abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:22 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:11 | Nová verze

    UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04-1.3. Současně oznámila, že nadcházející větší vydání 24.04-2.0 bude mít modernější webový prohlížeč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.5. 17:11 | Zajímavý projekt

    Ploopy po DIY trackballech či sluchátkách představuje nový externí DIY trackpoint se čtyřmi tlačítky Bean. Obsahuje snímač Texas Instruments TMAG5273, spínače Omron D2LS-21 a řadič RP2040, používá firmware QMK. Schémata jsou na GitHubu; sadu lze předobjednat za 69 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    8.5. 03:33 | Zajímavý článek

    Mozilla před dvěma týdny na svém blogu oznámila, že díky Claude Mythos Preview bylo ve Firefoxu nalezeno a opraveno 271 bezpečnostních chyb. Včera vyšel na Mozilla Hacks článek s podrobnějšími informacemi. Z 271 bezpečnostních chyb mělo 180 chyb vysokou závažnost, 80 chyb střední závažnost a 11 chyb nízkou závažnost. Celkově bylo v dubnu ve Firefoxu opraveno 423 bezpečnostních chyb. Čísla CVE nemusí být přiřazována jednotlivým chybám. CVE-2026-6784 například představuje 154 bezpečnostních chyb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.5. 22:55 | Bezpečnostní upozornění

    Před týdnem zranitelnost Copy Fail. Dnes zranitelnost Dirty Frag. Běžný uživatel může na Linuxu získat práva roota (lokální eskalaci práv). Na většině linuxových distribucí vydaných od roku 2017. Aktuálně bez oficiální záplaty a CVE čísla [oss-security mailing list].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    7.5. 14:00 | Humor

    Ačkoli je papež Lev XIV. hlavou katolické církve a stojí v čele více než miliardy věřících po celém světě, také on někdy řeší všední potíže. A kdo v životě neměl problémy se zákaznickou linkou? Krátce poté, co nastoupil do úřadu, musel papež se svou bankou řešit změnu údajů. Operátorka ale nechtěla uvěřit, s kým mluví, a Svatému otci zavěsila.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    7.5. 05:11 | Nová verze

    Incus, komunitní fork nástroje pro správu kontejnerů LXD, byl vydán ve verzi 7.0 LTS (YouTube). Stejně tak související LXC a LXCFS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.5. 05:00 | Nová verze

    Google Chrome 148 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 148.0.7778.96 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Vypíchnout lze Prompt API (demo) pro přímý přístup k AI v zařízení. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 127 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.5. 16:44 | Komunita

    Richard Hughes oznámil, že po společnostech Red Hat a Framework a organizacích OSFF a Linux Foundation, službu Linux Vendor Firmware Service (LVFS) umožňující aktualizovat firmware zařízení na počítačích s Linuxem, nově sponzorují také společnosti Dell a Lenovo. Do dnešního dne bylo díky LVFS provedeno více než 145 milionů aktualizací firmwarů od více než 100 různých výrobců na milionech linuxových zařízení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.5. 15:22 | IT novinky

    Americké technologické společnosti Microsoft, Google a xAI souhlasily, že vládě Spojených států poskytnou přístup k novým modelům umělé inteligence (AI) před jejich uvedením na trh. Oznámila to americká vláda, která tak bude moci prověřit, zda modely nepředstavují hrozbu pro národní bezpečnost. Oznámení podtrhuje rostoucí obavy Washingtonu z rizik spojených s výkonnými AI systémy. Americké úřady chtějí v rámci předběžného přístupu

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (9%)
     (2%)
     (14%)
     (32%)
     (4%)
     (7%)
     (3%)
     (16%)
     (24%)
    Celkem 1542 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    AsciiWolf avatar 1.1. 18:59 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    R.I.P. :-(
    1.1. 19:41 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Já s tím dělal naposledy ještě na PA-RISCu někdy v roce 2000, bylo v případě IA64 o co stát?
    1.1. 20:46 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    To je vec nazoru, mame zakazniky kteri maji i tohle protoze prechod na cokoliv jineho by je vysel nizsi stovky mega $$$, zatimco rocni podpora v radu mega je tolik nesere.
    1.1. 20:50 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Ne. Bylo to funkční, ale žádnej zázrak proti Linuxu. Jedinej důvod pro tyhle komerční Unixy je nutnost použít specifický železo.
    2.1. 09:55 [Jooky]
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Ta "nutnost" bola jedna z vyhod. V kombinacii s ich zelezom, sa dalo dosiahnut takmer 100% uptime.
    5.1. 12:36 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Byla doba, kdy se na bezpecnost dost sr* a Linux mel tez uptime nekolik let (pozdeji FW s iptables, kde zadna sluzba nebezela, krom SSH zevnitr, nekdy ani to ne) ;-) ale dnes se bezpecnost resi a tak se bud akceptuje kratky vypadek, nebo je cluster - btw v nemocnici kde se rika ze jde o zivot pristroje vydrzi nekolik dnu bez serveru ;-) - takze i na pristroje na JIP neni zadny problem provest kratky restart ;-)
    5.1. 12:47 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    No HP-UX dost padal, stacilo jej pretizi a spadl, dalsi lahudka byl FC - kdyz si daval do nazvu disku i porty na switchi ;-) a tak se pri kazde zmene muselo vse pregenerovat - to slo i online , ale bylo i hure, bezezmeny, treba kdyz vypadl jeden port, nebo switch - jedno zda vadne SFP etc. - nekdy se to kouslo a cesta se nenahodila korektne - a mohlo se delat vsechno mozne a pomohl jen a pouze restart celeho serveru ;-) - nekdy pomohlo rescan FC, nebo dat port na karte dolu a nahoru - ale ne vzdy to fungovalo ...

    A reboot kvuli patchovani byl treba tez - uptime mely jen systemy, na ktere se moc nesahalo a vetsinou meli jen interni diskove pole ;-) nebo nejake dedikovane pres SCSI/nebo FC naprimo bez SAN, ale tyhle masinky myvaly dost pozic pro interni disky - ty pak bezely dlouho, kdyz se na to nesahalo a hlidalo se, ze se to nepretizi ;-)

    Moje zatezove testy ala Linux skoncili vzdy crashem HP-UX a nutnym rebootem, casto se to muselo udelat pres firmware/BIOS consoli - nebot se ani nerestartoval - coz dela pri pretizeni MacOS - yep tez pri pretizeni spadne a zhrouti se - ale provede reboot .. HP-UX jak kdy, casto bylo treba power cycle ;-)

    A proc se tedy tento zravy a nevykonny HW vubec pouzival - co si budem nejlepsi byly Digital Alpha a Tru64 ;-) - bohuzel to HP zarizl a pokracoval v topnych teliscich ala PA-RISC ;-) - nevykonne, ale mely garanci provedene instrukce, co v te dobe nemelo ani AMD, ani Intel - ale mely to vsechny velke RISC jako PA-RISC, Alpha, PowerPC i SPARC ... MIPS to myslim nemel ;-) ale SGI IRIX byl spise na grafiku nez na servery - i kdyz Oracle na tom bezel taky ;-)
    5.1. 12:56 hefo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Ja ti neviem, takéto skúsenosti nemám, naopak, v časoch, keď som sa v blízkosti technickej podpory HP-UXov vyskytoval (viac ako pred 15 rokmi), tak HP-UX a Linux to bolo "nebe a dudy". Asi aj kvôli hardvéru. Keď spadol HP-UX (resp. sa switchol ServiceGuard package), tak sa vždy presne dalo určiť, čo za komponent to spôsobil, ten sa vymenil a zase všetko išlo ako víno. Pri Linuxe sa (vtedy) skoro nikdy nezistilo, čo bolo zlé. U jedného zákazníka bol Linux čo bežal tri alebo štyri roky v kuse, potom sa zrúbal a už ho nikdy nenahodili, musel sa na novom železe nainštalovať odznova.

    Ale uznávam, že dnes sa aplikácie robia inak, takže sa nemusí stavať jeden mega silný server resp. dvojnodový cluster, ale stačí more lacných virtuálok.
    8.1. 16:44 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    tak Izak vi o tom hovno, HP-UX byl ve srovnani s linuxem neco jako BMW X6 ve srovnani s trabantem bez kapoty... ja mel tu cest s komecnimi Unix systemy pracovat a v te dobe jsem byl mega propagator linuxu ale u prace s unixem jsem pochopil ze linux je takove amaterske reseni... ano, doba je jina, dnes spousta firem resi dostupnost pres mrte virtualu, ale i dnes jsou reseni kde tohle neni cesta bez silenych investic do prepsani reseni...
    2.1. 10:04 jakubtalich
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Když srovnám uptime Linuxu a klasických UNIXů...nebo radši srovnávat nebudu, abych ještě to neschytal od místních linuxáků...
    2.1. 11:00 Pavel Píša | skóre: 18 | blog: logic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    No a předpokládám, že kdyby se přidalo VMS, tak zase ty Unixy budou v podobném poměru jako Linux na současném HW proti těm zmiňovaným Unixům na tom sice drahém, ale mainframe grade HW. Na nějaké HW podobné kvality/preciznosti návrhu a stavby na tom GNU/Linux možná bude podobně jako ty Unixy, i když ta komplexita vede určitě k chybám (IO Uring podle mě předbíhá všechny rendezvous bazed mikrojádra, ale je to ošetření všech stavů na roky práce) a nutnost záplatovat chyby jádra (dříve to vystavení útokům z venku bylo o hodně měnší) také průměrné uptime zkracuje. Jak dlouho lze bez rebootu přežít s Kernel Live Patching nemám představu.
    2.1. 11:24 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Dneska uz se holt uptime a SLA nehoni devitkama, ale online replikacema takze vypadek n stroju nicemu nevadi. Ale zase je na produkci v nejake vrstve hoven zavislost na dostupnosti aws/cf/ggl/...
    AsciiWolf avatar 2.1. 00:28 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Byly to spolu s AIXem de facto poslední stále žijící "původní oldschool Unixy". Ačkoli si užívám všech výhod moderních linuxových systémů, k původním Unixům chovám úctu. Dnešní Solaris ani BSD se mezi ně bohužel (bohudík?) již nedá počítat.
    2.1. 10:23 random
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Rozhodně bohudík. Solaris byl ve své době dobrý (asi tak do roku 2010), ale HP-UX i AIX jsou hrozné sračky. HP-UX třeba dlouho přepokládál, že systém má nastavenou jednu pevnou IPv4 adresu, a když ji neměl, nenabootoval do grafického režimu. Sice bylo možné nastavit DHCP nebo mít víc síťovek s více adresami, ale nefungovala pak Xka. Dalo se to různě ohackovat (myslím, že jsem nakonec místo Xfree86 nainstaloval Xorg… nebo jsem to aspoň zkoušel), ale na systematické řešení jsem čekal několik let a nakonec se nedočkal – po verzi 11.11 jsme HP-UX opustili. Podpora HP (kapitola sama pro sebe) nedokázala pochopit, co nám na tom vadí a k čemu to potřebujeme.
    5.1. 12:33 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    DO GUI nenabootoval kdyz nevidel ani jednu nakonfigurovanou DNS ;-) - ne jen do GUI ;-) on i restart v toim priopade trval pres 40 min - resenim bylo jit do single modu, vykomentovat /etc/resolv.conf a pak vse bezelo ... a tez byl v HP-UX slusny bordel, kde co si davalo konfigurace jinam nez do ETC , treba do /var/ - a aby se to dalo pouzivat, muysely se tam dat GNU knihovny a vlastne i programy, pak je tam dal HPE sam ;-) stejne jako IBM do Aixu a SUN do Solarisu
    9.1. 08:37 random
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    No jo, to je taky pravda, když se rozpadla síť, tak HPUXy prostě nenaběhly.

    Taky tam byl VxFS, který ve výchozím stavu neměl všechny funkce a bylo potřeba dokupovat extra licence (snad dokonce i na „opravdový“ fsck? Už je to dávno – ale pamatuji si, že jsme potřebovali kontaktovat Veritas kvůli něčemu, co bylo v Linuxu a Solarisu základ); SSH, které už tenkrát nepodporovalo žádnou rozumnou šifru; ve výchozím stavu zaplé všechno možné včetně sendmailu a rsh, a u některých daemonů nebylo úplně jasné, co je spouští, protože init to nebyl, takže jsme nevěděli, kde je zakázat, a podpora HP se divila, proč je chceme mít vypnuté a radila nám, ať celou tu ZOO nezabezpečených sraček necháme běžet… No ty vole, já mám úplně flashbacky. Bordel na kolečkách to byl.
    5.1. 12:29 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Ne ;-) ja jednoho zakaznika migroval na Itanium2 a radeji jsem tam dali Linux, kdyz se zjistilo, ze veskery SW jede a maji licencovany jak na HP-UX tak na Linux ;-)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.