abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

včera 17:33 | Bezpečnostní upozornění

Před šesti týdny byly publikovány výsledky bezpečnostního auditu zdrojových kódů OpenVPN a nalezené bezpečnostní chyby byly opraveny ve verzi OpenVPN 2.4.2. Guido Vranken minulý týden oznámil, že v OpenVPN nalezl další čtyři bezpečnostní chyby (CVE-2017-7520, CVE-2017-7521, CVE-2017-7522 a CVE-2017-7508). Nejzávažnější z nich se týká způsobu, jakým aplikace zachází s SSL certifikáty. Vzdálený útočník může pomocí speciálně

… více »
Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 06:55 | Zajímavý projekt

V Edici CZ.NIC vyšla kniha Průvodce labyrintem algoritmů. Kniha je ke stažení zcela zdarma (pdf) nebo lze objednat tištěnou verzi za 339 Kč (připojení přes IPv4) nebo 289 Kč (připojení přes IPv6).

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
včera 06:33 | Zajímavý software

Byla vydána verze 2.2.0 svobodného správce hesel KeePassXC (Wikipedie). Jedná se o komunitní fork správce hesel KeePassX s řadou vylepšení.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 06:11 | IT novinky

Vývojář Debianu Henrique de Moraes Holschuh upozorňuje v diskusním listu debian-devel na chybu v Hyper-Threadingu v procesorech Skylake a Kaby Lake od Intelu. Za určitých okolností může chyba způsobit nepředvídatelné chování systému. Doporučuje se aktualizace mikrokódu CPU nebo vypnutí Hyper-Threadingu v BIOSu nebo UEFI [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
24.6. 01:23 | Komunita

Phoronix spustil 2017 Linux Laptop Survey. Tento dotazník s otázkami zaměřenými na parametry ideálního notebooku s Linuxem lze vyplnit do 6. července.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
23.6. 22:44 | Nová verze

Po třech měsících vývoje od vydání verze 5.5.0 byla vydána verze 5.6.0 správce digitálních fotografií digiKam (digiKam Software Collection). Do digiKamu se mimo jiné vrátila HTML galerie a nástroj pro vytváření videa z fotografií. V Bugzille bylo uzavřeno více než 81 záznamů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
23.6. 17:44 | Nová verze

Byla vydána verze 9.3 open source alternativy GitHubu, tj. softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech, GitLab. Představení nových vlastností v příspěvku na blogu a na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
23.6. 13:53 | Nová verze

Simon Long představil na blogu Raspberry Pi novou verzi 2017-06-21 linuxové distribuce Raspbian určené především pro jednodeskové miniaturní počítače Raspberry Pi. Společně s Raspbianem byl aktualizován také instalační nástroj NOOBS (New Out Of the Box Software). Z novinek lze zdůraznit IDE Thonny pro vývoj v programovacím jazyce Python a především offline verzi Scratche 2.0. Ten bylo dosud možné používat pouze online. Offline bylo možné používat pouze Scratch ve verzi 1.4. Z nového Scratchu lze ovládat také GPIO piny. Scratch 2.0 vyžaduje Flash.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
22.6. 14:24 | Nová verze

Opera 46, verze 46.0.2597.26, byla prohlášena za stabilní. Nejnovější verze tohoto webového prohlížeče je postavena na Chromiu 59. Z novinek lze zmínit například podporu APNG (Animated Portable Network Graphics). Přehled novinek pro vývojáře na blogu Dev.Opera. Oznámení o vydání zmiňuje také první televizní reklamu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
22.6. 13:37 | IT novinky

I čtenáři AbcLinuxu před dvěma lety vyplňovali dotazníky věnované Retro ThinkPadu. Nyní bylo potvrzeno, že iniciativa Retro ThinkPad je stále naživu a Lenovo připravuje speciální edici ThinkPadu jako součást oslav jeho 25. výročí.

Ladislav Hagara | Komentářů: 36
Chystáte se pořídit CPU AMD Ryzen?
 (6%)
 (31%)
 (1%)
 (9%)
 (44%)
 (9%)
Celkem 842 hlasů
 Komentářů: 65, poslední 1.6. 19:16
    Rozcestník

    Dotaz: jak na "namespace" v C

    17.1.2005 19:56 jiri vejsada
    jak na "namespace" v C
    Přečteno: 273×
    pro vetsi linuxuvy projekt v C, pro ktery bude event. prispivat vice clenu je treba vyresit problem s kolizi jmen funkci. Tak jak to delaji v glib, gnome mohou ty jmena funkci "glib_nekomu_pripadat_trochu_prislis_dlouhe". Nezna nejaky ostrileny projektant lepsi moznost. Jak by jste to delali?

    Odpovědi

    17.1.2005 21:05 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    Vetsi projekty v jazyku C vyuzivaji tzv. modularity -> Projekt je rozdelen do nekolika modulu. Kazdy modul spravuje nejakej logickej celek a exportuje pouze potrebne funkce, oastatni funkce jsou deklarovany jako static.
    17.1.2005 23:25 jiri vejsada
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    kdyz nejaky log. modul sestava napr. z 30 funkci a exportuje napr. jednu funkci, musi byt z duvodu static deklarace vsechny tyto funkce v jednou souboru? To je jiz kvuli make trochu nevyhoda, ne?

    Ale take jsme o tom uvazovali, nase obavy v projektu jsou, zdali je to mozno obecne tak rozdelit, ze bude prevazna cast funkci skutecne "pro vlastni potrebu" a jen minimum na "export".

    Ten problem je, ze projekt zpocatku vubec nevi, kdo co bude dodavat a realizovat - napr. bude vice programatoru dodavat moduly pro sklady a ta obava je, ze kazdy druhy pouzije "get_store_value" ....
    17.1.2005 23:57 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    Nemusí být v jednom souboru. Ale pak musíš něco vědět o linkeru a resolování symbolů. K tomu je asi nejlepší si přečíst článek How to write shared libraries[1] od Ulricha Dreppera, který je velmi dobře napsaný. Je tam popsáno několik možností jak, vysvětlit linkeru, že se symboly ,exportují` jen v rámci knihovny.

    Kromě toho je 30 funkcí celkem málo, obvzvlášť tvoří-li jeden logický celkek, dát je do jednoho souboru je zdaleka nejjednodušší řešení.

    [1] Týká se tedy hlavně knihoven; nevím, jak je ten váš projekt strukturovaný, ale normálním lidem stačí dvě úrovně filtrování prostoru symbolů -- objekt (.o) (což zařídí static ve zdrojáku) a knihovna (viz článek). Navíc lze moduly natahovené dynamicky (dlopen() a spol.) natahovat s RTLD_LOCAL, a používat jiný mechanismus inzerování, co modul obsahuje, než špinění globálního prostoru.
    17.1.2005 22:33 Anselm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    Už při návrhu definujte rozhraní modulů tak, aby nedocházelo ke kolizím jmen. Exportujte pouze funkce realizující toto rozhraní. Nepoužívejte přiliš obecná jména, u funkcí operujících nad daty nějaké struktury použijte jako prefix jméno té struktury. Zapomeňte na globální proměnné.
    17.1.2005 23:31 jiri vejsada
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    ... Už při návrhu definujte rozhraní modulů tak, aby nedocházelo ke kolizím jmen...

    to by me zajimalo, ale zatim si nedovedu predstavit jak je to mysleno. Bylo by mozno uvest nejaky priklad? Mam si to predstavit tak nejak, ze napr. pro sklady bude na zacatku vsech funkcnich jmen store_ a u faktur napr. invoice_ ...?
    17.1.2005 23:39 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    Kód se píše jednou, ale čte mnohokrát.

    Píšeš-li C knihovnu a nepoužíváš pro všechny symboly prefix podle jména knihovny, tak se ti všichni vysmějí a vzápětí vynadají. To vysvětluje to glib_. Pokud projekt neexportuje žádná API, pro rozšiřující moduly nebo vůbec pro cokoli, tak si to samozřejmě dělej, jak chceš, ale větší projekty obvykle nějaká API exportují.

    Co se týče zbytku -- to je ta část nekomu_pripadat_trochu_prislis_dlouhe, tak ten se týká odlišení jmenných prostorů jen částečně:

    1. Metody objektů jsou normální funkce C, a tedy v globálním rozsahu platnosti (nebo jak se to jmenuje česky -- zkrátka scope). Jediný způsob, jak se s tím rozumně vypořádat, je přidat jméno třídy do jména metody (BTW v C++ se to děje také, ale dělá to kompilátor). Tudíž co bys jinde zapsal container->add() nebo container.add(), jmenuje se [gtk_]container_add().

    2. Nikdo neví, co dělá mbsnrtowcs(). Tedy někdo asi ano, ale... Funkce gtk_spin_button_set_snap_to_ticks() by se při zachování předchozích bodů stále mohla jmenovat gtk_spnbtn_ssc2(). Pak bys četl cizí kód a na každou druhou funkci se musel dívat do dokumentace, co dělá (tedy, kdyby nějaká použitelná existovala, takže spíš do zdrojáku). Naproti tomu každý ví, co dělá gtk_spin_button_set_snap_to_ticks() (pokud zná widget GtkSpinButton).

    A teď k tomu, co máš dělat ty: Dělej to stejně. Psát dlouhá jména funkcí je práce textového editoru a umí to dobře. Zvolíš-li rozumně prefixy knihovna_, modul_ či objekt_, nemusí být ty názvy ani tak hrozně dlouhé, ale podstatná je stejně ta popisná druhá část, ne prefix[y].
    18.1.2005 12:35 jiri vejsada
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    dik za obsahly prispevek. Rozjedeme to tim smerem, sam jsem zvedav jak se budou jednotlivi vyvojari drzet te umluvy, aby ta popisna cast nebyla zbytecne dlouha.

    Napadlo me jeste, ze by nebylo od veci, kdyby se daly najit podobne veci nejak shromazdene na jednom miste, aby se to nemuselo problematicky vzdy dohledavat. Takova nejaka rukovet praktickych postupu v programovani. Nic podobneho jsem zatim nevidel.
    18.1.2005 14:10 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    Mě osobně dlouhá jména nepřijdou problém, protože moje vývojové prostředí (vim) je bez problémů doplňuje za mě (^P), stejně tak mi nevadí ani krátká jména, protože když chci vidět co která funkce dělá tak se na ni kouknu (^[) a pokud je komentovaná, tak je to celkem rychlé. Pokud ne, tak někomu vynadám. (Nejčastěji sobě.) V takovém malém projektíku
    hynek[sfmat]$ cat *.c *.h|wc
       9428   33383  271711
    
    který píšu objektově, ale v ANSI C (kvůli přenositelnosti na platformy co C++ neznají, ano i takové jsou mezi námi) mi to nedělá velký problém.
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.