O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).
Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.
Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.
Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Služba Dropbox Sign (původně HelloSign) pro elektronické podepisování smluv byla hacknuta.
Byla vydána nová major verze 8.0 textového editoru GNU nano (Wikipedie). Podrobný přehled novinek a oprav v oznámení v diskusním listu info-nano nebo v souboru ChangeLog na Savannah. Volbou --modernbindings (-/) lze povolit "moderní" klávesové zkratky: ^C kopírování, ^V vložení, ^Z vrácení zpět, … Tato volba je aktivována také pokud binárka s nano nebo link na ni začíná písmenem "e".
Před 60 lety, 1. května 1964, byl představen programovací jazyk BASIC (Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code).
Byla vydána nová verze 12.0 minimalistické linuxové distribuce (JeOS, Just enough Operating System) pro Kodi (dříve XBMC) a multimediálního centra LibreELEC (Libre Embedded Linux Entertainment Center). Jedná se o fork linuxové distribuce OpenELEC (Open Embedded Linux Entertainment Center). LibreELEC 12.0 přichází s Kodi 21.0 "Omega".
Caute,
pardon za nie cisto open-source otazku, ale uz si neviem rady. V praci sa morim s Ansible a spravou Windows strojov.
Mam virtualny stroj s Debian 8, Ansible 2.1.0.0 (instalovany cez PPA) a Python 2.7.9. Dalej mam druhu virtualku s Windows 10. Cielom je posielat prikazy z Debianu cez Ansible do Windows pouzitim WinRM cez HTTPS (pripajam sa priamo na Windows lokalny ucet), ale daco je naprd. Ak pouzijem konfiguracnu volbu "ansible_winrm_server_cert_validation: ignore", vsetko je fajn a ja dostanem nasledovne:
root@debx-test:~# ansible 192.168.0.1 -m win_ping 192.168.0.1 | SUCCESS => { "changed": false, "ping": "pong" }
ale toto nie je celkom to, co by som chcel, lebo to povazujem za bezpecnostne riziko. Ak danu moznost vypnem, dostanem toto:
root@debx-test:~# ansible 192.168.0.1 -m win_ping -vvvvv Using /etc/ansible/ansible.cfg as config file Loaded callback minimal of type stdout, v2.0 <192.168.0.1> ESTABLISH WINRM CONNECTION FOR USER: admin on PORT 5986 TO 192.168.0.1 <192.168.0.1> WINRM CONNECT: transport=plaintext endpoint=https://192.168.0.1:5986/wsman <192.168.0.1> WINRM CONNECTION ERROR: ("bad handshake: Error([('SSL routines', 'SSL3_GET_SERVER_CERTIFICATE', 'certificate verify failed')],)",) Traceback (most recent call last): File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/ansible/plugins/connection/winrm.py", line 152, in _winrm_connect self.shell_id = protocol.open_shell(codepage=65001) # UTF-8 File "/usr/local/lib/python2.7/dist-packages/winrm/protocol.py", line 132, in open_shell res = self.send_message(xmltodict.unparse(req)) File "/usr/local/lib/python2.7/dist-packages/winrm/protocol.py", line 207, in send_message return self.transport.send_message(message) File "/usr/local/lib/python2.7/dist-packages/winrm/transport.py", line 173, in send_message response = self.session.send(prepared_request, timeout=self.read_timeout_sec) File "/usr/local/lib/python2.7/dist-packages/requests/sessions.py", line 585, in send r = adapter.send(request, **kwargs) File "/usr/local/lib/python2.7/dist-packages/requests/adapters.py", line 477, in send raise SSLError(e, request=request) SSLError: ("bad handshake: Error([('SSL routines', 'SSL3_GET_SERVER_CERTIFICATE', 'certificate verify failed')],)",) 192.168.0.1 | UNREACHABLE! => { "changed": false, "msg": "plaintext: (\"bad handshake: Error([('SSL routines', 'SSL3_GET_SERVER_CERTIFICATE', 'certificate verify failed')],)\",)", "unreachable": true }
pricom nezalezi na tom, aky certifikat pouzivam - ci self-signed alebo nie.
Skusal som na Debiane vytvorit kvazy CA, podpisat CSR z Windows, naimportovat podpisany certifikat do Windows, rekonfigurovat HTTP listener a naimportovat CA certifikat do doveryhodnych autorit v Debiane - nepomohlo. Som si celkom isty, ze som urobil vsetko OK, lebo na testovacom web servery na Windows tieto hry z certifikatmi funguju. Pri tomto hrani som sa riadil tymto navodom.
Je vobec mozne rozbehat Ansible na spravu Windowsov skutocne bezpecne? Co by ste este odporucali skusit? Pripadne nejaku alternativu na spravu Windowsov z Linuxu podobnu Ansible? Co pouzivate Vy?
Vdaka za odpoved.
Tiskni Sdílej: