V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
su
rpm -ivh kernel-2.6.14-1.1637_FC4.src.rpm
rpmbuild -bp --target=noarch /usr/src/redhat/SPECS/kernel-2.6.spec
cd /usr/src/redhat/BUILD/kernel-2.6.14/linux-2.6.14
cp configs/kernel-2.6.14-i686.config .config
gvim .config
V .config
je důležité zakomentovat všechny řádky začínající CONFIG_DRM
. Dále zakomentujeme všechny řádky začínající CONFIG_AGP
, kromě těchto, kde je nutné nastavit =m
:
CONFIG_AGP=m
CONFIG_AGP_AMD64=m
CONFIG_AGP_INTEL=m
CONFIG_AGP_VIA=m
CONFIG_TMPFS=y
(důležité je zejména zavedení modulu AGP_AMD64, přestože nemáme 64b procesor (na toto jsem dlouho nemohl přijít).
Uložíme .config.
gvim /etc/fstab
Upravíme nebo doplníme:
tmpfs /dev/shm tmpfs defaults 0 0
mount /dev/shm
Přeložíme a nainstalujeme nové jádro:
make clean
make
make modules_install
make install
Restartujeme počítač a nabootojeme do nového jádra.
Modul fglrx se nám nyní nepodaří zavést jelikož jádro 2.6.14 (a možná i starší) neobsahuje funkci verify_area(), kterou tento modul vyžaduje. (zde ATI trošku zaspalo dobu :( ).
Musíme si tedy stáhnou patch
Před překladem patche je nutné nastavit PATH:
gvim /root/.bashrc
a přidáme:
PATH=$PATH:$HOME/bin:/sbin
export PATH
Otevřeme nový terminál a tento patch rozbalíme do libovolného adresáře a v tomto adresáři provedeme:
su
cd src
make
make install
cd ..
make
make install
Nyní můžeme zavést modul fglrx do jádra příkazem:
modprobe fglrx
Poslední věc je nastavit konfiguraci Xorg v /etc/X11/xorg.conf to můžeme provést příkazem fglrxconfig:
Důležité je aby bylo nastaveno:
v sekci module:
Load "glx"
Load "dri"
v sekci device:
Driver "fglrx"
Option "no_accel" "no"
Option "no_dri" "no"
Option "UseInternalAGPGART" "yes"
V sekci screen doporučuju jako defaultní nastavit 24b barevnou hloubku (16b mi dělala problémy):
DefaultDepth 24
Toť vše, nyní se stačí odhlásit a provést restart X-servru kombinací CTRL+ALT+BACKSPACE.
Přihlásíme se a ověříme funkčnost direct renderingu příkazem:
# glxinfo | grep rendering
Správná odpověď je:
direct rendering: Yes
Ověříme 3D OpenGL akceleraci příkazem:
glxgears
Měli by se zobrazit rotující ozubená kola a rychlost:
10265 frames in 5.0 seconds = 2053.000 FPS
10261 frames in 5.0 seconds = 2052.200 FPS
10237 frames in 5.0 seconds = 2047.400 FPS
A to je vše. Nainstalujeme Unreal Tournament nebo podobnou pařbu a paříme až do rána:)
CONFIG_AGP=m CONFIG_AGP_AMD64=m CONFIG_AGP_INTEL=m CONFIG_AGP_VIA=mTo asi nebude uplne to prave.
důležité je zejména zavedení modulu AGP_AMD64, přestože nemáme 64b procesorA co s tim ma spolecneho procesor? Option "UseInternalAGPGART" "yes" Ne,ze by mi to(OGL) s tim nejelo, ale treba quake4 nezobrazval prilis korektne textury(proste totalne rozsypanej)
Tiskni
Sdílej: