abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 19:44 | Nová verze

    Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 17:33 | Nová verze

    Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 05:33 | Komunita

    Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    dnes 03:55 | Komunita

    sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | Nasazení Linuxu

    Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:22 | IT novinky

    Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 04:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 00:33 | Komunita

    Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 32
    5.5. 23:22 | Pozvánky

    Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    5.5. 22:33 | IT novinky

    Dle plánu dnes končí služba Skype. Uživatelé mohou pokračovat v Microsoft Teams.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (57%)
     (1%)
     (8%)
     (22%)
     (4%)
     (2%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 549 hlasů
     Komentářů: 25, poslední dnes 20:12
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    Vložit další komentář
    6.2.2020 09:44 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    Výrobci pamětí by měli štědře sponzorovat vývoj tohoto frameworku a apek na něm postavených. Pohánějí jejich byznys masivně a na stejném principu jako koronavirus výrobu roušek - něco v jádru zlého nutí lidi k nákupu věci, která to zlo mitiguje ;-)
    6.2.2020 17:24 Cabrón
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    Stejně tak z toho mají radost energetické společnosti. Když spustím třeba Etcher, v Tušimicích proklouzne řemen.

    klikací aplikace pro zápis diskových obrazů na médium, prakticky Electron kabátek kolem dd
    7.2.2020 06:55 Proton
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    Electron je to nejlepsi co Linux mohlo potkat. Autor apky nemusi resit 10 druhu desktopu x 10 top distribuci x 10 verzi knihoven. Proste mu pobezi jak obraz tak zvuk tak fonty bez toho aby si rval vlasy. Navic mu to pobezi i na macOS a Windows. Moderni multiplatformni vyvoj.
    7.2.2020 08:26 Tomas
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    Ale za jakou cenu? To je jako hardwarove omezit rychlost vsech aut na 20km/h a radovat se, ze jsme eliminovali smertelne nehody a jeste jsme zvysili kompatibilitu aut s deravymi silnicemi.
    7.2.2020 13:19 Proton
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    To, ze je dnes Electron tak rozsireny ja prave proto, ze se zadnych 20km/h nekona ale frci to temer stejne rychle nez nativni apky, protoze i prumerny HW co si dnes koupite se bude pri tom nudit. Jeste jednou zduraznuji, ze za popularitu Electronu muze prave Linux a jeho desktop v deseti inkarnacich, smesnou kompatibilitou a lib dependency hell beznych dister. Logickym dusledkem jsou pak Docker, Flatpack ci Electron. To vsechno resi (za cenu totalni izolace od zbytku systemu) nejednotny Linuxovy desktop. Kdyby mel Linux nejaky standardni nativni desktop s LTS supportem jak to ma Windows nebo macOS tak se nic takoveho neudeje a vyvojari by proste ve svych apkach delilai i Linux verzi. Jo a nekdo tu vytahl QT knihovnu, tak at si v ni neco multiplatformni zkusi nakodit, a nemusi byt ani multiplatfo, staci at je kompatiblini s top 3 distrama ve verzich za poslednich 5 let :D Kecy, ze se o to ma starat maintainer balicku v distrech neberu, protoze jsou jen kecama a nikdo to nikdy netestuje. Navic ne kazdy chce publikovat svou praci jako opensource.
    7.2.2020 17:17 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0

    Není to zas takový problém: důkaz místo slibů. Nesmíš ale samozřejmě být moderní hipsterský JavaScript programátor, pro kterého je tři dny starý framework pravěk a o zpětné kompatabilitě nikdy neslyšel...

    Komerční aplikace jdou psát v QT stejně dobře, jako v tom elektronu, díky LGPL dokonce i bez nutnosti legendárně předražené komerční licence (firma co má na to platit manažery, co vymyslí "před uživatelem kompletně zamčenou krabičku" má určitě i na tu licenci).

    Každý má právo na můj názor!
    7.2.2020 18:16 Pípa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    Hipsteri frčali tak pred 4-5 rokmi, rovnako ako JS. Dnes sa to ustálilo na svätej trojici React Angular Vue ktoré vynikajú skvelou kompatibilitou a maju za sebou roky vývoja. Kodí sa v TypeScripte a hry normálne v C a preženú sa cez Webassembly do natívného kódu browsera. Cpt out.
    8.2.2020 12:32 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    za popularitu Electronu muze prave Linux a jeho desktop v deseti inkarnacich, smesnou kompatibilitou a lib dependency hell beznych dister
    Představa že Linux se svým podílem na trhu ovlivnil celý moderní trend vývoje aplikací je fakt absurdní. Úspěch elektronu stojí na úspěchu moderního webu. Proč psát stejnou věc dvakrát, když už je hotová webová verze?
    7.2.2020 10:31 abc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    Souhlas, electron je fajn. Web je dnes skvela platforma - za poslednich 5 let udelala obrovsky pokrok kupredu co se tyce - layout je dnes diky flexbox/grid easy, JavaScript je dnes velmi pekny jazyk (na to ze je weak typed) - async/await, destructuring, dnes i nullish coalescing. V8 poskytuje top-class performance mezi VM.

    Ve skutecnostni neni tezke v Electronu vytvaret aplikace s rozumnym vykonem. Pracuju na pomerne komplexni aplikaci ktera mi ted aktualne zere 141 MB pameti (vsechny procesy dohromady) z cehoz podstatna cast je data cache.
    7.2.2020 11:42 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    Souhlas, electron je fajn.
    Ne, neni.
    Web je dnes skvela platforma

    Ano, ale pro tvorbu webovych (klient-server) aplikaci.
    layout je dnes diky flexbox/grid easy
    Super, ale proc se pro tvorbu (vykreslovani) uzivatelskeho rozhrani musi pouzivat jedna z nejkomplexnejsich komponent vubec -- renderovaci jadro prohlizece? P.t. ctenar si povsimne, ze dnes existuji uz jen dve udrzovane/udrzovatelne implementace vykreslovacich jader na urovni soucasnych standardu. Pricemz pouzivana funkcionalita v electronu se nijak nevymyka tomu, co by byl schopen udelat bezny toolkit (napr. Qt), kdyby se k nemu pribalil JS a manipulace s objekty pomoci DOMu. To vse pri nasobne mensim mnozstvi kodu a mensich narocich na pamet i procesorovy cas.
    JavaScript je dnes velmi pekny jazyk (na to ze je weak typed) - async/await, destructuring, dnes i nullish coalescing.
    To vypada na stockholmsky syndrom.
    V8 poskytuje top-class performance mezi VM.
    Tak to zabijeme tim, ze si nechame dva oddelene js-enginy vykladat pres HTTP.

    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    7.2.2020 13:01 abc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    Super, ale proc se pro tvorbu (vykreslovani) uzivatelskeho rozhrani musi pouzivat jedna z nejkomplexnejsich komponent vubec -- renderovaci jadro prohlizece?
    To mi prave docela vyhovuje - protoze se ti jen tak nestane, ze budes potrebovat nejakou nepredvidanou ficuru a v Blinku nebude realizovatelna. Pouzivam tedy tak trochu kanon na vrabce, ale jestlize je cena 50 MB RAM navic, tak to je velmi rad obetuju.
    P.t. ctenar si povsimne, ze dnes existuji uz jen dve udrzovane/udrzovatelne implementace vykreslovacich jader na urovni soucasnych standardu.
    Coz je mnohem lepsi stav nez u jinych vykreslovacich jader. Kolik nezavislych implementaci existuje pro Qt?
    Pricemz pouzivana funkcionalita v electronu se nijak nevymyka tomu, co by byl schopen udelat bezny toolkit (napr. Qt), kdyby se k nemu pribalil JS a manipulace s objekty pomoci DOMu.
    Qt je docela fajn (az na to C++ teda...), ale na web se nehodi. Pro mou appku to neni deal breaker, ale zase mit web verzi skoro zadarmo je silny bonus.
    To vypada na stockholmsky syndrom.
    Lidi by si meli moderni JS vyzkouset. Pred 5 lety bych do JS nesel, dnes je to ale jiny jazyk.
    Tak to zabijeme tim, ze si nechame dva oddelene js-enginy vykladat pres HTTP.
    To samozrejme nemusis, lokalne je mozne mezi procesy komunikovat pres IPC.
    8.2.2020 12:14 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    kdyby se k nemu pribalil JS a manipulace s objekty pomoci DOMu
    Takže v podstatě QML?
    7.2.2020 12:06 Trajda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    To je 4,5x více než měl k dispozici můj komp s windows 98. Než začal swapovat dalo se otevřít word se semestrálkou, excel a visual studio s menším projektem. K tomu winamp, icq,... a další drobnosti.

    Umí tvůj soft 4,5x více než windows+word+excel+...?
    7.2.2020 12:43 abc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    Umí tvůj soft 4,5x více než windows+word+excel+...?
    A umi tvuj Windows s 32 MB RAM padesakrat vic nez moje 286 s 640 KB kde v pohode bezel Turbo C s Volkovem a Sysmanem v TSR?
    7.2.2020 13:06 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    Když započítám i ten word, excel,... tak by se to možná dalo uznat. Ale i kdyby ne, tak to není důkaz, že je electron ok ale jen toho, že množství bloatu na softu roste s časem a to pravděpodobně rychleji než lineárně.

    7.2.2020 13:25 abc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    Když započítám i ten word, excel,... tak by se to možná dalo uznat.
    To si nemyslim - ostatne existovaly aplikace jako T602 a Lotus123 pokryvajici stejnou funkcionalitu (sam jsem je ale moc nepouzival).
    Ale i kdyby ne, tak to není důkaz, že je electron ok ale jen toho, že množství bloatu na softu roste s časem a to pravděpodobně rychleji než lineárně.
    Jasne, pribyvaji vrstvy a abstrakce. To, design co jsem tehdy v Turbo Vision delal na tisice radku dnes dokazu v CSS v nekolika radcich.

    Ano, stoji to tech 50 MB RAM navic, ale muj laptop ma 32 GB RAM a ta kapka v mori me proste netrapi.
    Josef Kufner avatar 8.2.2020 00:20 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    Grafické rozhranní si veme celkem dost paměti, protože nekomprimované obrázky jsou prostě velké – FullHD screenshot je nějakých 8 MB paměti, při troše scrollování ta spotřeba paměti naskáče celkem rychle. Prohlížeče dnes dělají to, že si stránku v několika vrstvách vykreslí a pak to na grafické kartě skládají. Staré widgetové toolkity, třeba i to Qt, si alokují jen co potřebují na obrazovce (občas dvakrát či třikrát) a překreslují a překreslují. Takže kreslí pomaleji, ale nepotřebují moc paměti. To je ten rozdíl mezi T602 (jednotky MB), Wordem (desítky MB) a editorem v Electronu (stovky MB).
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    7.2.2020 18:49 M.K.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Electron 8.0.0
    Linux standartní desktop už má pár let. Jmenuje se Chromium !

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.