V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
# 4x1TB (dev/sda /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd)
# 2x1TB RAID 1 (/dev/md1 a /dev/md2)
# 1x2TB LVM2
# 16GB vg-root, 4GB vg-swap, 100GB vg-home, 300GB vg-vmail, 80GB vg-adresarprooblast1, 16GB vg-aplikace, 34GB vg-common, 122GB vg-adresarprooblast2, 120GB vg-adresarprooblast3, 26 vg-mac, 16GB vg-adresarprooblast4, 16GB vg-prenos, 400GB vg-home2, 200GB vg-profiles, 350GB FREE
naformatoval bych to na ext3. Pokud se neco nekomu na mem rozdeleni nebo na necem neco nezda dejte prosim vedet. Druha varianta by byla
# 4x1TB (dev/sda /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd)
# 2x1TB RAID 1 (/dev/md1 a /dev/md2)
# 1x2TB LVM2
# 16GB vg-root, 4GB vg-swap, 800GB vg-home(vmail, adresarprooblast1-4,mac,aplikace atd.), 600GB vg-home2(profiles), 350GB FREE
tzn. adresar HOME by obsahoval vsechny ost. podadresare. Nebylo by to jako v predchozim pripade, ze kazdy adresar mel svoji partition
Otazky:
1) Jaka varianta je lepsi?
2) Je ext3 dobry filesystem na toto?
3) Je LVM2 idealni na toto?
4) Nechal jsem volne misto cca 300GB a chci ho vyuzit pri potrebe zvetsit nejaky oddil. Je lepsi to nechat neobsazene nebo na nejakou partition to pridelit a v pripade potreby ubrat a dat jinam?
5) Neni potreba udelat jeste samostatnou partition na /tmp, /var atd.?
Neni to spatne, k cemu bude 2T LVM2?
NN
Tiskni Sdílej: