abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 15:33 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.8.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 14:22 | IT novinky

    Herní studio Hangar 13 vydalo novou Mafii. Mafia: Domovina je zasazena do krutého sicilského podsvětí na začátku 20. století. Na ProtonDB je zatím bez záznamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | IT novinky

    Operátor O2 má opět problémy. Jako omluvu za pondělní zhoršenou dostupnost služeb dal všem zákazníkům poukaz v hodnotě 300 Kč na nákup telefonu nebo příslušenství.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 05:55 | IT novinky

    Společnost OpenAI představila GPT-5 (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) červencová aktualizace aneb nová verze 1.103 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.103 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.8. 17:33 | IT novinky

    Americký prezident Donald Trump vyzval nového generálního ředitele firmy na výrobu čipů Intel, aby odstoupil. Prezident to zdůvodnil vazbami nového šéfa Lip-Bu Tana na čínské firmy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    7.8. 16:55 | Nová verze

    Bylo vydáno Ubuntu 24.04.3 LTS, tj. třetí opravné vydání Ubuntu 24.04 LTS s kódovým názvem Noble Numbat. Přehled novinek a oprav na Discourse.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.8. 16:44 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.89.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.8. 12:22 | IT novinky

    Americká technologická společnost Apple uskuteční v USA další investice ve výši sta miliard dolarů (2,1 bilionu korun). Oznámil to ve středu šéf firmy Tim Cook při setkání v Bílém domě s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Trump zároveň oznámil záměr zavést stoprocentní clo na polovodiče z dovozu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    7.8. 04:55 | Nová verze

    Zálohovací server Proxmox Backup Server byl vydán v nové stabilní verzi 4.0. Založen je na Debianu 13 Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Kolik tabů máte standardně otevřeno ve web prohlížeči?
     (47%)
     (20%)
     (4%)
     (5%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (18%)
    Celkem 313 hlasů
     Komentářů: 23, poslední 4.8. 13:01
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    Daniel Kvasnička ml. avatar 28.5.2008 18:01 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Hehe, nejdrive se tam ohani formulkou "Free software is technically better: it’s better code." a pak dal zminuje WordPress, ktery tuto formulku velice uspesne popira...
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    28.5.2008 18:06 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Jistě, WordPress je jediný svobodný software na světě, a tudíž spolehlivě takovéhle obecné tvrzení vyvrací. ;-)
    Daniel Kvasnička ml. avatar 28.5.2008 18:09 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Ale notak... Vyvraci jeho univerzalnost a dokazuje, ze to neni zadna Pravda, ktera by se mela kazat z kaztelny... Zrovna autor tohohle clanku mi pripadne jako clovek, ktereho bych na podobneho "kazatele" tipoval...
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    28.5.2008 18:16 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Zaujatost z vašich příspěvků doslova čiší :-P
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    Daniel Kvasnička ml. avatar 28.5.2008 18:21 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    ... rekl xm :-D Jestli zijes v predstave, ze mam neco proti free software, tak se mylis. Ja jen nemam rad, kdyz nekdo pouziva "osvedcene" fraze jen tak.
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    28.5.2008 18:22 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Takže když řeknu ženy žijí déle než muži, začnete mi argumentovat tím, že Váš dědeček přežil Vaši babičku? ;-)
    emorjino avatar 28.5.2008 18:52 emorjino | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    no, pokud se pak budeš mojí babičkou ohánět, jako to dělají s wordpressem v tom článku, tak ano..
    Mám rád Kubuntu, KDE (AmaroK obzvlášť), Firefox, Jabber, Wikipedii, Last.fm, Frozen Bubble.
    Daniel Kvasnička ml. avatar 28.5.2008 18:58 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    No kdyz to budete neustale dokola omilat az k bodu, kde prakticky zapomenete na to, ze je to jen statisticka vetsina, tak mi nezbyde nic jineho, nez vam pripomenout, ze muj dedecek prezil moji babicku ;-)
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    28.5.2008 20:57 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    ... neb se narodil o 10 let později? ;-)
    29.5.2008 12:33 bhy | skóre: 35 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Možná vás to zklame, ale ve společenských vědách nemusí každá výjimka vyvracet pravidlo, např. když je to pravidlo formulováno jako trend nebo tendence k něčemu. Jinak souhlasím, že odkazovaný článek je neobjektivní a propagandistický, ale to je většina článků ve většině medií (a těžko říct, jaký má smysl volání po větší objektivitě ze strany těch, kteří by sami objektivnější články psát nedokázali, nebo aspoň předpokládám že ne, protože to nedělají.. ale to nemyslím na nikoho osobně). No a Pravda s velkým P, která by se měla kázat z kazatelny, snad neexistuje vůbec žádná.
    28.5.2008 21:27 Kamil Páral
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Jojo, nevidím důvod proč software licencovat jako GPL a ne rovnou AGPL. Já to tak se svojí Esmskou udělal.
    28.5.2008 23:53 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Protoze stejne jako GPL nebezpecne prorusta pres API, muze Affero GPL nebezpecne prorustat pres sitove spoje?

    Affero je v tomhle ohledu velice nebezpecna licence. Osobne se budu softwaru s touto licenci vyhybat obloukem.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    29.5.2008 12:39 bhy | skóre: 35 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Proč nebezpečně? Pořád tady vytváříte iluze, že GPL k něčemu nutí třetí strany. Prostě mám kód pod nějakou licencí a v závislosti na mé ochotě se tou licencí řídit ten kód buď smím nebo nesmím využít, ať už je ta licence jakákoliv, jakékoliv další úvahy kolem toho jsou vykonstruované. GPL mi nijak nebrání kód pod ní zveřejněný nepoužít.
    29.5.2008 15:47 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Kde rikam neco o GPL? GPL je naprosto v poradku.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    30.5.2008 09:56 bhy | skóre: 35 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Kde rikam neco o GPL?
    lol:) v první větě "(...) stejne jako GPL (...)"
    30.5.2008 18:37 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Ano, to ze GPL prorusta pres API neni globalni problem. U Affera se to globalnim problemem muze stat.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    30.5.2008 18:53 bhy | skóre: 35 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Se v té vaší argumentaci moc neorientuju.. jste si jist, že vás účet nepoužívá více jedinců? :) Je tedy GPL dle vás nebezpečná nebo ne?
    30.5.2008 21:13 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Podle mne je nebezpecna Affero GPL. GPL samotna trochu problematicka v nekterych oblastech (kde se tezko urcuje co je cim pouzivano - viz treba NDISwrapper), ale celkove je to relativne slusna licence s dobrym komercnim potencialem (ten je u Affero GPL prakticky nulovy).
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    31.5.2008 10:24 bhy | skóre: 35 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    komercnim potencialem (ten je u Affero GPL prakticky nulovy)

    Myslíte, že vůbec žádná firma se nerozhodne si takto zajistit přístup k modifikacím svého kódu, poskytovaného jako webová služba, k nimž by jinak přístup neměla a jen by se mohla koukat na změny? To lze brát i jako rozšíření té garance u GPL. Když vydám svůj kód pod AGPL tak mám jistotu, že i když ho někdo upraví a bude distribuovat jako webovou službu, já o ty úpravy nepřijdu.

    Btw, komerční potenciál asi není hlavním účelem existence těchto licencí.

    31.5.2008 12:51 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?

    Btw, komerční potenciál asi není hlavním účelem existence těchto licencí.

    Opravdu? Zajímavé je, že se věci, na kterých chtějí firmy vydělávat a přitom být "F/OSS friendly", vydávají právě pod GPL. Například. Qt, MySQL, Java, atd.
    31.5.2008 15:06 bhy | skóre: 35 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Ale jasně, neříkám, že většina GPL projektů nemá komerční potenciál, jen že to není to, proč tyto licence vznikly.
    29.5.2008 00:01 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Free software is technically better: it’s better code.
    Free software is more secure, because with many eyes, all bugs are shallow.
    Free software is more customizable, because every user has the tools to adapt the program to their needs.
    Because free software is produced in the open, where everyone is free to share and build upon the best work, competition is fierce and switching costs are low.
    Blbost, tohle plati pro Open Source. Free software s timhle nema vubec nic spolecneho.
    Free software lowers production costs by reducing unnecessary duplication of effort.
    Dvojita blbost. Pro Open Source, ktery neni Free Software tohle plati dvakrat vic.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    29.5.2008 00:24 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Free software lowers production costs by reducing unnecessary duplication of effort.
    Dvojita blbost. Pro Open Source, ktery neni Free Software tohle plati dvakrat vic.
    I pro non-GPL Free Software.
    29.5.2008 12:40 bhy | skóre: 35 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Proč podle vás non-GPL free software omezuje nepotřebné tříštění sil dvakrát víc než GPL software?
    29.5.2008 13:07 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Protože umožňuje znovupoužít kód ve více projektech než GPL software - tedy omezuje duplikaci i tam, kde to GPL software neumožňuje.
    29.5.2008 13:54 bhy | skóre: 35 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Asi máte pravdu. (Osobně bych nechtěl přispívat do software pod licencí typu BSD, protože bych se obával situace, kdy by za teď už ilegální šíření původně mého, nyní proprietárně přelicencovaného kódu, byl někdo trestně stíhán. Vlastně bych byl za jeho trestní stíhání odpovědný, protože jsem licencováním pod BSD umožnil použití svého kódu v projektu s takovou licencí, za jejíž porušení k trestnímu stíhání může dojít. Zveřejňováním pod BSD licencí vlastně dávám lidem možnost omezovat svobodu třetích stran nakládat s mým kódem, to se mi nelíbí. Ale zřejmě je to už mimo téma.)
    29.5.2008 14:25 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Zveřejňováním pod BSD licencí vlastně dávám lidem možnost omezovat svobodu třetích stran nakládat s mým kódem, to se mi nelíbí.

    Proto ji raději omezíte sám použitím GPL. :-)

    30.5.2008 10:12 bhy | skóre: 35 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?

    Jenže mi nejde o to, aby lidé byli za porušování licencí trestání, jde mi o to, aby se nepřelicencovával free software na non-free (aby uživatelé nebyli zbavování svobody). V případě porušení GPL se to snad zatím vždy vyřešilo poměrně civilně, bez vyhrožování vězením atd. (A znaménko je zde beztak naprosto opačné; když jste postihován za porušení nějaké proprietární licence, bývá to za účelem užívání programu omezit, kdežto u postihu porušení GPL je účelem užívání programu rozšířit.) Kdybych si ponechal copyright ke svému dílu, tak bych navíc já rozhodoval o tom, jak a zda vůbec budu proti případnému porušování GPL u svého kódu postupovat.

    Podívejte, jediná "svoboda", kterou GPL omezuje, je "svoboda" brát svobodu druhým. Takže je to něco jako demokracie; jediná "svoboda", kterou v demokracii nemáte, je "svoboda" omezovat svobodu druhých. GPL svobodu uživatele garantuje, pro někoho paradoxně, omezováním "svobody" omezovat svobodu, podobně jako demokracie, opět pro někoho možná paradoxně, garantuje svobodu občana omezováním "svobody" omezovat svobodu druhých.

    31.5.2008 17:20 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    V případě porušení GPL se to snad zatím vždy vyřešilo poměrně civilně, bez vyhrožování vězením atd.

    Takže ty zprávičky o soudních procesech kvůli porušování GPL, které tu jsou poslední dobou nejméně jednou týdně, jsou všechny smyšlené?

    Druhý odstavec je klasická demagogie o prosazování svobody jejím omezováním. Použití kódu v non-GPL open source projektu je snad omezováním svobody uživatelů? To asi sotva, ale právě tohle GPL striktně zakazuje. Svět se nedělí na hodné GPL-isty a zlé omezovače svobody uživatelů, jenže tohle bohužel prosazovatelé GPL coby Jedině Správné Licence (TM) odmítají vidět. Pro ně jsou všichni, kdo nepoužívají GPL stejná verbež, tedy aspoň na výstupu. Na vstupu rozlišují ještě (pomýlené, ale využitelné) "GPL kompatibilní", což v překladu znamená "ti, kdo nám dovolí na to nalepit nálepku JSL, totiž GPL".

    1.6.2008 14:39 bhy | skóre: 35 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Takže ty zprávičky o soudních procesech kvůli porušování GPL, které tu jsou poslední dobou nejméně jednou týdně, jsou všechny smyšlené?
    Myslím, že ani jednou se nejednalo o trestní stíhání.
    Druhý odstavec je klasická demagogie o prosazování svobody jejím omezováním.
    Jak to teda podle vás funguje v demokratické společnosti?
    Použití kódu v non-GPL open source projektu je snad omezováním svobody uživatelů?
    V důsledku být může, pokud ten non-GPL open source projekt nechrání svobodu uživatelů tak dobře, jako GPL.
    Svět se nedělí na hodné GPL-isty a zlé omezovače svobody uživatelů, jenže tohle bohužel prosazovatelé GPL coby Jedině Správné Licence (TM) odmítají vidět.
    Zajímalo by mne, kdy kde kdo řekl, že software pod jinou než GPL licencí zcela odmítá používat, podle mě to prakticky nejde, protože i přímo v GNU je občas něco přinejmenším LGPL. Tvrzení, že GPL je jediná správná licence, jejím příznivcům převážně vkládají do úst jejich odpůrci. (To, že je nejsprávnější, je jiné tvrzení, než že je jediná správná.)
    Pro ně jsou všichni, kdo nepoužívají GPL stejná verbež, tedy aspoň na výstupu.
    Opět bych rád viděl, kteří (aspoň jednoho) zastánci GPL považují třeba BSD licenci za stejně špatnou, jako MS EULA.
    Na vstupu rozlišují ještě (pomýlené, ale využitelné) "GPL kompatibilní", což v překladu znamená "ti, kdo nám dovolí na to nalepit nálepku JSL, totiž GPL".
    Některá licence je formulována tak, že je slučitelná s GPL, jiná ne, o tom rozhodují autoři těch licencí, ne autoři GPL. Oni neformulovali GPL tak, jak ji formulovali, proto, aby s ní některé licence schválně nebyly kompatibilní, ale proto že ji tak chtěli formulovat.
    29.5.2008 15:45 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Co je proboha non-GPL free software? Free software je jedine GPL software.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    29.5.2008 15:56 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Free software je software pod jakoukoliv licencí, která odpovídá této definici. Dokonce tu máš oficiální seznam licencí, které se kvalifikují jako Free software licence. Tedy nemáš pravdu, Free software _není_ jen GPL.
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    29.5.2008 16:13 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Aha, to jsem nevedel ze kompatiblni licence jsou taky free software licence. Diky za info.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    29.5.2008 18:37 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je GPL příliš slabá pro web?
    Nebo se můžem do aleluja hádat, protože free software je samozřejmě jenom to, co odpovídá DFSG. ;-)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.