abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:33 | Nová verze

    Desktopové prostředí Budgie bylo vydáno ve verzi 10.10. Dokončena byla migrace z X11 na Wayland. Budgie 10 vstupuje do režimu údržby. Vývoj se přesouvá k Budgie 11. Dlouho se řešilo, v čem bude nové Budgie napsáno. Budgie 10 je postaveno nad GTK 3. Přemýšlelo se také nad přepsáním z GTK do EFL. Budgie 11 bude nakonec postaveno nad Qt 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:00 | Humor

    OpenChaos.dev je 'samovolně se vyvíjející open source projekt' s nedefinovaným cílem. Každý týden mohou lidé hlasovat o návrzích (pull requestech), přičemž vítězný návrh se integruje do kódu projektu (repozitář na GitHubu). Hlasováním je možné změnit téměř vše, včetně tohoto pravidla. Hlasování končí vždy v neděli v 9:00 UTC.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    včera 03:00 | Nová verze

    Byl vydán Debian 13.3, tj. třetí opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.13, tj. třináctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.1. 03:00 | Komunita

    Na stránkách Evropské komise, na portálu Podělte se o svůj názor, se lze do 3. února podělit o názor k iniciativě Evropské otevřené digitální ekosystémy řešící přístup EU k otevřenému softwaru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    9.1. 19:44 | Zajímavý software

    Společnost Kagi stojící za stejnojmenným placeným vyhledávačem vydala (𝕏) alfa verzi linuxové verze (flatpak) svého proprietárního webového prohlížeče Orion.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    9.1. 19:11 | IT novinky

    Firma Bose se po tlaku uživatelů rozhodla, že otevře API svých chytrých reproduktorů SoundTouch, což umožní pokračovat v jejich používání i po plánovaném ukončení podpory v letošním roce. Pro ovládání také bude stále možné využívat oficiální aplikaci, ale už pouze lokálně bez cloudových služeb. Dokumentace API dostupná zde (soubor PDF).

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    9.1. 14:22 | Zajímavý článek

    Jiří Eischmann se v příspěvku na svém blogu rozepsal o open source AdGuard Home jako domácí ochraně nejen před reklamou. Adguard Home není plnohodnotným DNS resolverem, funguje jako DNS forwarder s možností filtrování. To znamená, že když přijme DNS dotaz, sám na něj neodpoví, ale přepošle ho na vybraný DNS server a odpovědi zpracovává a filtruje dle nastavených pravidel a následně posílá zpět klientům. Dá se tedy používat k blokování reklamy a škodlivých stránek a k rodičovské kontrole na úrovni DNS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    9.1. 03:33 | Zajímavý software

    AI Claude Code od Anthropicu lépe rozumí frameworku Nette, tj. open source frameworku pro tvorbu webových aplikací v PHP. David Grudl napsal plugin Nette pro Claude Code.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    9.1. 00:11 | Nová verze

    Byla vydána prosincová aktualizace aneb nová verze 1.108 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.108 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.1. 20:44 | IT novinky

    Na lasvegaském veletrhu elektroniky CES byl předveden prototyp notebooku chlazeného pomocí plazmových aktuátorů (DBD). Ačkoliv se nejedná o první nápad svého druhu, nepochybně to je první ukázka praktického použití tohoto způsobu chlazení v běžné elektronice. Co činí plazmové chladící akční členy technologickou výzvou je především vysoká produkce jedovatého ozonu, tu se prý podařilo firmě YPlasma zredukovat dielektrickou

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 15
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (8%)
     (4%)
     (0%)
     (9%)
     (20%)
     (3%)
     (5%)
     (3%)
     (11%)
     (49%)
    Celkem 377 hlasů
     Komentářů: 8, poslední 10.1. 23:18
    Rozcestník

    Která licence je svobodnější? GPL nebo

    Která licence je svobodnější? GPL nebo BSD? Záleží na tom, kdo to posuzuje a jaké má plány.

    16.1.2005 10:46 | Robert Krátký | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    16.1.2005 14:03 Michal Kubeček
    Rozbalit Rozbalit vše freedom … to see modifications
    Autor toho článku se dopouští tradičního omylu: usuzuje, že autor GPL licencovaného kódu má automaticky právo vidět změny. To ale není tak úplně pravda. Provede-li vývojář změny v GPL projektu, musí tyto změny zpřístupnit pouze tomu, komu poskytl výsledek. Tedy udělá-li aplikaci na míru pro konkrétního zákazníka, musí zdrojáky poskytnout pouze tomuto zákazníkovi. Nechá-li si zákazník produkt pouze pro sebe, nikdo další nedostane ani zdrojáky.
    16.1.2005 14:37 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: freedom … to see modifications
    GPL restricts other users from distributing that code without giving it back to the community

    Když to píší podruhé, tak už to nerozepisují, ale tomu bych neřekl dopouštět se omylu.
    16.1.2005 15:35 Michal Kubeček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: freedom … to see modifications
    Ale ani tohle není tak úplně pravda. Prodám-li aplikaci zákazníkovi, distribuuji ten kód, ale nemusím ho dávat komunitě. A nemusí v tom být žádný pokus o obcházení GPL. Ten kód totiž může obsahovat know-how zákazníka (ekonomické, technologické apod.), které nemá v úmyslu zveřejňovat, případně i citlivé informace, které se ani zveřejňovat nesmějí.

    GPL zajišťuje pouze to, aby nebyla omezena práva zákazníka v dalším nakládáním s tou aplikací. Tedy že musí dostat zdrojáky a může ji libovolně upravovat nebo šířit dál, třeba i za úplatu (ale opět pouze pod GPL). GPL tedy neřeší to, komu musím úpravy poskytnout, ale pouze to, jak mu je mám poskytnout (ne jako black box).
    16.1.2005 16:02 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: freedom … to see modifications
    Slovíčkaření. IMHO článek nemate psaní custom software a [veřejnou] distribuci, protože normální člověk v tom kontextu pochopí distribute, jak je to myšleno, tj. jako veřejnou distribuci, ne zálohování na jiný počítač (což je také distribuce, ale v jiném smyslu).
    16.1.2005 17:20 www
    Rozbalit Rozbalit vše bsb versus gpl
    > Záleží na tom, kdo to posuzuje a jaké má plány.

    S tim plne souhlasim.

    Sledovat, kolik zapalenych priznivcu ma u nas GPL, je dobra zabava. Kdyz trochu zapatrame, kolik kvalitnich projektu u nas pod GPL vzniklo, tak uz to zas tak k popukani neni. Kdyz se pak jeste ukaze, ze autori techto projektu do te skupiny zapalenych vlastne nepatri, je to uz skoro smutne.

    Najde se spousta lidi, kteri vychvaluji to svoje GPL distro do nebes, ale systematicky pracovat s nejakym BSD se nikdy nenamahali, presto se citi kompetentni o BSDckach vynaset soudy.

    Podle me je dobre, ze existuje GPL a stejne tak je dobre, ze je tu BSD, kazdy at sahne po te licenci, ktera mu vyhovuje. Jedna moudrost, ktera putuje siti, pravi: Davat uzivateli k software zdrojove kody je pravo, nikoliv povinnost. Uzivatel se prece sam muze rozhodnout, jestli bude radeji pouzivat software, u ktereho muze provest audit zdrojovych kodu, nebo mu treba jen bude stacit, ze 'to funguje'.

    Maji uzivatele tohohle portalu moznost cist zdrojove kody k tomuto redakcnimu systemu? A postavit na nich neco vlastniho a vydat to pod GPL? A kolika z nich to vadi?

    At kazdy pouziva, co je mu libo a ty svate valky BSD/GPL, BSD operacni systemy/os postaveny na Linuxu/MS, KDE/Gnome, vi a klony/emacs, amd/intel atd., s tim uz proboha prestante.

    Pouzivejte svuj mozek.
    16.1.2005 17:47 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bsb versus gpl
    Uzivatel se prece sam muze rozhodnout, jestli bude radeji pouzivat software, u ktereho muze provest audit zdrojovych kodu, nebo mu treba jen bude stacit, ze 'to funguje'.
    Opomínáš základní argument, který proti podobné argumentaci vznáší RMS: je-li to někomu "jedno", že nemá svobodu se softwarem svobodně nakládat (což nemá, nemá-li k dispozici zdrojové kódy), připravuje se tím o svobodu všeobecnou. Přeneseně na to lze uplatnit moudro, které tuším vyslovil Ben Franklin: Jsou-li lidé ochotni obětovat trochu svobody oplátkou za trochu bezpečí, nezaslouží si ani jedno. (Protože přijdou o obojí).
    16.1.2005 23:51 www
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bsb versus gpl
    To je ovsem otazka, co pro koho znamena 'svoboda se softwarem svobodne nakladat'.

    Vsechny ty projekty, o kterych tu vlastne mluvime, maji zdrojove kody dostupne. Ty pod GPL, i ty pod BSD. Lisi se tedy jen tim, jak s nimi muze dalsi uzivatel zachazet. S BSD mas napriklad svobodu to cele vzit, upravit podle sebe a zacit to prodavat (pokud dodrzis jednoducha pravidla BSD licence), aniz bys musel zverejnit sve upravy. Tuhle svobodu ti dava autor toho kodu a je si toho vedom, nebude se na tebe zlobit, jestli to udelas.

    Je to svoboda autora, jakou licenci priplacne na svuj kod. Kdyz pak navic vyda i ten zdrojovy kod, muzeme jen podekovat. To je ta pointa.

    Jestli nekdo rika, ze tim, ze si uzivatel svobodne vybere, ze bude uzivat neco, o cem nevi, jak vypada vevnitr, ztraci na svobode, pak to podle me ten clovek minimalne trochu prehani. Kdo si jde koupit auto, taky k nemu nechce takovou dokumentaci, aby si ho mohl doma dohackovat. Muze chtit, pak se urcite najde nekdo, kdo mu to nabidne. Ale povazovat to za svate pravo a mluvit v teto souvislosti o svobode, to si asi nikdo netroufne.

    Chci poukazat na vzrustajici fanatismus mezi nekterymi uzivateli GPL software. Jasne, ze vsichni mame radi software s dostupnym zdrojovym kodem, ale trvat na jedne jedine licenci jako te spravne, to je zjevny omyl. Podobne jako tvrdit, ze software s uzavrenym zdrojovym kodem je zlo, ktere je treba vymytit.
    17.1.2005 01:29 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bsb versus gpl
    Software s uzavřeným zdrojovým kódem je zlo, jež je zapotřebí vymýtit. Spokojen[a]?

    1. Autor je nepodstatný. Tedy, autor je samozřejmě důležitý, protože je to on, kdo program píše. Ale programátoři přicházejí a odcházejí, projekty mění maintainery, zatímco kód zůstáva. A svoboda uživatelů je svoboda programu, nikoli programátora, co ho napsal. Tudíž svoboda kódu je v součtu důležitější. Svobodu programu zajišťuje GPL, nikoli BSD.

    2. Resistance is futile, you will be assimilated. GPL je totiž atraktor, BSD není. To, co vyzdvihuješ jako přednost BSD, je její zhouba. Kód pod BSD licencí nemá tendenci pod ní zůstávat a pobízet k psaní dalšího kódu pod toutéž licencí. GPL tento problém řeší, a to/ačkoli docela drsným způsobem.
    17.1.2005 12:28 Michal Kubeček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bsb versus gpl
    Software s uzavřeným zdrojovým kódem je zlo, jež je zapotřebí vymýtit.

    To je přesně to, s čím nesouhlasím.

    GPL je totiž atraktor, BSD není.

    Právě to mi na GPL nejvíc vadí. Tváří se jako Jedině Správná Licence (TM). Všechno ostatní je buď GPL-compatible (pak to přelicencujeme na GPL) nebo ne (pak to zavrhneme jako zlo).

    18.1.2005 10:24 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bsb versus gpl
    GPL je atraktor ze své "virové" podstaty a ne proto, že je to Jedině Správná Licence (TM). GPL prostě říká:
    Všechno ostatní je buď GPL-compatible (pak to přelicencujeme na GPL) nebo ne (pak to zavrhneme jako zlo).
    Prostě je to v ní takto napsáno a je to úmysl. Všechno ostatní co tady píšete je irelevantní. Nemůžete se na bouřku zlobit, že při ní prší. Tak to prostě je. Můžete nadávat tvůrcům, že to takhle vymysleli, ale GPL má své vlastnosti a ty jsou takové jaké jsou. Většina zastánců GPL ji používá právě pro tyhle vlastnosti. Můžete se na ně zlobit (i na mě), ale my ji prostě používáme právě kvůli té "virové" podstatě a kvůli všem co nás budou chtít přemluvit aby jsme ji nepoužívali řekneme leda: Tůdle, nůdle!

    "Virová" postata GPL je její hlavní výhoda!
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    18.1.2005 11:32 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bsb versus gpl
    Napíšu to ještě jinak:

    BSD licence:

    Tento program je "svobodný" tak, jak je, protože k němu máš zdroják a můžeš ho modifikovat a šířit, ale nesmíš se ohánět, že je to z Berkley. Můžeš ho ty a kdokoli jiný modifikovat a dělat si s tím co chceš. Tedy může(š) ho dál šířit(prodávat) bez zdrojáků a odebrat "svobodu", kterou měl.

    GPL licence:

    Tento program je "svobodný" a vždycky bude, protože k němu máš zdroják a můžeš ho modifikovat a šířit a musíš o něm říkat, že je GPL, ale zůstane "svobodný", protože pokud ty, nebo kdokoli jiný zmodifikuje a bude ho šířit, pak ho můsí(š) šířit(prodávat) včetně zdrojáku a příjemci můsí(š) poskytnout stejnou "svobodu" jakou (si) měl.

    Přičemž v obou popisech slovo svoboda má stejný význam jen v rámci jednoho popisu a není plně přenositelný do druhého. Významy slova svoboda tedy rozhodně nejsou identické.
    GPL licence může vadit pouze těm, kterým vadí ono musí(š). Taky rádi podsouvají za to musíš ještě slovo všem v hloupé snaze GPL zdiskreditovat. Jenže v GPL je napsáno můžeš všem a můžeš jen komu chceš, ale potom musíš včetně "svobody" GPL.
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    17.1.2005 08:33 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bsb versus gpl
    Hlavně vztahuješ můj komentář na BSD vs. GPL, avšak já jsem reagoval na "software, který jen funguje" -- tj. bez dostupných zdrojových kódů.
    16.1.2005 19:00 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bsb versus gpl
    Kdyz trochu zapatrame, kolik kvalitnich projektu u nas pod GPL vzniklo, tak uz to zas tak k popukani neni.

    A kolik kvalitních BSD-licencovaných projektů u nás vzniklo? Nebo co se snažil básník říci?

    A u nás kde? U nás na Lesné? U nás v Brně? U nás na Moravě? U nás v ČR? U nás v EU? Proč pořád někdo do Free Software plete nacionalistické zájmy...

    Uživatel, kterému stačí, že ,to funguje`, si zaslouží prožít zkušenost s tím, kdy to to fungovat přestane a dodavatel programu už neexistuje nebo na něj kašle.

    Pouzivejte svuj mozek.

    To bych také navrhoval.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.