Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.
O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).
Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.
Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.
Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Služba Dropbox Sign (původně HelloSign) pro elektronické podepisování smluv byla hacknuta.
Byla vydána nová major verze 8.0 textového editoru GNU nano (Wikipedie). Podrobný přehled novinek a oprav v oznámení v diskusním listu info-nano nebo v souboru ChangeLog na Savannah. Volbou --modernbindings (-/) lze povolit "moderní" klávesové zkratky: ^C kopírování, ^V vložení, ^Z vrácení zpět, … Tato volba je aktivována také pokud binárka s nano nebo link na ni začíná písmenem "e".
Před 60 lety, 1. května 1964, byl představen programovací jazyk BASIC (Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code).
Systém netuhne proto, že vypadl jeden disk, ale proto, že se pokudí přelít stránky na/z vypadlý disk.
Takže pokud chcete odolnost proti výpadku jednoho disku, musíte pomocí druhé disku udělat RAID a swapovat do něj.
Že to bude dražší případně pomalejší, protože máte nedostatek disků? Ovšemže, o tom je redundance.
cat /proc/mdstat
, tak u md3, což je swap, vidím auto-read-only, což se mi moc nezdá. A když náhodou dám mdadm --readwrite /dev/md3
, tak už to tam není, ale po restartu zase ano, je to správně?
Samozřejmě že RAID1 – zrcadlení.
Já myslím, že už bylo řečeno vše, křišťálovou kouli nikdo nemá, nikdo neví, jak se bude konkrétní systém chovat pod konkrétní zátěží. Jestli vás to fakt trápí, tak si udělejte testy různých konfigurací a sám uvidíte.
Stopping MD array md0...failed (busy)
, hledal jsem na internetu, ale nějak jsem nenašel řešení. Pochopil jsem to tak, že nemůže na / zatavit raid, protože se stále používá, přijde mi to ale nějaké podivné.
To je běžné, protože ukončující skripty neznají závislosti vzniklé konfigurací systému. Prostě zkusí pole zrušit, jádro to nedovolí, tak si skripty postěžují a pokračují. Nakonec se před zastavením stroje stejně volá sync, takže se všechna data zapíšou.
Konfigurace totiž může být i složitější: iSCSI → RAID → LVM → šifrování → LVM → souborový systém. Zkuste tohle vysvětlit distribuci ;) Navíc takhle blbě může být připojen kořenový systém. Čisté řešení by bylo, jako je init ram disk, tak zavést shutdown ram disk, kam se systém při ukončování přesune a odtamtud korektně všechno ve správném pořadí ukončí. Ale kdo by se tím dělal, že?
Tiskni Sdílej: