abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 06:00 | Nová verze

Po necelém roce od vydání verze 0.67 byla vydána verze 0.68 populárního telnet a ssh klienta PuTTY. Podrobnosti v přehledu změn. Řešeny jsou také bezpečnostní chyby.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 21:32 | Nasazení Linuxu

Canonical představuje nejnovější verzi chytré helmy DAQRI s Ubuntu pro rozšířenou realitu. K vidění bude příští týden v Barceloně na veletrhu Mobile World Congress 2017.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 21:31 | Pozvánky

Pro zájemce o hlubší znalosti fungování operačních systémů připravila MFF UK nový předmět Pokročilé operační systémy, v rámci něhož se vystřídají přednášející nejen z řad pracovníků fakulty, ale dorazí také odborníci ze společností AVAST, Oracle, Red Hat a SUSE. Tento předmět volně navazuje na kurz Operační systémy ze zimního semestru, ale pokud máte praktické zkušenosti odjinud (například z přispívání do jádra Linuxu) a chcete si

… více »
Martin Děcký | Komentářů: 6
včera 21:30 | Pozvánky

Czech JBoss User Group Vás srdečně zve na setkání JBUG v Brně, které se koná ve středu 1. března 2017 v prostorách Fakulty Informatiky Masarykovy Univerzity v místnosti A318 od 18:00. Přednáší Tomáš Remeš a Matěj Novotný na téma CDI 2.0 - New and Noteworthy. Více informací na Facebooku a na Twitteru #jbugcz.

mjedlick | Komentářů: 0
20.2. 23:45 | Zajímavý software

Na blogu Qt bylo představeno Qt 3D Studio. Jedná se o produkt dosud známý pod názvem NVIDIA DRIVE™ Design Studio. NVIDIA jej věnovala Qt. Jedná se o několik set tisíc řádků zdrojového kódu. Qt 3D Studio bude stejně jako Qt k dispozici jak pod open source, tak pod komerční licencí. Ukázka práce s Qt 3D Studiem na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 10
20.2. 17:50 | Komunita

Nadace The Document Foundation (TDF) zastřešující vývoj svobodného kancelářského balíku LibreOffice slaví 5 let od svého oficiálního vzniku. Nadace byla představena 28. září 2010. Formálně byla založena ale až 17. února 2012.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.2. 12:50 | Komunita

Mozilla.cz informuje, že dosud experimentální funkce Page Shot z programu Firefox Test Pilot (zprávička) se stane součástí Firefoxu. Page Shot je nástroj pro vytváření snímků webových stránek. Umí výběr oblasti, prvku stránky (např. odstavce), nebo uložení snímku celé stránky. Snímky lze ukládat na disk nebo nahrávat na server Mozilly. Nedávno bylo oznámeno, že se součástí Firefoxu stane Activity Stream.

Ladislav Hagara | Komentářů: 33
20.2. 04:10 | Nová verze

Po 10 týdnech vývoje od vydání Linuxu 4.9 (zprávička) oznámil Linus Torvalds, mj. již 20 let žijící v USA, vydání Linuxu 4.10 (LKML). Přehled nových vlastností a vylepšení například na Kernel Newbies a v Jaderných novinách (1, 2 a 3). Kódové jméno Linuxu 4.10 je Fearless Coyote.

Ladislav Hagara | Komentářů: 27
19.2. 15:55 | Zajímavý projekt

Vyzkoušet si příkazy a vyřešit několik úkolů lze na stránkách Commandline Challenge (CMD Challenge). Úkoly lze řešit různými způsoby, důležitý je výsledek. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

Ladislav Hagara | Komentářů: 18
18.2. 17:35 | Bezpečnostní upozornění

Německá Bundesnetzagentur (obdoba českého ČTU) zakázala na německém území prodej panenky Cayla kvůli „špionáži“ dětí. Tato elektronická hračka obsahuje mikrofon, reproduktor a kameru a bezdrátové komunikační rozhraní, pomocí kterého se hračka připojuje na servery výrobce. Takovýmto způsobem může hračka pomocí umělé inteligence „odpovídat“ na dotazy dítěte. Hlavní problém bude ale asi někde jinde, podle prvotních zpráv může

… více »
Petr Tomášek | Komentářů: 34
Jak se stavíte k trendu ztenčování přenosných zařízení (smartphony, notebooky)?
 (14%)
 (2%)
 (71%)
 (3%)
 (10%)
Celkem 680 hlasů
 Komentářů: 63, poslední dnes 11:29
Rozcestník

Dotaz: Dědičnost

Jardík avatar 1.8.2006 03:38 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Dědičnost
Přečteno: 66×
Když mě to programování nedá spát :-) Mám problém s dědičností. Mám třídu Widget. Od této třídy mám odvozenu třídu Container. Třída container obsahuje metodu addWidget( Widget *childWidget ). Problém je, že v této metodě nemohu přistupovat k chráněným proměnným třídy Widget. Tj. následující kód hází chybu:
void Container::addWidget( Widget *childWidget )
{
	if(childWidget->m_pParent == 0)
	{
		// ...
	} else {
		// ...
	}
}
Výstup kompilátoru:
./Toolkit/Widget.h: In member function ‘void Toolkit::Container::addWidget(Toolkit::Widget*)’:
./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected
./Toolkit/Container.cpp:35: error: within this context
./Toolkit/Widget.h:30: error: ‘GtkWidget* Toolkit::Widget::m_pWidget’ is protected
./Toolkit/Container.cpp:43: error: within this context
./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected
./Toolkit/Container.cpp:45: error: within this context
Věřím v jednoho Boha.

Odpovědi

1.8.2006 03:56 Boris
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Imho stačí změnit v deklaraci třídy Widget proměnnou
private Widget * m_pParent;
na
protected Widget * m_pParent;
Jardík avatar 1.8.2006 04:00 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Bohužel to tak mám. Zajímavé je, že když to přetypuji na Container*, tak k nim přistupovat můžu, ale to je docela prasárna.
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 10:21 podlesh | skóre: 38 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Přistupovat přímo k fieldům je prasárna samo o sobě. Já bych tam dal nějakou metodu getParent().
1.8.2006 10:58 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost

Berte to tak, že protected vám umožňuje přístup k prvkům rodiče z metod potomka, ale to se týká jen téže instance. Kromě toho mají metody třídy přístup ke všem prvkům jiných instancí téže třídy podle stejných pravidel jako ke svým vlastním, ale to se netýká jiných instancí rodičovské třídy. Takže

class B {
private:
  int x;
protected:
  int y;
public:
  int z;
  const B& operator = (const B& s);
};

class D : public B {
public:
  const D& operator = (const D& s);
  const D& operator = (const B& s);
};

const B& operator = (const B& s);
{
  x = s.x // OK
  y = s.y // OK
  z = s.z // OK
  return *this;
}

const D& operator = (const D& s);
{
  x = s.x // OK
  y = s.y // OK
  z = s.z // chyba (na obou stranách)
  return *this;
}

const D& operator = (const B& s);
{
  x = s.x // OK
  y = s.y // chyba (na pravé straně)
  z = s.z // chyba (na obou stranách)
  return *this;
}
Jardík avatar 1.8.2006 13:16 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
class B {
private:
  int x;
protected:
  int y;
public:
  int z;
  const B& operator = (const B& s);
};

class D : public B {
public:
  const D& operator = (const D& s);
  const D& operator = (const B& s);
};

const B& B::operator = (const B& s);
{
  x = s.x // OK
  y = s.y // OK
  z = s.z // OK
  return *this;
}

const D& D::operator = (const D& s);
{
  //tohle se mi nezdá
  //podle mě je chyba v x=s.x (private)
  x = s.x // OK
  y = s.y // OK
  z = s.z // chyba (na obou stranách)
  return *this;
}

const D& D::operator = (const B& s);
{
  // dle toho, co jste říkal by měla být chyba
  // v x=s.x a y=s.y, ne v z=s.z
  x = s.x // OK
  y = s.y // chyba (na pravé straně)
  z = s.z // chyba (na obou stranách)
  return *this;
}
To je docela naprd. Potřebuji totiž nutně nastavit tu chráněnou proměnnou a zároveň nechci, aby byla public. Kdybych si napsal chráněnou metodu třídy Widget, mohl bych ji pak zavolat? Vyzkouším to.
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 13:26 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost

V tom zdrojáku máte samozřejmě pravdu, zapomněl jsem, co bylo nahoře, a dole jsem psal, jako bych to měl obráceně (tj. x public, y protected a z private).

Co se vašeho problému týká, nejjednodušší asi bude použít friend deklaraci.

Jardík avatar 1.8.2006 15:07 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Tak jsem narazil na další problém. V konstruktoru třídy Widget volám virtuální metodu create(). Tuto metodu má i odvozená třída Label. Problém je v tom, že se vždy zavolá metoda create() třídy Widget. Asi by se neměly volat virtuální metody z konstruktoru, že?
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 15:15 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Volat je sice můžete, ale nebude fungovat run-time binding. Podrobnější vysvětlení najdete např. v Eckelovi, první díl, kapitola 15, celý mechanismus je tam popsán poměrně podrobně. V podstatě jde o to, že ve chvíli, kdy je prováděn kód konstruktoru, není ještě k dispozici ta část tabulky virtuálních metod, která odpovídá potomkům právě vytvářené třídy.
Jardík avatar 1.8.2006 15:19 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Ještě jedna věc. Pokud bych učinil Widget přátelskou třídou třídy Container, zavolala by se virtuální metoda třídy Container?:
class Widget{
protected:
  virtual void nejakaVirtualniFce();
public:
  void nejakaFce();
}

class Container{
public:
  friend class Widget;
protected:
  virtual void nejakaVirtualniFce();
}

void Widget::nejakaFce()
{
  nejakaVirtualniFce();
}
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 15:25 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Ne, to samozřejmě ne. Deklarace friend pouze umožňuje přístup k protected a private prvkům instance dané třídy, ale volat metodu jiné třídy (aniž by byla použita konkrétní instance) můžete jen tehdy, je-li ta metoda static.
Jardík avatar 1.8.2006 15:31 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
A toto učinit lze?:
class Widget{
  ..
};

class Container: public Widget{
public:
  friend class Widget;
};
Jestli ne, tak to všechno, co jsem tři dny psal můžu leda tak vyhodit.
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 16:01 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Ano, znamená to, že metody třídy Widget budou moci přistupovat k prvkům instancí třídy Container stejně jako metody této třídy. Ale samozřejmě jen u instancí této třídy. Takže asi takto:
class Widget {
  virtual ~Widget() {}
  void f();
};

class Container: public: Widget {
private:
  int x;
public:
  virtual ~Container() {}
  friend class Widget;
};

void Widget::f()
{
  Container* pc = new Container;
  pc->x = 0; // OK
  Widget* pw = new Widget;
  pw->x = 0; // chyba

  if (typeid(*this) == typeid(Container) {
    x = 0; // chyba
    this->x = 0; // chyba
    pc = dynamic_cast<Container*>(this);
    pc->x = 0; // OK
  }
}
Jardík avatar 1.8.2006 16:24 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Skvěle. Už to začínám pobírat :-). Teď už jen poslední dotaz ohledně toho přetypování. Proč dynamic_cast<Container*>(this)? Jak se to liší od (Container*)(this)?
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 16:38 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Když to trochu zjednoduším, jde o to, že dynamic_cast<T*>(p) umožňuje přetypovat pouze pokud
  • T je void
  • T je rodič typu *p
  • T je potomek typu *p (compile-time kontrola) a *p je instance typu T nebo některého jejího potomka (run-time kontrola); to ale pouze za předpokladu, že dědičnost je polymorfní, tj. ty třídy mají aspoň jednu virtuální metodu
Analogicky lze použít dynamic_cast i pro reference.
1.8.2006 16:39 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Nebo jednoduše: dynamic_cast je bezpečnější v tom, že snižuje riziko, že přetypujete pointer na něco, čím není.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.