V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
auto lo eth0 eth1 eth2 ethx... iface lo inet loopback auto br0 iface br0 inet dhcp bridge_ports all
To je snad epidemie. Za jeden příspěvek, kde vysvětlím, že ifconfig
je už skoro osm let obsolete a že není dobré používat příkazy s nelogickým a těžko předvídatelným chováním, se okamžitě objeví dva další… :-( Co má ale, proboha, znamenat tahle šílenost:
ifconfig eth0 0.0.0.0
Když to zkusím, odebere to z interface jednu z přiřazených IPv4 adres. Čert ví, podle čeho si to vybírá, kterou má odebrat… Autor toho návodu chtěl patrně napsat
ip addr flush dev eth0
Az na to, ze navody k bridge pouzivaji ifconfig
To je ovšem zásadní chyba těch návodů - pokud tedy nepocházejí z doby před vydáním jádra 2.2.0 (leden 1999).
a ze to slavne ip je pouzitelne jen na linuxu
Cituji z dotazu: "…jakým způsobem (jestli vůbec) je v linuxu možno…". Řeč je tedy právě o Linuxu a v něm je už skoro osm let krajně nevhodné používat příkaz ifconfig
, mimo jiné právě kvůli oněm nelogickým a těžko odhadnutelným efektům, jako je ten, o kterém jsem se zmiňoval ve svém příspěvku.
a je tudiz nerozumne z duvodu prenositelnosti pouzivat nejaky wraper
Děkuji, že jste mi nakonec dal za pravdu, že je nerozumné používat nějaký wrapper - tj. onu emulaci, která umožňuje dodnes příkazu ifconfig
předstírat jakous takous funkčnost.
Čím ale nahradit poslední řádek, když ifconfig nedoporučujete?Hádám
ip link set br0 up
Rád bych si byl ale jistej, že všechny data bit po bitu projdou bezezměny tímhle "stojem" jako by to byl onen kus drátu.To zcela jistě ne a ani to samozřejmě není vůbec možné. Propojení na fyzické úrovni (tedy to co dělá hub) nelze pomocí síťových karet realizovat. Bridge funguje na linkové vrstvě, tedy (zjednodušeně) ethernet (802.3). Funkčnost je stejná jako v případě switche (rozdíl mezi termíny switch a bridge není všeobecně definován), tedy rámce projdou beze změny. Nebo také nemusí projít vůbec, pokud je zdroj i cíl na jednom portu (jedné síťové kartě). Kromě toho samozřejmě neprojdou vadné rámce (nedokončené a podobně).
Tiskni Sdílej: