abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

včera 19:46 | Nová verze

dnsdist, specializovaný balancer pro DNS provoz, dosáhl stabilní verze 1.2.0. Tento software vyvíjí komunita kolem PowerDNS a neměl by uniknout pozornosti nikomu, kdo provozuje vytíženější rekurzivní DNS servery. Balancer je vhodný k obraně před DDoS útoky, je skriptovatelný v LUA, disponuje konzolovým rozhraním a má spoustu dalších zajímavých vlastností.

… více »
BigWrigley | Komentářů: 0
včera 15:22 | Nová verze

Byla vydána verze 9.5 open source alternativy GitHubu, tj. softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech, GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností v příspěvku na blogu. Zdůraznit lze možnost ověřování GPG podpisů u commitů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
22.8. 16:22 | Nová verze

Byla vydána verze 0.11.0 softwaru pro statistickou analýzu dat GNU PSPP (Wikipedie), svobodné alternativy k proprietárnímu softwaru IBM SPSS Statistics (Wikipedie). Vedle několika vylepšení a oprav chyb jsou řešeny také 2 bezpečnostní chyby CVE-2017-10791 a CVE-2017-10792. O týden později byla vydána verze 1.0.0 přinášející pouze aktualizaci překladů. Proč verze 1.0.0 a ne například 0.11.1? Dle vývojářů jsou důvody následující:

… více »
Ladislav Hagara | Komentářů: 0
22.8. 10:35 | Komunita

Na blogu Oracle se objevila zpráva o tom, že plánovaná verze Java EE 8 bude uvolněna jako open source (referenční implementace a compatibility kit). V současné době je uvolněna jen Java SE (standard edition) pod licencí GPLv2 v podobě OpenJDK (Open Java Development Kit), kterou začal v roce 2006 uvolňovat Sun.

Max | Komentářů: 4
21.8. 23:55 | IT novinky

Google na YouTube oficiálně představil Android 8.0 Oreo. Přehled novinek v příspěvku na blogu věnovaném vývojářům.

Ladislav Hagara | Komentářů: 33
21.8. 16:44 | Zajímavý článek

Po téměř 3 měsících od vydání třetího čísla publikoval Michal Špaček na svých stránkách čtvrté číslo newsletteru věnovanému bezpečnosti, bezpečnému vývoji převážně webových aplikací a bezpečnosti uživatelů. Jedná se současně o číslo poslední: "Nepíše se mi to lehce, a trvalo to, než jsem to ze sebe dostal, ale tohle je poslední newsletter v této podobě. Ani jsem ho nestihl pojmenovat a už jsem ho zabil. Nezbývá mi tolik času, abych každou událost, novinku a změnu v prohlížeči detailně popisoval tak, jak bych v newsletteru chtěl, mrzí mě to".

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
21.8. 07:00 | Nová verze

Byla vydána diaspora* ve verzi 0.7.0.0. Jedná se o svobodný software, který slouží jako osobní webový server pro poskytování služeb sociální sítě (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu a na GitHubu. Sociální síť diaspora* byla před pěti lety předána komunitě.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
21.8. 06:00 | IT novinky

Společnost Hardkernel stojící za jednodeskovými počítači ODROID představila na YouTube minipočítač určený pro domácí cloud ODROID-HC1 vycházející z ODROID-XU4. Minipočítač s kovovou krabičkou, do které stačí vložit 2 a půl palcový disk, lze koupit za 49 dolarů. ODROID-HC1 je stohovatelný.

Ladislav Hagara | Komentářů: 39
20.8. 16:22 | Nová verze

Byl vydán DB Browser for SQLite (sqlitebrowser) ve verzi 3.10.0. Nejnovější stabilní verze této grafické nadstavby nad relačním databázovým systémem SQLite (Wikipedie) přináší například integraci s DBHub.io, tj. platformou pro sdílení SQLite databází. Podrobnosti na GitHubu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
20.8. 08:00 | IT novinky

Andy Rubin, spoluzakladatel společnosti Android, jež byla v roce 2005 koupena Googlem, nyní CEO společnosti Essential Products, oznámil předprodej chytrého telefonu Essential. Telefon se začne rozesílat 1. září. Cena telefonu je 699 dolarů. Cena telefonu současně s 360° kamerou s rozlišením 4K byla stanovena na 749 dolarů. Kameru, v budoucnu i další příslušenství, lze k telefonu připojit pomocí konektoru s magnety.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
Těžíte nějakou kryptoměnu?
 (5%)
 (2%)
 (18%)
 (76%)
Celkem 376 hlasů
 Komentářů: 21, poslední 13.8. 09:57
    Rozcestník

    Dotaz: Dědičnost

    Jardík avatar 1.8.2006 03:38 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Dědičnost
    Přečteno: 67×
    Když mě to programování nedá spát :-) Mám problém s dědičností. Mám třídu Widget. Od této třídy mám odvozenu třídu Container. Třída container obsahuje metodu addWidget( Widget *childWidget ). Problém je, že v této metodě nemohu přistupovat k chráněným proměnným třídy Widget. Tj. následující kód hází chybu:
    void Container::addWidget( Widget *childWidget )
    {
    	if(childWidget->m_pParent == 0)
    	{
    		// ...
    	} else {
    		// ...
    	}
    }
    
    Výstup kompilátoru:
    ./Toolkit/Widget.h: In member function ‘void Toolkit::Container::addWidget(Toolkit::Widget*)’:
    ./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected
    ./Toolkit/Container.cpp:35: error: within this context
    ./Toolkit/Widget.h:30: error: ‘GtkWidget* Toolkit::Widget::m_pWidget’ is protected
    ./Toolkit/Container.cpp:43: error: within this context
    ./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected
    ./Toolkit/Container.cpp:45: error: within this context
    
    Věřím v jednoho Boha.

    Odpovědi

    1.8.2006 03:56 Boris
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Imho stačí změnit v deklaraci třídy Widget proměnnou
    private Widget * m_pParent;
    na
    protected Widget * m_pParent;
    Jardík avatar 1.8.2006 04:00 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Bohužel to tak mám. Zajímavé je, že když to přetypuji na Container*, tak k nim přistupovat můžu, ale to je docela prasárna.
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 10:21 podlesh | skóre: 38 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Přistupovat přímo k fieldům je prasárna samo o sobě. Já bych tam dal nějakou metodu getParent().
    1.8.2006 10:58 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost

    Berte to tak, že protected vám umožňuje přístup k prvkům rodiče z metod potomka, ale to se týká jen téže instance. Kromě toho mají metody třídy přístup ke všem prvkům jiných instancí téže třídy podle stejných pravidel jako ke svým vlastním, ale to se netýká jiných instancí rodičovské třídy. Takže

    class B {
    private:
      int x;
    protected:
      int y;
    public:
      int z;
      const B& operator = (const B& s);
    };
    
    class D : public B {
    public:
      const D& operator = (const D& s);
      const D& operator = (const B& s);
    };
    
    const B& operator = (const B& s);
    {
      x = s.x // OK
      y = s.y // OK
      z = s.z // OK
      return *this;
    }
    
    const D& operator = (const D& s);
    {
      x = s.x // OK
      y = s.y // OK
      z = s.z // chyba (na obou stranách)
      return *this;
    }
    
    const D& operator = (const B& s);
    {
      x = s.x // OK
      y = s.y // chyba (na pravé straně)
      z = s.z // chyba (na obou stranách)
      return *this;
    }
    
    Jardík avatar 1.8.2006 13:16 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    class B {
    private:
      int x;
    protected:
      int y;
    public:
      int z;
      const B& operator = (const B& s);
    };
    
    class D : public B {
    public:
      const D& operator = (const D& s);
      const D& operator = (const B& s);
    };
    
    const B& B::operator = (const B& s);
    {
      x = s.x // OK
      y = s.y // OK
      z = s.z // OK
      return *this;
    }
    
    const D& D::operator = (const D& s);
    {
      //tohle se mi nezdá
      //podle mě je chyba v x=s.x (private)
      x = s.x // OK
      y = s.y // OK
      z = s.z // chyba (na obou stranách)
      return *this;
    }
    
    const D& D::operator = (const B& s);
    {
      // dle toho, co jste říkal by měla být chyba
      // v x=s.x a y=s.y, ne v z=s.z
      x = s.x // OK
      y = s.y // chyba (na pravé straně)
      z = s.z // chyba (na obou stranách)
      return *this;
    }
    
    To je docela naprd. Potřebuji totiž nutně nastavit tu chráněnou proměnnou a zároveň nechci, aby byla public. Kdybych si napsal chráněnou metodu třídy Widget, mohl bych ji pak zavolat? Vyzkouším to.
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 13:26 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost

    V tom zdrojáku máte samozřejmě pravdu, zapomněl jsem, co bylo nahoře, a dole jsem psal, jako bych to měl obráceně (tj. x public, y protected a z private).

    Co se vašeho problému týká, nejjednodušší asi bude použít friend deklaraci.

    Jardík avatar 1.8.2006 15:07 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Tak jsem narazil na další problém. V konstruktoru třídy Widget volám virtuální metodu create(). Tuto metodu má i odvozená třída Label. Problém je v tom, že se vždy zavolá metoda create() třídy Widget. Asi by se neměly volat virtuální metody z konstruktoru, že?
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 15:15 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Volat je sice můžete, ale nebude fungovat run-time binding. Podrobnější vysvětlení najdete např. v Eckelovi, první díl, kapitola 15, celý mechanismus je tam popsán poměrně podrobně. V podstatě jde o to, že ve chvíli, kdy je prováděn kód konstruktoru, není ještě k dispozici ta část tabulky virtuálních metod, která odpovídá potomkům právě vytvářené třídy.
    Jardík avatar 1.8.2006 15:19 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Ještě jedna věc. Pokud bych učinil Widget přátelskou třídou třídy Container, zavolala by se virtuální metoda třídy Container?:
    class Widget{
    protected:
      virtual void nejakaVirtualniFce();
    public:
      void nejakaFce();
    }
    
    class Container{
    public:
      friend class Widget;
    protected:
      virtual void nejakaVirtualniFce();
    }
    
    void Widget::nejakaFce()
    {
      nejakaVirtualniFce();
    }
    
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 15:25 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Ne, to samozřejmě ne. Deklarace friend pouze umožňuje přístup k protected a private prvkům instance dané třídy, ale volat metodu jiné třídy (aniž by byla použita konkrétní instance) můžete jen tehdy, je-li ta metoda static.
    Jardík avatar 1.8.2006 15:31 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    A toto učinit lze?:
    class Widget{
      ..
    };
    
    class Container: public Widget{
    public:
      friend class Widget;
    };
    
    Jestli ne, tak to všechno, co jsem tři dny psal můžu leda tak vyhodit.
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 16:01 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Ano, znamená to, že metody třídy Widget budou moci přistupovat k prvkům instancí třídy Container stejně jako metody této třídy. Ale samozřejmě jen u instancí této třídy. Takže asi takto:
    class Widget {
      virtual ~Widget() {}
      void f();
    };
    
    class Container: public: Widget {
    private:
      int x;
    public:
      virtual ~Container() {}
      friend class Widget;
    };
    
    void Widget::f()
    {
      Container* pc = new Container;
      pc->x = 0; // OK
      Widget* pw = new Widget;
      pw->x = 0; // chyba
    
      if (typeid(*this) == typeid(Container) {
        x = 0; // chyba
        this->x = 0; // chyba
        pc = dynamic_cast<Container*>(this);
        pc->x = 0; // OK
      }
    }
    
    Jardík avatar 1.8.2006 16:24 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Skvěle. Už to začínám pobírat :-). Teď už jen poslední dotaz ohledně toho přetypování. Proč dynamic_cast<Container*>(this)? Jak se to liší od (Container*)(this)?
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 16:38 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Když to trochu zjednoduším, jde o to, že dynamic_cast<T*>(p) umožňuje přetypovat pouze pokud
    • T je void
    • T je rodič typu *p
    • T je potomek typu *p (compile-time kontrola) a *p je instance typu T nebo některého jejího potomka (run-time kontrola); to ale pouze za předpokladu, že dědičnost je polymorfní, tj. ty třídy mají aspoň jednu virtuální metodu
    Analogicky lze použít dynamic_cast i pro reference.
    1.8.2006 16:39 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Nebo jednoduše: dynamic_cast je bezpečnější v tom, že snižuje riziko, že přetypujete pointer na něco, čím není.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.