abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 00:22 | Komunita

    Google zveřejnil seznam 1220 projektů od 195 organizací (Debian, GNU, openSUSE, Linux Foundation, Haiku, Python, …) přijatých do letošního, již dvacátého, Google Summer of Code.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:22 | IT novinky

    Na základě DMCA požadavku bylo na konci dubna z GitHubu odstraněno 8535 repozitářů se zdrojovými kódy open source emulátoru přenosné herní konzole Nintendo Switch yuzu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 00:33 | Nová verze

    Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.5. 15:00 | Komunita

    O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.5. 13:22 | Nová verze

    Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.5. 13:11 | Nová verze

    Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.5. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 28
    2.5. 21:22 | Nová verze

    Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    2.5. 19:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.5. 11:22 | Bezpečnostní upozornění

    Služba Dropbox Sign (původně HelloSign) pro elektronické podepisování smluv byla hacknuta.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (64%)
     (9%)
     (15%)
     (12%)
    Celkem 100 hlasů
     Komentářů: 8, poslední 4.5. 08:25
    Rozcestník

    Dotaz: Routovani nekdo zkuseny poradte

    7.3.2015 19:14 abc
    Routovani nekdo zkuseny poradte
    Přečteno: 450×
    Rad bych si poradit od zkusenejsich v routovani, zajimalo by me proc tohle nejde?
    route -n
    Směrovací tabulka v jádru pro IP
    Adresát         Brána           Maska           Přízn Metrik Odkaz  Užt Rozhraní
    10.0.0.0        0.0.0.0         255.255.255.0   U     0      0        0 eth0
    172.16.0.1      10.0.0.142      255.255.255.255 UGH   0      0        0 eth0
    
    ping 172.16.0.1
    PING 172.16.0.1 (172.16.0.1) 56(84) bytes of data.
    64 bytes from 172.16.0.1: icmp_req=1 ttl=64 time=0.710 ms
    
    ok je dostupny
    
    sudo ip route add 172.16.1.1/32 via 172.16.0.1
    RTNETLINK answers: No such process
    
    proc?
    vim ze se mu nelibi, ze nemam tu 172.kovou adresu na interfejsu (kde mam jen tu 10tkovou) a rve error, spis by me zajimalo proc to neni mozny, kdyz ten server pinguju?

    Prece kdybych ted spojil sebe a ten 172.16.0.1 vpnkou, dal jim rekneme 192.168 adresy, a protoze se mi objevi 192.kova adresa na insterfejsu, tak logicky uz ten hop budu moci provest.
    ip route add 172.16.1.1/32 via 192.168.whatever

    tohle mi prijde uplne na pikacu...

    Jde vubec nejak udelat takovy "next next hop". Asi to by to melo jit ne?, kdyz tohle vlastne dela napr. rip, ospf v ciscu? nebo jsem uplne vedle?

    Odpovědi

    7.3.2015 19:43 Skokan, Pavel | skóre: 29
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Routovani nekdo zkuseny poradte
    mno, pro Vás je to snad stále brána 10.0.0.142 ...
    7.3.2015 19:46 NN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Routovani nekdo zkuseny poradte
    Nemuzes staticky routovat pres adresu(via 172.16.0.1), ktera nanalezi do primo pripojenych sit daneho zarizeni. Ping odpovida jenom proto, ze mas adresu serveru staticky naroutovanou. Spravne je to tedy takto:
    sudo ip route add 172.16.1.1/32 via eth0(nebo 10.0.0.142)
    Tim rikas, ze adresa 172.16.1.1 je dostupna za rozhranim eth0(za branou 10.0.0.142). RIP, a OSFP jsou dynamicke routovaci protokoly, ktere zanaseni cest resi automaticky.
    7.3.2015 21:00 abc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Routovani nekdo zkuseny poradte
    Mozna jsem dotaz polozil blbe, radsi pridam obrazek tim (172.16.0.1) a (172.16.1.1) jsem asi zmatl.

    Zajimalo by me, jestli jde proskocit z PC1 do PC3 pres stroj PC2 (ktery nema NAT), tim ze na PC1,2,3 nastavim staticke routovani

          PC1         |     PC2(neni zde NAT)     |         PC3
                      |eth0                 (eth1)|
    ja(10.0.0.139) -> |10.0.0.141       172.16.0.1| -> (172.16.1.1)
           /24        |  /24                 /24  |        /24
    
    7.3.2015 22:08 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Routovani nekdo zkuseny poradte

    Je-li to takhle, tak jste se jako gateway neměl snažit použít 172.16.0.1, ale tu adresu PC2, kterou vidíte, tedy 10.0.0.141. Pak pakety z PC1 na 172.16.1.1 opravdu dorazí do cíle (pokud není na PC2 zakázaný forwarding nebo je nezahodí nějaký filtr po cestě).

    Jenže, jak je v podobných případech časté, problém nebude v cestě tam, ale v cestě zpátky. Se správně nastavenou gatewayí se sice váš paket dostane až na PC3, ale PC3 nejspíš nebude vědět, kudy poslat odpověď, protože adresa 10.0.0.139 mu nic neříká (a nejspíš ani tomu, kdo je mezi PC2 a PC3). Pokud vyřešíte i opačný směr, tak to fungovat bude a žádný NAT k tomu potřeba není.

    7.3.2015 20:24 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Routovani nekdo zkuseny poradte
    Vždy a všechno se routuje tak, že:
    1. Na zařízení mám rozhraní.
    2. Ty mají nějakou adresu a patří do nějaké sítě (síť/maska). Na těch sítích jsou routery které propojují dále.
    3. A routovací tabulka je vždy pro nějakou (síť/masku) poslat do nějakého rozhraní a bud napřímo (brána 0.0.0.0) nebo na router, který pošle dále.
    Když nahodím VPN tak se neobjeví 192.dova adresa na tom původním rozhraní, ale VPN vytvoří nové virtuální rozhraní s předělenou adresou sítě a maskou a případně routerem/routery, které to budou posílat dále. A pro toto nové rozhraní se vytvoří příslušná routovací pravidla. Tabulka je vždy jen lokální, žádný next next hop není.

    RIP a OSPF si posílají informace na jejichž základě tyto lokální tabulky generují, RIP má distace vector a OSPF ma link state protokoly, ale tyto informace nejsou v lokální routovací tabulce.
    7.3.2015 20:48 Vantomas | skóre: 32 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Routovani nekdo zkuseny poradte
    Toto udělat nejde. Umí to routovací protokoly, říkají tomu rekurzivní výpočet trasy, kdy si to daemon může dovolit díky znalosti všech route v síti, ale lokálně to daemon do jádra vždy umístí jako route 172.16.1.1/32 via 10.0.0.142 a teprve až tento další skok to odroutuje na správné místo.

    Routování zkrátka funguje pouze lokálně v rámci jedné L3 sítě. Stejně jako komunikace na ethernetu funguje pouze v rámci jedné L2 sítě. Jako nejde poslat něco přímo na nějakou MAC adresu v jiné L2 síti, stejně tak nejde poslat nic přímo v jiné L3 síti.
    10.3.2015 00:10 Adam
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Routovani nekdo zkuseny poradte
    Vím, co myslíš, ale jak psali i ostatní, nejde to tak jednoduše. Routa se dá vyrobit jen na adresy, které jsou v lokálním subnetu. Čili, pokud tam jsou všude statické routy, tak by se muselo přidat na každý bod cesty routování, až do chvíle, kdy je cílová adresa dostupná z lokálního subnetu.

    V tom nákresu bude chybět jeden router, který ze subnetu 172.16.0.0/24 zpřístupňuje 172.16.1.0/24.

    V PC1 musí být routa 172.16.1.1/32 na 10.0.0.141.

    V PC2 už asi bude routa 172.16.1.0/24 na 172.16.0.xy, který v nákresu chybí (může jít třeba i o bránu).

    V PC3 musí být routa 10.0.0.139/32 na 172.16.1.xy (možná ta brána).

    V routeru XY (možná brána) bude muset být routa 10.0.0.139/32 na 172.16.0.1

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.