abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
eParkomat, startup z ČR, postoupil mezi finalisty evropského akcelerátoru ChallengeUp!
Robot na pivo mu otevřel dveře k opravdovému byznysu
Internet věcí: Propojený svět? Už se to blíží...
dnes 01:02 | Zajímavý článek

Minulý týden byly vydány verze 1.2.3 a 1.1.7 webového poštovního klienta Roundcube. V oznámení o vydání bylo zmíněno řešení bezpečnostního problému nalezeného společností RIPS a souvisejícího s voláním funkce mail() v PHP. Tento týden byly zveřejněny podrobnosti. Útočník mohl pomocí speciálně připraveného emailu spustit na serveru libovolný příkaz. Stejně, jak je popsáno v článku Exploit PHP’s mail() to get remote code execution z roku 2014.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 16:00 | Nová verze

Byla vydána verze 0.98 svobodného nelineárního video editoru Pitivi. Z novinek lze zmínit například přizpůsobitelné klávesové zkratky. Videoukázka práce s nejnovější verzí Pitivi na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 15:00 | Zajímavý software

Stop motion je technika animace, při níž je reálný objekt mezi jednotlivými snímky ručně upravován a posouván o malé úseky, tak aby po spojení vyvolala animace dojem spojitosti. Jaký software lze pro stop motion použít na Linuxu? Článek na OMG! Ubuntu! představuje Heron Animation. Ten bohužel podporuje pouze webové kamery. Podpora digitálních zrcadlovek je začleněna například v programu qStopMotion.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
7.12. 21:21 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
7.12. 11:44 | Zajímavý projekt

Na Indiegogo byla spuštěna kampaň na podporu herní mini konzole a multimediálního centra RetroEngine Sigma od Doyodo. Předobjednat ji lze již od 49 dolarů. Požadovaná částka 20 000 dolarů byla překonána již 6 krát. Majitelé mini konzole si budou moci zahrát hry pro Atari VCS 2600, Sega Genesis nebo NES. Předinstalováno bude multimediální centrum Kodi.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
7.12. 00:10 | Nová verze

Byla vydána verze 4.7 redakčního systému WordPress. Kódové označením Vaughan bylo vybráno na počest americké jazzové zpěvačky Sarah "Sassy" Vaughan. Z novinek lze zmínit například novou výchozí šablonu Twenty Seventeen, náhledy pdf souborů nebo WordPress REST API.

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
6.12. 12:00 | Zajímavý projekt

Projekt Termbox umožňuje vyzkoušet si linuxové distribuce Ubuntu, Debian, Fedora, CentOS a Arch Linux ve webovém prohlížeči. Řešení je postaveno na projektu HyperContainer. Podrobnosti v často kladených dotazech (FAQ). Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 27
6.12. 11:00 | Bezpečnostní upozornění

Byly zveřejněny informace o bezpečnostní chybě CVE-2016-8655 v Linuxu zneužitelné k lokální eskalaci práv. Chyba se dostala do linuxového jádra v srpnu 2011. V upstreamu byla opravena minulý týden [Hacker News].

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
5.12. 22:00 | Komunita

Přibližně před měsícem bylo oznámeno, že linuxová distribuce SUSE Linux Enterprise Server (SLES) běží nově také Raspberry Pi 3 (dokumentace). Obraz verze 12 SP2 pro Raspberry Pi 3 je ke stažení zdarma. Pro registrované jsou po dobu jednoho roku zdarma také aktualizace. Dnes bylo oznámeno, že pro Raspberry Pi 3 je k dispozici také nové openSUSE Leap 42.2 (zprávička). K dispozici je hned několik obrazů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
5.12. 06:00 | Zajímavý software

OMG! Ubuntu! představuje emulátor terminálu Hyper (GitHub) postavený na webových technologiích (HTML, CSS a JavaScript). V diskusi k článku je zmíněn podobný emulátor terminálu Black Screen. Hyper i Black Screen používají framework Electron, stejně jako editor Atom nebo vývojové prostředí Visual Studio Code.

Ladislav Hagara | Komentářů: 50
Kolik máte dat ve svém domovském adresáři na svém primárním osobním počítači?
 (32%)
 (24%)
 (29%)
 (7%)
 (5%)
 (3%)
Celkem 797 hlasů
 Komentářů: 50, poslední 29.11. 15:50
Rozcestník
Reklama

Dotaz: Dědičnost

Jardík avatar 1.8.2006 03:38 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Dědičnost
Přečteno: 63×
Když mě to programování nedá spát :-) Mám problém s dědičností. Mám třídu Widget. Od této třídy mám odvozenu třídu Container. Třída container obsahuje metodu addWidget( Widget *childWidget ). Problém je, že v této metodě nemohu přistupovat k chráněným proměnným třídy Widget. Tj. následující kód hází chybu:
void Container::addWidget( Widget *childWidget )
{
	if(childWidget->m_pParent == 0)
	{
		// ...
	} else {
		// ...
	}
}
Výstup kompilátoru:
./Toolkit/Widget.h: In member function ‘void Toolkit::Container::addWidget(Toolkit::Widget*)’:
./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected
./Toolkit/Container.cpp:35: error: within this context
./Toolkit/Widget.h:30: error: ‘GtkWidget* Toolkit::Widget::m_pWidget’ is protected
./Toolkit/Container.cpp:43: error: within this context
./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected
./Toolkit/Container.cpp:45: error: within this context
Věřím v jednoho Boha.

Odpovědi

1.8.2006 03:56 Boris
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Imho stačí změnit v deklaraci třídy Widget proměnnou
private Widget * m_pParent;
na
protected Widget * m_pParent;
Jardík avatar 1.8.2006 04:00 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Bohužel to tak mám. Zajímavé je, že když to přetypuji na Container*, tak k nim přistupovat můžu, ale to je docela prasárna.
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 10:21 podlesh | skóre: 37 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Přistupovat přímo k fieldům je prasárna samo o sobě. Já bych tam dal nějakou metodu getParent().
1.8.2006 10:58 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost

Berte to tak, že protected vám umožňuje přístup k prvkům rodiče z metod potomka, ale to se týká jen téže instance. Kromě toho mají metody třídy přístup ke všem prvkům jiných instancí téže třídy podle stejných pravidel jako ke svým vlastním, ale to se netýká jiných instancí rodičovské třídy. Takže

class B {
private:
  int x;
protected:
  int y;
public:
  int z;
  const B& operator = (const B& s);
};

class D : public B {
public:
  const D& operator = (const D& s);
  const D& operator = (const B& s);
};

const B& operator = (const B& s);
{
  x = s.x // OK
  y = s.y // OK
  z = s.z // OK
  return *this;
}

const D& operator = (const D& s);
{
  x = s.x // OK
  y = s.y // OK
  z = s.z // chyba (na obou stranách)
  return *this;
}

const D& operator = (const B& s);
{
  x = s.x // OK
  y = s.y // chyba (na pravé straně)
  z = s.z // chyba (na obou stranách)
  return *this;
}
Jardík avatar 1.8.2006 13:16 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
class B {
private:
  int x;
protected:
  int y;
public:
  int z;
  const B& operator = (const B& s);
};

class D : public B {
public:
  const D& operator = (const D& s);
  const D& operator = (const B& s);
};

const B& B::operator = (const B& s);
{
  x = s.x // OK
  y = s.y // OK
  z = s.z // OK
  return *this;
}

const D& D::operator = (const D& s);
{
  //tohle se mi nezdá
  //podle mě je chyba v x=s.x (private)
  x = s.x // OK
  y = s.y // OK
  z = s.z // chyba (na obou stranách)
  return *this;
}

const D& D::operator = (const B& s);
{
  // dle toho, co jste říkal by měla být chyba
  // v x=s.x a y=s.y, ne v z=s.z
  x = s.x // OK
  y = s.y // chyba (na pravé straně)
  z = s.z // chyba (na obou stranách)
  return *this;
}
To je docela naprd. Potřebuji totiž nutně nastavit tu chráněnou proměnnou a zároveň nechci, aby byla public. Kdybych si napsal chráněnou metodu třídy Widget, mohl bych ji pak zavolat? Vyzkouším to.
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 13:26 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost

V tom zdrojáku máte samozřejmě pravdu, zapomněl jsem, co bylo nahoře, a dole jsem psal, jako bych to měl obráceně (tj. x public, y protected a z private).

Co se vašeho problému týká, nejjednodušší asi bude použít friend deklaraci.

Jardík avatar 1.8.2006 15:07 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Tak jsem narazil na další problém. V konstruktoru třídy Widget volám virtuální metodu create(). Tuto metodu má i odvozená třída Label. Problém je v tom, že se vždy zavolá metoda create() třídy Widget. Asi by se neměly volat virtuální metody z konstruktoru, že?
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 15:15 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Volat je sice můžete, ale nebude fungovat run-time binding. Podrobnější vysvětlení najdete např. v Eckelovi, první díl, kapitola 15, celý mechanismus je tam popsán poměrně podrobně. V podstatě jde o to, že ve chvíli, kdy je prováděn kód konstruktoru, není ještě k dispozici ta část tabulky virtuálních metod, která odpovídá potomkům právě vytvářené třídy.
Jardík avatar 1.8.2006 15:19 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Ještě jedna věc. Pokud bych učinil Widget přátelskou třídou třídy Container, zavolala by se virtuální metoda třídy Container?:
class Widget{
protected:
  virtual void nejakaVirtualniFce();
public:
  void nejakaFce();
}

class Container{
public:
  friend class Widget;
protected:
  virtual void nejakaVirtualniFce();
}

void Widget::nejakaFce()
{
  nejakaVirtualniFce();
}
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 15:25 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Ne, to samozřejmě ne. Deklarace friend pouze umožňuje přístup k protected a private prvkům instance dané třídy, ale volat metodu jiné třídy (aniž by byla použita konkrétní instance) můžete jen tehdy, je-li ta metoda static.
Jardík avatar 1.8.2006 15:31 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
A toto učinit lze?:
class Widget{
  ..
};

class Container: public Widget{
public:
  friend class Widget;
};
Jestli ne, tak to všechno, co jsem tři dny psal můžu leda tak vyhodit.
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 16:01 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Ano, znamená to, že metody třídy Widget budou moci přistupovat k prvkům instancí třídy Container stejně jako metody této třídy. Ale samozřejmě jen u instancí této třídy. Takže asi takto:
class Widget {
  virtual ~Widget() {}
  void f();
};

class Container: public: Widget {
private:
  int x;
public:
  virtual ~Container() {}
  friend class Widget;
};

void Widget::f()
{
  Container* pc = new Container;
  pc->x = 0; // OK
  Widget* pw = new Widget;
  pw->x = 0; // chyba

  if (typeid(*this) == typeid(Container) {
    x = 0; // chyba
    this->x = 0; // chyba
    pc = dynamic_cast<Container*>(this);
    pc->x = 0; // OK
  }
}
Jardík avatar 1.8.2006 16:24 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Skvěle. Už to začínám pobírat :-). Teď už jen poslední dotaz ohledně toho přetypování. Proč dynamic_cast<Container*>(this)? Jak se to liší od (Container*)(this)?
Věřím v jednoho Boha.
1.8.2006 16:38 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Když to trochu zjednoduším, jde o to, že dynamic_cast<T*>(p) umožňuje přetypovat pouze pokud
  • T je void
  • T je rodič typu *p
  • T je potomek typu *p (compile-time kontrola) a *p je instance typu T nebo některého jejího potomka (run-time kontrola); to ale pouze za předpokladu, že dědičnost je polymorfní, tj. ty třídy mají aspoň jednu virtuální metodu
Analogicky lze použít dynamic_cast i pro reference.
1.8.2006 16:39 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
Nebo jednoduše: dynamic_cast je bezpečnější v tom, že snižuje riziko, že přetypujete pointer na něco, čím není.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.