Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Prvně bych chtěl pozdravit všechny, co otevřeli tento dotaz. Z předmětu je možná trochu patrné, co bych rád zkusil dokončit. Mám plně funkční stroj na kterém běží CentOS 6.4 a nabízí nějaké služby, což není úplně podstatné. Podstatné je, že funguje na PC, který má jeden disk. Z důvodu toho, že tam hodlám ukládat důležitější data bych si rád udělal pojistku proti výpadku disku. Tedy vhodné řešení je RAID1. A protože nechci všechno instalovat znovu, tak to chci jako celek nějak přemigrovat. Moje vize je taková: 1. Mám sda kde běží systém 2. Přidám disk sdb 3. Sestavím "degradované" pole pouze z sdb 4. Přesunu data (viz http://www.abclinuxu.cz/clanky/migrace-systemu-praxe) 5. Instaluji zavaděč, upravím fstab, grub 6. Zkusím nabootovat z R1 původní disk vyndám. 7. Pokud OK vrátim sda a srovnám s sdb 8. Hotovo Hm.. vypadá to jednoduše nicméně to tak rozhodně nebude. Je to jako hrubé schéma postupu správně? nebo jsem na něco zapomněl? Nikdy jsem žádný RAID nesestavoval a když jsem trochu pátral po internetu, tak tam je několik aspektů, které asi stojí za to s někým probrat. Prvním jsou metadata a jejich verze 0,90- 1,2 abych pravdu řekl, tak vím snad jen to, že uchovávají informace o tom, jak pole vypadá a dokáží ho dle toho pak i složit. Nicméně pro jakou verzi se rozhodnout netuším (snad se nechají i kombinovat). S tím jde ruku v ruce i grub1 pro meta 0,9-1 a grub2 pro meta 1,1-1,2. Může mi někdo trochu osvětlit výhody těch metadat a grubu. Když už to dělám tak ať to má trochu smysl. Proč bych si měl tu kterou verzi právě vybrat? Stroj je 2jádrový atom se 4G ram a 2x 500GB diskem. Díky za jakýkoliv tip. Tom
Není pravda, nezáleží to na tom, zda má, nebo nemá initrd. Pokud je zakompilovaná podpora v jádře, tak není problém bez initrd.Myslim, ze nemas pravdu. Ja nemam initrd a / je na superblocku 0.9, kdezto ostatni pole na 1.2 a jadro najde jen to 0.9, s ostatnima se nebavi:
[ 15.702830] md: Waiting for all devices to be available before autodetect
[ 15.769754] md: If you don't use raid, use raid=noautodetect
[ 15.837405] md: Autodetecting RAID arrays.
[ 15.919516] md: invalid raid superblock magic on sdc1
[ 15.986251] md: sdc1 does not have a valid v0.90 superblock, not importing!
[ 16.088781] md: invalid raid superblock magic on sdc3
[ 16.155755] md: sdc3 does not have a valid v0.90 superblock, not importing!
[ 16.235756] md: invalid raid superblock magic on sda1
[ 16.305343] md: sda1 does not have a valid v0.90 superblock, not importing!
[ 16.406006] md: invalid raid superblock magic on sda3
[ 16.476768] md: sda3 does not have a valid v0.90 superblock, not importing!
[ 16.562461] md: invalid raid superblock magic on sdb1
[ 16.633641] md: sdb1 does not have a valid v0.90 superblock, not importing!
[ 16.741983] md: invalid raid superblock magic on sdb3
[ 16.814520] md: sdb3 does not have a valid v0.90 superblock, not importing!
[ 16.814547] md: Scanned 9 and added 3 devices.
[ 16.814548] md: autorun ...
[ 16.814549] md: considering sdb2 ...
[ 16.814556] md: adding sdb2 ...
[ 16.814561] md: adding sda2 ...
[ 16.814565] md: adding sdc2 ...
[ 16.814884] md: created md1
[ 16.814886] md: bind sdc2
[ 16.814898] md: bind sda2
[ 16.814907] md: bind sdb2
[ 16.814920] md: running: sdb2 sda2 sdc2
[ 16.815142] md: ... autorun DONE.
Děkuju za příspěvky.
1. bych se chtěl zeptat na ten Grub 2 a jeho velikost. Tím, že bych měl připravit více místa na začátku disku myslíš, že v fdisku mám zvolit jako první cylindru 2048? Jestli ano není to něják moc? Případně, jak připravím dostatečné místo.
2. při migraci systému nepřenáším /proc /sys /mnt /tmp a /dev - je tomu tak? z dev bych měl možná něco zachovat ale nevím co.
3. Disk rozděluji zpravidla na 3ks boot, / a swap sdb1-3. Má nějaký smyslu udělat pokud mám raid1 jednou velkou a nad ní zkusit postavit LVM? (taky nemám zkušenost ) získám tím něco? někde jsem četl, že pro raid1 je lepší jedna prartišna
mount -o bind /mnt/datastore/foto /home/uzivatel/fotoToto dělá to, že adresář "/mnt/datastore/foto" připojí do adresáře "/home/uzivatel/foto". V některých případech třeba symlink nefunguje, nebo je z bezpečnostních důvodů zakázán, takže se pak dá zpřístupnit nějaký adresář tímto způsobem.
mount -o bind / /mnt/systemTím se celý "/" namapuje do adresáře "/mnt/system" a to ulehčí jeho kopírování, jelikož se vše v tomto adresáři dá zkopírovat a nemusí se řešit dynamicky generované "/sys" "proc" "/tmp", věci v "/run", "/var/neco" apod., popř. připojené addíly někam do "/mnt/" aj.
Tiskni Sdílej: