abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 02:20 | Zajímavý článek

David Revoy, autor open source webového komiksu Pepper&Carrot nebo portrétu GNU/Linuxu, upozorňuje na svém blogu, že nový Inkscape 0.92 rozbíjí dokumenty vytvořené v předchozích verzích Inkscape. Problém by měl být vyřešen v Inkscape 0.92.2 [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 02:02 | Komunita

Øyvind Kolås, hlavní vývojář grafických knihoven GEGL a babl, které využívá grafický program GIMP, žádá o podporu na Patreonu. Díky ní bude moci pracovat na vývoji na plný úvazek. Milník 1000 $, který by stačil na holé přežití, se již téměř podařilo vybrat, dalším cílem je dosažení 2500 $, které mu umožní běžně fungovat ve společnosti.

xkomczax | Komentářů: 12
včera 23:54 | Pozvánky

DevConf.cz 2017, již devátý ročník jedné z největších akcí zaměřených na Linux a open source ve střední Evropě, proběhne od pátku 27. ledna do neděle 29. ledna v prostorách Fakulty informačních technologií Vysokého učení technického v Brně. Na programu je celá řada zajímavých přednášek a workshopů. Letos je povinná registrace.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 22:11 | Nová verze

Byla vydána verze 1.0.0 emulátoru terminálu Terminology postaveného nad EFL (Enlightenment Foundation Libraries). Přehled novinek v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.1. 17:00 | Nová verze

Byl vydán Docker 1.13. Přehled novinek na YouTube a v poznámkách k vydání na GitHubu. Docker umožňuje běh aplikací v softwarových kontejnerech (Wikipedia).

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
20.1. 15:51 | Komunita

Mozilla.cz informuje, že nástroje pro webové vývojáře se možná oddělí od Firefoxu a stanou doplňkem. Nástroje pro webové vývojáře prošly velkým přepisem a tým, který se stará o jejich vývoj, by uvítal možnost jejich častějších aktualizacích nezávisle na vydávání nových verzí Firefoxu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 10
20.1. 07:00 | Humor

Čtenářům AbcLinuxu vše nejlepší k dnešnímu Dni zvýšení povědomí o tučňácích (Penguin Awareness Day).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.1. 06:00 | Komunita

Bylo spuštěno hlasování o přednáškách a workshopech pro letošní InstallFest, jenž proběhne o víkendu 4. a 5. března v Praze. Současně byla oznámena změna místa. InstallFest se letos vrací zpět na Karlovo náměstí do budovy E.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.1. 02:48 | Komunita

Greg Kroah-Hartman potvrdil, že Linux 4.9 je jádrem s prodlouženou upstream podporou (LTS, Long Term Support). Podpora je plánována do ledna 2019. Aktuální jádra s prodlouženou podporou jsou tedy 3.2, 3.4, 3.10, 3.12, 3.16, 3.18, 4.1, 4.4 a 4.9.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.1. 00:11 | Zajímavý článek

Výrobce síťových prvků, společnost Netgear, spustila nový program, který slibuje vývojářům, expertům, ale i běžným uživatelům vyplacení finanční odměny za nalezení bezpečnostních chyby v jejich produktech. Za nalezení zranitelnosti v hardware, API nebo mobilní aplikaci nabízí odměnu od 150 do 15 tisíc dolarů (dle závažnosti).

Michal Makovec | Komentářů: 0
Jak se stavíte k trendu ztenčování přenosných zařízení (smartphony, notebooky)?
 (10%)
 (2%)
 (74%)
 (3%)
 (10%)
Celkem 360 hlasů
 Komentářů: 25, poslední včera 13:34
Rozcestník
Reklama

Dotaz: Dědičnost

Jardík avatar 1.8.2006 03:38 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Dědičnost
Přečteno: 64×
Když mě to programování nedá spát :-) Mám problém s dědičností. Mám třídu Widget. Od této třídy mám odvozenu třídu Container. Třída container obsahuje metodu addWidget( Widget *childWidget ). Problém je, že v této metodě nemohu přistupovat k chráněným proměnným třídy Widget. Tj. následující kód hází chybu:
void Container::addWidget( Widget *childWidget )
{
	if(childWidget->m_pParent == 0)
	{
		// ...
	} else {
		// ...
	}
}
Výstup kompilátoru:
./Toolkit/Widget.h: In member function ‘void Toolkit::Container::addWidget(Toolkit::Widget*)’:
./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected
./Toolkit/Container.cpp:35: error: within this context
./Toolkit/Widget.h:30: error: ‘GtkWidget* Toolkit::Widget::m_pWidget’ is protected
./Toolkit/Container.cpp:43: error: within this context
./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected
./Toolkit/Container.cpp:45: error: within this context
Věřím v jednoho Boha.

Odpovědi

1.8.2006 03:56 Boris
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Imho stačí změnit v deklaraci třídy Widget proměnnou
private Widget * m_pParent;
na
protected Widget * m_pParent;
Jardík avatar 1.8.2006 04:00 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Bohužel to tak mám. Zajímavé je, že když to přetypuji na Container*, tak k nim přistupovat můžu, ale to je docela prasárna.
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 10:21 podlesh | skóre: 38 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Přistupovat přímo k fieldům je prasárna samo o sobě. Já bych tam dal nějakou metodu getParent().
1.8.2006 10:58 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost

Berte to tak, že protected vám umožňuje přístup k prvkům rodiče z metod potomka, ale to se týká jen téže instance. Kromě toho mají metody třídy přístup ke všem prvkům jiných instancí téže třídy podle stejných pravidel jako ke svým vlastním, ale to se netýká jiných instancí rodičovské třídy. Takže

class B {
private:
  int x;
protected:
  int y;
public:
  int z;
  const B& operator = (const B& s);
};

class D : public B {
public:
  const D& operator = (const D& s);
  const D& operator = (const B& s);
};

const B& operator = (const B& s);
{
  x = s.x // OK
  y = s.y // OK
  z = s.z // OK
  return *this;
}

const D& operator = (const D& s);
{
  x = s.x // OK
  y = s.y // OK
  z = s.z // chyba (na obou stranách)
  return *this;
}

const D& operator = (const B& s);
{
  x = s.x // OK
  y = s.y // chyba (na pravé straně)
  z = s.z // chyba (na obou stranách)
  return *this;
}
Jardík avatar 1.8.2006 13:16 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
class B {
private:
  int x;
protected:
  int y;
public:
  int z;
  const B& operator = (const B& s);
};

class D : public B {
public:
  const D& operator = (const D& s);
  const D& operator = (const B& s);
};

const B& B::operator = (const B& s);
{
  x = s.x // OK
  y = s.y // OK
  z = s.z // OK
  return *this;
}

const D& D::operator = (const D& s);
{
  //tohle se mi nezdá
  //podle mě je chyba v x=s.x (private)
  x = s.x // OK
  y = s.y // OK
  z = s.z // chyba (na obou stranách)
  return *this;
}

const D& D::operator = (const B& s);
{
  // dle toho, co jste říkal by měla být chyba
  // v x=s.x a y=s.y, ne v z=s.z
  x = s.x // OK
  y = s.y // chyba (na pravé straně)
  z = s.z // chyba (na obou stranách)
  return *this;
}
To je docela naprd. Potřebuji totiž nutně nastavit tu chráněnou proměnnou a zároveň nechci, aby byla public. Kdybych si napsal chráněnou metodu třídy Widget, mohl bych ji pak zavolat? Vyzkouším to.
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 13:26 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost

V tom zdrojáku máte samozřejmě pravdu, zapomněl jsem, co bylo nahoře, a dole jsem psal, jako bych to měl obráceně (tj. x public, y protected a z private).

Co se vašeho problému týká, nejjednodušší asi bude použít friend deklaraci.

Jardík avatar 1.8.2006 15:07 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Tak jsem narazil na další problém. V konstruktoru třídy Widget volám virtuální metodu create(). Tuto metodu má i odvozená třída Label. Problém je v tom, že se vždy zavolá metoda create() třídy Widget. Asi by se neměly volat virtuální metody z konstruktoru, že?
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 15:15 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Volat je sice můžete, ale nebude fungovat run-time binding. Podrobnější vysvětlení najdete např. v Eckelovi, první díl, kapitola 15, celý mechanismus je tam popsán poměrně podrobně. V podstatě jde o to, že ve chvíli, kdy je prováděn kód konstruktoru, není ještě k dispozici ta část tabulky virtuálních metod, která odpovídá potomkům právě vytvářené třídy.
Jardík avatar 1.8.2006 15:19 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Ještě jedna věc. Pokud bych učinil Widget přátelskou třídou třídy Container, zavolala by se virtuální metoda třídy Container?:
class Widget{
protected:
  virtual void nejakaVirtualniFce();
public:
  void nejakaFce();
}

class Container{
public:
  friend class Widget;
protected:
  virtual void nejakaVirtualniFce();
}

void Widget::nejakaFce()
{
  nejakaVirtualniFce();
}
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 15:25 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Ne, to samozřejmě ne. Deklarace friend pouze umožňuje přístup k protected a private prvkům instance dané třídy, ale volat metodu jiné třídy (aniž by byla použita konkrétní instance) můžete jen tehdy, je-li ta metoda static.
Jardík avatar 1.8.2006 15:31 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
A toto učinit lze?:
class Widget{
  ..
};

class Container: public Widget{
public:
  friend class Widget;
};
Jestli ne, tak to všechno, co jsem tři dny psal můžu leda tak vyhodit.
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 16:01 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Ano, znamená to, že metody třídy Widget budou moci přistupovat k prvkům instancí třídy Container stejně jako metody této třídy. Ale samozřejmě jen u instancí této třídy. Takže asi takto:
class Widget {
  virtual ~Widget() {}
  void f();
};

class Container: public: Widget {
private:
  int x;
public:
  virtual ~Container() {}
  friend class Widget;
};

void Widget::f()
{
  Container* pc = new Container;
  pc->x = 0; // OK
  Widget* pw = new Widget;
  pw->x = 0; // chyba

  if (typeid(*this) == typeid(Container) {
    x = 0; // chyba
    this->x = 0; // chyba
    pc = dynamic_cast<Container*>(this);
    pc->x = 0; // OK
  }
}
Jardík avatar 1.8.2006 16:24 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Skvěle. Už to začínám pobírat :-). Teď už jen poslední dotaz ohledně toho přetypování. Proč dynamic_cast<Container*>(this)? Jak se to liší od (Container*)(this)?
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 16:38 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Když to trochu zjednoduším, jde o to, že dynamic_cast<T*>(p) umožňuje přetypovat pouze pokud
  • T je void
  • T je rodič typu *p
  • T je potomek typu *p (compile-time kontrola) a *p je instance typu T nebo některého jejího potomka (run-time kontrola); to ale pouze za předpokladu, že dědičnost je polymorfní, tj. ty třídy mají aspoň jednu virtuální metodu
Analogicky lze použít dynamic_cast i pro reference.
1.8.2006 16:39 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Nebo jednoduše: dynamic_cast je bezpečnější v tom, že snižuje riziko, že přetypujete pointer na něco, čím není.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.