Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
tipuji
Coz neznamena, ze Fedora 24 bude bezet defaultne take, nebot to muze prinest radu regresi z pohledu bezneho uzivatele. Tipuji, ze rozhodnuti padne pozdeji podle toho kolik veci nebude fungovat, a jestli se je podari opravit ci doprogramovat. Ale jinak vyborna zprava.Tak ty jsi tiper? -:)
na urovni skutecne komplikovanych aplikaci, jako je photoshop, blender, bioinformaticke baliky atd to nikdy nemuze fungovatCo by konkretne nemohlo fungovat? Vstupy a vystupy mit aplikace budou a uzivatele dostanou vice moznosti jak je ovladat, nebot k existujicim eventum od mysi a klavesnice navic pribudou gesta, at jiz z touch screenu ci touchpadu a za par let treba hlasove ovladani. Po prichodu iPhone spusta lidi tvrdila, ze telefon bez klavesnice nelze ovladat a cas jasne ukazal, ze to neni pravda. Pak se tvrdilo, ze to funguje jen u jednoduchych aplikaci, ale pohled do soucasnych Apple/Android obchodu ukazuje, ze to take neni pravda.
z mainstreamoveho desktopoveho linuxu se kvuli tomu pomalu stava spatna napodobenina windowsJak Windows, tak Linux bezi na stejnych zarizenich, takze vyuzivaji stejne vstupy a Linux se zde z pozice minoritni platformy jen veze. Uzivatele pouzivajici vice OS budou preferovat stejne zakladni ovladani napric vsemi OS a nema smysl vymyslet jine chovani pokud to nema zrejmou vyhodu. Navic mi prijde, ze v poslednich letech to byl spise Microsoft, kdo napodoboval ostatni OS, ne naopak.
proste copypaste stylem oznacit - zmacknout prostredni tlacitko je mnohem rychlejsi nez nejake vybery z menu nebo i klavesove zkratky - pri mnoha typech cinnosti je ztrata tehle featury velmi zdrzujici a omezujiciMe vetsinou skutecnost, ze musim presunout ruku z klavesnice na mys brzdi a klavesova zkratka je rychlesji. Navic ovladani mysi, klikani a zejmena kolecko ma hrozivou ergonomii a je jen otazkou casu nez se vyvine nejaka trvala RSI. Gesta a touchpad jsou mensi zlo.
a pokud ma linux vypadat a fungovat jako windows, je tak nejak vcelku zbytecny - zvlast kdyz jsou ty widle defacto zadarmoNemyslim, Linux ma stale co nabidnout and GUI nebyl asi nikdy zasadni duvod pro ho pouzivat.
A ne, ruce ve vzduchu držet nebudu.
Na to nejde než reagovat citací předřečníka:
je jen otazkou casu nez se vyvine nejaka trvala RSI
Gesta a touchpad jsou mensi zlo.
Falešné dilema.
To je asi jako s tím psaním na softwarové klávesnici na dotykovém displeji: na jednu stranu stisk „klávesy“ vyžaduje prakticky nulovou sílu, na druhou stranu právě kvůli tomu je větší zátěž předloktí.
Přitom existuje celá řada dalších polohovacích zařízení. Namátkou vkládám docela velké naděje do remake MTE od Elecomu.
Nad trackballom dlho dlho premýšľam. Na vysokej škole som ich videl, pár krát som sa s tým hral, ale vtedy som nebol presvedčený. Oplatí sa to?
To je otázka. Má to jasné výhody:
Jenže problémy jsou dva, a to dost zásadní:
Namátkou vkládám docela velké naděje do remake MTE od Elecomu.Levaci budou mit nespise problem a navic to neni poradna koule
.
No ľaváci to majú blbé. Ja som ľavák, ale myš ovládam pravou rukou pretože nájsť ergonomikú pre ľavákov je podstatne ťažšie.
Žiadna symetrická mi zatiaľ nevyhovovala. Najhoršia bola asi najdrahšia ktorú som používal (apple).
Spomína si niekto na NeWS / Display PostScript? Konkrétne sa mi páči toto: (citácia z wikipedie)
These widgets ran all of their behaviour in the NeWS interpreter, and only required communications to an outside program (or more NeWS code) when the widget demanded it. For example, a toggle button's display routine can query the button's state (pressed or not) and change its display accordingly. The button's PostScript code can also react to mouse clicks by changing its state from "pressed" to "not pressed" and vice versa. All this can happen in the windowing server without interaction with the client program, and only when the mouse is released on the button will an event be sent off for handling.
Momentálne sa to všetko posúva k hrubým aplikáciam a tenkému serveru, ktorý len zobrazuje bitmapy no aplikácie sa píšu prevažne opačným spôsobom. Napríklad také HTML5 / QML ... aplikácie krásne zapadajú do koncepcie NeWS (deklaratívne určím aké komponenty sa majú v aplikácii nachádzať a samotná knižnica sa už stará o widgety sama). Neplánuje sa do budúcnosti vrstva, ktorá by riešila vykresľovanie mimo procesu (aj so sieťovou transparentnosťou) nech sa nemusia cez linku tlačiť bitmapy namiesto grafických primitív (hlavne u flat designu by to bolo naplácanie pár štvorcov, pár textov, pár vektorov, všetko pekne škálovateľné na hdpi)?
Samozrejme, že by sa to muselo implementovať na úrovni toolkitu. Qt má voliteľné backendy a renderovanie cez html by mi bolo prakticky ukradnuté. Horšie než tlačiť pixmapy cez úzku linku to nebude. Mimochodom v blackberry 10 to funguje celkom v pohode.
Ja som sa pýtal, či niečo také existuje. Nezaujíma ma wayland ani nič okolo. Wayland rieši zobrazovanie bitmapy. Zaujíma ma, či existuje, alebo pripravuje sa niečo na úrovni frameworku, čo by slúžilo ako transportná vrstva pre udalosti a primitíva (tak ako to má blackberry, ale otvorené). Či to bude bežať pod waylandom, mirom ... mi je úplne fuk keď to bude zvládať viacej než 1fps. Súčasný stav gtk3 / Qt5 keď prekreslenie 1 tlačidla trvá 10s lebo prenáša celé okno je naprd.
Wayland rieši zobrazovanie bitmapy.Resi jak sdilet memory buffery mezi clientem a serverem, co je v tech bufferech a v jakem formatu je jina otazka, a mohou a nemusi to byt bitmapy
Súčasný stav gtk3 / Qt5 keď prekreslenie 1 tlačidla trvá 10s lebo prenáša celé okno je naprd.10s je hodne prehnane a stejna situace je v soucasnych X11, tedy zadna regrese. Ohlednuli od situace, ze tu mame HTML5/JS, tak se pouziva a existuje treba SPICE protokol a GTK ma [stale spise experimentalni] HTML5 backend Broadway.
Tiskni
Sdílej: