V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
Ahoj
Pisu ohledne takove "nevyznamne blbosti", ale zajimalo by me jak to funguje :) Pouzivam BASH a chtel bych se zeptat, jaktoze kdyz pustim binarku ./program ~/souborvhome.txt
, tak v programu je hodnota argumentu /home//user/souborvhome.txt
, ale kdyz ho pustim jako ./program ./souborvaktualnimadresari.txt
, tak v programu dostanu stejnou hodnotu ./souborvaktualnimadresari.txt
. Ocekaval bych, ze BASH ji take doplni na /cesta/aktualniho/adresare//souborvaktualnimadresari.txt
.
Kdyz teda potom treba funkce fopen chce otevrit soubor a zjisti, ze cesta je zadana ve formatu relativne od aktualniho adresari, tak jak zjisti kde je?
Ptam se proto, ze delam program, ktery ma ve stejne slozce jako spousteci binarka podslozku, kde jsou ulozene pluginy ve forme shared object souboru. A uzivatel muze pri spusteni programu vybrat, ktere pluginy pustit. Predstavoval bych si, ze to zada bud jako plugin.so
a program ho bude hledat v tom hlavnim ulozisti, nebo ho zada ve formatu ~/plugin.so
cili v jeho home slozce (tu bash doplni na absolutni, takze zde nebude problem), dalsi volba by mela byt ./plugin.so
(tady si prave nejsem jisty), takze aktualni adresar, nebo absolutni cesta (coz je taky uplne jasne)...
Diky moc, Tomas
HOME
, kterou na začátku nastaví na domácí adresář uživatele, pod nímž běží. Ale když si později změníte HOME
, bude vlnka expandovat na novou hodnotu proměnné HOME
.
Mno, ale zase
$ echo ~root /root
Takže se to asi nezískává z proměnné HOME. Spíš rovnou z /etc/passwd
Ale řeč byla o expanzi ~
, ne ~user
. To je dost podstatný rozdíl:
mike@unicorn:~> echo $HOME /home/mike mike@unicorn:~> echo ~ /home/mike mike@unicorn:~> echo ~mike /home/mike mike@unicorn:~> HOME=/tmp mike@unicorn:/home/mike> echo ~ /tmp mike@unicorn:/home/mike> echo ~mike /home/mike
Exportovat ji určitě nemusíte, protože tu expanzi provádí bash sám, ne až to echo (ať už builtin nebo externí). Co máte za verzi bashe? Navíc chování, které jsem demonstroval výše, odpovídá i dokumentaci:
If a word begins with an unquoted tilde character (`~'), all of the characters preceding the first unquoted slash (or all characters, if there is no unquoted slash) are considered a tilde-prefix. If none of the characters in the tilde-prefix are quoted, the characters in the tilde-prefix following the tilde are treated as a possible login name. If this login name is the null string, the tilde is replaced with the value of the shell parameter HOME. If HOME is unset, the home direc- tory of the user executing the shell is substituted instead. Other- wise, the tilde-prefix is replaced with the home directory associated with the specified login name.
(bash 3.2.39)
argv[0]
neobsahuje plnou cestu k programu. Pokud program nebude v cestě (tj. spouštěn z adresáře uvedeného v PATH
), lze ziskat z nultého parametru cestu k programu nalezením posledního lomítka, a pokud tam žádné není, omezuje se cesta na aktuální adresář. I relativní cesta stačí k nazelení souborů, které se nacházejí v adresáři programu. Podobnou službu udělá funkce dirname
(podle normy POSIX).
Horší je, pokud program bude v cestě, pak nultý parametr cestu neobsahuje. Potom nezbývá než cestu prohledat.
Pro Linux existuje snadné a přímočaré řešení: realpath("/proc/self/exe", NULL)
. Nevýhodou je, že /proc
nemusí na jiných systémech tento symbolický odkaz obsahovat. Lze použít i realpath(argv[0], buffer)
, což funguje stejně v Linuxu, FreeBSD i IRIXu, ale opět nejde o spolehlivou metodu, pokud je program v cestě. Navíc nelze spolehlivě rozhodnout, jak velký má být buffer
, obvykle to je PATH_MAX
, ale není to všude. Více uvádí manuálová stránka této funkce.
Tiskni Sdílej: