Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
su
rpm -ivh kernel-2.6.14-1.1637_FC4.src.rpm
rpmbuild -bp --target=noarch /usr/src/redhat/SPECS/kernel-2.6.spec
cd /usr/src/redhat/BUILD/kernel-2.6.14/linux-2.6.14
cp configs/kernel-2.6.14-i686.config .config
gvim .config
V .config
je důležité zakomentovat všechny řádky začínající CONFIG_DRM
. Dále zakomentujeme všechny řádky začínající CONFIG_AGP
, kromě těchto, kde je nutné nastavit =m
:
CONFIG_AGP=m
CONFIG_AGP_AMD64=m
CONFIG_AGP_INTEL=m
CONFIG_AGP_VIA=m
CONFIG_TMPFS=y
(důležité je zejména zavedení modulu AGP_AMD64, přestože nemáme 64b procesor (na toto jsem dlouho nemohl přijít).
Uložíme .config.
gvim /etc/fstab
Upravíme nebo doplníme:
tmpfs /dev/shm tmpfs defaults 0 0
mount /dev/shm
Přeložíme a nainstalujeme nové jádro:
make clean
make
make modules_install
make install
Restartujeme počítač a nabootojeme do nového jádra.
Modul fglrx se nám nyní nepodaří zavést jelikož jádro 2.6.14 (a možná i starší) neobsahuje funkci verify_area(), kterou tento modul vyžaduje. (zde ATI trošku zaspalo dobu :( ).
Musíme si tedy stáhnou patch
Před překladem patche je nutné nastavit PATH:
gvim /root/.bashrc
a přidáme:
PATH=$PATH:$HOME/bin:/sbin
export PATH
Otevřeme nový terminál a tento patch rozbalíme do libovolného adresáře a v tomto adresáři provedeme:
su
cd src
make
make install
cd ..
make
make install
Nyní můžeme zavést modul fglrx do jádra příkazem:
modprobe fglrx
Poslední věc je nastavit konfiguraci Xorg v /etc/X11/xorg.conf to můžeme provést příkazem fglrxconfig:
Důležité je aby bylo nastaveno:
v sekci module:
Load "glx"
Load "dri"
v sekci device:
Driver "fglrx"
Option "no_accel" "no"
Option "no_dri" "no"
Option "UseInternalAGPGART" "yes"
V sekci screen doporučuju jako defaultní nastavit 24b barevnou hloubku (16b mi dělala problémy):
DefaultDepth 24
Toť vše, nyní se stačí odhlásit a provést restart X-servru kombinací CTRL+ALT+BACKSPACE.
Přihlásíme se a ověříme funkčnost direct renderingu příkazem:
# glxinfo | grep rendering
Správná odpověď je:
direct rendering: Yes
Ověříme 3D OpenGL akceleraci příkazem:
glxgears
Měli by se zobrazit rotující ozubená kola a rychlost:
10265 frames in 5.0 seconds = 2053.000 FPS
10261 frames in 5.0 seconds = 2052.200 FPS
10237 frames in 5.0 seconds = 2047.400 FPS
A to je vše. Nainstalujeme Unreal Tournament nebo podobnou pařbu a paříme až do rána:)
CONFIG_AGP=m CONFIG_AGP_AMD64=m CONFIG_AGP_INTEL=m CONFIG_AGP_VIA=mTo asi nebude uplne to prave.
důležité je zejména zavedení modulu AGP_AMD64, přestože nemáme 64b procesorA co s tim ma spolecneho procesor? Option "UseInternalAGPGART" "yes" Ne,ze by mi to(OGL) s tim nejelo, ale treba quake4 nezobrazval prilis korektne textury(proste totalne rozsypanej)
Tiskni
Sdílej: