Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
dobrý den,
Měl bych dotaz.
Vytvořil jsem si jednu třídu CZamestnanci a 2 potomky CVojak a COz.
vytvořil jsem si pole objektů třídy CZamestnanec :
CZamestnanec *lide[100];
nyní bych chtěl vytvářet objekty (potomky) CVojak a COz
pokud vsak vytvorim objekt takto : lide[0] = new CVojak tak objekt lide[0] je stále třídy CZamestanci.
Nevíte jak to udělat tak aby mohl vytvářet prvky pole třídy CVojak nebo COz podle toho jaky typ zrovna chci?
děkuji za odpověď
Disclaimer: v C++ som nikdy nič užitočné nenaprogramoval a vedomosti mám viacmenej len zo školy, takže tento komentár berte s rezervou.
K Tvojmu problému: pokiaľ viem, tak on to je CVojak, ale tým že k nemu pristupuješ cez typ CZamestnanec *, tak s ním môžeš robiť len ako s CZamestnancom. Keď chceš volať metódy zdedených tried, tak tie metódy musia byť virtual a keď chceš prístupiť k dátam toho CVojaka, tak to jedine, že si ten smerník predtým pretypuješ.
#include <iostream> using namespace std; class Zamestnanec{ public: void setNazev(){cout << "Nazev";} void setJidlo(){cout << "Jidlo";}; }; class Debil : public Zamestnanec{ public: void setZadrz(){cout << "Zadrz";}; }; class Kokot : public Zamestnanec{ public: void setOjeb(){cout << "Ojeb";}; }; int main(int argc, char** argv) { Zamestnanec *pole[100]; pole[0] = (Debil*) new Debil(); pole[1] = new Kokot(); ((Debil*)pole[0])->setZadrz(); return 0; }
Děkujimoc. Zachránil jsi mi život...Tohle funguje bezvadně
To možná jo, ale já jsem příliš velkej začátečník abych věděl co to je
#include <iostream> #include <vector> using namespace std; class Zamestnanec{ public: void setNazev(){cout << "Nazev";} void setJidlo(){cout << "Jidlo";}; }; class Debil : public Zamestnanec{ public: Debil(int d){ this->data=d; } void setZadrz(){cout << this->data;} private: int data; }; class Kokot : public Zamestnanec{ public: void setOjeb(){cout << "Ojeb";}; private: int data; }; int main(int argc, char** argv) { vector<Zamestnanec*> pole; pole.push_back((Debil*) new Debil(5)); pole.push_back(new Kokot()); ((Debil*)pole.at(0))->setZadrz(); return 0; }Výhodou je to že nejsi omezenej na staticky určený počet zaměstnancú.
class Zamest { public: virtual void setNazev() = 0; virtual int plat() = 0; void spolecne_veci(parametry..); } class Programator : public Zamest{ public: void setNazev() { cout << "aaaaaaaaa"; } int plat() { return 10000000; } ....... } class Uklizecka : public Zamest { public: void setNazev() { cout << "bbbbbbb"; } int plat() { return 5; } ......... } ............ Zamest *pole[100]; pole[0] = new Uklizecka(); ......Takto bych to řesil já
Ach jo, jak vidim na blbou otazku, blbe odpovedi... Proboha lidi, kdyz uz se pta zacatecnik, tak mu poradte tak, aby mu to alespon k necemu bylo!
Pokud bych se mel drzet zadani a prihlednu ke stavajicim odpovedim, tak to uz muzete rovnou pouzit toto (radsi explicitne rikam: TAKTO NE!):
void* pole[SIZE]; pole[0] = new Jenicek; pole[1] = new Marenka; ((Jenicek*) pole[0])->vidimSvetylkoVDali((*Marenka)pole[1]);
Divim se, ze se nikdo nezeptal, jak a proc se k jednotlivym prvkum bude pristupovat. Pokud cilem je pouze volat virtualni metody prvku kontejneru, tak je naprosto zbytecne toto vubec resit. Pokud je nutne k jednotlivym prvkum pristupovat odlisne v zavislosti na jejich typu (predpokladam, ze jsou to ruzni potomci jednoho predka), tak to znamena spatny navrh a problem by mel byt vyresen jinak (s vyuzitim virtualnich metod).
Pokud se tomu opravdu nejde vyhnout, tak pro pretypovani predka na potomka se pouziva dynamic_cast (coz je dle meho nazoru prasarna, ale to je opravdu pouze muj nazor), ktere zarucuje typovou kontrolu, takze reseni by vypadalo asi takto.
class BlbecVlese { virtual ~BlbecVLese() {} }; class Jenicek : public BlbecVlese {...}; class Marenka : public BlbecVLese {...}; ... BLbecVLese* blbci[100]; blbci[0] = new Jenicek; blbci[1] = new Marenka; ... BlbecVLese* x = blbci[y]; //predpokladany predek Jenicek* j = 0; Marenka* m = 0; if ( 0 != (j = dynamic_cast<Jenicek*>(x)) ) j->vylezNaStrom(); else if ( 0 != (m = dynamic_cast<Marenka*>(x)) ) m->pockejPodStromem(); else { jezibaba->sezer(x); throw kosti; } ...
Omlouvam se za konfliktni ton... Nechci rozpoutavat flame. Jen si myslim, ze rady zacatecnikovy by nemely byt ve smyslu: "chci udelat prasarnu => nekdo mi poradi jeste vetsi prasarnu jak to realizovat"
Tiskni
Sdílej: