DS

    Mintaka avatar 9.10.2009 21:23 Mintaka | skóre: 12
    Návrhy technologií pro realizaci DS
    Přečteno: 1359×
    Jaké programovací jazyky, frameworky, knihovny navrhujete použít při realizaci projektu?

    Toto téma způsobilo největší diskuzní smršt. Myslím že nastal čas toto téma "znovu a lépe" otevřít, snad se nám podaří vyhnout dlouhým flamewarům a udržíme téma.

    Pravděpodobně bude vhodné se na projekt dívat jako na dvě závislé části.
    1. platformově nezávislou knihovnu, sloužící pro přístup k "Informačnímu systému datových schránek (ISDS)" přes Web Services (WS) a poskytující API
    2. GUI aplikace, které budou využívat API knihovny
    Základní předpoklady jsou:
    • vhodné licenční nároky daných technologií
    • podpora co největšího množství platforem (Lin/Win/Mac/a další)
    • snadná integrace/instalace do systémů uživatelů
    • střídmá závislost na dalších knihovnách
    • přiměřená náročnost na HW zdroje
    • ....i základní předpoklady jsou ve vývoji, navrhněte další .... let's go

    Odpovědi

    11.10.2009 10:35 Antonín Kolísek | skóre: 33 | blog: PDA | Vyškov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Můj osobní názor:

    - nemusí být vytvořena vyloženě knihovna (aby byla použitelná pro více platforem stejně není nic moc jednoduchého), nevidím v tom příliš velké výhody

    - doporučuji klient-server aplikaci

    - prostředí nejlépe ANSI C (pro server)

    Aplikace: Server : automatické stahování ISDS zpráv, archivace (něco jako Maildir), komunikace s klienty pomocí BSD Soketů čistě textovou formou příkazů (něco jako ftp, pop3,http,....). Nutnost dvou komunikačních rozhraní tj. 1/komunikace s ISDS, 2/komunikace s klientem.

    Klient : díky klient server koncepci se meze nekladou, protože by bylo jednoznačné komunikační rozhraní, může být klient realizován jako GUI, Web aplikace, CLI s GUI nádstavbou,...v libovolném jazyce a pod libovolným OS.

    Výhodu klient-server návrhu vidím v možnosti centralizace na jednom místě (server), což je výhodné pro budoucí archivaci. Klient si ze serveru stáhne co potřebuje.
    Mintaka avatar 11.10.2009 15:23 Mintaka | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Myslím že knihovna by byla potřeba i v případě, že by se to mělo postavit jako klient-server aplikace.

    Základní funkce jsou stále stejné, ať už to bude plugin v poštovním klientovi, služba/daemon číhající na nějakém portu, plnohodnotná GUI aplikace nebo server based řešení.

    Čistě serverové řešení by mělo smysl, kdybychom chtěli rozběhnout server, který by dělal prostředníka mezi ISDS a uživateli. Toto řešení by mělo několik výhod a velkou spoustu nevýhod.

    Výhodou by bylo, že v případě změny v rozhraní ISDS (jak píšete v dopise níž) by stačilo upravit program na jednom místě a funkčnost by byla obnovena. Ovšem řešení knihovna, nevylučuje že si nad ní někdo takový server nepostaví zatímco vyrobit to jen jako klient-server aplikaci by neslo řadu omezení.

    Ke změnám rozhraní zcela jistě bude docházet. Zbývá jen doufat, že to nebude často, že to bude ohlašováno s dostatečným předstihem, že bude k dispozici zkušební server s novým rozhraním a že takové změny budou dobře zdokumentované. (Ale jak znám tu potvoru realitu,... růžové to nebude.)

    pushkin avatar 11.10.2009 19:07 pushkin | skóre: 42 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Za tuto architekturu se přimlouvám. Jediné jádro (server) komunikující s datovou schránkou a libovolné GUI je dobré řešení. Minimálně se předejde hádkám zda použít Qt, GTK či Javu nebo nějakou totální exotiku (někdo kdo rád Motif? ;-) ).

    Jenom takový nápad - nebylo by dobré, aby CLI interface byl vestavěn do serveru spíše než do klienta (debugging, omezení nutnosti instalovat klienta, klient by mohl se serverem komunikovat přes CLI (já vím, prasárna, ale třeba to někdo využije :-) ) )?

    P.S. Případného programátora Qt klienta prosím o vynechání závislostí na KDE.
    "...viděl jsem Vás žíznit a tak jsem se vrátil." | Díky, Kájo!
    Mintaka avatar 12.10.2009 00:11 Mintaka | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS

    Také z toho nemám nejlepší pocit. Každá další běžící služba nebo otevřený port je žrout systémových zdrojů a potenciální riziko. Kolik nyní dostávají uživatelé pošty od úřadů a kolik jí budou dostávat přes datové schránky. Myslím, že pro většinu bude víc než dostačující, když se do schránky mrknout 1x za den. Kvůli tomu by měl bežet celou dobu práce server pro komunikaci s ISDS? Nebo startovat server při každém novém požadavku? Určitě se najdou případy, třeba zrovna vy, pro které bude server/klient nejlepší řešení, ale postavit to od základu jen jako klient/server, nevím nevím.

    Serverové řešení bude stejně tak potřebovat knihovnu funkcí pro komunikaci ISDS.

    Navíc by bylo třeba řešit integraci takové serverové služby na různých platformách a řešení tohohle, by si buď natvrdo vyžádalo použití nějakého virtuálního prostředí (jako např. Javu / .Net+Mono), nebo vysokoúrovňového multiplatformního jazyka (jako je Python, Perl a příslušných knihoven). V opačném případě by to znamenalo věnovat čas programování integrace a běhu klient/server částí a starat se o celé stádo binárek pro různé platformy.

    Klient/server řešení má své místo, ale jeho realizaci bych nechal až do další etapy. Viděl bych ho na stejné úrovni jako pluginy nebo GUI aplikace, které budou používat základní knihovnu funkcí. Z tohoto pohledu je vhodné o požadavku na klient/server řešení vědět, protože to může být zohledněno při návrhu API.

    Možná je tu něco co přehlížíme. Pokud můžete, tak zkuste říci nějaké konkrétnější argumenty.

    Jediné jádro (server) komunikující s datovou schránkou a libovolné GUI je dobré řešení. Minimálně se předejde hádkám zda použít Qt, GTK či Javu nebo nějakou totální exotiku

    Takové hádky by nastat neměly. Na placu jsou dva horcí kandidáti na realizaci základní knihovny funkcí.

    • Java, která má nespornou výhodu v tom, že v ní máme zkušební aplikace a jsou zde jejich programátoři, kteří už s prostředím ISDS mají zkušenosti.
    • ANSI C, které je (podle mého) z mnoha důvodů technologickým favoritem, ale nemá náskok jako Java a vyrobit knihovnu v něm bude o poznání náročnější.
    12.10.2009 06:30 Antonín Kolísek | skóre: 33 | blog: PDA | Vyškov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    > Možná je tu něco co přehlížíme. Pokud můžete, tak zkuste říci nějaké konkrétnější argumenty.

    Moje varianta programu je vhodná pro velké nasazení (firemní prostředí, větší množství schránek,...) nicméně by byla použitelná i pro jednotlivé uživatele. Klient/server je jeden z mnoha způsobů meziprocesové komunikace (na víc v Unixu je to standard). Argumentace typu jakýkoli další otevřený port je bezpečnostní riziko jsou pravdivé, ale v dnešní době internetu se podívejete kolik normální uživatel používá služeb/aplikací, které nějak komunikují s internetem (bude jich asi dost)....tomu se člověk nevyhne a bezpečnostních řešení je mnoho.

    Jak jsem již psal, můj případ se týká větší organizace kde může být více (někdy až mnoho) schránek a řešení jedinou aplikací (na jednom PC) by bylo nevhodné, pokud do schránek má přístup více lidí. Ad připojování k ISDS - emailový klient defaultně stahuje poštu také každých X minut...v tomto nevidím jediný problém. Ad sys. prostředky - tohle asi v dnešní době nemá cenu brát vážně. Kolik si vezme takový démon a kolik GUI aplikace? :)

    Jinak existenci knihovny bych také v tuto dobu po větším promyšlení problému uvítal.

    12.10.2009 07:05 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS

    No, co to zkusit obratit? Jak bude komunikovat server s DS? Zase by potreboval high level vrstvu poskytujici mu jednoduche rozhrani. Takze naopak takovy server muze byt klientem nasi planovane knihovny.

    • Myslim, ze varianta knihovny je flexibilnejsi nez klient-server.
    • Pro desktopove aplikace bude mene narocna na systemove prostredky
    • Odpada riziko, ze server stahne zpravu (a podle dikce zakona se stane prectenou), aniz by bezel klient

    Zvlaste posledni bod vzhledem k povaze DS povazuji za kriticky. Veskere akce s DS musi probihat na zaklade konkretni akce uzivatele, jinak hrozi, ze zprava nebude prectena. Jedinou vyjimkou budou notifikacni mechanismy (sms, email).

    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    12.10.2009 07:51 dustin | skóre: 61 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Odpada riziko, ze server stahne zpravu (a podle dikce zakona se stane prectenou), aniz by bezel klient

    Jo, to je zcela zásadní argument.
    Mintaka avatar 12.10.2009 08:14 Mintaka | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Odpada riziko, ze server stahne zpravu (a podle dikce zakona se stane prectenou), aniz by bezel klient

    Tahle by měla být zmíněno v dokumentu požadavků, aby si ti, kteří budou stavět nad knihovnou další aplikaci byli této skutečnosti vědomi.

    30.10.2009 21:05 Vaclav Bilek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS

    Primlouvam se k low level knihovne, ktera bude komunikovat s DS.

    • pripadny klient/server pristup je dalsi mezivrstva mezi uzivatelem a DS.
    • knihovna by mela byt jednoucha, snadno otestovatelna a co nejvice multiplatformni.

    Uzivatele takove knihovny:

    • zminovany pristup pres vrstvu klient/server => ten by pak tuto velmi stabilni knihovnu pouzival a pridaval dalsi sluzby pro sirsi uziti.
    • thunderbird plugin - pro bezneho desktopoveho uzivatele pripadne one-man-show firmy.
    • evolution plugin - -"-
    • JAVA, Python, Lua, Perl, ... wrapper => pristup pro vsemozne svety skriptovacich jazyku a multiplatformnich svetu
    Mintaka avatar 12.10.2009 08:20 Mintaka | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS

    Primární úživatele jsme vytipovaly jako fyzické osoby, malé a střední podniky. Zkrátka ti, pro koho jsou důležité malé náklady.

    Ve velkých firmách by navíc neměl tolik fungovat efekt "na poslední chvíli", takže touhle dobou by měly mít přístup k ISDS vyřešený.

    Každopádně postavit klient/server aplikaci nad knihovnou půjde.

    11.10.2009 22:25 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Nelibi se mi to. Ale dnes jsem moc grogy na psani argumentu, zitra.
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    11.10.2009 14:35 Antonín Kolísek | skóre: 33 | blog: PDA | Vyškov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Ještě takové malá poznámka co mne napadla. Řešil někdo situaci, že by někdy došlo ke změně protokolu (rozhraní) k přístupu k ISDS? Mají na to právo? Pokud by k tomu došlo musí informovat o podrobných změnách? ...tohle jsou zásadní otázky, protože pokud si budou moci provádět změny které naruší komunikaci ISDS s externí aplikací, pak by to bylo prakticky o ničem.
    11.10.2009 18:25 jan.xxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Právo na to mají. Mám dojem, že to s předstihem i zveřejní. Ale ... S jak velkým předstihem je ve hvězdách. Klidně to může být jen 5 dní. Zákon a asi ani vyhláška to neřeší. Možná to řeší ono slavné memorandum MV ČR a dodavatelů spis. služeb (to asi není nijak právně závazné).

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.