Svobodná webová platforma pro sdílení a přehrávání videí PeerTube (Wikipedie) byla vydána v nové verzi 6.1. Přehled novinek i s náhledy v oficiálním oznámení a na GitHubu. Řešeny jsou také 2 bezpečnostní chyby.
Lennart Poettering na Mastodonu představil utilitu run0. Jedná se o alternativu k příkazu sudo založenou na systemd. Bude součástí systemd verze 256.
Hudební přehrávač Amarok byl vydán v nové major verzi 3.0 postavené na Qt5/KDE Frameworks 5. Předchozí verze 2.9.0 vyšla před 6 lety a byla postavená na Qt4. Portace Amaroku na Qt6/KDE Frameworks 6 by měla začít v následujících měsících.
Byla vydána nová verze 2.45.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 96 vývojářů, z toho 38 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze počáteční podporu repozitářů, ve kterých lze používat SHA-1 i SHA-256.
Před 25 lety, ve čtvrtek 29. dubna 1999, byla spuštěna služba "Úschovna".
Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Ahoj, mám dotaz ohledně jednoduchého problému. V TCP každý accept()
vytváří na straně serveru nové spojení, které má stále stejnou místní adresu i port. Dá se něčeho podobného docílit na straně klienta?
Úkol je jednoduchý: Démon, který (zejména kvůli firewallu) bude přijímat i navazovat TCP spojení pořád ze stejného portu. Každý démon může chtít navázat spojení (paralelně) s několika dalšími, případně přijmout několik příchozích spojení.
Strinktně vzato, TCP spojení je čtveřice (adresa, port, adresa, port). Proto si myslím, že by neměl být problém z jedné adresy a z jednoho portu navázat víc spojení, pokud se každé z nic aspoň v jednom prvku čtveřice odlišuje. Na Linuxu tohle bez problémů funguje, ale na Solarisu ne.
Například tato (pokusná) inicializace na Linuxu projde zcela bez problémů:
sock1 = socket( AF_INET6, SOCK_STREAM, IPPROTO_TCP ); sock2 = socket( AF_INET6, SOCK_STREAM, IPPROTO_TCP ); setsockopt( sock1, SOL_SOCKET, SO_REUSEADDR, &ONE, sizeof( ONE ) ); setsockopt( sock2, SOL_SOCKET, SO_REUSEADDR, &ONE, sizeof( ONE ) ); bind( sock1, (const struct sockaddr *) &addr, sizeof( addr ) ); bind( sock2, (const struct sockaddr *) &addr, sizeof( addr ) );
Pak lze bez problémů vytvořit dvě TCP spojení z téže adresy a z téhož portu ke dvěma různým strojům. To jsem důkladně otestoval. Oba sockety můžou odesílat i přijímat data, všechno se správně doručí a prostě to funguje.
Nicméně na Solarisu nastal problém. (Ne že bych to nečekal...) Druhý bind()
mi hlásí Address already in use
. Vždyť jsem přece nastavil SO_REUSEADDR
, tak v čem je chyba? Taky jsem zkoušel nastavit setsockopt()
až po prvním bind()
, ale nepomolo to.
Solaris měl kdysi bug, který byl nejspíš odstraněn natolik radikálně, že SO_REUSEADDR
už prostě nefunguje. Nebo možná funguje, ale neumožňuje vícenásobný bind()
na in6addr_any
? Možná, ale pak je tahle vymoženost pro mě bezcenná.
Nejdůležitější otázka nakonec: Nemá se náhodou problém tohoto typu řešit nějak jinak? Připadá mi, že každý systém si vykládá SO_REUSEADDR
po svém. Pak tudy cesta nevede, protože takový kód není přenositelný.
Aha, tak možná je opravdu problém s tou wildcard adresou. Linuxu to kupodivu nevadí, zatímco Solarisu ano. Solaris tedy zřejmě neumí navázat několik TCP spojení ze stejné adresy a stejného portu. Nebo jsem něco přehlédl?
Tak tohle vypadá dost beznadějně. Někdo už tenhle problém řešil. A nejspíš nevyřešil.
Vzdávám to. Když i Jabber provozuje serverová spojení z náhodných portů, asi to má svůj důvod...
[root@charon andrej]# netstat -atpn | grep 5269
tcp 0 0 :::5269 :::* LISTEN 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.:39267 ::ffff:62.109.141.:5269 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.:54748 ::ffff:81.2.199.30:5269 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.1:5269 ::ffff:88.86.102.:46082 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.1:5269 ::ffff:81.2.199.3:57781 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.:38551 ::ffff:88.86.102.5:5269 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.1:5269 ::ffff:208.68.163:45581 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.:52673 ::ffff:208.68.163.:5269 ESTABLISHED 6081/java
Ten zvláštní multicasting, který jsem chtěl, by sice na Linuxu fungoval, ale to je chabá útěcha. Asi se budu muset vybodnout na ohleduplnost vůči firewallu a taky používat implicitní porty.
Ach jo, zase další den času v háji.
Tiskni Sdílej: