Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
#!/bin/bash # Skript pro změnu jasu podsvícení /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness # může nabývat hodnot 0-15, v reálu fungují hodnoty 2-15 #DŮLEŽITÉ: musíte mít právo zápisu do /sys/.../brightness #DŮLEŽITÉ: pro správnou funknci i po restartu je nutné mít ve složce home složku .bright a v ní soubor last_bright #přečte obsah brightness, uloží ho do proměnné BRIGHT=$(cat /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness) while getopts "pmlh" optname do case "$optname" in "p") #BRIGHT++ BRIGHT=$(($BRIGHT+1)) #ochranné mechanismy (nesmí BRIGHT>15) if (($BRIGHT>15)) then BRIGHT=$((15)) fi ;; "m") #BRIGHT-- BRIGHT=$(($BRIGHT-1)) #ochranné mechanismy (nesmí BRIGHT<2) if (($BRIGHT<2)) then BRIGHT=$((2)) fi ;; "l") #Načte poslední hodnotu z last_bright do BRIGHT BRIGHT=$(cat $HOME/.bright/last_bright) echo "Poslední hodnota bright je $BRIGHT" ;; "h") echo "Nápověda: " echo "-p Přidání jasu" echo "-m Ubrání jasu" echo "-l Načtení poslední hodnoty jasu" echo "-h Nápověda" ;; "?") echo "Neznámý argument, zkuste -h pro nápovědu" ;; *) echo "Neznámá chyba při zpracování parametrů" ;; esac done echo "Jas nastaven na $BRIGHT" #uloží BRIGHT do brightness echo $BRIGHT > /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness #hodnotu proměnné BRIGHT uloží do last_bright echo $BRIGHT > $HOME/.bright/last_bright
Na otázku zatím nikdo bohužel neodpověděl.
Tiskni Sdílej: