Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
DIM a%(2) DEF SEG = VARSEG(a%(0)) FOR i% = 0 TO 2 READ d% POKE VARPTR(a%(0)) + i%, d% NEXT i% DATA 205, 5, 203 CALL ABSOLUTE(VARPTR(a%(0))) DEF SEG
Řešení dotazu:
Zapisovat můžeš pomocí funkce outb()
:
outb(0b00000001, addr);
Nebo si ukazatel mířící na dané místo v paměti přetypovat na datový typ, který chceš zapsat a pak normálně přiřadit pomocí =.
Cílem je kopírovat příklady z Dokumentace QBasicu poplatné reálnému režimu x86.
Ne že by ho jazyk C omezoval v zapisování do paměti. Ale skok na konkrétní adresu už problém bude. Předně C bude očekávat platformě závislou volací konvenci, takže autor bude muset ty tři bajty kódu obalit nějakou hlavičkou. A pak bude muset najít operační systém, který mu dovolí spustit kód z adresy, kam má právo zapisovat. Řada moderních systémů takovému mapování paměti brání. Nehledě na to, že volání BIOSu mu z uživatelského ringu opět fungovat nebude. Ale je docela možné, že tazatel stále používá DOS a jen vyměnil QBasic za C.
Předně C bude očekávat platformě závislou volací konvenci, takže autor bude muset ty tři bajty kódu obalit nějakou hlavičkou. A pak bude muset najít operační systém, který mu dovolí spustit kód z adresy, kam má právo zapisovat. Řada moderních systémů takovému mapování paměti brání. Nehledě na to, že volání BIOSu mu z uživatelského ringu opět fungovat nebude. Ale je docela možné, že tazatel stále používá DOS a jen vyměnil QBasic za C.Ak on mysli na skok na nejaku funkciu z adresa, da sa to. Zavolat funkciu cez smernik na funkciu. Ale nechod tak LOW ak nemusis a nechod az tak LOW ako pascal resp. assambler. Ano, ma pravdu, ze existuje nejake standart, ako sa predavaju data medzi OS a programom. A je to v C osetrene aj platformove veci - napr. big/little endian. Pokial sa bavime o OS s Linuxom. Ak to zariadenie nema OS. Tak volas funkcie alebo funkcie cez smernik na funkcie, pouzitie goto alebo inline assambler v C.
Ale skok na konkrétní adresu už problém bude. Předně C bude očekávat platformě závislou volací konvenci, takže autor bude muset ty tři bajty kódu obalit nějakou hlavičkou.A pokud se bude chtít vrátit, tak bude muset vědět, co ten kód udělal, a jak po něm uklidit. Ale to mu neporadíme dokud nebudeme vědět o co se snaží. (pokud to má správnou konvenci tak teoreticky chce udělat to co dělá dlopen/dlsym, ne?)
A pak bude muset najít operační systém, který mu dovolí spustit kód z adresy, kam má právo zapisovat. Řada moderních systémů takovému mapování paměti brání.AFAIK to jde třeba na Linuxu dost snadno vypnout (viz mprotect) a i takový non-executable stack se teprve nedávno řešil že by měl být všude defaultně zapnutý.
volatile uint16_t *const bootKeyPtr = (volatile uint16_t *)0x0300; *bootKeyPtr = 0x7777;Samozřejmě pokud je to na nějakém operačním systému a ne přímo bare-metal, tak jde o virtuální paměť, kterou tvému programu poskytl operační systém. Pokud chceš přímo zapisovat do fyzické paměti (například máš v paměti namapované nějaké zařízení, které se pomocí zápisů ovládá), musíš si (na Linuxu) zkompilovat podporu pro zařízení
/dev/mem
. Následně toto zařízení otevřeš, pomocí lseek dojedeš na danou pozici a pomocí read přečteš (případně je možné namapovat kousek tohoto souboru pomocí mmap do tvého virtuálního prostoru a zápisy jsou pak překládány jak by člověk čekal).
#include <stdlib.h> void int5() { asm volatile("int $5" : : : "memory"); } int main(int argc, char **argv) { int5(); return EXIT_SUCCESS; }
Tiskni
Sdílej: