Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Dobrý den.
Nedávno jsem nainstaloval na desktop s grafikou Radeon HD 4830 Kubuntu 9.04 (64bit). Docela mě překvapilo že Kubuntu samo stáhlo proprietární ovladač a 3d akcelerace začala sama chodit. Ale když jsem zapnul v KDE efekty, tak sice běžely, ale KDE každou chvilku spadlo, případně se odmítalo spustil. Po updatu na 4.3 je situace podobná - kompozice se sice bez problému spustí, ale prostředí je neuvěřitelně pomalé (maximalizace 30s atd). Přitom glxinfo | grep direct rendering hlásí yes a glxgears dávají cca 10k FPS. Xorg jsem neupravoval, je v příloze.
ATI + Catalyst + Efekty (Compiz nebo KWin) = stará známá píseň o zpožďování vykreslování oken. V Ubuntu 8.10 aj. na to byl patch v Xorg, takže to jelo, ale patch, který vypíná packfilling, zase dělá jiné problémy. Myslím, že v žádné mainstreamové distribuci už není. Bohužel, je to chyba jak Xorg, tak ATI, tak KDE4, protože tam je výkon nejhorší. Já ten patch mám a budu kompilovat Xorg pro openSUSE 11.1, takže kdyby byl zájem, můžu hodit link na RPM.
RPM me je na dve veci, ale i tak dekuju. Sice Linux pouzivam vice jak 4 roky (klikac a BFU user) ale tento bug me cim dal vice presvedcuje, ze nema smysl abych lidem instaloval neco jinyho nez XP/Vista/7.
Tak s fglrx a efektama na plose jsem se hodne navztekal. Nakonec jsem pouzil open-source ovladace pro ATI. Sice pak byl linux nepouzitelny na hry a jine 3d narocne aplikace, ale zato plocha fungovala skvele. Ohledne fglrx je obcas potreba pohrat si s parametry xorg.conf. Mel jsem jinou kartu takze nemuzu rici presne co a jak kam napsat. Ale dival bych se po vecech typu EXA, XAA renderovani. Tusim ze s fglrx je take problem pri pousteni videa na celou obrazovku. K tomu dopomohl take nejaky parametr ohledne vykreslovani 2d textur. Take doporucuji zkontrolovat, zda bezi X11 prostredi s podporou Direct rendering. Napriklad prikazem glxinfo | grep render
Tiskni Sdílej: