V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
Ahojte
Snazim sa pochopit OOP v perl. Precital som rozne tutorials a pokusam sa vytvorit jednoduchy pm modul + script ktory sa nan odvolava. Tu je priklad modulu main.pm.
##########################
package main_pack;
sub new {
my ($my_class, $w, $h) = @_;
$obj = {};
bless $obj;
$obj->{width}=$w;
$obj->{height}=$h;
return $obj;
}
sub area{
my $obj = shift;
return $obj->{width} * $obj->{height};
}
#####################
a tu sa pokusam pouzit dany modul
#####################
use main;
$test = main_pack->new(5, 5);
print "skuska.: , $test->area(), ";
#####################
lenze to skonci chybou .:main.pm did not return a true value at Untitled3 line 2. Neviem za boha co je tam zle.
Každý modul v Perlu musí mít na konci pravdivou návratovou hodnotu. Proto je potřeba do každého modulu nakonec napsat 1;
nějak takto:
package xyz; . . . 1;
dakujem ta jednotka pomohla ale nikde som to v ziadnom navode nevidel. este raz dik
We need the 1; at the end because when a module loads Perl checks to see that the module returns a true value to ensure it loaded OK. You could put any true value at the end (see Code::Police) but 1 is the convention.
Jinak doporučuji Perl od Pavla Satrapy, rok vydání je sice 2000, ale autor má talent vysvětlit věci jasně, poutavě a srozumitelně.
Tiskni Sdílej: