Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od
… více »Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.
Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.
Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.
.
.
Flash postupně mizí, na některých platformách nikdy nebyl, teď ho Adobe přestává vyvíjet i pro ty kde byl (např. Linux).
Pochybuji, že tohle autory webů ve větší míře odradí. Každou chvíli někde narazím na upozornění, že pro zobrazení obsahu si mám stáhnout Silverlight - a ten je rozšířený ještě hůř než flash.
Na jednu stranu tyto argumenty chápu, na druhou stranu, si myslím, že každá aplikace by měla dělat věc pro kterou je určena a skládá-li se její úloha z dalších, ale netriviálních podúkolů, nebo komplexních celků, neměla by se tím zabývat sama, ale přenechat jejich vykonání samostatným projektům (minimálně ve formě externích knihoven, pluginů). Zadrátováním takových subsystémů přímo do aplikace se nejenže chybám nevyhnete, ale ve finální podobě se zvyšuje molochojidnost výsledné aplikace, Ztíží se hledání oněch nedostatků a navíc odeberu uživateli možnost volby ( odebrat je, popř zaměnit, není-li s nimi spokojen - tedy existuje-li alternativa).
Tyhle věci by se vůbec neměli týkat HTML jako jazyka, notabene jazyka určeného pro formátování a odkazování textu. A už vůbec by neměli být vnucovány přes tento jazyk. Říká se, že "pokrok nezastavíš", ale obávám se zda tohle je ten správný pokrok. HTML mělo zůstat takové jaké je, nejlépe jej ještě zjednodušovat. Když už mohli zkusit oživit XHTML (a tam zas takové věci podle mě potřeba nejsou).
Vede to i k děsivým obskurnostem : Engine LOVE pro 2D hry asi znáte. A víte, že umožňuje ve verzi 0.8.0 vytvářet i hry pro WEB? Jo, jak jsem to pochopil je to JavaScript který simuluje engine a ta hra musí být navíc na to speciálně vytvořená a jednotlivé herní framy generuje jako HTML5 kód. Místo toho, aby se udělal plugin do prohlížečů, který vytvoří frame, v němž spustí normální LOVE engine a natáhne naprosto normální *.love soubor, uložený na serveru.... No, proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě...
JavaScript který simuluje engineDneska se často vytváří počítač uvnitř počítače resp. uvnitř prohlížeče. Je to hnané nějakou naivní představou, že problémy, které vznikaly na desktopu (např. DLL hell, bezpečnostní díry, složité a pracné instalace, nekompatibilita atd.) na webu nevzniknou. Někdy mi přijde, že ti lidé neznají historii (někteří to asi opravdu nezažili) a jsou tedy nuceni ji prožít znovu. Nebo možná někomu chybí ty zběsilé optimalizace, kdy bylo potřeba se vejít do malé RAMky, na disketu, vyjít s pár takty procesoru nebo přenášet data po pomalé lince… a tak si vytvářejí omezené prostředí, výkon osekávají nadbytečnými vrstvami a znovu dělají to, co se dělalo na nějakých osmibitech… Tím, že vytvoříme nový svět uvnitř toho starého, situaci nezlepšíme. Jestli je něco špatně, tak je potřeba opravovat ten skutečný svět. Jinak budeme narážet na to, že jedna část aplikace nebo dílčí framework vyžaduje určitou verzi jQuery a jiná část jinou, nebo nějakou nekompatibilní knihovnu… resp. už se tak dnes děje. Jestliže hodně aplikací uteklo od vlastních protokolů (TCP, UDP, SCTP…) na web a k HTTP, protože jim někdo firewalloval jejich porty, budou řešit úplně tu samou situaci znovu, protože i firewally jdou s dobou a nebudou koukat jen na číslo portu, ale budou strkat rypák i dovnitř HTTP protokolu a propouštět jen určité požadavky/odpovědi. Není to řešení, stojíme na místě a akorát se vyplýtvala spousta výpočetního výkonu a lidské práce.
Na jednu stranu je hezké, co všechno jde překompilovat do JS a co se dá provozovat v prohlížeči, na druhou stranu to ale nic moc neřeší.
kontrola na strane prohlizece je super....Tam jde o to, abyste nebyl schopen streamovany obsah ulozit, coz bez "trusted OS" ci "dedicated HW" nepujde, FOSS by asi mel smulu.
BTW: kolik práce dá tohle:
an unencrypted output that could then be received by a PC for later replay.
BTW: kolik práce dá tohle:Asi $100
Mimochodem ty pitomosti co vytýkám HTML5 se nevyhnuly ani XHTML5. Což je katastrofa sama o sobě. Právě aplikace XML jko HTM měla zabránit zanášení HTML přidáváním nadbytečných funkcí a tagů. A oni tam prostě narvou konkrétní elementy, které navíc s původním HTML a jeho zaměřením nemají nic společného.
Jak jsem psal, tohle řešení je podle mě řádná pitomost.
data-* je to dobré řešení.
Krátkodobě může fungovat drastickým omezením uživatelského přístupu k hardware a software a tím, že se klíč propašuje do hardware buď potají na začátku přehrávání či při výrobě.Zacina to Secure Bootem ....
Ale naprosto nechápu, jak může fungovat „open DRM“ - tam přece ve specifikaci musí jasně napsat „tady je klíč a dešifruje se to takovým algoritmem“.Hm. Secure multi-party computation (pěkně vysvětleno v phracku 68, sekce 2.4).
Tiskni
Sdílej: