Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Presne, ta cena to proste zabiji.
D
Přitom odpověď na read packet je asynchronně odesílaná jako další samostatný paket. Celá zpráv je na x86 několikrát přebalovaná, sériové DMI, chipset, pak se teprve balí na PCIe, a i samotná zpráva na PCIe je balena do třech vrstev, fyzická vrstva s hlavičkou na synchronizaci a kódováním 8 na 10 nebo 128 na 130 s řídicími symboly. Pak vrstva linková s LCRC, pak vlastní data, která mohou být chráněná ještě dalším CRC. Více Wikipedie nebo nástin z přednášky našeho předmětu okolo slide na straně 54.
https://cw.fel.cvut.cz/wiki/_media/courses/a0b36apo/lectures/05/a0b36apo_prednaska05_io_01.pdfTechnologie je to krásná, ale je to spíš síť, která není moc plánovaná na to, že CPU nepřerušitelně čeká přímo na odpověď, hypertherading ho snad využije alespoň pro jiné vlákno. Pokud CPU jen připraví deskriptory a odstartuje zpracování na kartě, a ta si z hlavní paměti data dotahuje a ideálně při vetší zátěži negeneruje ani IRQ (NAPI - New network polled API), tak je to z hlediska propustnosti ideální. I když i tak zase budou latence a brzdění karty latencí PCIe. Ale pokud tahá data po velkých blocích, tak je to OK.
Naopak takový CoreNet z T4240 slibuje 1.6 Tbps propustnost při propojování periferií. To je (s odpočtem overheadu) 1000x více než PCIe 1x. Přitom je možné pro clustery CPU a i periferií nakonfigurovat koherentní přístup k datům => při předávání bufferů mezi CPU a periferiemi není potřeba používat speciální instrukce pro synchronizaci/invalidaci cache. To na většině jiných ARM čipů potřeba je, na x86 ne ale tato agregovaná propustnost je opravdu děsivá a paralelně musí probíhat desítky a možná stovky přenosů. PCIe linky jsou po celou dobu i třeba dlouhého přenosu pro všechny další blokované - sice je to point to point, ale třeba přes DMI jde nakonec vše co jde směrem k periferiím. AXI jsem moc nestudoval, ale stejně jako AMBA a další je to v podstatě popis nějakého interface v HDL pro iniciátory a příjemce přístupů a mezitím je propojovací matice.
I jen takový jednoduchý Cortex-M4 LPC od NXP používá matici s dostatečným počtem propojů, že při správném rozdělení bufferů do bloků paměti může naráz CPU číst instrukci z Flash, data ze SRAM, USB přenášet za další oblasti SRAM a třeba ETHERNET z třetí a vzájemně se neblokují. Nastavení pinů je možné přes registry set a clear, CPU nabízí atomické bitové operace atd. Tedy i CPU za pár stovek nejvýkonnější PC při jednoduchých operacích čtení, zpracování a nastavení pinů předčí.
Tiskni
Sdílej: