Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Čau, snažím se rozjet v code:block tento kód:
#define GLEW_STATIC #include <GL/glew.h> #include <GL/glut.h> #include <stdlib.h> #include <stdio.h> // nekdy je potreba pouzivat funkce s priponou ARB... #ifdef USE_ARB #define glBindBuffer glBindBufferARB #define glGenBuffers glGenBuffersARB #define glBufferData glBufferDataARB #define glBufferSubData glBufferSubDataARB #define glDeleteBuffers glDeleteBuffersARB #endif /* Priklad na Vertex Buffer Objects ================================ Oproti predchozimu (Vertex Arrays) je toto prvni metoda, ktera nahrava objekty primo do pameti graficke karty, diky cemuz pak neni nutne pri kazdem kresleni prenaset nejaka vetsi data mezi programem a grafickou kartou. Princip: 1) V inicializaci vytvorim VBO a do neho nahraju vsechna data, ta pak mohu smazat z uzivatelske pameti 2) Lze tam kombinovat souradnice i barvy i dalsi veci 3) Pri kresleni je potreba zabindovat patricny buffer - ten se identifikuje pouze integerem 4) Dale je treba nastavit ukazatele, pokazde znova 5) Pole lze delat prokladane nebo to davat kamkoliv, predavaji se tam ukazatele 6) Kreslime to stejnym prikazem jako VertexArrays, to je totiz asi uplne jedno, ty funkce budou pretizene a akorat berou data z jineho zdroje */ // identifikator bufferu, mimo funkce staci jen toto GLuint vbo_id; void init(void) { glClearColor (0.0, 0.0, 0.0, 0.0); glClearDepth(1.0); glMatrixMode(GL_PROJECTION); glLoadIdentity(); gluOrtho2D(0, 800, 0, 600); // v initu je nyni potreba vytvorit VBO a nahrat do nej data, // cimzto se data nahraji do graficke karty a z uzivatelske // pameti mohou byt vymazana // (kolik_bufferu_chci, ukazatel_kam_zapsat_vznikle_id) glGenBuffers(1, &vbo_id); printf("get error = %i\n", glGetError()); // tato data jsou pouze lokalni na zasobniku, pak je mozne je // smazat... static GLfloat triangles[] = { 0.0, 0.0, 1.0, 0.0, 0.0, 200.0, 200.0, 1.0, 1.0, 0.0, 0.0, 200.0, 0.0, 1.0, 1.0, 300.0, 300.0, 1.0, 0.0, 0.0, 600.0, 500.0, 0.0, 0.0, 1.0, 300.0, 450.0, 1.0, 0.0, 1.0 }; // jdem nahrat data do bufferu glBindBuffer(GL_ARRAY_BUFFER, vbo_id); glBufferData(GL_ARRAY_BUFFER, sizeof(triangles), triangles, GL_STATIC_DRAW); // dalsi funkce je pro pripadne dalsi data // glBufferSubData(GL_ARRAY_BUFFER, 0, sizeof(triangles), triangles); // BYLO BY FAJN v nejakem destruktoru volat funkci glDeleteBuffers, // ale to tady v tomto priklade neni... glutMainLoop uz neskonci, ale // pri ukoncovani programu by se mely volat napr. destruktory sceny, takze // pokud mame nejakou statickou scenu, tak muzeme uklid dat tam... dalsi // varianta je UDAJNE registrace callbacku atexit(func_to_be_called) u // ostatnich callbacku } void onDisplay(void) { glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT | GL_DEPTH_BUFFER_BIT); // tady se to musi zapnout glEnableClientState(GL_VERTEX_ARRAY); glEnableClientState(GL_COLOR_ARRAY); // zabindujeme buffer, nutno delat pred kazdym kreslenim glBindBuffer(GL_ARRAY_BUFFER, vbo_id); // nastavime pointery... TENTOKRAT MAME NA KONCI INT pouze pretypovany na void * // --> takze to nikam neukazuje, je to jen index glVertexPointer(2, GL_FLOAT, 5 * sizeof(GLfloat), (GLvoid *) 0); glColorPointer(3, GL_FLOAT, 5 * sizeof(GLfloat), (void *) (2 * sizeof(GL_FLOAT))); // vykreslime VBO glDrawArrays(GL_TRIANGLES, 0, 6); // vypnem to glDisableClientState(GL_VERTEX_ARRAY); glDisableClientState(GL_COLOR_ARRAY); // zapiseme zmeny glFlush(); } void onReshape (int w, int h) { glViewport (0, 0, (GLsizei) w, (GLsizei) h); } void onKeyboard(unsigned char key, int x, int y) { switch (key) { case 27: exit(0); break; } glutPostRedisplay(); } int main(int argc, char** argv) { glutInit(&argc, argv); glutInitDisplayMode (GLUT_SINGLE | GLUT_RGBA | GLUT_DEPTH); glutInitWindowSize (800, 600); glutInitWindowPosition (100, 100); glutCreateWindow ("Polopaticky mustr na Vertex Buffer Objects"); GLenum err = glewInit(); init (); glutDisplayFunc(onDisplay); glutReshapeFunc(onReshape); glutKeyboardFunc(onKeyboard); glutMainLoop(); return 0; }
Mám v systému tyto balíčky:
freeglut3 freeglut3-dev libglew1.5 libglew1.5-dev libglu1-mesa libglu1-mesa-dev libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dev
A stále mi to háže chyby kterým nerozumím. Viz příloha.
Tuší někdo kde mám chybu?
Díky Dan
Pro úspěšné vytvoření binárky jí musíš slinkovat s knihovnami libglut.so a libGLEW.so:
$ gcc -lglut -lGLEW -o test test.c
/usr
bylo správně (pokud ovšem v usr jsou podadresáře include
a lib
a tam jsou ty .h
a .a,.so
).
Tiskni
Sdílej: