Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
DisplaySize historicky slouží k přebití informace o fyzické velikosti obrazu, kterou obvykle dostane grafická karta přes EDID z monitoru. Prakticky se používá na nastavení správné hustoty bodů (dpi), aby aplikace mohli kreslit objekty s přesnými reálnými rozměry. Místo googlení zkuste manuál xorg.conf(5).
Že by tato hodnota měla vliv na rozměr obrazu na obrazovce, pochybuji. Nemůžu vyloučit, že dnešním LCD monitorům je možné doporučit reálnou velikost obrazu, ale považuji to za nepravděpodobné.
Spíše byste se měl zaměřit na výběr takového rozlišení (= rozměry obrazu v pixelech), který dané LCD zobrazuje rozumně. Nejlepší bude nativní rozlišení. Samozřejmě je nutné dodržet hodnoty/rozsah obnovovacích frekvencí.
Zjistěte si, co jaké hodnoty monitor snese, a nastavte je do položek HorizSync, VertRefresh a do sekce Screen připište subsekce Display se vyjmenovanými správnými Modes.
Nové verze xrandr sice umí spoustu věcí ladit za běhu, ale jsou neinteraktivní. Na tohle býval vhodnější nástroj xvidtune, který ale už nefunguje, protože nebyl přeportován na novou verzi xrandr.
Tiskni Sdílej: