abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
eParkomat, startup z ČR, postoupil mezi finalisty evropského akcelerátoru ChallengeUp!
Robot na pivo mu otevřel dveře k opravdovému byznysu
Internet věcí: Propojený svět? Už se to blíží...
včera 22:00 | Komunita

Přibližně před měsícem bylo oznámeno, že linuxová distribuce SUSE Linux Enterprise Server (SLES) běží nově také Raspberry Pi 3 (dokumentace). Obraz verze 12 SP2 pro Raspberry Pi 3 je ke stažení zdarma. Pro registrované jsou po dobu jednoho roku zdarma také aktualizace. Dnes bylo oznámeno, že pro Raspberry Pi 3 je k dispozici také nové openSUSE Leap 42.2 (zprávička). K dispozici je hned několik obrazů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 06:00 | Zajímavý software

OMG! Ubuntu! představuje emulátor terminálu Hyper (GitHub) postavený na webových technologiích (HTML, CSS a JavaScript). V diskusi k článku je zmíněn podobný emulátor terminálu Black Screen. Hyper i Black Screen používají framework Electron, stejně jako editor Atom nebo vývojové prostředí Visual Studio Code.

Ladislav Hagara | Komentářů: 26
včera 06:00 | Zajímavý článek

I letos vychází řada ajťáckých adventních kalendářů. QEMU Advent Calendar 2016 přináší každý den nový obraz disku pro QEMU. Programátoři se mohou potrápit při řešení úloh z kalendáře Advent of Code 2016. Kalendáře Perl Advent Calendar 2016 a Perl 6 Advent Calendar přinášejí každý den zajímavé informace o programovacím jazyce Perl. Stranou nezůstává ani programovací jazyk Go.

Ladislav Hagara | Komentářů: 7
3.12. 16:24 | Nová verze

Byla vydána Mageia 5.1. Jedná se o první opravné vydání verze 5, jež vyšla v červnu loňského roku (zprávička). Uživatelům verze 5 nepřináší opravné vydání nic nového, samozřejmě pokud pravidelně aktualizují. Vydání obsahuje všechny aktualizace za posledního téměř půldruhého roku. Mageia 5.1 obsahuje LibreOffice 4.4.7, Linux 4.4.32, KDE4 4.14.5 nebo GNOME 3.14.3.

Ladislav Hagara | Komentářů: 14
3.12. 13:42 | Pozvánky

V Praze probíhá konference Internet a Technologie 16.2, volné pokračování jarní konference sdružení CZ.NIC. Konferenci lze sledovat online na YouTube. K dispozici je také archiv předchozích konferencí.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
2.12. 22:44 | Komunita

Joinup informuje, že Mnichov používá open source groupware Kolab. V srpnu byl dokončen dvouletý přechod na toto řešení. V provozu je asi 60 000 poštovních schránek. Nejenom Kolabu se věnoval Georg Greve ve své přednášce Open Source: the future for the European institutions (SlideShare) na konferenci DIGITEC 2016, jež proběhla v úterý 29. listopadu v Bruselu. Videozáznam přednášek z hlavního sálu je ke zhlédnutí na Livestreamu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 25
2.12. 15:30 | Zajímavý projekt

Společnost Jolla oznámila v příspěvku Case study: Sailfish Watch na svém blogu, že naportovala Sailfish OS na chytré hodinky. Využila a inspirovala se otevřeným operačním systémem pro chytré hodinky AsteroidOS. Použita je knihovna libhybris. Ukázka ovládání hodinek na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 15
2.12. 14:15 | Nová verze

Byla vydána verze 7.1.0 skriptovacího jazyka PHP používaného zejména k vývoji dynamických webových stránek. Jedná se o první stabilní verzi nejnovější větvě 7.1. Přehled novinek v dokumentaci. Podrobnosti v ChangeLogu. K dispozici je také příručka pro přechod z PHP 7.0.x na PHP 7.1.x.

Ladislav Hagara | Komentářů: 5
2.12. 12:55 | Nová verze

Google Chrome 55 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 55.0.2883.75 tohoto webového prohlížeče přináší řadu oprav a vylepšení (YouTube). Opraveno bylo také 36 bezpečnostních chyb. Mariusz Mlynski si například vydělal 22 500 dolarů za 3 nahlášené chyby (Universal XSS in Blink).

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
2.12. 11:55 | Pozvánky

Máte rádi svobodný software a hardware nebo se o nich chcete něco dozvědět? Přijďte na 135. sraz spolku OpenAlt, který se bude konat ve čtvrtek 8. prosince od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Sraz bude tentokrát tématický. Bude retro! K vidění budou přístroje jako Psion 5mx nebo Palm Z22. Ze svobodného hardwaru pak Openmoko nebo čtečka WikiReader. Přijďte se i vy pochlubit svými legendami, nebo alespoň na pivo. Moderní hardware má vstup samozřejmě také povolen.

xkucf03 | Komentářů: 1
Kolik máte dat ve svém domovském adresáři na svém primárním osobním počítači?
 (32%)
 (24%)
 (29%)
 (7%)
 (5%)
 (3%)
Celkem 774 hlasů
 Komentářů: 50, poslední 29.11. 15:50
Rozcestník
Reklama

Dotaz: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture

10.11.2006 12:26 neregistrovaný
Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
Přečteno: 133×
Zdravim velevazeni!

Mam takovy maly vetsi problem s Cckem a kdevelop. Pisu drobnej programek pracujici s BMP souborem. Data se nactou do nejakyho bufferu, zavola se funkce nize a ta mi z ukazatele na buffer udela ukazatel na strukturu hlavicek BMP a ty pak porovnava. Tak jak je kod napsany nize, tak take funguje - temer jak bych si pral. Struktura paradne sedi s datama ze souboru. K totalnimu blahu by mi stacilo malo: chtel bych odkomentovat ty dva radky a smazat to '+2'. Jenze tu je kamen urazu - Nefunguje to! :-( Ten prvni short se mi v debuggeru zobrazi spravne, ale data za nim od bfSize dal jsou posunuta ne o dva, ale o ctyri bajty! Teorii Ccka a kompilatoru gcc jsem nikdy obzvlaste nestudoval, ale pod linuxem uz jsem napsal nejakych par fungujicich daemonu, slozitejsich databazovych aplikaci a hacku vseho moznyho... Ale toto vidim poprve. Netusite nahodou nekdo cimto?

typedef
struct 
{
//	short bfType;
	long bfSize;
	long bfReserved;
	long bfOffBits;
	long biSize;
	long biWidth;
	long biHeight;
	short biPlanes;
	short biBitCount;
} bmp_headers;

int getCentralPoint(char *buffer, long buf_len, long xres, long yres, long x, long y)
{
	char *poi;
	poi=buffer;
	bmp_headers *header;
	header=(bmp_headers*)(buffer+2);
//	if(header->bfType!=0x4d42) return -1;
	if(buf_len!=header->bfSize) return -1;
	if(header->bfOffBits!=54) return -1;
	if(header->biWidth!=xres) return -1;
	if(header->biHeight!=yres) return -1;
	if(header->biBitCount!=24) return -1;
...

Odpovědi

10.11.2006 12:38 pasmen | skóre: 45 | blog: glob | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
No a kolik je sizeof short na tvem systemu? Proste misto 2 pouzij sizeof(short).
10.11.2006 12:55 neregistrovaný
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
No, short by snad mel byt vsude 2B a skutecne mi to tak pise. Stejne jako long by mel bejt 4B. Nejisty byva int, proto se mu prave vyhybam. Ja mam normalni 32bitovy gentoo:

CFLAGS="-O3 -march=athlon-4 -pipe -fomit-frame-pointer" CHOST="i686-pc-linux-gnu"

Ale dylka shortu to primo neni to, co me trapi. Jako hexa cislo mi ho to ukazuje skutecne dva bajty. Horsi je, ze ta druha promenna je po odkomentovani zarovnana od ctvrtyho bajtu a ne od druhyho (resp tedy jeji offset od pocatku struktury je +4 a ne +2). A pritom, kdyz ji vynecham, tak ty dalsi dva shorty tam dal jsou spravne.

10.11.2006 13:01 volca
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
Ty dva bajty mezi struct a long jsou kvuli tomu, aby ten long byl citelny v jednom cyklu (IMHO) Jinak jeste funguje prepinac kompilatoru --f-pack-structs nebo jak. Dylka shortu se lisi platformu od platformy, lepsi je pouzit inttypes.h a z ni int16_t, int32_t atd. i tady se vsak nevyresi problem s BIG/LITTLE endianness
10.11.2006 13:04 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
No, short by snad mel byt vsude 2B a skutecne mi to tak pise. Stejne jako long by mel bejt 4B.

Můžete, prosím, poskytnout referenci na místo v normě jazyka C, kde se tohle píše? Já mám třeba sizeof(long) rovno osmi…

10.11.2006 13:13 neregistrovaný
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
No, dobre... Uznavam tedy, ze toto platilo podle nejakych starsich norem kdysi davno za 32bitova. Ve vsech trech nebo ctyrech online ucebnicich, co mam, to tak je. Ja zapomnel, ze uz existujou taky nejaky 64bitovy platformy. Ty me ovsem pro moji diplomku netrapi - jak doma, tak ve skole mam jen stary skopky... :-)))
msk avatar 10.11.2006 14:15 msk | skóre: 27 | blog: msk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
Nikdy to neplatilo podla zaidnych noriem. Bolo to ale tak bezne z dovodu vacsinovej architektury, ze to ( niektori ) ludia zacali povazovat za samozrejmost. Okrem 64 bitovych platforiem to este mozu byt 7 bitove, 24 bitove, 158 bitove a stomiliard bitove ( inymi slovami akekolvek ). Pokial chcete premapovavat binarne smetie na strukturu, pouzite (u)int_xy_t a atribut packed. Ani vyhovorka na diplomku by nemala byt zamienkou pre prasenie ( a ja byt profesor tak za taky kod vyhadzujem ).
10.11.2006 13:43 pasmen | skóre: 45 | blog: glob | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture

Jak to je ti povi uryvek z C Programming Language od K&R:

The intent is that short and long should provide different lengths of integers where practical; int will normally be the natural size for a particular machine. short is often 16 bits long, and int either 16 or 32 bits. Each compiler is free to choose appropriate sizes for its own hardware, subject only to the restriction that shorts and ints are at least 16 bits, longs are at least 32 bits, and short/code> is no longer than int, which is no longer than long

10.11.2006 14:07 petris
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
No, short by snad mel byt vsude 2B a skutecne mi to tak pise. Stejne jako long by mel bejt 4B.
A na to jste prisel kde? Je to totiz pekna blbost. Jedine, co je zaruceno je, ze pro rozsahy plati short <= int <= long <= long long. Jak vidite o rozsahu v bytech tam nic neni, a proto klidne vsechny muzou byt stejne velke, treba 32bitu a je to spravne.
10.11.2006 13:03 valesek | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
To moc nepomuze, ja jen vim, ze nejlepsi a vetsinou prenosu zdrojaku nepodlehajici vec je proste psat unsigned char[2] misto short nebo unsigned char[4] pro long, s tim jsou nejmensi problemy, v linuxu se mi toto take stalo nekolikrat, a rekl bych ze za to mohou posledni verze GCC, ktere pocitaji uz jen s 32bitovymi adresovacimi prostory a zarovnavaji vse na 32 bit, aby se jim s pametovym mistem pracovalo lip, napr struct { char x; unsigned long y }; by mela zabirat 2x32bitu v pameti pri 32bitove adresaci a bude to naskladano jako 1byte, 3byty volno, 4bytovy long, pri konstrukci struct {char x; unsigned char y[4]}; pri 32bitove adresaci to bude zarovnano asi takto 1bytex, 4byte y, 3 byty volno, dle meho je to zpusobeno upravou kompilatoru na 64bit, a univerzalnosti tohoto zpusobu kompilace, co jde vtesnat do jednoho bloku v tomto pripade 32bitu tak se tam vmestna, jinak to jde do bloku vys, muze to vyrazne urychlit praci programu, ale ma to nevyhody pri pouziti memcpy. --- omlouvam se predem pokud tady tlacham hlouposti, ale pred ctyrma lety, jak jsem zmenil pracovni misto, tak jsem se divil proc to v novem zamestani maji vse v bytech a bylo mi vysvetleno, ze je to diky zarovnavani dat v pameti na ruznych procesorech(nonPC)a z hlediska kompatibility zdrojaku je to lepsi takhle, je pravda ze pri pristupu na takovou to promennou musite pote stale pristupovat pomoci *((uint16 *) &x) apod, ale zase mam tu jistotu, ze mi to bude kompilovat spravne
10.11.2006 13:07 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
a rekl bych ze za to mohou posledni verze GCC, ktere pocitaji uz jen s 32bitovymi adresovacimi prostory a zarovnavaji vse na 32 bit

Ne. Mohou za to nezodpovědní programátoři, kteří na základě své zkušenosti z jedné konkrétní verze jednoho konkrétního prohlížeče (s jedním konkrétním nastavením) na jedné platformě neoprávněně usuzují, že přesně stejně se musejí chovat všechny prohlížeče na všech platformách.

10.11.2006 14:11 thingie
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
Prohlížeče? :-)
10.11.2006 22:34 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
Asi síla zvyku. Obvykle takhle dštím oheň a síru na autory webových stránek… :-)
10.11.2006 12:54 volca
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
Dobry den, vas problem je zrejme dan optimalizaci zarovnavani poli ve struct zkuste struct obalit pomoci:
#pragma pack(push,1)
struct....
#pragma pack(pop)
10.11.2006 13:00 neregistrovaný
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
Jo diky! Pomohlo! :-) Nejaky takovyhle zarovnavaci direktivy jsem prave hledal v ruznych online ucebnicich a googlu, ale zatim nenasel... :-(
10.11.2006 13:01 ondra
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
Jo, určitě je to zarovnáváním.

Ještě jiná věc: Nevadí, že např. bfSize je někdy 32 bitů a jindy 64? Na 64 bitovém linuxu bude asi většinou long 64 bitový, na 32-bitovém je 32-bitový. Raději bych zkusil nějaký vhodný typ ze stdint.h.
10.11.2006 13:01 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture

Specifikace jazyka neříká nic o tom, jak budou jednotlivé položky struktury zarovnány v paměti. To, co požadujete, se dá u některých překladačů vynutit speciální direktivou, ale obecně to zařídit nelze. Musíte si uvědomit, že existují i platformy, kde procesor neumí číst 32-bitové slovo z adresy, která není dělitelná čtyřmi (a i tam, kde to jde, je to často pomalejší).

Navíc si zaděláváte na problémy s kompatibilitou už tím, že položky deklarujete jako short a long, což jsou datové typy, o jejichž velikosti nevíte obecně vůbec nic kromě toho, že sizeof(long) >= sizeof(short). Takže ta vaše ukázka kódu je odstrašujícím příkladem toho, co nazývám empirickým programováním - zkusil jste to přeložit na jednom počítači jedním překladačem s jednou variantou parametrů a fungovalo to, takže usuzujete, že to musí fungovat všude.

10.11.2006 13:29 neregistrovaný
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
Jasne, pro prenositelnost urcite bastl. Vychazi to ale z predpokladu 32bitove platformy a ze tam ten kod taky zustane. Snazil jsem se prave jen vyhnout moznym problemum s velikosti int.

Ale pri te prilezitosti by me tedy zajimalo, jak by se to dalo co nejvic koser napsat univerzalneji. Rad se necemu novemu priucim... Preci jenom 64b pocitacu asi mozna ubyvat nebude... :-)

10.11.2006 14:12 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
fukncie, nezávislé na byte-order/sizeof cieľoveho stroja
10.11.2006 14:13 Tom K | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
viz stdint.h
u_int32_t a jemu podobne datove typy
echo -n "u48" | sha1sum | head -c3; echo
10.11.2006 13:04 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
btw, mimo aktuálny problém by bolo vhodné vás upozorniť na problém big-endian v little-endian :-)

riešenie oboch je rovnaké:

header->bfxxx = read_int16 (buffer);
header->bfyyy = read_int64 (buffer);

C vraví iba to, že short nie je väčší ako int, long nie je menší ako int, a int má minimálne 32 bit.
10.11.2006 13:28 valesek | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
a na 16bit procesorech je int roven 16bit
10.11.2006 14:05 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
jj, malo byť long, nedávam si pozor :-(
ale to, že je short min 16bit, to som už dávno zabudol
10.11.2006 14:11 Tom K | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prapodivne zarovnavani dat v C strukture
tusime.
v C neni nikde receno, ze struktury se zarovnavaji na velikost promenne, takze chytry kompilator to zarovna tak, aby se to CPU lepe cetlo. pokud chces mit strukturu zarovnanou, nech strycka googla hledat: __attribute__((packed)).
echo -n "u48" | sha1sum | head -c3; echo

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.