abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:33 | Komunita

    Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 23:22 | Pozvánky

    Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    včera 22:33 | IT novinky

    Dle plánu dnes končí služba Skype. Uživatelé mohou pokračovat v Microsoft Teams.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:44 | IT novinky

    Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:33 | Zajímavý projekt

    Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | Pozvánky

    Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.5. 21:44 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.5. 14:22 | IT novinky

    Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 32
    3.5. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (57%)
     (1%)
     (8%)
     (22%)
     (4%)
     (2%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 531 hlasů
     Komentářů: 22, poslední včera 10:06
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    Vložit další komentář
    9.1.2023 10:11 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    jabber je mrtvej, dejve
    Max avatar 9.1.2023 11:50 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    Na druhou stranu, třeba Jitsi jede přes xmmp, ne?
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    9.1.2023 12:27 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    najs, a jitsi je co?
    Max avatar 9.1.2023 12:41 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    Jedna z mála OSS implementací videohovorů, chatu, video konferencí, sdílení obrazovky, aplikací atd. Tj. i řešení, které lze provozovat v on-prem a je podporováno dalšími řešeními jako Mattermost apod.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    9.1.2023 16:29 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    aha zas nějaký tool pro virtuání štětky
    David Heidelberg avatar 9.1.2023 15:07 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    Delší dobu sleduju Matrix / Vector.im a začínám se bát, že supermoderní Matrix dopadne jako něco co nikdo mimo investora zajišťovat nebude (tzn. nepoužitelná federace), což nás vede "zpět" k Jabberu, což dneska v kombinaci s OMEMO a relativně jednoduchými a nenáročnými servery dostává k rozumné federované komunikaci.
    9.1.2023 17:17 GΜΤ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    No, mam podobny dojem.

    Vypada to, ze "na silu" ohnute/vylepsene stare rozsirene protokoly (SMTP, IMAP, JMAP) prevalcuji jakoukoliv separatni vyvojovou vetev (Matrix, ...).

    Takze spise sazim na Delta Chat.
    9.1.2023 17:23 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    Nějakou dobu vyvíjím řešení postavené na matrixu a docela by mě zajímal důvod k tomu pesimismu :)
    9.1.2023 17:25 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    Jinak XMPP je pro spoustu použití nevhodný kvůli centralozovaným MUC. On matrix není jen komunikátor.
    David Heidelberg avatar 9.1.2023 18:41 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    Zkusím převézt myšlenky na text, nezaručuju 100% exaktnost.

    Historicky: Matrix.org -> privacy policy, ne zas tak super (New Vector Ltd. se nezdá být lidumilná non-profit...). Dneska jsem jejich privacy policy otevřel a hlášky jako "pokud nechcete, službu nemusíte používat" nezmizeli. Většinu lidí (ani mne) nenapadne, že zadání emailu do Matrix klienta je přihlásí do téhle sběrny (meta)-dat...

    Synapse, hromada sraček v pythonu, pomalé, že to nejde (chvíli jsem na tom provozoval jedné firmě komunikaci... zážitek nic moc).

    Dendride (next-gen, Go lang, server). Záměrně zkriplený aby nešel použít pro větší deploy (to ostatně i deklarují, což je v rámci jejich businessu OK (?)).

    Testsuite pro Matrix servery, proprietární.

    Klienti: To nechceš implmentovat (sledoval jsem vývoj Fractalu). Ostatní klienti (kromě web-based Elementu dodávaného) mi přijdou značně omezení na funkcích. V překladu, někdo mi pošle zprávu a já si ji např. nerozšifruju, to je pecka.

    SDK: Problém klientů řeší SDK, která za klienty vyřeší komplexní věci. A zase tu máme závilost každého klienta na impl. od New Vector Ltd.

    Např. GNOME běží na Matrixu, jenže si to pronajímá jako službu (tzn. @room:gnome.org neznamená jiný server než matrix.org).

    Pokud všechno co píšu, akceptuji (což bych mohl udělat) a řeknu si, že v nejhorším to někdo forkne, tak tady taky vidím zásadní problém a to je komplexita toho řešení. Tzn. je to jako forkovat Firefox. Ten forknutý produkt by nikdo neměl používat už jen z pohledu bezpečnosti.
    9.1.2023 19:01 vyřaďovač
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    forknutý produkt by nikdo neměl používat už jen z pohledu bezpečnosti.
    tímhle jsi vyřadil už ani nevím kolik procent Linuxových distribucí. Však to je téměř samej fork néli fork-forku
    David Heidelberg avatar 9.1.2023 19:33 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    taky že ano. Když budu používat nějaký fork Arch linuxu, nemůžu očekávat že někdo občas zkontroluje jestli to není děravé. Třeba i Debian má co dělat na desktopu a to Ubuntu které na Debianu staví má o poznání méně problémů (a taky o poznání více vývojářů).

    Řekl bych že platí jednoduchá rovnice komplexita projektu = počet vývojářů nutných pro údržbu a vývoj.
    9.1.2023 19:23 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    Kritika komunity vůči New Vector Ltd. a přeneseně jejich aktivitě v Matrix.org je tu odjakživa. Více či méně se jim to daří oddělovat, ale poslední dobou to vypadá, že se členství v .org začíná víc otevírat ostatním subjektům.

    Synapse - už mám i jeden příspěvek v kódu. Není to ideální, ale poslední cca 3 roky dost zapracovali na výkonu, navíc se teď výkonově kritické části přepisují do Rustu. Spravuju si soukromou instanci Synapse, zároveň pomáhám s velkým komunitním deploymentem a v práci teď budeme mít několik desítek tisíc deploymentů. Mohlo by to být lepší, ale dá se.

    Dendrite - popravdě moc nesleduju, ale architektonicky to od začátku vypadalo naopak na server cílený na sharding a obří deploymenty, tak nevím co se změnilo. Pro mě je spíš důležitý downscale a malé instance a pokukujem po Conduit (znám pár lidí co ho provozují na soukromé instance a sice jsou občas menší problémy, ale nic hrozného)

    Klienti - Z dalších co nejsou element based třeba Nheko nebo Fluffychat. Oba jsou funkčností na velmi slušné úrovni. Problém rozšifrovat zprávu jsem měla zpravidla větší na XMPP, a to is s omemo :/ Fractal se dost spálil na tom, že nejdřív implementovali vlastní Rust SDK a pak začali konvertovat na Matrix Rust SDK, což jim to trochu komplikovalo. Na strany druhou, fluffychat jel taky původně na vlastním SDK (které pak i s hlavním vývojářem koupil startup), a Nheko si vše vyvíjí po svém - při zachování feature parity.

    SDK - Dart SDK je funkčností prakticky feature complete, Rust SDK taky, alternativy rozhodně jsou. (Rust SDK už je teda pod Matrix.org, ale vývoj je víc komunitní než u JS SDK patřícího New Vectoru). Viděla jsem i nějaké Kotlin SDK, které vypadalo dobře.

    Jinak co se týče komplexity, je to fakt horší než XMPP? Napsat zprávu do místnosti zvládnu i s curl (pravda, bez e2ee) a aspoň mám jeden dokument který mi říká co implementovat, a ne tunu XEPů :) Popravdě budu raději psát klienta pro Matrix.
    David Heidelberg avatar 9.1.2023 19:42 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    Souhlas.

    S tím Rustem, to by mohlo být zajímavé.

    Conduit: Sponzorováno německým ministerstvem; "Server hosting for conduit.rs donated by the Matrix.org Foundation.". Působí to na mě spíš že se někdo svezl na vlně popularity. ‒ Není to nic špatného, ale na "Conduit is a simple, fast and reliable chat server" který bych usoudil se dá psát na koleni (nedá). Každopádně, ten server vyzkouším (už jen kvůli Rustu :-D )(brát můj hejt s rezervou, jsem jen pesimistický)

    ... oki doki ...

    XMPP; Souhlasím že ze začátku byli XEPy pěkný bordel, každopádně jak leta plynou dospěl jsem k názoru, že organický vývoj je ten, který přežívá nejdéle. Stejně jako Linux je skladačka, která tu s námi bude ještě za hodně dlouho, i XMPP se takový zdá být. Po kouscích co předvádí Signal ho zvažuju jako komunikátor který budu doporučovat.
    9.1.2023 20:03 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    Nah, Conduit je dost starý projekt a rozhodně nenaskočil na vlnu popularity, ve vývoji je celkem dlouho. Timo se tomu jen chce věnovat co nejvíc a bere granty kde to jde, to mi přijde v pohodě. A Německo na matrixu staví dost věcí, takže se ani nedivím.

    Nevím jestli to byl bordel na začátku větší než teď, ale i teď jsem se chtěla spojit s kamarádkou, založila si účet na Jabbim.cz a šifrovaná komunikace nic. Protože chybějící server XEP. Nehledě na to že co se týče kvality klientů, je to u XMPP taky dost tristní :(

    U Matrixu jsou organicky vyvíjená MSC, ale přijde mi že se víc snaží stabilizovat smysluplný feature set do základu protokolu, což XMPP nedělá a nechává to dost barebones.

    Jako, je fakt že jsem v tomhle tématu profesně zaujatá, ale rozhodně mi situace Matrixu i při sledování interního dění přijde v pohodě a zlepšuje se.
    David Heidelberg avatar 10.1.2023 00:57 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    Zrovna v jejich místnosti je teď nějaká ban-party, šikana různých pohlaví a já nevím co tam řešej (nejsem tam dost dlouho a neangažuju se v rovnoprávnosti všeho možnýho).

    Co se týká jabbim.cz to byla ****a ještě za časů kdy jsem Jabber používal. Nejlepší admini arogantní jak kdyby jim patřil svět :-D Podle "Aktualizace 26. 02. 2018" usuzuju, že zjistili, že na tom byznys nepokvete a hodili na to bobek.

    Uvidíme, nechám se překvapit, ale mám pocit, že fallbacknu s XMPP. Když se bavím s lidmi ve firmě, z čehož někteří pracovali na Telepathy frameworku atd. tak po technické stránce preferují XMPP, ale je možné že časem se to změní.
    9.1.2023 20:02 sonicpp | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    Souhlas. O Matrixu se říkalo, jak spoustu věcí, co XMPP má jako rozšíření, bude mít Matrix v základu, ale ejhle. V praxi třeba takové e2ee je u Matrixu dost problém, nenašel jsem klienta napsaného v něčem rozumném, co by mi vyhovoval. Pro XMPP používám opatchované Dino na PinePhone, na desktopu Gajim a Dino a na Androidu Conversations. Všude funguje e2ee skvěle. Dříve jsem Matrix doporučoval, ale už jsem zakotvil u XMPP - xmpp klienti se posledních pár let pěkne zmodernizovaly a dá se to použít i pro BFU. Signal je fajn, ale je centralizovaný.
    9.1.2023 20:05 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    Na PinePhone by měl jít dobře Nheko klient - alespoň na PineTab běhá krásně. Fluffychat je taky v pohodě, jen teď máme rozbitou Arm CI pipeline :(
    David Heidelberg avatar 10.1.2023 01:00 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gajim 1.6.0
    rozbitá aarch64 pipeline? že se nestydíte! Ještě mi povězte že pro RISC-V vám to teď taky nekompiluje, a můžete to rovnou zabalit :-D

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.