Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Zdravim vsechny, chtel bych poprosit o radu, jakou cestou se vydat.
Mam pocitac fungujici jako linuxovy desktop, ktery pouzivaji celkem tri lidi. Vetsinou se dohodnou, kdo a kdy u PC bude sedet, cas od casu je ale problem v tom, ze PC potrebuji dva lidi najednou - urcite to znate :) Za tim ucelem jsem postavil druhy stroj a resim ted, jak co nejlepe dosahnout minimalniho rozdilu v pristupu k osobnim souborum z obou pocitacu.
Data by mela jednoznacne byt uchovavana na silnejsim stroji. Uplne nejradeji bych z druheho stroje udelal jen lehky terminal s automatickym prihlasenim do univerzalniho neprivilegovaneho uctu. Prihlasovaci udaje by byly vyzadovany az ve chvili, kdy by uzivatel chtel vstoupit do sveho homediru na hlavnim stroji.
Druha moznost, ktera by se mi libila, ale netusim, jestli je vubec mozna, spociva v tom, ze na slabsim stroji by se pracovalo prakticky primo s uzivatelskymi ucty z hlavniho stroje - predstavuji si, ze by to mohlo chodit na bazi SSH. Kdyby ale vse bezelo primo z hlavniho stroje a ten druhy by byl jen I/O zarizeni, prijde mi, ze bych zbytecne prichazel o vykon stroje hlavniho, zatimco vykon druheho by zustaval nevyuzit...
Vzhledem k tomu, ze k zadnym velkym zmenam v poctu uzivatelu nejspis nedojde, nebranim se ani jinym resenim, nacrtnutym zpusobem by mi to ale vseobecne vyhovovalo nejvic.
A ted s cim vlastne chci poradit - na jake technologii by bylo nejlepsi to postavit? Samba, NFS, SSH? Predem dik za vsechny odpovedi.
Totiz, ja uz oba dva stroje mam postaveny (silnejsi se pouziva bezne a ten slabsi je postavenej uz delsi dobu, jenom se tedka uvolnil pro tenhle ucel). Prozatim zkusim jit cestou NFS, prijde mi to vhodnejsi pro me momentalni potreby.
Kazdopadne ale dekuju Tobe i predchozimu prispivajicimu za tip na LTSP - dlouho jsem informace o tom hledal a nemohl najit. Urcite si s tim nekdy v brzke dobe budu chtit pohrat a myslim, ze uz i vim, kde to pouziju. Jestli Ti to nebude vadit, necham si v zaloze moznost napsat Ti, kdybych s nekym potreboval podiskutovat, az to budu zkouset.
Tiskni Sdílej: