abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 21:33 | Komunita

    Fedora 40 release party v Praze proběhne v pátek 17. května od 18:30 v prostorách společnosti Etnetera Core na adrese Jankovcova 1037/49, Praha 7. Součástí bude program kratších přednášek o novinkách ve Fedoře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 21:11 | IT novinky

    Stack Overflow se dohodl s OpenAI o zpřístupnění obsahu Stack Overflow pro vylepšení OpenAI AI modelů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 17:55 | Nová verze

    AlmaLinux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4 (Mastodon, 𝕏). S kódovým názvem Seafoam Ocelot. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 17:11 | IT novinky

    Před 50 lety, 5. května 1974 v žurnálu IEEE Transactions on Communications, Vint Cerf a Bob Kahn popsali protokol TCP (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:44 | Zajímavý článek

    Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 717 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:00 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.10.38 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    dnes 00:22 | Komunita

    Google zveřejnil seznam 1220 projektů od 195 organizací (Debian, GNU, openSUSE, Linux Foundation, Haiku, Python, …) přijatých do letošního, již dvacátého, Google Summer of Code.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 22:22 | IT novinky

    Na základě DMCA požadavku bylo na konci dubna z GitHubu odstraněno 8535 repozitářů se zdrojovými kódy open source emulátoru přenosné herní konzole Nintendo Switch yuzu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 00:33 | Nová verze

    Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.5. 15:00 | Komunita

    O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (63%)
     (8%)
     (15%)
     (14%)
    Celkem 118 hlasů
     Komentářů: 8, poslední 4.5. 08:25
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    Dotaz: Design Patterns

    iwtu avatar 15.10.2011 14:13 iwtu | skóre: 7 | blog: Personal Wiki
    Design Patterns
    Přečteno: 459×
    Zdravím. Návrhových vzoroch je pomerne mnoho, no nepredpokladám, že sa všetky masívne používajú v praxi. Ktoré návrhové vzory používate v praxi?

    Vďaka za odpovede.

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    rADOn avatar 15.10.2011 19:42 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
    Pochybuju ze to jde nejak pausalizovat, zalezi na tom co resis nejcasteji za ulohy a v jakem jazyce.
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    Josef Kufner avatar 16.10.2011 00:50 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
    Na použitém jazyce celkem dost záleží. Mnohé návrhové vzory existují jen kvůli tomu, aby zalepily neschopnost jazyka (Javy) se vyjádřit.

    Asi nejčastěji narazíš na Singleton, což je jen objektový obal na globální proměnnou (= zlo, vyhni se tomu).

    Všelijaké Factory třídy a metody jsou vcelku oblíbené a užitečné, když není vhodné volat konstruktor přímo, třeba protože nevíš jaký nebo to je moc složité. Celkem dobré je s tím nahradit ten Singleton.

    Observer potkáš všude možně, kde jsou události a jejich obsluhy (a nepoužívají se Callbacky).

    Různé věci jsou skoro i samozřejmostí, jako třeba Iterator, jiné se prostě hodí jen na něco, ale bez nich se to něco řeší těžko, např. Proxy, Interpreter či Front controller.

    Koukni na Wikipedii, tam je toho spousta o tomhle a taky celkem hezký seznam.

    Pak také hodně užitečnou je dependency injection.

    A v neposlední řadě se občas hodí i různé Service oriented architektury, jenž nemusí být nutně postavené na HTTP a XML. V jednom programu napsaném v C jsem měl tabulku (pole struktur) s názvy komponent (char) a pointery na funkce. Zpracování zpráv pak zajišťovala dvouřádková funkce, která podle názvu cílové komponenty předala zprávu ke zpracování (zavolala funkci přes pointer v tabulce).
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    16.10.2011 10:03 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
    Asi nejčastěji narazíš na Singleton, což je jen objektový obal na globální proměnnou (= zlo, vyhni se tomu).
    To je zase kec. Singleton je objektový obal na věc, která je globální a unikátní, i kdybys nechtěl. Například program sám: můžeš se stavět na hlavu, ale program bude mít jeden pid, jeden argv, etc.
    Josef Kufner avatar 16.10.2011 10:31 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
    ... která je globální a unikátní ...
    Jo ... globální proměnná. Prostě jen jiný název pro totéž. Sám to píšeš ;-)

    Na jednu stranu se tomu nevyhneš úplně a ten jeden tam bude vždy. Ale na druhou, můžeš to postavit tak, že pid, argv a další věci (třeba i ten singleton samotný) si jen posbíráš na začátku a pak vyrobíš instanci třídy Application. Vše jí předáš a ta už pak nemusí singleton ani zahlédnout (ten předaný singleton už pro ni nebude singleton, ale obyčejný parametr).
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    16.10.2011 11:14 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
    Třída Application (a) je singleton (b) reálně se používá jako singleton, akorát to programátor z ideologických důvodů není ochoten přiznat (c) je zcela chybně pojmenována, protože jí může jedna aplikace mít více instancí.
    Josef Kufner avatar 16.10.2011 13:44 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
    To, že existuje jen jedna instance té třídy neznamená, že to je singleton.

    Původně se mi nechtělo psát s příkladem, ale asi není zbytí... (psáno ve skoro-C++)
    class Application {
      Application(argv) {
        // nějaká ta inicializace, zpracování parametrů
      }
      int execute() {
        // tady je aplikace (mimo konstruktor, aby bylo
        // možné nastavit další parametry)
      }
    }
    
    // Zavaděč aplikace
    int main (argv) {
      Application a = new Application(argv);
      return a.execute();
    }
    
    Jak vidíš, není tam žádný singleton. Funkce ::main() by ho mohla trošku připomínat, ale je to jen jednoduchý zavaděč, aby jádro mohlo někde začít se spuštěním.

    Třída Application také není singleton, neboť není nijak zaručeno, že nemůže existovat více než jedna instance, ani není jak takovou instanci získat.

    Application asi není příliš vhodný název, možná by se hodilo spíš něco jako MainWindow, ale to záleží na tom, k čemu Application je.

    Také nám nic nebrání spustit více instancí, třeba otevřít více dokumentů najednou nebo provést paralelně několik výpočtů:
    int main(arg) {
      ThreadPool tp;
      foreach (i in arg) {
        Application a = new Application(arg[i]);
        tp.executeInNewThread(a);   // tp zavolá a.execute()
      }
      return tp.waitForAllThreads();
    }
    
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    16.10.2011 11:01 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
    Sdílený stav (například globální stav nebo stav instance třídy) zhoršuje mj. testovatelnost a znovupoužitelnost kódu. Navíc ve většině programovacích jazyků nejste schopen na první pohled odlišit, jaké části kódu na něm závisí a jaké už ne.

    Sdíleným stavem nemyslím data, jenž jsou konstantní po celý běh programu a přes všechny běhy programu.
    16.10.2011 11:10 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
    To že se vám to nelíbí, už jste jednou vysvětlili a jistě ochotně mnohokrát zopakujete. Jenže cokoli, co representuje/řídí zdroje/data, které jsou zvnějšku globálně omezeny pro program jako celek, bude fungovat jako singleton, ať už se vám to líbí, nebo ne, a to je to, o co tu jde.
    16.10.2011 11:30 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
    Singleton je špatný protože se fixujete na konkrétní věc. Pokud mám závislost na globálních datech, tak je tam mohu předat zvenčí aniž bych se na něco fixoval případně mohu použít proměnné s dynamickým rozsahem platnosti (např v CL).
    16.10.2011 14:24 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
    Osobne mi pripada, ze dynamicke promenne jsou lepsim resenim nez singleton. Bohuzel na jejich implementaci asi zadny pattern neni (podobne jako neni na jinou CL vychytavku, signaly a restarty). To naznacuje, ze videni sveta "v patternech" omezi cloveka jen na koncepty z urcitych jazyku.
    vogo avatar 16.10.2011 08:15 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
    Hodně záleží na tom, co řešíš, podle toho by jsi měl zvolit návrhový vzor. Já třeba v poslední době použil Abstract factory, Singleton, Wrapper, před nedávnem jsem se vrtal v nějakých záležitostech implementujících Observer.

    Každopádně z toho neusuzuji, že ostatní návrhové vzory se nepoužívají, spíše nebyly vhodné (správné) pro řešený problém. A jen tak na okraj: poud se člověk (programátor) v návrhových vzorech nevyzná, neměl by je při řešení problému za každou cenu používat. Mnohdy nevhodný návrhový vzor znemožní zdárené vyřešení problému. Stejně tak není rozumné cpát návrhové zvory úplně všude, potom je z toho kanón na vrabce, který nikdy nevystřelí.
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.