Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
mount -t cifs //192.168.2.1/lz/mnt/lz-server -o credentials=/home/lz/.smbpassword,iocharset=utf8. Pristup na Sambu mam pro uzivatele lz povolene vc. zapisu.
man
o volbe -o credentials
?/tmp
nebo nejakeho jineho docasneho uloziste?mount -t cifs //192.168.2.1/lz /mnt/lz-server -o credentials=/home/lz/.smbpassword,iocharset=utf8
jinak v credentials mam jmeno a heslo ke sdilenemu adresari..
/tmp
mam v pohode, kdyz pripojim v Gnome smb://192.168.2.1/lz/
, tak je to ok..
kdyz pripojim v Gnome
Jako že to někde vyklikáte a pak máte ten systém skutečně někde připojený, nebo je to jen gnomácký VFS, data jsou přístupná jen v gnome aplikácích a ve skutečnosti v systému (mount
) nic připojeného nemáte?
smb://192.168.2.1/lz/
. Na plose se mi ukaze pripojena slozka - funguje kopirovani, mazani a editace textaku. 2. pripojim prikazem mount -t cifs //192.168.2.1/lz /mnt/lz-server -o credentials=/home/lz/.smbpassword,iocharset=utf8
, na plose se mi ukaze disk, kopirovani i mazani jde, nejde ale editace textaku primo na tom disku....
mount
, kterým ověříte, jestli se skutečně souborový systém připojil na úrovni jádra).
Příkaz mount
vypíše senzam připojených souborových systémů do virtuálního souborového systému (VFS) jádra. (Spolehlivější metoda je cat /proc/mounts
, ale to teď neřešme.)
Takže otázka zní: Když systém připojíte přes Gnome („kliknete na počítač…“), změní se výpis příkazu mount
?
Pokud se nezmění, pak systém souborů nebyl ve skutečnosti připojen do VFS, ale byl pouze zpřístupněn Gnome aplikacím (např. v KDE aplikaci nebo z shellu si takto připojený systém neprohlídnete) přes gnomácký knihovny.
Pokud se změní, tak je to záležitost rozdílu mezi CIFS a SMBFS. Zajímavý tedy bude rozdíl o proti výpisu po přepojení systému ručně přes mount, na který si stěžujete.
Tudíž problém je čistě v jádře nebo parametrech, s jakými to připojujete.
Takže si systém souborů připojte mountem tak, jak vám to zlobí a pokračujte bodem 6..
Případně místo -t cifs zkuste -t smbfs.
Příklad: strace -o /tmp/log -- vim zlobivý_soubor
V editoru uložte soubor, ukončete jej, prohledejte /tmp/log na chybovou hlášku ENOTDIR a prostudujte nejbližší okolí.
Pokud je ten log moc dlouhý, můžete pustit editor normálně, připravte si uložení souboru, pak příkazem strace -p PID_editoru
se připojte na editor, proveďte chybující operaci a příkaz strace ukončete Ctrl-C.
Tiskni Sdílej: