abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 00:22 | Nová verze

Byla vydána nová vývojová verze datového formátu a souvisejících nástrojů Relational pipes. Verze v0.9 obsahuje vstupní moduly pro fstab, CSV, XML a příkazový řádek; výstupní moduly pro CSV, XML, ODS (ODF), GUI (Qt), hodnoty oddělené nulovým bajtem a tabulkový výstup do konzole. Relační data lze upravovat relačními příkazy grep, cut a sed.

xkucf03 | Komentářů: 3
včera 18:33 | Zajímavý software

Podman dospěl do verze 1.0.0. Jedná se o nástroj umožňující vytvářet a provozovat kontejnery, aniž by uživatel potřeboval práva roota.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
18.1. 16:44 | Zajímavý software

Na Kickstarteru lze podpořit vývoj svobodného softwarového nástroje Akira, jenž by měl umožnit designérům designování aplikací v Linuxu. Mělo by se jednat o alternativu k proprietárním nástrojům Sketch, Figma nebo Adobe XD.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
18.1. 12:11 | Zajímavý článek

V Edici CZ.NIC vyšla kniha CyberSecurity věnovaná problematice kybernetické bezpečnosti, a to především jejím základním principům, které by měl respektovat každý, kdo využívá informační a komunikační technologie. Kniha je ke stažení zcela zdarma pod licenci Creative Commons (CC BY-ND 3.0 CZ) (pdf, epub, mobi).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
18.1. 02:00 | Nová verze

Byla vydána nová stabilní verze 0.92.4 a první alfa verze verze 1.0 svobodného multiplatformního vektorového grafického editoru Inkscape. Přehled novinek v poznámkách k vydání (0.92.4 a 1.0alpha0). Obě verze jsou k dispozici také jako balíčky ve formátu AppImage. Stačí je stáhnout, nastavit právo ke spuštění a spustit.

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
17.1. 21:22 | Nová verze

Byla vydána verze 1.32 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
17.1. 15:44 | Komunita

V říjnu byla změněna licence u multiplatformní dokumentové databáze MongoDB z GNU AGPLv3 na SSPL (Server Side Public License). Dle právníku se nejedná o svobodnou licenci. Databáze MongoDB tak nebude obsažena ve Fedoře, v Red Hat Enterprise Linuxu ani například v Debianu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 18
17.1. 02:22 | Nová verze

Byla vydána verze 2.0 svobodné aplikace určené pro fotografování a ovládání digitálních fotoaparátů z počítače Entangle. Kódové jméno této nejnovější verze je Sodium.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
17.1. 01:22 | Nová verze

Byla vydána verze 2.18 svobodného webového prohlížeče pracujícího v grafickém i textovém módu Links (Wikipedie). Přehled novinek v seznamu změn. Links letos slaví 20 let. První veřejná verze 0.80 byla zveřejněna 24. listopadu 1999.

Ladislav Hagara | Komentářů: 7
16.1. 16:55 | Zajímavý článek

Vývojáři postmarketOS (GitLab) hodnotí 600 dnů vývoje tohoto v květnu 2017 představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
Používáte USB Type-C?
 (19%)
 (16%)
 (11%)
 (12%)
 (37%)
 (3%)
 (44%)
Celkem 416 hlasů
 Komentářů: 0
Rozcestník

Dotaz: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL

29.7.2005 21:11 Andrej | skóre: 46 | blog: Republic of Mordor | Zürich
S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
Přečteno: 262×

Ahoj, prosím vás o radu ohledně grafické karty.

Nedávno jsem zprovoznil starý počítač (Cyrix (PR) 300), ve kterém je grafická karta S3 Trio3D 64 3D na AGP. Pro X.org používám driver s3virge, který mi ukázal hwd jako nejvhodnější. Grafika sice funguje, ale velmi špatně. Nefunguje žádná akcelerace, OpenGL an Direct Rendering. Nechápu, čím to je.

Když jsem v KDE, KInfoCenter říká, že OpenGL se nepodařilo inicializovat. Pokud zavedu softwarový rendering (MESA GLX), samozřejmě tam pak zmínka o OpenGL je, ale všechno funguje asi tak rychlostí 1 fps.

Existuje možnost, jak zprovoznit akcelerační funkce pro tuto kartu? Nikde jsem zatím nenašel žádnou dobrou radu... Moduly v Xorg.conf, jako např. GLCore, dri a v4l, mi tam nechybí. (Podle logu se taky bez problému načtou při startu X.) Mám tam i tu (často zapomínanou) sekci pro nastavení práv u dri. V /dev mám zařízení agpgart a ovladač via_agp mám zakompilovaný do jádra.

...Jenže ono mi to nefungujeee. :-(

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ

Odpovědi

29.7.2005 22:31 #Tom
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
Je ale otázka, jestli by na takové kartě něco jelo, mám pocit, že je děsně stará. ATI Rage 128 funguje určitě, dokonce na ní jede Quake 3 a Unreal Tournament. Mohla by stát tak 200 Kč, možná méně, za víc totiž nestojí.
30.7.2005 00:27 Andrej | skóre: 46 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
Já bych se dvousetkorunové investici určitě nebránil. :-) Potřebuju prostě kartu na AGP (rychlost 1x, přinejlepším 2x - to mi ještě BIOS umožní), se kterou bych mohl nerušeně sledovat screensaver Euphoria z KDE. :-D Máte-li někdo s ATI Rage 128 nějaké zkušenosti, mohli byste sem prosím dát něco z Xorg.conf? (Zejména sekci Device...) Kernel občas kompiluju, takže pokud se to kvůli ATI musí, neodradí mě to. Jde mi jen o to, aby na tom pomalém stroji celou grafiku nevytvářel procesor...
ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
30.7.2005 00:50 #Tom
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
Bylo potřeba dát moduly do jádra - pro DRI a pro ATI Rage 128. Pak modul do Xek - snad se jmenuje rage128, už si to nepamatuju. Ještě tam přišlo zapnout DRI a GLX, to by mohlo být skoro všechno.
29.7.2005 22:38 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
nechci neco hanet, ale to "3d" byla spis marketingova zalezitost. Nejsem si jisty, jestli to neznamenalo spis jen to, ze to neni placate, ale ze z tistaku couha sem tam nejaky kondenzator. :-(
Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
30.7.2005 00:29 Andrej | skóre: 46 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
Na tom bude určitě něco pravdy. Vyzkoušel jsem všechny způsoby, jak hardwarovou podporu OpenGL zapnout, takže je možné, že tam není... Na netu jsem se dočetl jen samé špatné zprávy - pouze framebuffer, softwarový rendering apod... :-(
ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
30.7.2005 12:04 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
Tahle kara je založená na S3 Virge a stejně jako ona jakous-takous 3D podporu má. Ale ani v době největší slávy to nikdo nepoužíval, protože to bylo většinou pomalejší než kdyby to dělal CPU (tehdy 486-PI). Skutečný 3D akcelerátor, jak to chápeme dneska, je až Savage (ale tu stejně nebrat). Ty S3 jsou ale dost mizerné i co se ostatních parametrů týče, takže bych to vyhodil a zašel do nějakého bazaru pro tu zmiňovanou ATI Rage 128 nebo lépe Matrox G400 (případě i G200). Možná i nějakej starší Radeon by tam mohl ležet za pár šupů. Eventuelně, pokud se chcete trápit s binárními ovladači a rozpliznutým obrazem, tak i nějakou TNT2 nebo Geforce 2MX.
Selmi avatar 1.8.2005 09:51 Selmi | skóre: 17 | Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
ja som mal s3virge dx 4mb a na nej som pouzival opengl vdaka driverom z utah-glx. fungovalo to. ale necakaj zazraky.

vlastne jedine co som tym ziskal bolo ze som mohol hrat gltron v rpozliseni 512x384 s takym istym fps ako softwarovo na 320x240 (na 166mhz pentiumpro) - a aj to som nesmel mat zapnute textury ani ziadne efekty, vsetko len v ciarach;-)
1.8.2005 13:23 David Jež | skóre: 42 | blog: -djz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
Však pokud jsi měl štestí tak některé s3virge fungovaly dobře. Ale s tím ovladačem nejelo Trio ani náhodou. Dokonce je to psané i v někde v dokumentaci. Jinak ten ovladač z utah-glx někdo vylepšuje a portuje do DRI. Odkaz najdeš někde na jejich stránkách, je to mimo hlavní řadu jsou experimentální ovladače jak pro staré ATI mach64 (ale jen některé, takové to wonder pro, nebo bordel plus nebo extra nebo jak to tehdy marketing-zm[ae]tci označovali) tak i pro s3virge. Je to klasicky v 14 bitové hloubce a quake na tom vypadá užasně...

PS: pořiď si kartu... Cokoliv, buďto tu rage128 nebo Voodoo3. U ní je dokonce stejně jedno jestli je do PCI nebo AGP, takže si vezmi jakou seženeš. Raději ti ale doporučuji PCI, u ní máš alespoň záruku že desku neodpálíš, což se o AGP a historických kartách říct nedá. A rozdíl mezi nimi není, většinou je to jen PCI karta v AGP ksichtu nevyužívající žádné výhody AGP.
-djz

"Yield to temptation; it may not pass your way again." -- R. A. Heinlein
1.8.2005 14:29 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
Karty ranku Rage 128, Matrox G400 nebo Voodoo 3 jsou už rozhodně plnohodnotné AGP karty, novější revize jsou už i s podporou AGP 4x. Odpálení nemůže v žádném případě nastat. PCI verze bude pomalejší a asi i dražší, protože se jich vyrobilo pár a byly to spíš rarity. Z těhle karet je nevýkonější a zároveň nejlépe v linuxu podporovaná ta G400. Verze bez dualhead by měla jít sehnat vyloženě za hubičku.
1.8.2005 15:46 msp
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
Na misapu@napismi.cz by byla Matrox G400 AGP, 16 MB, popřípadě ATI Radeon 7000, 32 MB. Ale je to v Brně.
29.7.2005 22:58 Petr Šobáň | skóre: 79 | blog: soban | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
Pořiď si nějakou starší kartu s nvidia čipsetem a budeš mít po problému.

Jinak měl jsem S3 akorát to nebyla trio a ty žádné opengl nepodporují, vše je děláno sw sice ty karty mají nějaké urychlovací funkce ale ani ovladače dodané a v windows to s hrama nefungovalo OK.
30.7.2005 00:32 Andrej | skóre: 46 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
No jo, na tom počáku předtím byly Windows, jenže fungovaly jak na kliku a těžko říct, jestli tam vůbec nějaká akcelerace byla... Asi budu muset někde v bazaru splašit nějakou jinou kartu.
ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
30.7.2005 10:19 iSteve
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
Co ti vyflusne glxinfo | head ? Kolik mas pameti na karte? Rozliseni a barevna hloubka, na ktery jedes?
30.7.2005 22:18 Andrej | skóre: 46 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL

Paměti tam jsou podle všeho asi 4 MB, aspoň jsem to četl někde v Xorg.0.log. (Pokud to teda ovladač správně detekuje.) Barevná hloubka 24 bpp, rozlišení 1024x768.

glxinfo netvrdí nic pobzbudivého, samozřejmě jsem to už zkoušel.
name of display: :0.0
display: :0 screen: 0
direct rendering: No
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.2
server glx extensions:
GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating,
GLX_EXT_import_context, GLX_OML_swap_method,
GLX_SGI_make_current_read,
GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig client glx vendor string: SGI
Všechno špatně... :-(

Někde jsem četl, že ta karta dokáže ještě kromě své paměti sdílet část RAM (podobně jako některé "on-board" (tahle není on-board, je normálně v AGP-slotu)). Jen tohle ať nedělá! Ten stroj má všeho všudy 96 MB paměti... (Linux mi ukazuje jen 88 MB, proto se toho obávám.)

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
31.7.2005 02:21 iSteve
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
Timpadem renderujes softwareove. Na DRI potrebujes triple buffer, coz s tvejma parametrama nezvladnes (potreboval bys osm)
1.8.2005 01:49 cronin | skóre: 49
Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
Skus pouzit "svga", nie "s3*".

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.