Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Řešení dotazu:
Tohle se stane proto, že jeden X-server (ten s login managerem) tam už běží. S chybou přihlášení to asi nesouvisí.
Chyba přihlášení je podle mě crash okenního prostředí. Takže to chce zkusit nějaký fail safe mode příslušného okenního manažera (nikoliv nějaký systémový recovery mode), případně zkusit odstranit celé nastavení. Například takto: mv .název_adresáře_s_nastavením
._název_adresáře_s_nastavením.backup
.
Konkrétní název adresáře s nastavením záleží na tom, jaké prostředí používáte, v mém případě by to byl adresář .kde4
. (Naštěstí jsem k promazání konfigurace KDE ještě sáhnout nemusel. Ostuda svobodného desktopu zvaná Gnome je na tom bohužel mnohem hůř, „by design“.)
Odstraněním konfigurace možná odstraníte příčinu pádu okenního prostředí a zároveň si zachováte zálohu původního nastavení pro případ, že by se to ještě dalo v budoucnu nějak opravit. Grafické prostředí pak budete mít s implicitním nastavením.
Pokud tohle nepomůže, chtělo by to dát sem /var/log/Xorg.0.log
z toho původního X-serveru, případně ~/.xsession-errors
může obsahovat cenné informace o tom, co se děje a proč. Nebo v dmesg
můžou být rovnou hlášky o tom, že se nějakému procesu stalo něco špatného. (Což by se ale bez možnosti stahovat větší objemy dat řešilo těžko.)
Jak už tu někdo psal, zrovna v tom Ubuntu může být část problému... Několik zásad, kterými se já osobně řídím:
Taky je dobré vědět, že v každé rozumné distribuci lze mít zároveň nainstalovaný libovolný počet přihlašovacích manažerů a grafických prostředí. Přihlašovacího manažera lze zvolit jako kteroukoliv jinou systémovou službu (systemctl enable
/ systemctl disable
na distrech se systemd
) a grafické prostředí lze zvolit při přihlášení, bez ohledu na to, který přihlašovací manažer je spuštěný. Takže z GDM se lze samozřejmě hlásit do KDE, z KDM do Gnome a tak podobně. To dává spoustu možností zaprvé vyzkoušet různá prostředí a zadruhé mít v případě selhání některého z nich okamžitě plně funkční náhradu. (I když u Gnome se o plné funkčnosti hovořit nedá.)
Tiskni Sdílej: