abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:44 | Nová verze

    Firma Murena představila /e/OS verze 2.0. Jde o  alternativní sestavení Androidu bez aplikací Google. Mezi novinkami je podrobnější nastavení ochrany soukromí před sledováním aplikacemi. Murena prodává několik smartphonů s předinstalovaným /e/OS (Fairphone, repasovaný Google Pixel 5).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    dnes 14:33 | Zajímavý software

    Do 30. května lze v rámci akce Warhammer Skulls 2024 získat na Steamu zdarma hru Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:33 | Nová verze

    HelenOS (Wikipedie), tj. svobodný operační systém českého původu založený na architektuře mikrojádra, byl vydán ve verzi 0.14.1. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnou lze nabídku Start. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 23:22 | Zajímavý software

    BreadboardOS je firmware pro Raspberry Pi Pico (RP2040) umožňující s tímto MCU komunikovat pomocí řádkového rozhraní (CLI). Využívá FreeRTOS a Microshell.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:55 | Nová verze

    Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 24.05. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení. Do balíku se dostalo 5 nových aplikací: Audex, Accessibility Inspector, Francis, Kalm a Skladnik.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 12:55 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 18.0.0 open source webového aplikačního frameworku Angular (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 23:44 | Pozvánky

    V neděli 26. května lze navštívit Maker Faire Rychnov nad Kněžnou, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 16:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.20.0, tj. první z nové řady 3.20, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Z novinek lze vypíchnou počáteční podporu 64bitové architektury RISC-V.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 14:11 | IT novinky

    Společnost Jolla na akci s názvem Jolla Love Day 2 - The Jolla comeback představila telefon se Sailfish OS 5.0 Jolla Community Phone (ve spolupráci se společností Reeder) a počítač Jolla Mind2 Community Edition AI Computer.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 18
    22.5. 12:33 | Nová verze

    LibreOffice 24.8 bude vydán jako finální v srpnu 2024, přičemž LibreOffice 24.8 Alpha1 je první předběžnou verzí od začátku vývoje verze 24.8 v prosinci 2023. Od té doby bylo do úložiště kódu odesláno 4448 commitů a více než 667 chyb bylo v Bugzille nastaveno jako opravené. Nové funkce obsažené v této verzi LibreOffice najdete v poznámkách k vydání.

    ZCR | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (82%)
     (4%)
     (7%)
     (7%)
    Celkem 524 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    Linux 3.9

    Vyšel Linux 3.9 (LKML). Přináší celou řadu novinek. Například podporu RAID 5 a 6 v systému souborů Btrfs nebo defragmentaci souborů v Btrfs s podporou snapshotů. Rychlé disky (jako třeba SSD) lze používat jako cache před pomalejšími zařízeními. Přidána byla podpora architektur Synopsys ARC a ImgTec Meta nebo podpora virtualizačního mechanismu KVM na procesorech Cortex-A15. Ovladač Intel PowerClamp řeší omezování spotřeby CPU pomocí vkládání idle stavů. Podrobnosti na The H, Kernel Newbies a samozřejmě v Jaderných novinách.

    29.4.2013 17:51 | Ladislav Hagara | Nová verze


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    29.4.2013 20:29 hermelin | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Slava za SSD cache - konecne se dohnal velky renonc.
    29.4.2013 21:56 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    No nevím, nikdy jsem necítil potřebu to použít. Buďto se mi vše vešlo na SSD a nebo jsem se holt smířil s pomalejšími IO.
    29.4.2013 23:27 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Před časem jsem z SSD cache byl nadšený, byla na nějakém motherboardu s SLC SSD od intelu, ale pak po havarii systému dalo dost práce restaurovat informace. Takže když to funguje je to skvělé, ale je třeba aby při havárii nenapáchal více škody než užitku. Více se mi libí rozšiřující podpora btrfs.
    30.4.2013 09:03 Tom K | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Nejásej předčasně. Prozatím je stav velmi experimentální a po několika pokusech to u mě skončilo dost něpěkně poničeným filesystémem. bcache je o něco lepší. S SSD které je o kousek větší než běžný working-set se to znatelně urychlilo, ale čas od času si to taky postavilo hlavu.
    echo -n "u48" | sha1sum | head -c3; echo
    30.4.2013 09:31 hermelin | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Ja jsem na to koukal spis z pohledu ze premyslim o novem notebooku. A dost me zarazilo ze redmontsky system (diky intelu) to bez problemu zvlada a u linuxu je to velka neznama. Jedine co bylo jakztakz pouzitelne bylo bcache (patchovani jadra). Takze spis z pohledu ze doslo k pokryti diry kdy na trhu se stava bezny notebook se ssd cache 16-32GB. Jinak u me to asi stejne skonci takze ze bude jenom SSD 256GB - na praci mi to bohate staci :-)
    30.4.2013 23:14 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Právě, že redmontský systém to nezvládá. už jsem psal výše, že jsem řešil pád widlí se použitou intelí SMARTCache. Ve windowsech to nešlo nijak spravit. V linuxu jsem byl vidět HDD jako RAID disk (pomocí mdadm jsem vytvořil degradované RAID 1 pole a data přečetl, pak vše zrušil a už pracoval bez cache.) Domnívám se (ale je to jen domněnka), že ta intelí Cache vytvoří něco jako falešný RAID 1 s tím, že když se čte, tak jako první dodá data SSD, protože nemá seek a když se píše tak se zapíše do SSD. A mají odloženou (zpožděnou) synchronizaci, kterou si vždy cache uvolní, aby mohli chytnout zápis. Problém je, že když se to zhroutí. (I když je možné, že majitel tam udělal i nějakou destruktnivní konfigurační akci po zhroucení po níž už to nešlo spravit.)
    David Watzke avatar 29.4.2013 22:11 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Hurá! Konečně zas jednou verze, která mi udělala opravdu radost - socket flagem SO_REUSEPORT.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    30.4.2013 03:41 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    connections that come in on this port will be evenly distributed across the sockets by the kernel [...] can help avoid bottlenecks that appear in certain situations when only one thread accepts new connections and then distributes them across other threads
    Můžu se zeptat co provozuješ za nasazení kde ti tohle pomůže? Chápu to v případě Googlu a dalších obrovských webových, mailových nebo DNS farem, ale jak můžu narazit na tenhle bottleneck v "normálním" provozu?
    30.4.2013 04:09 citanus
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    +1 nemuzu konkretne rict, ale taky mam vyuziti.
    David Watzke avatar 30.4.2013 10:58 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    To je vcelku jednoduchý. Představ si, že máš třeba UDP server, který obsluhuje klienty v jedné smyčce událostí (v jednom procesu a v něm v jednom vlákně). Doprogramovat do něj multithreading by bylo poměrně pracné. S touto funkcí to jednak není potřeba a jádro to samo spravedlivě rozdělí mezi jednotlivé procesy. Takže využiješ všechna jádra procesoru i s takto napsaným serverem :-) To mi přijde naprosto skvělý.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    30.4.2013 11:03 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Tedy aspoň do chvíle, kdy jednotlivé instance nepotřebují sdílet data. Ale pak zase není problém přepsat ho na multithreading (pokud není napsaný opravdu hodně prasácky).
    David Watzke avatar 30.4.2013 11:07 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Souhlas, že to není problém, ale proč to dělat, když to vyřeší jádro za mě?
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Tomáš Bžatek avatar 30.4.2013 11:11 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9

    Abys nemusel mit requirement na novem jadru ;-)

    Koupim litajiciho tucnaka
    David Watzke avatar 30.4.2013 11:38 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Stačí tam dát ifdef a místo requirementu to bude jen motivace mít aktuální jádro :-D
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    pavlix avatar 30.4.2013 11:51 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    S myšlenkou ifdefu na verzi jádra jsem si hrál kvůli NetworkManageru. A něco mi pořád říká, že to vůbec není dobrý nápad.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    David Watzke avatar 30.4.2013 11:57 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    V tomhle případě to podle mě není tak hrozný. V ifdefu je jediný řádek kódu a je to naprosto ospravedlnitelný.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    pavlix avatar 30.4.2013 14:30 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Počet řádků je irelevantní. Spíš jde o to, že je to zranitelné vůči provozu na jiné verzi jádra.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    2.5.2013 10:55 Bubak | skóre: 16 | blog: Čtvrtá cenová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    To by mohlo byt dost hnusny, kdyz si spustim system s jinym jadrem. To uz bych to radsi testnul za behu, jestli ta moznost je, a podle toho socket otviral.
    ... máš jen mrtvou kočku a poškrábanýho jezevčíka ...
    30.4.2013 11:58 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    IMHO by bylo vhodnější orientovat se podle návratové hodnoty toho setsockopt()
    David Watzke avatar 30.4.2013 12:15 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Ale konstanta SO_REUSEPORT nebude se starším jádrem definovaná, ne?
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    30.4.2013 12:25 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    To nebude, ale v distribuci se obvykle nepoužívají hlavičky od jádra, ale od glibc. Takže by bylo dobré zkontrolovat oboje - jak existenci SO_REUSEPORT, tak (pokud to první prjde) úspěšnost toho syscallu. Co chci říct, je, že by se mělo kontrolovat, zda lze socket option nastavit, ne jaká je verze jádra.
    David Watzke avatar 30.4.2013 12:45 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Ano, s tím rozhodně souhlasím, ale právě kvůli té možnosti nedefinované konstanty bych ten ifdef nevypouštěl. Ale je lepší ho udělat na SO_REUSEPORT než na verzi jádra -- v tom máš pravdu. Dík za připomínku.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    30.4.2013 11:09 smazáno | skóre: 18 | blog: smazáno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Take by mohlo byt zajimave pouzit na sdileni dat mezi instancemi treba ZeroMQ.
    30.4.2013 12:38 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    To je vcelku jednoduchý. Představ si, že máš třeba UDP server, který obsluhuje klienty v jedné smyčce událostí (v jednom procesu a v něm v jednom vlákně). Doprogramovat do něj multithreading by bylo poměrně pracné. S touto funkcí to jednak není potřeba a jádro to samo spravedlivě rozdělí mezi jednotlivé procesy. Takže využiješ všechna jádra procesoru i s takto napsaným serverem :-) To mi přijde naprosto skvělý.
    Zrovna v tomdle pripade uplne staci REUSEADDR.
    David Watzke avatar 30.4.2013 12:43 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    To tedy nevím, já měl vždycky za to, že SO_REUSEADDR ti neumožní bindnout víc procesů na jednu adresu+port, ale že to je vhodný použít když chceš umožnit okamžitý respawn + bind na stejnou adresu+port např. po pádu serveru.

    Jak by to tedy fungovalo?
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    30.4.2013 12:52 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    To tedy nevím, já měl vždycky za to, že SO_REUSEADDR ti neumožní bindnout víc procesů na jednu adresu+port
    Na Linuxu jo, na BSD ne.
    David Watzke avatar 30.4.2013 13:03 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Ale co si tak pamatuju z jaderných novin, tak o tom SO_REUSEPORT se mluvilo tak, že se jádro navíc postará o spravedlivé rozložení zátěže a o to, aby klient komunikoval vždy s tím stejným serverem, dokud ta instance běží...
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    30.4.2013 13:12 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Spravedlive rozlozeni zateze je dulezite pro TCP spojeni, protoze pak mate v kazdem procesu priblizne stejny pocet spojeni. U datagramovych spojeni je vam vetsinou jedno, ze jeden proces zpracuje vic pozadavku, protoze tam nejsou zadna spojeni, ktera by se v tom procesu drzela.
    little.owl avatar 30.4.2013 13:14 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    A former Red Hat freeloader.
    30.4.2013 15:42 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Jenze takhle se to na linuxu nechova. Zkuste si to.
    little.owl avatar 30.4.2013 16:09 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Nemam ted kernel 3.9; tam spise pujde o to jak se to chova, pokud je TCP socket v TIME_WAIT stavu.
    A former Red Hat freeloader.
    30.4.2013 16:17 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Hlavni rozdil je v tom, ze v Linuxu muzete nabindovat stejnou adresu/port nekolikrat uz velmi dlouho s REUSEADDR. Na BSD je k tomu potreba REUSEPORT. Zkuste si to na stavajicim kernelu.
    30.4.2013 16:20 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    Todle jsem Vam vygooglil: http://stackoverflow.com/questions/14388706/socket-options-so-reuseaddr-and-so-reuseport-how-do-they-differ-do-they-mean-t
    little.owl avatar 30.4.2013 17:31 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 3.9
    OK, jak koukam jsem mel falesnou predstavu, ze SO_REUSEADDR je tam jen proto, ze se mohu pripojit k adrese:portu, ktery je v TIME_WAIT, bez nutnosti si hrat s Linger Time, tam kde mam jistotu, ze nemohu ztratit data; pripadne pro vice UDP socketu pripojenych ke stejne adrese:portu.
    A former Red Hat freeloader.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.