Byla vydána verze 4.0.0 programovacího jazyka Ruby (Wikipedie). S Ruby Box a ZJIT. Ruby lze vyzkoušet na webové stránce TryRuby. U příležitosti 30. narozenin, první veřejná verze Ruby 0.95 byla oznámena 21. prosince 1995, proběhl redesign webových stránek.
Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
A W/h je jako co? Nehledě na to, že ten druhej odstavec podle mě vůbec nedává smysl...
Uznávám, asi jsem byl fakt mimo a pak už jsem nad tím nepřemýšlel.
Ponaučení: Příště nebudu psát komentáře, když zároveň dělám něco na cvikách a nemám čas ani na to, abych napsal jednu větu v celku.
To hlídání celkového příkonu odpovídá poslednímu odstavci, jen jsem tam z toho Fair User Policy zamíchal další uživatele, myšleno to ale bylo podobně.
Pri spotrebe elektriny mi to pride blbost, pretoze CPU priskrtene na polovicny vykon zerie daleko viac ako polovicu el., takze sa nevyplati brzdit pracu.To je váš dohad, je docela možné, že správnou modulací se dá najít nastavení, ve kterém to bude žrát míň. Pokud například 10% snížení taktu umožní podtaktovat, tak může objem práce odvedený na jeden W naopak stoupnout. Když budu parafrázovat ten komentář někde nahoře, tak cíl je, aby to místo 5 minut na 130 W jelo třeba 5 minut 10 sekund, ale s 90W.
Radsej rychlo nieco spravit a potom sa odpojit.To by platilo, kdyby jste byl na notebooku nebo desktopu, mobilu, kde máte většinu času minimální zátěž a idle je dominantní. Jenže na serveru moc často příležitost k vypnutí není, protože po něm někdo pořád něco chce. Ta zátěž může být mírná, ale většinu času drží CPU vzhůru. Proto je třeba optimalizovat i běh se zátěží na optimální efektivitu. Pokud používáte techniku "honem do idle" a spustíte turbo, tak v tom turbo režimu v zátěži vlastně efektivita (práce odvedená za W) klesá, protože přetaktováváte a často i zvyšujete napětí. Pokud se vám skutečně podaří se poté na delší čas vypnout, tak to dohoníte značně sníženou spotřebou v C stavu. Ale jak jsem řekl, v serveru se vám to asi nepovede, takže dlouhodobě je optimální si nastavit nižší frekvence, při kterých to méně žere. Když máte nízké zatížení, tak to server koneckonců utáhne i na nižší takt. O to podle mě v tom ovladači půjde.
Jednou jsem zkoušel u i3-1310M (Sandy) omezit frekvenci přes cpufreq na 800MHz, aby při 100% zátěži tolik nežral, a žral úplně stejně...
Hrál jsem Atomic Bomberman ve Wine a štvalo mě, že to u takové vykopávky žere 30W, tak jsem cpufreqem dal max 800MHz a žralo to stejně (+-2W, zas tak jsem to nezkoumal)
Předpokládám, že změnou frekvence přes CPU se změní i napětí. Nevidím způsob, jak jinak ho ovlivnit.
Vemem úplně jinej procesor za úplně jinejch podmínek (idle) a srovnáváme. Super.
.
Tiskni
Sdílej: