V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
Mam problem nastavit rozlisenie na 1680x1050. (Som zaciatocnik a mam Ubuntu 7.04 ani nie tyzden.)
System -> Preferences -> Screen Resolution (mam tam len tieto 3 rozlisenia): [1024x768] [800x600] [640x480]
Mam 22" LCD Lenovo D221 widescreen s rozlisenim 1680x1050. Graficka karta je ATI x1250 (integrated on board). Procesor AMD Athlon64 X2 3800+ a 2GB DDR2 ram.
Ovladace som skusal instalovat aj tie manualne stiahnute z ich stranky a aj priamo v Ubuntu cez Restricted Drivers: pozrite obrazok 1 pozrite obrazok 2
Aktualne mam instalovane ovladace priamo z ati stranky ale v controlpanely mi ukazuje najvyssie rozlisenie 1024x768: control panel
(na nasledovne linky by malo ist kliknut, su to txt subory s obsahom originalnych suborov)
xorg.conf (v sekcii display som skusil pridat 1680x1050, ale nic sa nezmenilo, ak som tam nehal samostatne 1680x1050 a nic ine, tak som mal stale male rozlisenie ale nevidel som spodnu listu a mys mohla ist mimo obrazovky...)
glxinfo | grep direct vypise direct rendering: Yes
Skusal som aj hry GridWars 2 a Planet Penguin Racer (idu OK) a aj test glxgears, ktory vracia tieto hodnoty:
2031 frames in 5.0 seconds = 406.177 FPS
2236 frames in 5.0 seconds = 447.174 FPS
2236 frames in 5.0 seconds = 447.174 FPS
2237 frames in 5.0 seconds = 447.017 FPS
fglrxinfo vracia toto:
pc-mark@pc-mark:~$ fglrxinfo
display: :0.0 screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: ATI Radeon X1200 Series
OpenGL version string: 2.0.6747 (8.40.4)
Skusal som menit aj ModeLine a pridat ho do sekcie monitor, generoval som ho takto gtf 1680 1050 60 a vratilo toto:
Modeline "1680x1050_60.00" 147.14 1680 1784 1968 2256 1050 1051 1054 1087 -HSync +Vsync
lspci vrati toto
Tiskni Sdílej: