abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:33 | Nová verze

    Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 05:33 | Komunita

    Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    dnes 03:55 | Komunita

    sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | Nasazení Linuxu

    Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:22 | IT novinky

    Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 04:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 00:33 | Komunita

    Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 32
    5.5. 23:22 | Pozvánky

    Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    5.5. 22:33 | IT novinky

    Dle plánu dnes končí služba Skype. Uživatelé mohou pokračovat v Microsoft Teams.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    5.5. 21:44 | IT novinky

    Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (57%)
     (1%)
     (8%)
     (22%)
     (4%)
     (2%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 547 hlasů
     Komentářů: 24, poslední dnes 17:10
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    Vložit další komentář
    Max avatar 14.12.2020 09:58 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Tak co, stačí se dostat do Debianu 11? Mohlo by, ne?
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    14.12.2020 11:11 rpajik | skóre: 18 | blog: rpajikuv_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Měl by .... freeze ještě neproběhl a v experimentálu mají 5.10rc6. Některé weby píšou o tom, že v Debianu 11 tohle jádro bude, ale nenašel jsem zdroj té informace.
    14.12.2020 14:24 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Já bych tipoval, že tohle longterm je právě pro Debian.
    Quando omni flunkus moritati
    14.12.2020 17:58 Vrána
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Skutečně chceš Debian, když čtu tvé komentáře u každé novinky říkám si nebzlo by mu lépe s nějakým rolling distrem?

    Jinak pozdrav od Havrana
    k3dAR avatar 15.12.2020 17:03 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    nevypada ze by chtel rolling, proste ho zajima zda 5.10 ktere je LTS se stihne dostat do pristiho vydani Debianu...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    14.12.2020 11:53 Říp
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Nějak jsem se nedočetl jak dlouhou podporu bude mít
    14.12.2020 12:11 d.c. | skóre: 30
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Dokud to Greg vydrží, přeci! ;-)
    Max avatar 14.12.2020 14:08 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Tak LTS mívají těch 6-7let, ne? Takže pro spoustu nasazení plně dostačující.
    Abych pravdu řekl, já se spíš dostávám do stavu, kdy v Debianu ladím poslední kernel z backports, takže si na konec LTS nesahám. Jiná kává je CentOS, tam občas zaspím.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    14.12.2020 14:34 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Už máte zmigrované na CentOS 8, alebo ste to chvalabohu zaspal?
    Max avatar 14.12.2020 22:39 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Nezmigroval. Měl jsem nasazovat pár nových serverů a pár starých jsem chtěl upgradnout, ale pak přistála ta skvělá zpráva. Počkám tedy do konce ledna, jak se situace vyvrbí. To, co nepočká, zatím zmigruju na Debian.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    14.12.2020 17:17 d.c. | skóre: 30
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Jenže je dost podstatný rozdíl, že CentOS parazituje na Redhatu, který má docela dost zaměstnanců, zatímco vanilla má (na všechny long-term větve) Grega.
    14.12.2020 17:46 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Sasha Levin se na tom taky dost vydatně podílí.
    14.12.2020 18:04 Lenka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    14.12.2020 19:31 Tom K | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    5.10 mi raid5 poskládá jako raid4 a opakovaně tvrdí, že je to tak správně. 5.9.14 je v pořádku. Asi ještě počkám.
    echo -n "u48" | sha1sum | head -c3; echo
    14.12.2020 20:17 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    A čítalo to teda rýchlejšie keď bol vyčlelený jeden špecifický disk ako paritný?
    14.12.2020 20:52 Tom K | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Když se RAID5 poskládá jako RAID4, tak to moc čitelné není.
    echo -n "u48" | sha1sum | head -c3; echo
    14.12.2020 21:00 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Aha, tak oni tam neboli vypnuté metadáta?
    14.12.2020 21:21 Tom K | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Ne. O RAID5 superbloku to vytrvale tvrdí, že je to RAID4, místo 12T pole sestaví 6T. A přestože výsledná velikost nesedí, tak se tváří že je to OK. Práce s filesystémem naštěstí selhala, protože to bych se divil o něco víc. V 5.9.14 je vše bez problému.
    echo -n "u48" | sha1sum | head -c3; echo
    14.12.2020 21:51 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    To bude nejspíš stejný problém jako tady.
    15.12.2020 00:00 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Mimochodem, Greg už vydal 5.10.1 s revertem těch dvou commitů.
    15.12.2020 01:23 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Jeden by řekl, jak se taková věc mohla před vydáním vůbec dostat přes testování, ale odpověď se tady asi skrývá v otázce...
    Quando omni flunkus moritati
    15.12.2020 07:09 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    I když to tak postiženým připadá, takovéhle chyby málokdy postihnou každého nebo skoro každého. Já třeba každý cyklus narazím na jednu, nanejvýš dvě chyby někde v rc1 nebo ještě během merge window, většinou ani to ne, od rc2 nebo rc3 už nic… a pak, jakmile se nová verze dostane do Tumbleweedu a nasadí ji víc lidí, hned se začnou sbíhat stížnosti, jak je to úplně rozbité a vůbec to nefunguje. Takže i když je snaha být v pozdních fázích opatrnější v tom, co se přijme a co ne, pořád je potřeba "final" brát jako development snapshot, i když o něco důvěryhodnější než rc.
    15.12.2020 08:29 Tom K | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Ano. Byl to přesně ten problém. 5.10.1 už je v pořádku.
    K poznámce na testování níže: Taky se mě pokaždé když se něco rozbije v nové verzi ptají, jestli jsem to snad netestoval. Odpověď je vždy podobná. Není v lidských možnostech otestovat všechno a ani automatické testy nepodchytí to, co se ještě nestalo a nikoho nenapadlo.
    echo -n "u48" | sha1sum | head -c3; echo
    15.12.2020 09:45 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    ani automatické testy nepodchytí to, co se ještě nestalo a nikoho nenapadlo
    To uznávám, ale čekal bych, že automatický test na sestavení různých variant RAID polí - pokud je teda MD nějakým testováním vůbec pokryté - už někoho napadl.
    Quando omni flunkus moritati
    15.12.2020 10:45 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10

    To je právě to, co už jsem psal: uživatel, které se chyba dotkne, má automaticky pocit, že na to přece musel narazit každý, kdo to zkusil otestovat. ("Vždyť to vůbec nefunguje.") Ale už nevidí, že se ta chyba třeba projevuje jen za specifických okolností, které zrovna nikdo netestoval.

    Viděl jsem třeba chyby v linuxové implementaci IPv6 nebo glibc resolveru, které tam vydržely 5-10 let, než jeden z našich zákazníků začal používat IPv6 v takovém rozsahu a takovým způsobem, že na ně nevyhnutelně narazil. Taky jsem si říkal, jak je možné, že si toho celou tu dobu nikdo nevšiml. A odpověď byla jednoduchá: prostě to v takovém měřítku nebo s takovou kombinací featur zatím nikdo nepoužil.

    V tomhle konkrétním případě to sice vypadá, že to šlo o triviální fix na warning při překladu, který všichni brali jako "obviously correct", ale stejně bych si netroufl tvrdit, že to žádnými testy neprošlo a že by na to jakýkoli test musel narazit.

    15.12.2020 11:23 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Ok, já to pochopil, že každý RAID5 se chová dle #12
    Quando omni flunkus moritati
    15.12.2020 21:34 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    To je výhoda ZFS, ten by v práci pokračoval. ;-) Joke!!!!!!
    15.12.2020 01:22 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux 5.10
    Díky za upozornění. Výjimečně jsem se rozhodl nasadit si na domácí počítač 5.10, hned jak vyšlo, a už jsem ho měl i přeložené.
    Quando omni flunkus moritati

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.