Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Tak si trochu hraju s ruby a potreboval bych vice(dvou)rozmerne pole.
Zatim jsem to poresil nejak takhle:
#!/usr/bin/ruby
dpole = [] #vytvoreni
2.times { #naplneni
|j|
pole = Array.new
2.times {
|i|
pole[i] = rand(10)
}
dpole[j] = pole
}
dpole.each { |j| #a cteni
j.each { |i|
print "#{i}"
}
}
neznate nekdo nejake elegantnejsi reseni?
dpole[i][j]
pro přístup k prvku pole, pro vytvoření třeba dpole = [ [1, 2], [3, 4] ]
nebo dpole = Array.new(x) { Array.new(y) { rand(10) } }
(pole polí o velikosti x
na y
, kde každý prvek je náhodné číslo do 10).
Dokumentace (http://www.ruby-doc.org/core/classes/Array.html) sice obecně stojí za starou belu, ale občas jsou v ní příklady, ze kterých se dá něco vykoukat.
Dik za nakopnuti, je to jako dynamicka pole v C, ale bez aloka a dealokace, takze zadarmo a bez starosti. Cekal jsem nejaky figl, ale to by bylo asi proti filosofii ruby (spis jako Perl).
Tiskni Sdílej: