Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Fraction::Fraction(int znum, int zden) { num = znum; den = zden; normalize(); } Fraction::Fraction(double f) { num = int(f) * 10000; num += int((f - int(f))*10000.0); den = 10000; normalize(); } Fraction Fraction::operator+(Fraction b) { return Fraction(den*b.num+b.den*num, den*b.den); } ... c4=-.5+c1Teraz s pouzitim gcc 4.0.3 dostanem chybu:
no match for ‘operator+’ in ‘-5.0e-1 + c1’
Po takejto uprave to chodi:
c4=Fraction(-.5)+c1
V com je problem? Nemal by sa implicitne pouzit konstruktor Fraction(double)?
Aby vám tohle prošlo, musel byste použít samostatný operátor, ne metodu. Tedy např.:
inline Fraction operator + (const Fraction& x, const Fraction& y) { return Fraction(x.den*y.num+y.den*x.num, x.den*y.den); }
den
a num
su private. Radsej uvediem kompletny kod. Trochu som cvicil s C++ pred par rokmi no daleko som sa nedostal, teraz som znovu dostal chut fraction.h: #ifndef FRACTION_H #define FRACTION_H #include <iostream> using namespace std; class Fraction { int num, den; int gcd(int, int); public: Fraction(int = 0, int = 1); Fraction(double); Fraction(const Fraction&); void normalize(); Fraction operator+(const Fraction&); Fraction operator-(); Fraction operator-(const Fraction&); Fraction operator*(const Fraction&); Fraction operator/(const Fraction&); const int numerator() const; const int denominator() const; friend ostream& operator<<(ostream& os, const Fraction& z); friend istream& operator>>(istream& is, Fraction& z); const double toDouble() const; }; #endif fraction.cpp: #include "fraction.h" int Fraction::gcd(int a, int b) { int c = 1; a = (a >= 0) ? a : - a; b = (b >= 0) ? b : - b; while (c > 0) { c = a % b; a = b; b = c; } return a; } Fraction::Fraction(int znum, int zden) { num = znum; den = zden; normalize(); } Fraction::Fraction(const Fraction& z):num(z.num), den(z.den) { cout << "Fraction(const Fraction&) : " << *this << endl; } Fraction::Fraction(double f) { num = int(f) * 10000; num += int((f - int(f))*10000.0); den = 10000; normalize(); } void Fraction::normalize() { int lgcd = gcd(num, den); num /= lgcd; den /= lgcd; } Fraction Fraction::operator+(const Fraction &b) { return Fraction(den*b.num+b.den*num, den*b.den); } Fraction Fraction::operator-() { return Fraction(-num, den); } Fraction Fraction::operator-(const Fraction& b) { return Fraction(b.den*num-den*b.num, den*b.den); } Fraction Fraction::operator*(const Fraction& b) { return Fraction(num*b.num,den*b.den); } Fraction Fraction::operator/(const Fraction& b) { return Fraction(num*b.den, den*b.num); } const int Fraction::numerator() const { return num; } const int Fraction::denominator() const { return den; } ostream& operator<<(ostream& os, const Fraction& z) { if(z.den == 1) return os << z.num; else return os << z.num << "/" << z.den; } istream& operator>>(istream& is, Fraction& z) { char c; is >> z.num; is >> c; is >> z.den; return is; } const double Fraction::toDouble() const { return double(num)/double(den); } fractest.cpp: #include <iostream> #include "fraction.h" #define P(x) cout << "[" #x "] = " << (x) << endl; /* inline Fraction operator+(const Fraction& x, const Fraction& y) { return Fraction(x+y); } */ int main() { Fraction c1(12,123); Fraction c2(98); Fraction c3(0,1); Fraction* c5 = new Fraction(2,3); P(c1); P(c2); P(c3); P(*c5); P(c3=c1+c2); P(c3=c1-c2); P(c3=c1*c2); P(c3=c1/c2); P(*c5=c1+c2+c3); P(c3=c1+c2/c3-c1); P(c3=(c1+c2)/(c3-c1)); Fraction c4 = c3; P(c4); P(c4=c1+5+5.5); P(c4=7); P(c4=-.5); P(c4=c4+c1); P(c4=Fraction(-.5)+c1); // P(c4=-.5+c1); P(c4=c1-.5); P(c4.toDouble()); // P(double(c4)); delete c5; return 0; }
Jestli je problém jen v tom, že jsou private
, tak buď v implementaci operátoru použíjte přístupové metody numerator()
a denominator()
nebo ten operátor deklarujte jako friend
.
Mimochodem, z logiky věci by asi metodu gcd()
bylo v tomto případě vhodnější deklarovat jako static
.
Tiskni
Sdílej: