Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od
… více »Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.
Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.
Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.
known issues are:
* Miscompilation with GCC 4.5 resulting in the occasional crash on window
closes or plugin unloads. Please compile with GCC 4.4, or see bug 1308[1]:
for a workaround to compile with GCC 4.5
* Some SDL applications like frozen-bubble and qemu will not display correctly.
Please launch these applications in a window manager like metacity or kwin
first and then switch back to compiz.
Kde se to projevilo nevím, ale bylo o něm docela dost učebnic.
Ale Forth rozhodně špatný nápad není, a v kontextu použití byl geniální.
Přesto si ale troufám tvrdit, že sebešikovnější dřevorubec i s ostrou sekerou to prohraje vůči průměrného kutilovi s motorovkou. I ten řez motorovkou bude čistší, než osekané plochy.Akorát, že průměrný kutil na sebe první uříznutý strom shodí
Dejte nejlepšímu dřevorubci totálně tupou sekyrku s tím, že záleží spíš na dřevorubci, než na sekeře.Ještě tu o autech :).
Jinak zdrojáky Windows jádra jsem měl v ruce. Stejně tak jako řady standardních programů co jsou součástí Windows. C téměř nebylo vidět už v době Windows 2000.Neboj, vím o uniklém fragmentu zdrojáků Windows 2000
C je opravdu jazyk, ve kterém dnes není důvod dělatOdporučil by si C++ aj pre písanie knižnice, ktorá má byť použiteľná z Delphi, C, javy a perlu?
Nějak ta Vaše jednoduchost se nepotvrzuje
Stačí se podívat na drafty standardů obou jazyků.
Pro C existuje projekt CompCert, který se snaží vytvořit formálně ověřený kompilátor. U C++ by byla obdobná snaha mnohem obtížnější, protože jazyk je složitější.
Takový Brainfuck má daleko jednodušší popis. Určitě to bude jazyk Vašich snů.Ty lítáš vždycky z extrému do extrému, že.
Určitě to bude jazyk Vašich snů.Cizí sny se taky dají vyčíst z hvězd?
Jinak já osobně nijak nestojím o primitivní věci typu Brainfuck a C. Ony ty primitivní věci si to vyberou právě při efektivitě vývoje.Očividně existovaly doteď nezávisle na tvé vůli, ač jsou mezi sebou nesrovnatelné.
C jde do háje a také půjde.Tvoje víra je moc moc zajímavá, ale rozhodně ji nesdílím.
Nejde o to, jestli si to myslím já, nebo Vy. To je zcela irelevantní. Pravdu má vždy realita a praxe. Počkejte si.Nejde o to, jestli si to myslím já, nebo Vy. To je zcela irelevantní. Pravdu má vždy realita a praxe. Počkejte si.
Protože C je opravdu jazyk, ve kterém dnes není důvod dělat...Linux kernel (najvacsi Open Source projekt) je napisany C. Qt/KDE zasa v C++. Obaja jazyky maju svoje miesto pod programatorskym slnkom.
Doporučuji konzultaci s libovolnou učitelkou základní školy pro první stupeň. Libovolně hloupou, pojem času, přítomnosti a budoucnosti vysvětlí naprosto každý.Někdo ti rýpnul do tvých neargumentů a ty se můžeš vzteknout :), tak kolem sebe kopeš, doporučuju navštívit nejbližšího psychologa. (Já jen tak ze srandy, nicméně ještě pravdivěji :))
Ale pokud někdo někoho upozorňuje na volné zacházení s fakty a sám volně není schopen pochopit ani koncept přítomnosti a budoucnostiAle prosimtě. Vždyť budoucnosti se celkově týkaly jen poslední 2 body ze 7 v tom tvém přinejmenším kontrovezním komentáři výše.
Já se nevztekám.Ale neříkej.
který chápe i můj pesTímhle přirovnáním se tu už někdo předváděl a udělal ze sebe akorát blbce, bacha, abys nedopadl stejně (btw, nebyl jsi to ty, že ne).
vícenásobná dědičnost se v praxi nepoužívá, chybí koncept interfaceNechci oživovat flejm, jen bych se chtěl ještě k tomuhle vyjádřit víc než původně...
Moje názory jsou podloženéHmm, neviděl jsem v této diskusi od tebe jedinný odkaz na nějaký zdroj.
Pokud je pro Vás důkazem zdroj, pak jste neuvěřitelně snadno manipulavatelný člověk.Pokud by za důkaz (nebo aspoň argument) přijal plané kecy, to by byl teprv snadno manipulovatelný. Takže já naopak oceňuji, že tak manipulovatelný není.
Moje názory jsou podložené a dokonale konkrétně vyargumentované.A tvoje ego napuchlé jak hulánova prostata.
Někomu jsem šlápl na paleček a jeho ego.To musí být dobrá schíza, šlapat si po vlastním :). Mimochodem, převracet svoje problémy na ostatní, to můžeš zkusit. Ale otázka je, kdo je tady na tom tak špatně, aby ti to sežral. Naopak mi přijde, že tím ukazuješ úroveň svých argumentačních schopností.
Jinak já naepropaguji C++, já jen se snažím lidem říct, že mají zahodit C. Je úplně jedno, třeba přechodem na ten Python. Já jsme tu porovnával C s C++.Kolik lidí jsi konvertoval? :)
Len tak zbezne, nech nemusim komentovat na viacerych miestach.
Na zaciatok by som rad pridal varovanie, ze v podstate proti c++ ako jazyku nemam nic. Ked som sa ho ucil, tak sa mi na nom dokonca par veci celkom pacilo.
Je celkom zrejme, ze C bude stracat na popularite. Vypoctoveho vykonu zacina byt miestami prebytok a nejake dvojnasobne spomalenie, uz nic moc neznamena (do tohto spomalenia sa zmesti prekvapivo vela skutocne high-level jazykov, samozrejme nie dynamicky typovanych :) ). Ovsem obavam sa,ze skor oproti pythonu a pod. nez c++.
Chceli ste dovody preco nepouzivat c++:
1. Interface pre ine jazyky. Mal som za ulohu vytvorit wrapper pre c++ kod do nejakeho vyssieho jazyka. Vzhladom na moje preferencie som planoval haskell. S C haskell funguje perfektne, to sa uz neda povedat o c++. Podpora velmi, velmi slaba. Samozrejme slo by to spravit cez iny jazyk (i.e. spravit wrapper napr. do C a potom wrapper do haskellu), ale na co sa kopat zbytocne do zadku? Nakoniec som skoncil u pythonu a aj tak to nebola ziadna slava (podpora tiez nebola dokonala, napr. problem s "nested classes"). Keby to bolo v C, ide to v podstate out of box.
2. Stale je prilis malo high-level. Tu to vidim ako problem hlavne kvoli snahe o spatnu kompatibilitu s C. To ten jazyk proste nehorazne brzdi.
3. Tendencie ludi nepouzivat v c++ pointere za kazdu cenu. Videl som uz nejeden c++ kod, kde radsej pouzili niekolko (> 5) abstraktnych tried namiesto toho aby nejak jednoducho pouzili pointere. Jasne, da sa to napisat aj v c++ cez pointere, ale z nejakeho dovodu to ludia nerobia.
4. Za vrchol vtipnosti povazujem tento kod:
struct nocase_compare: public std::binary_function<unsigned char, unsigned char, bool>
{
bool operator() (const unsigned char& c1, const unsigned char& c2) const
{ return tolower(c1) < tolower(c2); };
};
Keby som ten kod nevidel na vlastne oci pouzity, tak neuverim. Len pripominam, ze tamto je kompletna deklaracia tej strukturo-funkcie. Je mi celkom jasne, co to robi, ovsem dekodovat to oproti klasickej deklaracii funkcie zaberie o dost viac casu.
5. Tendencia zahadzovat klasicky imperativny pristup za kazdu cenu. Netusim preco sa to robi, ale robi sa to (prikladom moze byt snad symbian c++, viem, ze je to modifikacia c++, ale aj tak...). Keby sa c++ pouzivalo v style: Toto by bolo zbytocne zvrhle/zdlhave v C, hodme tam c++, tak nic nepoviem. Preto mi napr. nevadi c++ v gcc (zatial).
6. Konecne sa mozme dostat k debugovaniu. Opravoval som uz C a c++ po mnohych ludoch preto viem, ze v oboch jazykoch sa da pisat celkom zvrhlo (aj ked c++ je v tomto skutocny prebornik). Vacsina c++ hlasok ma tendenciu byt, povedzme, ukecana (pouzival som ho jedine s gcc, netusim ako je to v inych kompilatoroch). Pri C si clovek precita hlasku (par sekund) a opravi kod (tiez zvacsa celkom kratko). Pri c++ si radsej z tej hlasky len pozrie riadok (asi rovnako dlho ako precitat hlasku pri C, lebo najst cislo riadku v tej zmati znakov skutocne nie je moc vtipne) a opravi kod (omnoho dlhsie lebo, ked do toho ide, netusi, kde je problem, aj ked casto kratsie nez citat celu tu hlasku).
7. Boost. Skutocne vtipna kniznica. Pri kompilacii tej kniznice som sa prvy krat v zivote bal, ze mi dojde aj swap (swap som zapinal prave kvoli tomu boostu, inak ho moc nepotrebujem).
Mozme sa dostat k sekera-motorova pila problem. Tento problem nie je ani zdaleka tak jednoduchy ako sa moze zdat.
Jeden priklad: Aj ja (v rubani amater) dokazem casto rozstiepit drevo na polovicu jednym uderom. A to sa samozrejme nebavime len o pidipolienkach. S motorovou pilou by len jej nastartovanie trvalo dlhsie nez rozrubanie toho polena/casti stromu. A to sa bavime o slabej sekere. Plus samozrejme pri motorovej pile su tu celkom velke rezijne naklady a celkom vysoka vstupna cena.
Proste C ma casto svoje opodstatnenie. Na celkom vela problemov je proste z nejakych dovodov vhodne. So zvysujucim vykonom bude zrejme stracat na vyznamnosti (ovsem tu bude stracat aj c++). Samozrejme, na niektore projekty su ine jazyky omnoho vhodnejsie uz teraz (prave spominane gui).
Autotools ty věci dělají nejlíp. Například pokud si chce člověk ověřit, že v systému existuje určitý header, tak autotools se "zeptají" přímo kompilátoru, v případě knihoven linkeru atd., takže je to sice pomalé, ale zato při správném použití 100% spolehlivé.
Nehledě na to, že jsou self-contained (nepotřebujete autotools k buildu projektu, který autotools používá) a posloupnost je pro koncového uživatele zdaleka nejpohodlnější způsob, jak k obrazu svému buildovat projekt
./configure --help
# teď si čtu help a koumám, jaký build si mám poručit
./configure blablabla
make check -j3
sudo make install
Autotools vám vyrobí šílené skripty a potřebujete jenom shell a make…
Na tom GUI je dobré, že když uděláte nějakou chybu, snadno a rychle to napravíte. Spouštět configure několikrát a pokaždé opravovat co je na řádku je docela nuda, a ani slušná znalost readline to neudělá nějak zajímavým.
Největší nevýhoda CMake samozřejmě je, že potřebujete CMakeTo chápu a řekl bych, že několik málo build-závislostí bych byl ochotný v systému tolerovat, pokud budou command-line only a půjdou kompilovat prakticky na čemkoliv. Nezkoumal jsem, ale předpokládám, že to cmake splňuje (a že cmake-gui je nepovinná nadstavba). Na druhou stranu mít jednu základní sadu nástrojů pro bootstrapping je výhoda. Nepochybuju, že půjde gui používat (doprogramovat) i pro autotools.Autotools vám vyrobí šílené skripty a potřebujete jenom shell a make…
Na tom GUI je dobré, že když uděláte nějakou chybu, snadno a rychle to napravíte.Tuhle výhodu asi nedocením... podle mě to není zase tak složité ani command-line. Navíc jsem celkem spokojeným uživatelem mnoha příkazových UI, takže je nepovažuju za nevýhodné. Možná by pomohlo na to vyladit bash-completion.
Čím je cmake pre ne-KDE projekty lepšie ako autotools?Tohle evokuje dojem, že cmake je dobrý pro KDE, či nějak pro KDE uzpůsobený. Není to tak, CMake má s KDE společné jen to, že je v KDE použit, a je stejně (ne)vhodný pro jiné projekty jako pro KDE.
Ten compiz je stejně na nic, když se kvůli hrám musí vypínat.Ty hry jsou stejně na nic, když se kvůli nim musí Compiz vypínat :-P Ne, to byl joke :) Já Compiz kdysi použil jenom, abych se podíval, že i v tomhle dokáže GNU/Linux překonat MS Windows (myslím tím v hezkých efektech), a pak jsem ho vypnul. Co taky s tím, je to sice hezký, ale k bežný práci k nepoužití... :)
Tiskni
Sdílej: