abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

dnes 01:11 | Nová verze

Byla vydána nová major verze 3.0 svobodného multiplatformního geografického informačního systému QGIS (Wikipedie). Její kódové jméno je Girona, dle názvu města, ve kterém proběhlo 15. setkání vývojářů QGISu. Přehled novinek i s náhledy a animacemi v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 20:33 | Zajímavý článek

Nadace Raspberry Pi vydala sedmašedesáté číslo (pdf) anglicky psaného časopisu MagPi věnovanému Raspberry Pi a projektům postaveným na tomto jednodeskovém počítači a čtvrté číslo (pdf) časopisu pro kutily HackSpace věnovanému navíc 3D tisku, pájení, řezání nebo i elektronice a IoT.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 18:33 | Komunita

Morevna Project, který stojí za řadou svobodného softwaru pro animátory (např. Synfig Studio, RenderChan nebo Papagayo-NG) a svobodnými (CC-BY-SA) animovanými filmy/komiksy Morevna (3. díl) a Pepper&Carrot: The Potion Contest (6. díl), sbírá do 1. března příspěvky na 4. díl svého animovaného filmu Morevna. Mezi odměnami přispěvatelům lze najít např. i videokurzy animace v Synfigu či Blenderu.

xHire | Komentářů: 0
včera 12:22 | Bezpečnostní upozornění

Ve středu vydaná "npm@next" verze 5.7.0 správce balíčků pro JavaScript npm (Wikipedie, Node Package Manager) přinesla řadě uživatelů Linuxu nečekanou nepříjemnost. V závislosti na způsobu instalace a ve spojení s příkazem sudo mohlo dojít ke změně vlastníka u systémových souborů, také například /. Chyba je opravena v před několika hodinami vydané verzi npm 5.7.1 [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 8
včera 10:00 | Nová verze

Byla vydána verze 10.5 open source alternativy GitHubu, tj. softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech, GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností v příspěvku na blogu. Zdůraznit lze integrovanou podporu Let's Encrypt.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
22.2. 12:33 | Komunita

Příspěvek na blogu Signalu (Wikipedie) informuje o založení neziskové nadace Signal Foundation, jež bude zastřešovat další vývoj tohoto svobodného bezpečného komunikátoru běžícího také na Linuxu (Signal Desktop). Brian Acton, spoluzakladatel WhatsAppu, věnoval nadaci 50 milionů dolarů [Hacker News].

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
22.2. 05:55 | Zajímavý článek

Článek na Fedora Magazine krátce představuje programovací jazyk Rust a několik zajímavých v Rustu naprogramovaných terminálových aplikací. Jedná se o alternativu k příkazu grep ripgrep, moderní barevnou alternativu k příkazu ls exa, příkazem cloc inspirovaný tokei a zvířátko v terminálu ternimal.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
21.2. 23:55 | Zajímavý projekt

Byl spuštěn Humble Classics Return Bundle. Za vlastní cenu lze koupit hry Broken Sword 5 - The Serpent's Curse, Shadowrun Returns a Shadowrun: Dragonfall - Director's Cut. Při nadprůměrné platbě (aktuálně 8,48 $) také Shadowrun: Hong Kong - Extended Edition, Wasteland 2: Director's Cut - Standard Edition, Age of Wonders III a Xenonauts. Při platbě 15 $ a více lze získat navíc Torment: Tides of Numenera a Dreamfall Chapters: The Final Cut Edition.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
21.2. 00:11 | Bezpečnostní upozornění

Vývojáři linuxové distribuce Mageia na svém blogu upozorňují na narušení bezpečnosti Mageia Identity. Narušitel získal přístup k LDAP databázi a zveřejnil jména uživatelů, jejich emailové adresy a haše hesel. Hesla uživatelů byla resetována.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
20.2. 21:55 | Nová verze

Byla vydána verze 2.0.0 nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). Z novinek je nutno upozornit na nový zpětně nekompatibilní formát záznamu asciicast v2. S novým formátem si poradí nové verze asciinema-playeru a asciinema-serveru [Hacker News].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Který webový vyhledávač používáte nejčastěji?
 (2%)
 (28%)
 (62%)
 (3%)
 (3%)
 (0%)
 (1%)
 (1%)
Celkem 439 hlasů
 Komentářů: 35, poslední 21.2. 19:51
    Rozcestník

    Datové schránky

    Skupina zaměřená na koordinaci a shromažďování informací prospěšných projektu Multiplatformní přístup pro datové schránky.

    Informace o skupině
    Založena: 5. 10. 2009
    Členů: 26
    Článků: 0
    Wiki stránek: 7
    Dotazů: 22
    Akcí: 0
    Čtenost: 34 %
    Skóre: 19

    Dotaz: Návrhy technologií pro realizaci DS

    Mintaka avatar 9.10.2009 21:23 Mintaka | skóre: 12
    Návrhy technologií pro realizaci DS
    Přečteno: 1441×
    Jaké programovací jazyky, frameworky, knihovny navrhujete použít při realizaci projektu?

    Toto téma způsobilo největší diskuzní smršt. Myslím že nastal čas toto téma "znovu a lépe" otevřít, snad se nám podaří vyhnout dlouhým flamewarům a udržíme téma.

    Pravděpodobně bude vhodné se na projekt dívat jako na dvě závislé části.
    1. platformově nezávislou knihovnu, sloužící pro přístup k "Informačnímu systému datových schránek (ISDS)" přes Web Services (WS) a poskytující API
    2. GUI aplikace, které budou využívat API knihovny
    Základní předpoklady jsou:
    • vhodné licenční nároky daných technologií
    • podpora co největšího množství platforem (Lin/Win/Mac/a další)
    • snadná integrace/instalace do systémů uživatelů
    • střídmá závislost na dalších knihovnách
    • přiměřená náročnost na HW zdroje
    • ....i základní předpoklady jsou ve vývoji, navrhněte další .... let's go

    Odpovědi

    11.10.2009 10:35 Antonín Kolísek | skóre: 33 | blog: PDA | Vyškov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Můj osobní názor:

    - nemusí být vytvořena vyloženě knihovna (aby byla použitelná pro více platforem stejně není nic moc jednoduchého), nevidím v tom příliš velké výhody

    - doporučuji klient-server aplikaci

    - prostředí nejlépe ANSI C (pro server)

    Aplikace: Server : automatické stahování ISDS zpráv, archivace (něco jako Maildir), komunikace s klienty pomocí BSD Soketů čistě textovou formou příkazů (něco jako ftp, pop3,http,....). Nutnost dvou komunikačních rozhraní tj. 1/komunikace s ISDS, 2/komunikace s klientem.

    Klient : díky klient server koncepci se meze nekladou, protože by bylo jednoznačné komunikační rozhraní, může být klient realizován jako GUI, Web aplikace, CLI s GUI nádstavbou,...v libovolném jazyce a pod libovolným OS.

    Výhodu klient-server návrhu vidím v možnosti centralizace na jednom místě (server), což je výhodné pro budoucí archivaci. Klient si ze serveru stáhne co potřebuje.
    Mintaka avatar 11.10.2009 15:23 Mintaka | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Myslím že knihovna by byla potřeba i v případě, že by se to mělo postavit jako klient-server aplikace.

    Základní funkce jsou stále stejné, ať už to bude plugin v poštovním klientovi, služba/daemon číhající na nějakém portu, plnohodnotná GUI aplikace nebo server based řešení.

    Čistě serverové řešení by mělo smysl, kdybychom chtěli rozběhnout server, který by dělal prostředníka mezi ISDS a uživateli. Toto řešení by mělo několik výhod a velkou spoustu nevýhod.

    Výhodou by bylo, že v případě změny v rozhraní ISDS (jak píšete v dopise níž) by stačilo upravit program na jednom místě a funkčnost by byla obnovena. Ovšem řešení knihovna, nevylučuje že si nad ní někdo takový server nepostaví zatímco vyrobit to jen jako klient-server aplikaci by neslo řadu omezení.

    Ke změnám rozhraní zcela jistě bude docházet. Zbývá jen doufat, že to nebude často, že to bude ohlašováno s dostatečným předstihem, že bude k dispozici zkušební server s novým rozhraním a že takové změny budou dobře zdokumentované. (Ale jak znám tu potvoru realitu,... růžové to nebude.)

    pushkin avatar 11.10.2009 19:07 pushkin | skóre: 42 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Za tuto architekturu se přimlouvám. Jediné jádro (server) komunikující s datovou schránkou a libovolné GUI je dobré řešení. Minimálně se předejde hádkám zda použít Qt, GTK či Javu nebo nějakou totální exotiku (někdo kdo rád Motif? ;-) ).

    Jenom takový nápad - nebylo by dobré, aby CLI interface byl vestavěn do serveru spíše než do klienta (debugging, omezení nutnosti instalovat klienta, klient by mohl se serverem komunikovat přes CLI (já vím, prasárna, ale třeba to někdo využije :-) ) )?

    P.S. Případného programátora Qt klienta prosím o vynechání závislostí na KDE.
    "...viděl jsem Vás žíznit a tak jsem se vrátil." | Díky, Kájo!
    Mintaka avatar 12.10.2009 00:11 Mintaka | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS

    Také z toho nemám nejlepší pocit. Každá další běžící služba nebo otevřený port je žrout systémových zdrojů a potenciální riziko. Kolik nyní dostávají uživatelé pošty od úřadů a kolik jí budou dostávat přes datové schránky. Myslím, že pro většinu bude víc než dostačující, když se do schránky mrknout 1x za den. Kvůli tomu by měl bežet celou dobu práce server pro komunikaci s ISDS? Nebo startovat server při každém novém požadavku? Určitě se najdou případy, třeba zrovna vy, pro které bude server/klient nejlepší řešení, ale postavit to od základu jen jako klient/server, nevím nevím.

    Serverové řešení bude stejně tak potřebovat knihovnu funkcí pro komunikaci ISDS.

    Navíc by bylo třeba řešit integraci takové serverové služby na různých platformách a řešení tohohle, by si buď natvrdo vyžádalo použití nějakého virtuálního prostředí (jako např. Javu / .Net+Mono), nebo vysokoúrovňového multiplatformního jazyka (jako je Python, Perl a příslušných knihoven). V opačném případě by to znamenalo věnovat čas programování integrace a běhu klient/server částí a starat se o celé stádo binárek pro různé platformy.

    Klient/server řešení má své místo, ale jeho realizaci bych nechal až do další etapy. Viděl bych ho na stejné úrovni jako pluginy nebo GUI aplikace, které budou používat základní knihovnu funkcí. Z tohoto pohledu je vhodné o požadavku na klient/server řešení vědět, protože to může být zohledněno při návrhu API.

    Možná je tu něco co přehlížíme. Pokud můžete, tak zkuste říci nějaké konkrétnější argumenty.

    Jediné jádro (server) komunikující s datovou schránkou a libovolné GUI je dobré řešení. Minimálně se předejde hádkám zda použít Qt, GTK či Javu nebo nějakou totální exotiku

    Takové hádky by nastat neměly. Na placu jsou dva horcí kandidáti na realizaci základní knihovny funkcí.

    • Java, která má nespornou výhodu v tom, že v ní máme zkušební aplikace a jsou zde jejich programátoři, kteří už s prostředím ISDS mají zkušenosti.
    • ANSI C, které je (podle mého) z mnoha důvodů technologickým favoritem, ale nemá náskok jako Java a vyrobit knihovnu v něm bude o poznání náročnější.
    12.10.2009 06:30 Antonín Kolísek | skóre: 33 | blog: PDA | Vyškov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    > Možná je tu něco co přehlížíme. Pokud můžete, tak zkuste říci nějaké konkrétnější argumenty.

    Moje varianta programu je vhodná pro velké nasazení (firemní prostředí, větší množství schránek,...) nicméně by byla použitelná i pro jednotlivé uživatele. Klient/server je jeden z mnoha způsobů meziprocesové komunikace (na víc v Unixu je to standard). Argumentace typu jakýkoli další otevřený port je bezpečnostní riziko jsou pravdivé, ale v dnešní době internetu se podívejete kolik normální uživatel používá služeb/aplikací, které nějak komunikují s internetem (bude jich asi dost)....tomu se člověk nevyhne a bezpečnostních řešení je mnoho.

    Jak jsem již psal, můj případ se týká větší organizace kde může být více (někdy až mnoho) schránek a řešení jedinou aplikací (na jednom PC) by bylo nevhodné, pokud do schránek má přístup více lidí. Ad připojování k ISDS - emailový klient defaultně stahuje poštu také každých X minut...v tomto nevidím jediný problém. Ad sys. prostředky - tohle asi v dnešní době nemá cenu brát vážně. Kolik si vezme takový démon a kolik GUI aplikace? :)

    Jinak existenci knihovny bych také v tuto dobu po větším promyšlení problému uvítal.

    12.10.2009 07:05 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS

    No, co to zkusit obratit? Jak bude komunikovat server s DS? Zase by potreboval high level vrstvu poskytujici mu jednoduche rozhrani. Takze naopak takovy server muze byt klientem nasi planovane knihovny.

    • Myslim, ze varianta knihovny je flexibilnejsi nez klient-server.
    • Pro desktopove aplikace bude mene narocna na systemove prostredky
    • Odpada riziko, ze server stahne zpravu (a podle dikce zakona se stane prectenou), aniz by bezel klient

    Zvlaste posledni bod vzhledem k povaze DS povazuji za kriticky. Veskere akce s DS musi probihat na zaklade konkretni akce uzivatele, jinak hrozi, ze zprava nebude prectena. Jedinou vyjimkou budou notifikacni mechanismy (sms, email).

    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    12.10.2009 07:51 dustin | skóre: 61 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Odpada riziko, ze server stahne zpravu (a podle dikce zakona se stane prectenou), aniz by bezel klient

    Jo, to je zcela zásadní argument.
    Mintaka avatar 12.10.2009 08:14 Mintaka | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Odpada riziko, ze server stahne zpravu (a podle dikce zakona se stane prectenou), aniz by bezel klient

    Tahle by měla být zmíněno v dokumentu požadavků, aby si ti, kteří budou stavět nad knihovnou další aplikaci byli této skutečnosti vědomi.

    30.10.2009 21:05 Vaclav Bilek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS

    Primlouvam se k low level knihovne, ktera bude komunikovat s DS.

    • pripadny klient/server pristup je dalsi mezivrstva mezi uzivatelem a DS.
    • knihovna by mela byt jednoucha, snadno otestovatelna a co nejvice multiplatformni.

    Uzivatele takove knihovny:

    • zminovany pristup pres vrstvu klient/server => ten by pak tuto velmi stabilni knihovnu pouzival a pridaval dalsi sluzby pro sirsi uziti.
    • thunderbird plugin - pro bezneho desktopoveho uzivatele pripadne one-man-show firmy.
    • evolution plugin - -"-
    • JAVA, Python, Lua, Perl, ... wrapper => pristup pro vsemozne svety skriptovacich jazyku a multiplatformnich svetu
    Mintaka avatar 12.10.2009 08:20 Mintaka | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS

    Primární úživatele jsme vytipovaly jako fyzické osoby, malé a střední podniky. Zkrátka ti, pro koho jsou důležité malé náklady.

    Ve velkých firmách by navíc neměl tolik fungovat efekt "na poslední chvíli", takže touhle dobou by měly mít přístup k ISDS vyřešený.

    Každopádně postavit klient/server aplikaci nad knihovnou půjde.

    11.10.2009 22:25 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Nelibi se mi to. Ale dnes jsem moc grogy na psani argumentu, zitra.
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    11.10.2009 14:35 Antonín Kolísek | skóre: 33 | blog: PDA | Vyškov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Ještě takové malá poznámka co mne napadla. Řešil někdo situaci, že by někdy došlo ke změně protokolu (rozhraní) k přístupu k ISDS? Mají na to právo? Pokud by k tomu došlo musí informovat o podrobných změnách? ...tohle jsou zásadní otázky, protože pokud si budou moci provádět změny které naruší komunikaci ISDS s externí aplikací, pak by to bylo prakticky o ničem.
    11.10.2009 18:25 jan.xxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhy technologií pro realizaci DS
    Právo na to mají. Mám dojem, že to s předstihem i zveřejní. Ale ... S jak velkým předstihem je ve hvězdách. Klidně to může být jen 5 dní. Zákon a asi ani vyhláška to neřeší. Možná to řeší ono slavné memorandum MV ČR a dodavatelů spis. služeb (to asi není nijak právně závazné).

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.