Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.
IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.
Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.
PA umí resamplovatMě se nikdy (tj tak dva roky nazpět), nepodařilo přes PA protlačit 96kHz. Strávil jsem s tím tolik času, že už nechci ani o minutu víc. Možná to v dnešní verzí (a na dnešním hw) už funguje. Pro mě je jednodušší to prostě pro danou zvukovku vypnout a posílat jí stream přímo.
Ad hw:X - buď si aplikace sama zjišťuje schopnosti alsího zařízení a stream dle potřeby upravuje (např. mplayer), nebo prostě hodí chybu (např. jednoduchý aplay) a je na uživateli, aby před hw device strčil plugin "plug", který potřebné konverze udělá automaticky (string zařízení "plughw:X" nebo nakonfigurovat vlastní v .asoundrc)Právě proto jsem tam dal to hw a nikoliv plug. Protože některé dacy umí snad úplně všechny (dostatečně normální) formáty a pořeší si to v HW. Dělat to softwarově by měla být poslední možnost.
Mě se nikdy (tj tak dva roky nazpět), nepodařilo přes PA protlačit 96kHz.Pokud resampluje na defaultních 48kHz, nikdy to neprotlačíš. Musíš mu říct, aby primárně nebo sekundárně resamploval na 96kHz. Pak se streamem nic nedělá.
Pro mě je jednodušší to prostě pro danou zvukovku vypnout a posílat jí stream přímo.Samozřejmě. Jsou ale uživatelé, kteří občasný mix z jiné aplikace potřebují.
Právě proto jsem tam dal to hw a nikoliv plug. Protože některé dacy umí snad úplně všechny (dostatečně normální) formáty a pořeší si to v HW. Dělat to softwarově by měla být poslední možnost.Běžné Fs umí dnes téměř všechny zvukovky, to je normální. Alsí driver ví, jaké formáty/fs jeho hardware umí. Buď to má natvrdo zadrátované autorem (např. PCI zvukovky), nebo informace posílá USB zvukovka v konfiguračních datech (altsety). Tyto varianty podporuje zařízení hw:X. Plugin plug funguje tak, že si zjistí, co funguje nativně a až když je potřeba něco změnit, udělá to automaticky. Takže se ti nestane, že by resamploval, pokud zvukovka danou fs umí. Stejně tak volba formátu - spoustu zvukovek podporuje S16_LE a S32_LE. Plug plugin vybere ten přímo pasující nebo větší - pro vstupních S16_LE formát nechá, pro S24_3LE přidá 8 bitů a pustí v S32_LE. Není žádný důvod se jej bát, zasahuje, jen je-li to nutné, a vždy volí variantu, která eliminuje/minimalizuje ztrátu zvukové informace. Mimochodem většina běžně používaných playerů (mpd, mplayer, myslím že i audacious) tyto konverze dělá automaticky sama.
Musíš mu říct, aby primárně nebo sekundárně resamploval na 96kHz. Pak se streamem nic nedělá.Ano a pak stačí druhej stream, třeba 44.1 a je po srandě. Nehledě na to, že koncept primárního a sekundárního samplerate je dost úchylnej. Jestli se nic nezměnilo, tak první přehrávaný stream definuje výstupní samplerate. Takže jestli jako první pustím 48kHz a až potom 44.1kHz, tak výsledek bude v 48. Když to udělám naopak, tak 44.1. Jinými slovy, to kam se to bude samplovat záleží na pořadí přehrávání různých zdrojů. Tohle jsem chtěl elimitovat tím, že jsem nastavil oba samplerate na 96kHz. Což sice formálně jde, ale cpu to nestíhá resamplovat. Kurva už to zase řeším ...
Není žádný důvod se jej bát, zasahuje, jen je-li to nutné, a vždy volí variantu, která eliminuje/minimalizuje ztrátu zvukové informace.To jo, ale zase se to nedozvíš. Prostě to hraje vždy. Výhoda hw je právě v tom, že to nepřehraje.
Mimochodem většina běžně používaných playerů (mpd, mplayer, myslím že i audacious) tyto konverze dělá automaticky sama.No právě. Proto jsem tehdy použil DeadBeef, kterej by snad nic za zády dělat neměl (když se to nastaví).
Ano a pak stačí druhej stream, třeba 44.1 a je po srandě.Každý mixer musí sjednotit příchozí streamy na společnou fs, tomu se nelze vyhnout. Pokud nepotřebuješ mixování, jdi napřímo.
Nehledě na to, že koncept primárního a sekundárního samplerate je dost úchylnej. Jestli se nic nezměnilo, tak první přehrávaný stream definuje výstupní samplerate. Takže jestli jako první pustím 48kHz a až potom 44.1kHz, tak výsledek bude v 48. Když to udělám naopak, tak 44.1. Jinými slovy, to kam se to bude samplovat záleží na pořadí přehrávání různých zdrojů.Mně na tom nic úchylného nepřijde. V alsím dmixu je jen jeden, donedávna ve windows byl také jen jeden společný. Lepší by bylo mít jej dynamicky dle prvního příchozího streamu (tedy defacto více sekundárních), ale to je přesně, na co si stěžuješ.
Což sice formálně jde, ale cpu to nestíhá resamplovat.A právě proto byla do PA přidaná podpora knihovny libsoxr, která má vysokou kvalitu s nízkými nároky CPU http://thread.gmane.org/gmane.comp.audio.pulseaudio.general/22158.
To jo, ale zase se to nedozvíš. Prostě to hraje vždy. Výhoda hw je právě v tom, že to nepřehraje.Já v tom žádnou výhodu nevidím. Nehraje, tedy musím ručně upravit vstupní track. Třeba přidat další kanál pro mono track - žádná zvukovka není mono, jen stereo a multikanál. Jinak detaily, co s tím plug dělá, vypíše aplay -v (verbose).
Proto jsem tehdy použil DeadBeef, kterej by snad nic za zády dělat neměl (když se to nastaví).Kromě resamplingu dělá víceméně to samé https://github.com/DeaDBeeF-Player/deadbeef/blob/master/plugins/alsa/alsa.c#L96 A pěkně vypíše, co udělal https://github.com/DeaDBeeF-Player/deadbeef/blob/master/plugins/alsa/alsa.c#L435
Pokud nepotřebuješ mixování, jdi napřímo.Já jdu napřímo a mixuju v analogovým mixu.
Lepší by bylo mít jej dynamicky dle prvního příchozího streamu (tedy defacto více sekundárních), ale to je přesně, na co si stěžuješ.Ano, protože takto nikdy nevíš, zda se pro přehrávání tvého konkrétního streamu resampluje či nikoliv. Záleží to jen na pořadí předchozích streamů (a jejich samplerate). Takže jednou přehráváš 48 skutečně jako 48 bez resample a jindy jako 44.1 s resample. Žádnou výhodu v tom nevidím. Naopak, při hledání problému s přehráváním (proč to sakra jede jen na 44.1) je tohle další "náhodný" jev. Ale už mám pocit, že se točíme v kruhu. PA jde vypnout, Alsa je dostupná a to je podstatné.
Tipuju si (spíše jsem přesvědčený), že ve slepém testu bys kvalitní resampling přes libsoxr s nejvyšší kvalitou nedokázal rozeznat od originálu a poznal bys to jen na mírně vyšší zátěži CPU. Audiofilství je především o pocitech...Čekal jsem, kdy to přijde. Sorry, ale napadlo tě někdy, že se dá zvukovka použít i jinak? Každý máme na desce zvukovku schopnou 384kHz. Dá se použít (spíše nějaká levná usb varianta) i jako jednoduchý generátor. Potřebuju 120kHz tón? V pohodě. Ve dřevních dobách linuxu byly v distribucích poměrně běžně k vidění programy na jednoduchý osciloskop. 192kHz recording samplerate zvládaly zvukovky už hodně dávno. Stačilo zvukovku za dolar a mohl jsi mít malou skromnou elektrodílnu s generátorem a osciloskopem. Na začátky dobrý. Tohle je všechno pryč (pochopitelně z mnoha různých dobrých důvodů, dneska se dá za pár kaček koupit 200MHz čtyřkanál s generátorem). Ale fakt se nechci dočkat toho, aby přišel někdo, a řekl: 44.1kHz stačí, stejně víc neslyšíte. I kdybych byl hluchý, tak chci využívat svůj HW na maximum. A SW tady není od toho, aby to omezoval, ale právě naopak využil všech možností HW. Nebo by sis chtěl koupit 10GbE síťovku a driver ti oznámil, že víc jak 2.5 nepojede, protože to není podle jeho tvůrce potřeba?
Audiofilství je především o pocitech...Tak ono můžeme tomu říkat různě. Já bych použil třeba úcta k řemeslu. Tuším, že BOSE dělá reprobedny tak, že vezme vesměs tuctové komponenty, nedělá žádný velký párování reproduktorů, dá to do skříně opět ne zrovna nejkvalitnější a potom ten zvuk doladí tím, že ti k tomu dodá blackbox, který je nastaven přesně tak, aby to znělo. A teď, co by sis vybral? Dejme tomu, že v kompletně slepém testu od sebe nerozeznáš tyhle BOSE a nějaké skutečně poctivé bedny. Já osobně si vyberu ty druhé. Proč? Protože do toho někdo vložil větší umění. Ví, jak ty bedny udělat tak, aby k tomu nepotřeboval přesně naladěný blackbox. (A vynechme argumenty, že tam je o komponentu míň, prostě bude neviditelně zabudovaná přímo do beden.) Stejně tak mikrofony, tuším že nějaký vývojář RØDE s tím nesouhlasí, ale já si prostě myslím, že nejdřív by se měla charakteristika řešit na fyzické vstvě, potom na elektrické a až potom třeba na digitální. On říká, že není problém udělat libovolnou charakteristiku na analogové vrstvě. Ok, není. Ale chceme to? Stejně tak je to s tím tvým resamplerem. Ok, možná to zní stejně. Ale proč to tam je, když to tam být vůbec nemusí? Takhle se dá pokračovat. Teď jsem si byl nakoupit v krámku a když jsem viděl, co za věci jsou lidi ochotni koupit (máslo co není máslo ale rostlina, jogurt se škobem, cosi politého umělou barvou), tak mě napadl tento argument. Ano, vypadá to stejně, možná by to nikdo nepoznal, ale fakt to chceme jíst?
alsa: 44100 Hz/2 channels/8 bpf/176400 bytes buffer/Float 32 bit Little Endian AO: [alsa] 44100Hz 2ch floatle (4 bytes per sample)A hm, alsa u mna zvlada iba 2 zvukove vstupy.
Pokiaľ daná aplikácia ešte má podporu Alsa, tak môže použiť Alsa. A ak nie, tak nie.To tak nějak dá rozum Pokud umí jen PA, je logické použít pouze PA.
Od toho HW obmedzenia sa už myslím pred rokmi upustilo.A vymřením SB dnes HW mixování nepodporuje téměř žádná zvukovka. Možná X-Fi, to si nejsem jistý, ale spíš ne.
PS (pro adminy): kolikrát budu kapčovat někdy ani čtyřikrát nestačí?btw: kdyz se zaregistrujes, budes "kapčovat" nulakrat
Tiskni Sdílej: