Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Nemusi se vytvaret zadny primarni oddil. Ono by to stejne slo blbe, protoze by se musely v tomhle pripade zrusit vsechny logicke oddily, pak zrusit rozsireny(extended) oddil, pak vytvorit primarni a rozsireny vedle sebe a pak zase treba nejaky logicky. Tohle ale neni nutne.
Staci, kdyz se pomoci prikazu fdisk pod linuxem zmeni "id diskoveho oddilu" na typ c. "83", to znamena linuxovy oddil. Pak se naformatuje na typ, ktery je potreba - ext3, reiserfs, ext2 a vse muze behat bez problemu.
- zrusil ten "disk E:" vcetne logickeho oddilu, na kterem je umisten
- nove vytvoril dva logicke oddily, jeden s typem "82", tzn. swap, druhy s typem "83", tzn. linux
- pak tomu linuxovemu vybrat souborovy system podle potreby(pod RH nejspipse ext3)
- nastavit bod pripojeni "/"
Jinak, ta WIN terminologie je dost matouci(disk e:), radeji pouzivej pojmy jako diskove oddily, prip. anglicke ekvivalenty(partition) atp.
Peter
Peter
Tiskni Sdílej: