Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
dev tun ifconfig 10.2.0.1 10.2.0.2 secret /etc/openvpn/secret.key keepalive 10 60 comp-lzo ping-timer-rem persist-tun persist-key user nobody group nobody daemon route 192.168.4.0 255.255.255.0Klient:
remote 11.22.33.44 dev tun ifconfig 10.2.0.2 10.2.0.1 secret /etc/openvpn/secret.key comp-lzo keepalive 10 60 ping-timer-rem persist-tun persist-key user nobody group nobody daemon route 192.168.3.0 255.255.255.0Můj dotaz zní, zda je možné na openvpn udělat tunel tak, že bude existovat poze síť 192.168.3.0/29 nebo nějak podobně? Možná je to nesmysl, ale potřeboval bych ještě nějakou radu.
#!/bin/bash ################################# # Set up Ethernet bridge on Linux # Requires: bridge-utils ################################# # Define Bridge Interface br="br0" # Define list of TAP interfaces to be bridged, # for example tap="tap0 tap1 tap2". tap="tap0" # Define physical ethernet interface to be bridged # with TAP interface(s) above. eth="eth1" eth_ip="192.168.1.1" eth_netmask="255.255.255.0" eth_broadcast="192.168.1.255" for t in $tap; do openvpn --mktun --dev $t done brctl addbr $br brctl addif $br $eth for t in $tap; do brctl addif $br $t done for t in $tap; do ifconfig $t 0.0.0.0 promisc up done ifconfig $eth 0.0.0.0 promisc up ifconfig $br $eth_ip netmask $eth_netmask broadcast $eth_broadcastPak konfig serveru bude vypadat takto:
proto udp port 1194 mode server tls-server keepalive 10 120 dev tap0 server-bridge 192.168.1.1 255.255.255.0 192.168.1.10 192.168.1.25 dh dh1024.pem ca ca.crt cert server.crt key server.key push "route 192.168.1.0 255.255.255.0" client-to-client log-append /var/log/openvpn status /var/log/openvpn-status comp-lzo verb 3Tim mas na jednou routeru sit 192.168.1.0/24 a na druhem routeru bude:
client dev tap float remote IP_PRVNIHO_SERVERU tls-client ns-cert-type server ca ca.crt cert client.crt key client.key pull comp-lzo verb 3Aje to, samozrejme, ze na obou sitich musi byt rozsah 192.168.1.0/24 a rekneme, ze prvni server bude mit lan 192.168.1.1-100 a druhy server 192.168.1.101-200
Tiskni Sdílej: