abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

dnes 14:11 | Komunita

Byl zveřejněn seznam 44 osob přijatých do programu Outreachy od 14. května do 14. srpna 2018. Cílem programu Outreachy je přitáhnout do světa svobodného a otevřeného softwaru lidi ze skupin, jež jsou ve světě svobodného a otevřeného softwaru málo zastoupeny.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
dnes 11:44 | Nová verze

Glen MacArthur vydal verzi 2018.4.2 na Debianu založené linuxové distribuce optimalizované pro tvůrce audio a video obsahu AV Linux (Wikipedie). Podrobnosti v oznámení o vydání a v stotřicetistránkovém manuálu (pdf).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 23:33 | Nová verze

Byla vydána nová stabilní verze 1.15 (1.15.1147.36) webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Z novinek lze zdůraznit možnost nastavení vlastního pozadí okna, přístup k záložkám z hlavního menu, lepší ovládatelnost v režimu celé obrazovky nebo vyřešení problémů se zvukem v HTML5. Nejnovější Vivaldi je postaveno na Chromiu 65.0.3325.183.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 17:22 | Nová verze

Node.js Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 10.0.0 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). Verze 10 se v říjnu stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2021.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 15:33 | Nová verze

Neal Cardwell ze společnosti Google oznámil zveřejnění verze 2.0 nástroje pro testování síťového stacku packetdrill. Jde o souhrnné vydání změn z interního vývoje od roku 2013.

Michal Kubeček | Komentářů: 0
včera 13:22 | Zajímavý software

Microsoft na svém blogu oznámil, že správce knihoven pro C++ Vcpkg (VC++ Packaging Tool) lze nově používat také na Linuxu a macOS. Aktuálně je pro Linux k dispozici více než 350 knihoven [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 12:44 | Komunita

Byly zveřejněny exploity na Nintendo Switch a platformu Tegra X1: Fusée Gelée a ShofEL2. Jejich zneužití nelze zabránit softwarovou aktualizací. Na druhou stranu exploity umožní na Nintendo Switch snadno a rychle nainstalovat Linux, viz. ukázka na YouTube. Jenom je potřeba sáhnout na hardware.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 00:55 | Nová verze

Byla vydána verze 2.12.0 QEMU (Wikipedie). Přispělo 204 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn. Řešeny jsou také bezpečnostní chyby Meltdown a Spectre.

Ladislav Hagara | Komentářů: 7
včera 00:33 | Komunita

Google zveřejnil seznam 1 264 studentů přijatých do letošního Google Summer of Code. Přehled projektů, studentů, 212 organizací a mentorů je k dispozici na stránkách GSoC.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
24.4. 23:55 | Nová verze

Oracle vydal verzi 1.0 univerzálního virtuálního stroje GraalVM, který umožňuje běh programů napsaných v jazycích založených na JVM, JavaScript, LLVM bitcode a experimentálně Ruby, R a Python.

razor | Komentářů: 2
Používáte na serverech port knocking?
 (3%)
 (7%)
 (46%)
 (26%)
 (18%)
Celkem 383 hlasů
 Komentářů: 29, poslední 5.4. 12:25
    Rozcestník

    Dotaz: C/C++ presnost usleep

    9.7.2010 08:44 toxLinuch
    C/C++ presnost usleep
    Přečteno: 1747×
    Pekny den panove, programuju api pro cteni teploty z cidla DS18B20 a cidlo se mi neoziva. Postupuje dle datasheetu. Jediny problem, ktery me napada je casovani. Jelikoz jsou pro komunikaci po 1Wire potrebne presne casove useky v radech mikrosekund. Je tedy usleep dostatecne presne? Jedu na CentOS. Pro pripojeni uzivam COM port. Prisup k portu prez ioperm a pak outb inb.
    
    #define PORT 0x3f8
    #define OFFSET_RIZENI_M 4
    
    outb (0x00, PORT+OFFSET_RIZENI_M);    //nuluj registr rizeni modemu
    
    log1 (PORT+OFFSET_RIZENI_M);          // inicializace sbernice a poskytnuti napajeni po dobu 1ms
    usleep (1000);
    
    log0 (PORT+OFFSET_RIZENI_M);          //-|master reset
    usleep (500);                         //_|
                                                                                   
    log1 (PORT+OFFSET_RIZENI_M);          //-uvolnit sbernici
    usleep (70); 
    
    statusCTS=inb (PORT+OFFSET_STAV_M);
    if ((statusCTS & CTS_BIT)==0x00)      //-je nula na sbernici
       printf ("Ozval se\n");
    
    
    

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    9.7.2010 08:54 toxLinuch
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    Příloha:
    jeste prikladam schema zapojeni
    Josef Kufner avatar 16.7.2010 10:07 Josef Kufner | skóre: 68
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    A co tam mezi sériový port a samotnou sběrnici vložit ještě nějaký levný málonožičkový jednočip, který by se postaral o řízení sběrnice a převod dat z/na standardní sériový přenos?
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    23.7.2010 11:57 Sfinx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    Taky si myslim, ze treba obyc atmega8 by tyhle problemy vyresila. Jednou jsem to resil a mam nekde i fungujici kod pro cteni z cidel a zapis na USART nebo na SD kartu. V pripade zajmu muzu poskytnout.
    9.7.2010 09:11 fraxinus | skóre: 20 | blog: fraxinus
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    Pokial nepouzivas realtime kernel, myslim ze spravneho casovania nebude garantovane nikdy
    9.7.2010 10:02 toxLinuch
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    Takze mam si stahnout vanila kernel a pak do nej naprat patch na RT prelozit a mam garantovanou presnost?
    9.7.2010 10:22 fraxinus | skóre: 20 | blog: fraxinus
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    No, napr. Ubuntu Studio (8.04, 9.10) ma realtime kernel ale neviem ci ti to pomoze, pisu tam 5-10ms ale neviem coho sa to tyka ci prepinania procesov alebo coho. Najlepsie by bolo zmerat to osciloskopom.
    9.7.2010 13:39 hajoucha | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    radši si to přečti ještě jednou. Těch 5-10ms je to, co je schopen člověk zaznamenat (asi při poslechu). Na takové doby totiž nepotřebuješ real-time. 5-10ms dostaneš na běžném (tj. _ne_ RT) kernelu.
    9.7.2010 13:41 hajoucha | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    no, RT-kernel pomůže, pak je ještě potřeba dát svému procesu tu správnou RT prioritu. Jestli to "pomůže dostatečně" tj. jestli Ti pak bude fungovat to monitorování - to netuším. Otázkou však není, jestli to bude nebo nebude fungovat. Otázkou je, jestli máš na výběr.
    21.7.2010 20:32 Peter Fodrek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    treba pouzit RTAI https://www.rtai.org/ a hlavne casovace nie sleep

    casovace RTAI maju rozlisenie bud podla HW obvodov (i8255 alebo APIC) alebo podla tikov CPU maximalna nepresnost casovaca RTAI je 15 mikrosekund

    Pripadne sa da priplatit(1999 USD/rok na vyvoj na jednej architekure alebo 4999 USD/rok za 5 architektur) si za RTLinuxPRO, ktory sa teraz vola WindRiver Linux, ktory ma maximlanu nepresnost 48 nanosekund, co je na hranici HW moznosti, ked si uvedomime, ze mozu nastat 3x citanie a jeden zapis do RAM..

    9.7.2010 10:42 M_P
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    Mozna bude lepsi neproslapavat uz hotovou cestu a podivat se jak to delaji ti co jim to funguje... viz www.owfs.org

    M.
    10.7.2010 13:34 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    10.7.2010 14:06 Tom K | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    Ahoj
    Planovac bezi vetsinou na frekvenci do 1000Hz a tezko se da pocitat s tim, ze se probudi presne za 70us. Na useky do 10000us bych (v pripade, ze se nepouzivaji nejak casto). Radeji pouzival aktivni cekani pres gettimeofday().
    echo -n "u48" | sha1sum | head -c3; echo
    15.7.2010 09:07 toxLinuch
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    chlape kurna moc ti dekuju ani nevys jak moc si mi pomohl.
    Shrnuti: usleep - nepresne (opravdu se to neblizi usekundam
    nanosleep - stejny bazmek jako usleep
    Reseni: gettimeofday v cyklu
    
    void __usleep_test02 (int usecond) {                                                                                                                 
      struct timeval ts,te;                    //ts-time start; te-time end
    
      gettimeofday(&ts, NULL);                 //read start time in usec
      do { 
          gettimeofday(&te, NULL);             //read end time in usec
      } while (te.tv_usec<ts.tv_usec+usecond); //when te(time end) < ts(time start) + usecond
    } 
    casovani je naprosto presne a cip se ozval jak ma.
    16.7.2010 13:18 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    Ten cyklus je ale špatně protože nepočítá s přetečením tv_usec.

    Jinak přesnost usleep (a i gettimeofday) záleží na tom, jak je nastavený časovač a jakou má prioritu váš proces. Mikrosekunda je z pohledu systému už docela dlouho, takže při správném nastavení by to mělo být v pohodě.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    16.7.2010 13:45 Tom K | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    Ten cyklus ma spravny v pripade, ze nebude mit cekani delsi nez 1s (v pripade, ze mu to nekdo preplanuje a ono to pretece, tak uz na tom vlastne nezalezi a casem se mu to vzbudi stejne).

    Ta pasaz s casovacem mne velmi zaujala a poprosil bych o rozvedeni. Mikrosekunda je z puhledu systemu cca 1000-2000 instrukci CPU a to neni az tak mnoho.
    echo -n "u48" | sha1sum | head -c3; echo
    16.7.2010 16:53 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    Příloha:
    Ten cyklus ma spravny v pripade, ze nebude mit cekani delsi nez 1s (v pripade, ze mu to nekdo preplanuje a ono to pretece, tak uz na tom vlastne nezalezi a casem se mu to vzbudi stejne).

    Ne, zatuhne to. Dejme tomu: ts.tv_usec == 999999 a usecond == 3: bude se čekat až te.tv_usec >= 1000002, což nemůže nikdy nastat. Doporučuji alespoň následující, s tím, že nemůžete zadat usecond > 999999.
    void __usleep_test02(int usecond) {
            struct timeval tv;
            time_t target_sec;
            suseconds_t target_usec;
    
            gettimeofday(&tv, NULL);
            target_sec = tv.tv_sec;
            target_usec = tv.tv_usec + usecond;
            if (target_usec >= 1000000) {
                    target_sec++;
                    target_usec -= 1000000;
            }
    
            while ((tv.tv_usec < target_usec) || (tv.tv_sec < target_sec)) {
                    gettimeofday(&tv, NULL);
            }
    }
    
    Ta pasaz s casovacem mne velmi zaujala a poprosil bych o rozvedeni. Mikrosekunda je z puhledu systemu cca 1000-2000 instrukci CPU a to neni az tak mnoho.
    No, základem všeho je si zajistit RT prioritu procesoru (SCHED_FIFO), jinak se můžete jít koulet - jádro do Vaší čekačky přepne jiný proces a místo 2 us čekáte třeba 20 ms. Pokud máte RT prioritu, tak se to nestane, na druhou stranu jelikož standardní jádro není hard-RT, tak stejně nemáte 100% jistotu, ale už máte aspoň něco, s čím se dá rámcově počítat.

    Samotné čekání pak můžete udělat metodou busy wait - tj. tak jak to je naznačeno výše, čekáním v úzké smyčce na ten správný okamžik. Zablokujete tím kompletně jedno jádro procesoru, proto je potřeba vážit kdy a jak se tento postup nasadí. V defaultním nastavení linuxu je proti kompletnímu zablokování pojistka:
    $ cat /proc/sys/kernel/sched_rt_period_us
    1000000
    $ cat /proc/sys/kernel/sched_rt_runtime_us
    950000
    
    ... což znamená, že i přes RT prioritu bude váš proces donucen ke spánku pokud sežere více než 950000 us z 1000000 us okna (hodnoty v proc lze samozřejmě upravovat). To znamená že na jednoprocesorovém stroji budete mít šanci odladit tu chybně napsanou funkci na čekání :)

    Otázkou může být jak je jádro schopné říct kolik je přesně gettimeofday(). V linuxu jsou 2 časovače - clock source a event source. První lze jen číst a druhý lze i programovat na odeslání interruptu za nějakou dobu. Event source je obvykle podstatně méně přesný. Klasický časovač má 1000 Hz, HPETy mají v řádu MHz. Clock source má v optimálním případě přesnost 1 cyklu procesoru. Funkce gettimeofday() funguje tak, že se podívá na globální proměnnou kde je informace o čase posledního eventu a přičte k ní aktuální offset z clock source. Samozřejmě než se poté vyšaší přepnutí z kernel režimu do userspace atd. tak ještě nějaký čas uteče ale obvykle je to o dost méně než ta 1 us která nás zajímá. (Pro ultra přesné časování nesmíte volat funkce kernelu, ale vystačit si třeba s čtením TSC přímo v programu, což je zdroj dalšího opruzu...)

    Na druhou stranu pokud zavoláte nanosleep() tak si jádro dá určitou práci s tím, aby nastavilo event source jak nejlépe to jde (tam je toho dost, je potřeba váš časovač zařadit do RB stromu a kdovíco ještě) a pak si dá CPU voraz, takže skutečně tu mikrosekundu spíte. Bohužel kvůli různým overheadům a granularitě event sourcu budete mít trochu horší výsledky než u busy wait, na druhou stranu šetříte lesy :)

    Udělal jsem nějaké rychlé testy (viz přiložený program) a zdá se, že se výše popsané potvrzuje. Busy wait sežere 100% cpu a do 2ms okna se netrefí třeba 200x ze 100 000 pokusů. Na druhou stranu nanosleep nežere skoro nic, ale má overhead, se kterým musíte dopředu počítat a díky tomu trochu větší rozptyl.

    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    18.7.2010 14:56 Tom K | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    Prilozeny program mi rika, ze v pripade nanosleep se netrefi do timeoutu 2us priblizne v 20% pripadu: PASS/FAIL: 80454/19546, kdezto aktivni cekani se netrefi v cca 6% pripadu. Ono bude dost zalezet na tom, kde to vlastne pobezi, na jake verzi jadra, jestli bude k dispozici HPET a podobne veci, takze na takove kratke useky je aktivni cekani vhodnejsi.

    Cist TSC bych radeji nedoporucoval, protoze se chova na ruznych architekturach jinak (napriklad na amd64 se jeho frekvence snizuje se zmenou frekvence CPU, kdezto na Intel x86_64 je jeho frekvence konstantni nezavisle na frekvenci CPU).
    echo -n "u48" | sha1sum | head -c3; echo
    18.7.2010 20:25 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ presnost usleep
    kdezto aktivni cekani se netrefi v cca 6% pripadu
    ... aspoň je vidět, že ani tahle metoda neni samospásná.
    na jake verzi jadra
    Pokud se pamatuju dobře, tak precizní časování se předělávalo někde kolem verze 2.6.17.
    na takove kratke useky je aktivni cekani vhodnejsi
    Staré glibc uměly při volání nanosleep automaticky aktivně čekat do 2 mikrosekund pokud měl program RT prioritu, z novějších verzí to vyhodili.
    Cist TSC bych radeji nedoporucoval, protoze se chova na ruznych architekturach jinak
    Není to věc architektury ale konkrétního modelu CPU. Já mám jeden celkem nový amd64 procesor a používá se dynamická změna rychlosti a TSC funguje dobře.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.